Är det fel att köpa LG G7 / borde jag köpte något annat?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av aliquis, 10 mar 2019.

Taggar:
  1. aliquis

    aliquis Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 feb 2012
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej jag har kollat på annonser på begagnade telefoner och lite på nya, mest A2 och G7.

    Jag har jämfört kamerorna på telefonerna på gsmarena även om jag tycker att deras test i dåligt ljus är ett dåligt test då de har helt olika slutartider där och därmed kan en del kameror ha typ iso 200 och andra 550 för samma scen och är telefonen då stilla så är det ju givet vilken som har sämst förutsättningar.

    Hur som helst så tycker jag G7 har överlägsen kamera upp till den prisnivån men det skall ju vara bra ljud med. Helst hade jag sett att man satte plast istället för glas över skärmen och att man sedan använde ett glasskydd ovanpå den plasten så det istället för både framsida och skärm vara det som spricker liksom hade önskar att man kom åt batteriet och hade plast istället för glas på baksidan och jag vet att inget av det gäller G7 liksom att LG visst är dåliga på uppdateringar.

    Kollar man Prisjakts lista över vilka telefoner som är populärast så hittar man där för de här pengarna (3290 på Elgiganten.)
    S8, 4380 kr.
    6s, 2990 kr.
    P20 Lite, 2542 kr
    A8 2018, 3043 kr.
    LG G7, 3290 kr.
    S7, 2175
    Xiaomi Pocaphone F1, 3090

    Innan låg båda de nedre ovanför LG G7 också.
    Att Apple har annan programvara och kanske är bättre för personlig integritet vet jag men om vi tar den mycket dyrare S8 är den bättre än G7? Min S5 ballar ur väldigt lätt för minsta vattenskvätt på skärmen gäller det alla telefoner?

    Är någon av P20 Lite, A8 2018, S7 eller F1 bättre än G7 / ett bättre val än G7? För att?

    S7 är ju iofs billig, är det värt att köpa den gamla telefonen p.g.a. det låga priset? Antar Android 9 iaf inte är aktuellt där och att den ligger en bit efter i kamera och så.
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 708
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Problemet med både Lite-modellerna och även LG G7 är att de så sällan får uppdateringar. LG är i särklass sämst av de större etablerade tillverkarna på att uppdatera telefonerna, och har i mitt tycke förbrukat en stor del av sitt förtroende i den frågan vid det här laget. De har lovat bättring under hur många år som helst, men ändå sker aldrig något.

    G7 har inte fått Android Pie/9.0 ännu, vilket tex S8 fått, dvs en telefon som släpptes ett år innan G7 lanserades.

    Pocophone F1 har för mycket kvalitetsproblem för att vara ett bra alternativ tycker jag. De har kompromissat för mycket för att få in Snapdragon 845 till det priset (som idag inte är lika attraktivt); exempelvis är det ovanligt stor fördröjning från det att du rör vid skärmen den till dess att den reagerar. Kameran är inte heller någon höjdare. Ljudet är heller ingen höjdare (högtalarna). Jag hade definitivt valt G7 Framför Poco F1 om det stod mellan dem.


    Galaxy S7 kommer inte få Android 9.0/Pie, så du är fast på Android 8.x med den telefonen, och nu är Android 10/Q bara runt hörnet. Kan bli tråkigt att sitta på en version som aldrig uppdateras från start.
     
    eastbound, dannejanne, svenix och 1 annan gillar detta.
  3. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 060
    Mottagna gillanden:
    8 555
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Komplicerad fråga. Vissa saker faller lite inom smaksak också. Som ägare av både G7 samt Pocophone så har ju LG den bättre kameran egentligen och speciellt mjukvara men jag föredrar ändå kameran i min Pocophone med råge för att den ger mig såååå mycket bättre dynamiskt omfång i bilderna och även kontroll över inställningar såsom mättnad, kontrast och skärpa. Men G7'an är ju ett totalt överlägset bygge sett till byggkvalitet och ligger uppe i topp när det gäller det. Riktigt välbyggd. Det kan man inte säga om Pocophone. Pocophone har för övrigt lika utmärkt ljud i hörlurar som G7 med med fördel pga en mycket bättre EQ.

    Har även en iPhone 6s Plus och den är trots sin ålder den telefon jag har som har bäst flyt och respons i skärmen. Kameran hänger inte med idag i mörker framförallt men den levererar överlag naturliga bilder till skillnad mot en del överarbetade idag typ Samsung och deras HDR framförallt som kan se lite weird ut ibland på min S9+. Mig veterligen har det inte hänt speciellt mycket med kamerorna i Samsung sedan S7 och den duger nog lika bra idag som den gjorde då i princip. Samsung har halkat efter när det gäller kamera när de en gång var stor ledare på S7-tiden. Men den försprånget är borta och omsprunget till och med. Men S7 kommer inte få Pie och stannar på Oreo medans S8 fått Pie.
     
    flipp och bernard gillar detta.
  4. aliquis

    aliquis Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 feb 2012
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag vet inte hur stort behov jag har av att ha den senaste versionen. Att få säkerhetsuppdateringar vore ju trevligt och givetvis vore det bättre om den körde Android One och fick uppdateringar nästintill i evighet.

    G7 finns ju i Android One version dock med sämre specar då och det är väl inte den som säljs i det här fallet ändå. Vad man skulle ha annars vet jag inte. Jag har ju övervägt typ Sony A6000 + ESS Audio ES100 / Shanling M0 och en skruttigare lur med säg Xiaomi Mi A2 lite. Det skulle väl komma en ny "Note" från Xiaomi med och den dyrare modellen har ju rimligtvis bättre specar men mot en G7 lär man ju ändå ha sämre kamera och typ kanske ingen vattentätning och så?

    Photo compare Xiaomi Pocophone F1 vs. LG G7 ThinQ vs. OnePlus 6 - GSMArena.com
    Orättvis dock med ISO 177 på F1 mot ISO 50 på G7.
    Jag tittar ju gärna på spongebob och på juteväven till hjärtat på den där. Tittar man uppe i vänstra hörnet ser man ju att skärpan ute vid kanten på bilden är bättre med G7, spongebob ser ju mer detaljerad ut och klarare / mer s-kurva på nivåerna möjligen och kanske högre färgmättnad, skärpningen är ju mycket högre på G7 iaf och är alltid det och jag skulle inte vilja ha den sådär hög men jag vet inte om det går att justera.

    Dåligt ljus är ju typ samma sak men ISO 1462 = slutartid 1/25 s med F1 mot ISO 550 = 1/15 s med G7. I tid är det ju inte SÅ stor skillnad men varför tvingar de inte samma slutartid så man får jämförbara resultat? Tittar man på säckväven eller vafan det är så ser den ju rätt grötig ut även med G7 och kollar man på åsnan och tyget på den i bra ljus så är ju F1 bättre där.

    Vad gäller EQ så är det så att jag som "ung" inte ville förändra / försämra / ändra från hur det "skulle vara" dock är det ju så att skräphögtalare och lurar är färgade och givetvis kan det ju då istället vara så att man kan använda EQn för att förbättra det. Hade ett par DT 990 Pro 250 ohm här som jag tyckte var för gälla i diskanten som jag returnerade men där tycker jag såhär i efterhand att jag kanske bara skulle dragit ner den istället om de i övrigt var bra. Lurar som ATH-M60X skall ju ha en dip runt 400 Hz och att kunna stärka signalen då lite runt det som kompensation kan ju vara bra så det är ju inget fel med att ha EQ och jag hade väl gärna haft en med så många olika inställningsmöjligheter som möjligt för bästa resultat visserligen. I just G7 sitter det väl en ES9218P som jag antar att de använder förstärkaren på också. För min del lär det ju vara tillräckligt bra känner jag men å andra sidan har man en slit och släng telefon som tål att användas / man inte bryr sig om att den går sönder så kan man ju lösa det med en portabel bluetoothmottagare + dac + amp + batteri i ett liksom med en annan telefon. Det senare kanske jag skulle använt ändå men risken minskar ju ju bättre telefonen är och vad gäller kamera skulle jag ju inte släpa med mig en annan kamera jämt och ständigt så där är det ju bra med en bra sådan. Om telefonerna inte var så förbannat dåliga vad gäller att ta smällar och batteri och gå att fixa liksom för den delen inte hade Androids användarinterfaceskräp med knappar överallt och youtube som slutar spela musik om man slår på skärmlås och byter video i fickan om man inte har det o.s.v. så vore det ju mer ok att betala mer. Min S5 för 1.5 år sedan kostade 600 kr. Fungerar skitdåligt men månadskostnaden är ju ok ...

    Drog på S7 här med:
    Photo compare Xiaomi Pocophone F1 vs. LG G7 ThinQ vs. Samsung Galaxy S7 - GSMArena.com
    Low light, sponge bob. S7 och F1 ser ju väldigt lika ut dock med ISO 250 mot 1462 ... =P
    Jag har väl framförallt kollat kvaliteten där på olika mot G7 och tyckt G7 ser bra ut men som sagt att det är olika slutartider och förstärkning på sensorn gör ju att bildresultatet är orättvist.
    En annan fördel med G7 där är ju iofs att den har en vidvinklig kamera också. D.v.s. två.
     
  5. solgule

    solgule Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 feb 2018
    Inlägg:
    132
    Mottagna gillanden:
    88
    Telefon:
    LG G7 ThinQ

    MINA ENHETER

    Telefon:
    LG G7 ThinQ
    Ultravidvinkeln i LG G7 är mest en nödlösning om motivet inte får plats annars. Den har ingen anti-skak, har dåligt ljusinsläpp och dålig kantskärpa. Ger kanske OK bilder molnfria dagar när motivet är i solljus, om man har lite tur med automatiken och lyckas hålla stilla. Jag har dock slutat använda den, blev för mycket bildförstörelse.
    Huvudkameran är jag mer och mer nöjd med, funkar bra för bakgrundsbilder (mest landskap i mitt fall) till en 1080 datorskärm, vilket är det jag haft den till hittills. Vet inte om bilderna håller för att skriva ut på A4 eller större.

    Ljudet med HiFi DAC är bra, om jag skrämmer upp DAC:en i högimpedansläget. Kan bli lite tråkigt och kraftlöst ljud i lågimpdansläget (triggas bara av lurar med mindre än 50 ohm).
    EQ:n i HiFi-DAC:en funkar bra, om man ska fixa hörlurar/inspelningar som har V-formad frekvensgång. EQ:n har dock lite för få band för att fixa smala spikar i frekvensgången.

    Det som skulle få mig att byta till LG G8 är väl det större batteriet och om den har stereohögtalare, men har ingen lust att betala 7-8kkr för det, så det blir när den sjunkit i pris i så fall.
    Jag skulle bara köpa Samsung (med Snapdragon i så fall) eller LG, övriga märken bygger inte mobiler med full funktion i mitt tycke (de plockar bort viktiga funktioner eller får dem aldrig).
    LG är dåliga på uppdateringar, men bara Pie kommer någon gång innan sommaren så är jag nöjd.
    Säkerhetsuppdateringar tycker jag är OK med LG G7, så här lång, trots att de ligger drygt 1-3 månader efter Pixel hela tiden (LG verkar hoppa över ojämna månader).
     
    eastbound, bernard och flipp gillar detta.
  6. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    @aliquis@aliquis
    Hej jag har flyttat ditt ämne till forumet för köpråd.
    Lycka till!
     
    bernard gillar detta.