Mikrofonen i våra telefoner lyssnar alltid för att ge riktad reklam, creepy???

Diskussion i 'Allmänt' startad av Oceanic, 17 mar 2019.

  1. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 397
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    jag har lyssnat på vardagsteknik podden. De har nämt flera gånger att det verkar som mikrofonerna på våra telefoner hela tiden är aktiva och lyssnar, om det är google eller facebook som ligger bakom är de lite oense om, men vad som kan konstateras är att telefoner verkar lyssna hela tiden, de nämner flertal exempel om saker som de pratat om verbalt med sina respektiva sina vänner och då har de senare fått riktad reklam för det, och det är saker som det aldrig googlat på eller nämnt innan. Detta känns riktigt creepy.

    Har någon av er varit med om att ni fått riktad reklam på saker som ni pratat om verbalt med vänner ?

    Google assisten lyssnar ju hela tiden då "ok google" komandot funkar hela tiden. Det vore intressant om man kunde kolla upp detta på något sätt, jag antar att det skulle krävas root för att kunna få tillgång till något verktyg som kan berätta vilken app som spelar in och när ?

    jag tycker detta är att gå över gränsen, finns det någon som nördat ner sig mer i detta, är det tex möjligt att blockera möjligheten ? jag har provat att stänga microphone access på alla google appar.. jag kan i ärlighetens namn klara mig utan assisteten, enda gången jag använder den är för att säga "timer" när jag står i köket.
     
  2. Stefan707

    Stefan707 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2016
    Inlägg:
    200
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Intressant hoppas någon vet mer :)
     
  3. rickards

    rickards Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    1 736
    Mottagna gillanden:
    1 060

    MINA ENHETER

    Låter osannolikt, kan det inte vara så att du får riktad reklam beroende på var du varit, vad du googlat osv? Borde vara en klart större snackis om vi var buggade via mikrofonen.
     
  4. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 397
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Jag personligen har inte märkt av det då jag kör reklamblockerare. Större snackis Jag är inte så säker på det folk är för självupptagna och likgiltiga till integritet. Men jag har hört flera snacka om detta att de upplevt det.
     
  5. rickards

    rickards Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    1 736
    Mottagna gillanden:
    1 060

    MINA ENHETER

    Njae, jag vill ändå tro att algoritmerna för att ge oss riktad reklam är rätt avancerade, så pass att det är lätt att tro att det skulle vara som du säger. Men nej, jag tror inte att vi blir avlyssnade i den bemärkelsen. Men skulle det vara så blir jag gärna motbevisad :)
     
    Ändröid_1, katho och eastbound gillar detta.
  6. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    Man kan ju göra en opt-out för riktad reklam i inställningarna också.
     
  7. Ändröid_1

    Ändröid_1 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 aug 2013
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    30
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Rent spontant känns det som att det skulle vara ett idiotiskt och kontraproduktivt påfund.
    Google vill ha så stor användarbas som möjligt. De vill också sälja så mycket reklam så dyrt som möjligt. Att de kan rikta reklam till de mest troliga kunderna har ju varit deras styrka hittills men utan deras användarbas är de ingenting.
    Om det skulle komma fram att Google tjuvlyssnar på privata konversationer utan deras medgivande riskerar de så gott som hela deras användarbas och därmed hela deras existens.
    Utan mer bevis är jag tillsvidare skeptisk.
     
    Ploki, CartelZ, katho och 1 annan gillar detta.
  8. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 019

    MINA ENHETER

    Det skulle väl dra en massa batteri och data från mobilabonnemanget som skulle synas om telefonen gjorde något mer än lyssnade efter "ok google"?
     
  9. babydroid

    babydroid Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2010
    Inlägg:
    1 393
    Mottagna gillanden:
    285
    Telefon:
    Samsung Galaxy s9+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy s9+
    Telefon 2:
    Oneplus 5t
    Platta:
    IPad Pro 11”
  10. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 964
    Mottagna gillanden:
    11 017
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    Om allt spelades in och skickades för analys hela tiden så hade det märkts på datatrafiken och någon hade snappat upp riktiga bevis på det istället för alla spekulationer på Youtube...
     
    Ploki, Kristy, eastbound och 1 annan gillar detta.
  11. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Det har länge ryktats att framförallt Facebook "lyssnar" men det har aldrig kommit några bevis. Finns mycket att läsa om det hela om man googlar ämnet.
     
    Ploki gillar detta.
  12. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 964
    Mottagna gillanden:
    11 017
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    Facebook är riktigt duktiga på att följa sina användare och alla dess vänner, de har sin pixel på vareviga sida där ute på internet och håller reda på vem som pratar med vem. Resultatet kan bli att du berättar för en polare om en pryl, polaren kollar upp den online, Facebook vet att ni brukar kommunicera eller har varit på samma ställe, och visar annonser för er båda. Men om någon skulle lyssna på sina användare utan medgivande så är det helt klart Facebook. :P

    Lyssnade på en intressant Podcast som förklarade stora delar av deras tracking, den var på ämnet att Facebook avlyssnar, men de kom inte fram till något konkret svar.
    #109 Is Facebook Spying on You? by Reply All

    Och en sammanfattning för att slippa deras tracking:
    Gimlet | How to Avoid Being Tracked by Facebook
     
    Ploki och Kristy gillar detta.
  13. Ändröid_1

    Ändröid_1 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 aug 2013
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    30
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    En intressant video som i kombination med nästkommande videor visar hur lätt man blir lurad av algoritmer.

    View: https://www.youtube.com/watch?v=kv8gvXPwWjY

    Se även hans efterföljande tester.

    Ju mer jag tänker på det ju mer idiotiskt verkar det.
    Google måste omsätta funktionen till mera pengar i slutändan.
    Hur förklarar de för sina reklamköpare att de har en hemlig funktion som resulterar i bättre marknadspenetration men de kan inte säga vad det är för det riskerar hela deras verksamhet.
     
    Ploki gillar detta.
  14. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER


    Börjat använda Firefox lite mer (Chrome buggar ganska ofta när jag ser på video), häromdagen kom frågan upp om jag vill låta Facebook bli sanboxad :O. Nice.

    Jag tror också det snarare handlar om att någon i bekantskapskretsen har sökt på det. Har hört samma anekdot-"bevis" som i trådstarten men det måste blivit offentligt om det faktiskt sker.

    Däremot triggas min telefon ibland lite random, som om den tror att någon sagt OK Google och det är först då den laddar upp ljudet, så Google kanske hittar något intressant ur den vinkeln.
     
  15. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Minns när jag hade fejan och hade varit inne på Netonnet till exempel och tittade på en telefon då var det mer eller mindre en regel att den luren visades som reklam i fejan nästa gång jag loggade in.

    Sent from my SM-G965F using Tapatalk
     
  16. rickards

    rickards Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    1 736
    Mottagna gillanden:
    1 060

    MINA ENHETER

    Det är väl dock ett väldigt bra exempel på att din geografiska position används. Sen vet de säkerligen hur gammal du är, ditt kön, vart du bor, vart du brukar vistas och troligen väldigt mkt mer därtill :) Rätt öppet mål för ordentligt riktad reklam.
     
  17. daltemyr

    daltemyr Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    1 290
    Mottagna gillanden:
    340
    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE 64GB
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Min åsikt är att det är ganska osannolikt. Röstigenkänning utan speciell hårdvara skulle kräva mycket cpukraft vilket skulle märkas både på att telefonen skulle bli slö och att batteriet skulle ta slut fort. Alternativet är att skicka iväg ljudet till nån server .och det skulle i så fall märkas på ökad internettrafik och även ökad batteriförbrukning. Facebook mfl har redan så många andra sätt att få reda på vad vi gör, främst för att vi villigt berättar själva, men även genom att ha koll på platsinformation och besök på olika webbsajter via pixelteknik och cookies.
     
    Kristy och eastbound gillar detta.
  18. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 397
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Min Google app drar redan 13 procent av mitt 5000 mah batteri.
    I set fallet handlar de nog om tracking cookies
     
  19. kajsthlm18

    kajsthlm18 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2018
    Inlägg:
    804
    Mottagna gillanden:
    567
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 PRO MAX

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 PRO MAX
    Telefon 2:
    Pixel 6
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S6
    Har faktiskt själv råkat ut för detta en gång som fick mig fundera en stund :D

    På jobbet så snackade jag och några kollegor om flatearth och det var en som började snacks om att han såg en dokumentär på youtube om att det fanns en stor grupp människor som har sina teorier bla bla

    Det här är ett ämne som jag normalt aldrig snackar om, googlar eller ser på. Kommer hem och sätter på Netflix så får jag upp ett förslag på en dokumentär om just detta . Observera att det här är en random kollega som jag inte alls har någon koppling till utanför jobbet eller ens på jobbet i normala fall. Då undrar man ju hur det där förslaget bara kom upp på Netflix - jag funderade en stund och förklarade till slut helt enkelt för mig själv att det måste ha varit en slump bara
     
  20. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 964
    Mottagna gillanden:
    11 017
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    Den dokumentären seglade upp som populär på varenda listan i världen med tanke på hur omtalad den blev. Jag skulle säga att det bara var tajmingen i detta fallet. :P
     
    Ploki och Kristy gillar detta.