Ersättare till Nexus Player?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av kallt_kaffe, 19 mar 2019.

  1. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Jag har varit hyffsat nöjd med min Nexus Player men jag tycker oftare och oftare att den strular. Video som fryser (både i Kodi och Netflix) samt att den tappar Wifi då och då (står typ max 4 meter från en Google Wifi enhet).

    Min högst personliga teori är att nyare versioner av olika appar fungerar mindre bra på en Androidenhet med bara 1Gb RAM (även om man nog inte kan skylla tappad wifi på just det).

    Helst hade jag sett en ersättare från Google men nu har jag väntat i flera år på att en sådan skall komma så det är nog dags att inse att det aldrig kommer att komma och börja titta efter en ersättare på annat håll.

    nVidia Shield TV känns onödigt dyr när jag bara ska ha den som mediaspelare så vad jag egentligen undrar är om någon annan ersatt sin gamla Nexus Player med någon annan Android TV-enhet och i så fall med vad och blev det en upplevd förbättring jämfört med innan? Det som jag börjat snegla lite på är väl Xiaomis boxar men där finns det ju några olika varianter. Är det "Xiaomi Mi Box S 4K HDR" man ska ha? (Har inget behov av 4K i dagsläget) Finns det andra alternativ än nVidia och Xiaomi som är värda att kolla på?
     
  2. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    Du har olika typer av stickor och Kina-boxar men kollar du runt på vad folk rekommenderar så kommer du få samma svar Shield och Mi Box, i den ordningen. Shield är dyrare ja men den är pålitlig, Mi Box är billigare men sämre hw.
     
    kallt_kaffe och bernard gillar detta.
  3. edvinnn

    edvinnn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2012
    Inlägg:
    852
    Mottagna gillanden:
    412
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 8
    Telefon 2:
    Xiaomi 11T
    Övrigt:
    Galaxy Watch 4
    Man undrar hur framtiden för Android TV ser ut nu när Google inte längre gör någon egen hårdvara för plattformen...
     
    bernard gillar detta.
  4. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    Det är en intressant fråga men även om de inte gör spelare så lever Android TV vidare i just tv-apparaterna.
     
    bernard och edvinnn gillar detta.
  5. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Jo, hade jag behövt en ny TV så hade jag definitivt tittat efter en med inbyggd Android TV men min 50-tums FullHD-plasma duger gott för mina behov ett tag till. Helt klart märkligt (och tråkigt) att det inte dykt upp någon "Pixel Player" från Google än.
     
  6. patts

    patts Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    1 094
    Mottagna gillanden:
    624
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Nexus 9
    ROM:
    Stock
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV Pro (2015)
    Jag skulle nog ändå försöka snegla på nVidia Shield TV. Försöka hitta en begagnad. Har både Nexus Player och nVidia Shield TV (den äldre modellen 2015). Shield'en är nog mitt bästa teknik köp de senaste åren. Jag skulle hålla mig borta ifrån "inbyggda i tv'n" lösningar då dessa sällan hålls uppdaterade. Shielden från 2015 får fortfarande uppdateringar. Vilket kanske inte gäller andra lösningar...
     
    kallt_kaffe gillar detta.
  7. Frisell

    Frisell Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2010
    Inlägg:
    596
    Mottagna gillanden:
    243

    MINA ENHETER

    Jag antar att det beror på användarmönstret. Jag har en mi Box 4 som jag använder till iptv och att casta då och då. Det är väldigt sällan jag blir ledsen på den. Det enda jag kan komma på är att den ibland inte går att "väcka". Då får man rycka sladden.

    Sjukt prisvärt för 800 tycker jag. Fjärren är en dröm att använda.
     
    kallt_kaffe och bernard gillar detta.
  8. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag skulle också som många andra nog rekommendera Mi Box även om den inte är någon fartraket, så är den i alla fall prisvärd.

    Att gå från Android TV till en Kina-box har rätt många nackdelar, tex körs apparna då inte i TV-läget/anpassade för storbild, vilket kan vara lite småjobbigt. Sedan är det inte säkert att man får HD-kvalitet i Netflix osv eftersom enheterna inte är certifierade. I 9/10 fall är det nog att rekommendera att satsa på en Android TV-box framför en box som kör "telefon-Android".

    Det har ju ryktats ett tag om att Google skall släppa en ny mediaspelare med Android TV igen, men jag vet inte riktigt vad som hände av den. Den verkar ha samma format som Chromecast, men är alltså mer avancerad då den kör Android TV och har en dedikerad fjärr: Android TV Guide - Google ADT-2. Djäkligt synd faktiskt att de inte släppt den ännu.
     
    Last edited: 20 mar 2019
    Droid82, kallt_kaffe och edvinnn gillar detta.
  9. mul

    mul Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2013
    Inlägg:
    765
    Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra
    Jag har både shield och mi box. Det enda som är synd med mi boxen är att dem bara har 8gb lagring samt ingen ethernet port. Känns som buffring osv hade behövts. Lagg som upplevs där upplevs inte på min shield. Har tyvärr ett måndagsexemplar av min shield tv, inte orkat lämna tillbaka den då den rebootar och fastnar i bootloops då o då. Kan lika gärna vara mjukvarurelaterat. Men för att välja en box hade jag valt mi box om du har en bra router i närheten. Duger till det mesta...
     
    kallt_kaffe gillar detta.
  10. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Nej, en androidbaserad mediaspelare som inte kör Android TV är inte intressant. Jag vill ersätta Nexus Playern med något som fungerar likadant, fast bättre. Hade den bara haft 2Gb RAM så tror jag den lätt hade hängt med i några år till.

    Jo, har ju väntat i flera år nu på att det ska komma något men nu har jag tröttnat på att vänta. Skulle det dyka upp en prisvärd ny Google-enhet så kanske jag byter igen men tills dess så får de bli att testa en Xiaomi-box. Klickade hem en från Inet idag så förhoppningsvis har jag den innan helgen.
     
    Droid82 och bernard gillar detta.
  11. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Jag har en Google Wifi-enhet i samma rum, dessutom har jag en usb-ethernet-adapter som jag inte längre använder till något annat som förhoppningsvis är kompatibel om jag får för mig att testa att köra trådat.
     
  12. mul

    mul Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2013
    Inlägg:
    765
    Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra
    Då hade jag definitivt sagt kör på en Mi box, utan tvekan egentligen. Finns tyvärr inget bra alternativt. Sjukt nog så kör dem likadan hårdvara som de gjorde för 2016 när första mi boxen släpptes. Men finns det inget bättre så finns det inte, huvudsaken är egentligen att den gör sitt jobb. I de flestas fall klarar mi boxen detta ypperligt.
     
    Droid82 och bernard gillar detta.
  13. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, den är fortfarande hela två år nyare än Nexus Player i alla fall :) (Vill minnas att den kom ut hösten 2014).
     
  14. mul

    mul Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2013
    Inlägg:
    765
    Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra
    Yupp, fördelen egentligen med att hårdvaran inte förändrats allt för mycket är juh att mi box 3 kommer uppdateras längre, på så sätt får den längre livslängd. Alltid något :)
     
    bernard gillar detta.
  15. Frisell

    Frisell Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2010
    Inlägg:
    596
    Mottagna gillanden:
    243

    MINA ENHETER

    OM op väljer att köpa en kina box och ruttnar på fjärrkan: Jag hade en kinalåda som jag tröttnade på pga fjärren, så jag gick till Kjell (249 tror jag)och köpte en fjärr med bluetooth, sen kunde jag iaf sova om nätterna.

    Med det sagt vill jag fortfarande rekommendera Mi box om du inte vill spendera mer på en shield.
     
    bernard och edvinnn gillar detta.
  16. edvinnn

    edvinnn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2012
    Inlägg:
    852
    Mottagna gillanden:
    412
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 8
    Telefon 2:
    Xiaomi 11T
    Övrigt:
    Galaxy Watch 4
    Lite off topic men någon med erfarenheter att streama 4K via Viaplay på Mi box? Är det ens möjligt? :)
     
  17. Frisell

    Frisell Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2010
    Inlägg:
    596
    Mottagna gillanden:
    243

    MINA ENHETER

    Jag har varken viaplay eller 4k tv, men teoretiskt borde det gå. Se bara till att du har bra WiFi-hastighet fram till boxen. 5Ghz(802.11ac) är nog ett måste.

    EDIT: Skulle nog rekommendera Shield med trådat nätverk i ditt fall.
     
    bernard gillar detta.
  18. Cyberott

    Cyberott Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2011
    Inlägg:
    91
    Mottagna gillanden:
    87

    MINA ENHETER

  19. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

  20. mul

    mul Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2013
    Inlägg:
    765
    Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra
    All 4k material laggar. Inklusive menyerna så den är. Definitivt inte byggd för 4k. Pratar om 16 modellen. Mi box 3. Men lär vara likadant med nya då det e likadan hårdvara.
     
    edvinnn gillar detta.