Diskussion: Postnord - leveransfrågor, nya tjänster & nyheter etc.

Diskussion i 'Återförsäljare och tillverkare' startad av Swedroid, 15 maj 2017.

  1. Mongroovy

    Mongroovy Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2010
    Inlägg:
    540
    Mottagna gillanden:
    198
    Operatör:
    Fello

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Detta har jag koll på men det gäller inte alla butiker och det har aldrig gått att välja Postnords egna terminal

    Skickat från min Redmi Note 7 via Tapatalk
     
  2. jesperwahl

    jesperwahl Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2011
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    19
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    P30 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    P30 Pro
    Hej,
    Terminalen är alltid en knytpunkt, om du väljer hemkörning som ett alternativ så kommer paketet att lastas om på terminalen och du kommer att aviseras i appen om att välja tid för hemkörning eller att hämta upp paketet själv. Observera att det dock bara gäller på deras tjänst Flexchange - FlexChange – tjänsten som låter din kund välja leveransalternativ | PostNord

    Jag har dock ingen aning om du får betala extra för hemleverans när du beställer, men där jag handlar ofta, t.ex. Webhallen, har det fungerat fint att "lura" systemet på det här sättet och jag har reducerad kostnad på hemleverans.
     
    bernard gillar detta.
  3. elektronikfreak

    elektronikfreak Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2019
    Inlägg:
    92
    Mottagna gillanden:
    60
    Operatör:
    Comviq, Hallon, Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq, Hallon, Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6
    Telefon 2:
    Siemens M65
    Telefon 3:
    Siemens ME45
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab A SM-T515 (2019)
    Platta 2:
    Samsung Galaxy Tab S3 4G SM-T825
    Övrigt:
    5 stationära datorer (HP, ACER och DELL) + 3 laptops (HP)
    Vore intressant om du ville uppdatera tråden så vi får se hur du agerade och hur det gick. Misstänker att du knappast är ensam om detta problem iom att Postnord införde straffavgiften januari -18. :(
     
    bernard gillar detta.
  4. Page03

    Page03 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jul 2015
    Inlägg:
    238
    Mottagna gillanden:
    233
    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    iPhone 13

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    iPhone 13
    Telefon 2:
    Iphone 13 mini
    Platta:
    iPad Pro 12.9, iPad gen 9
    Övrigt:
    ATV, Chromecast, Android TV
    Vill berätta helt kort om min upplevelse av Postnord, även om jag inte med säkerhet vet om mitt paket/brev försändelse kommer att levereras eller inte än..

    Mot slutet av december beställde jag en vara via Ebay, som jag räknade med att få betala moms och avgift för, inga konstigheter där. Den 6:e januari kan jag se att varan anlänt till Sverige. Det känns rimligt snabbt. Sen händer ingenting…

    29:e mars får jag så ett inbetalningsbrev från Postnord som jag betalar med en gång och förväntar mig därefter en snabb levererans av min beställning.

    Idag 8: april har jag fortfarande inte fått någon avisering eller paket lämnat i brevlådan.

    Så, jag har alltså väntat på ett litet paket/brev sen slutet av december varav all tid över lite drygt två veckor har legat i Postnords händer. Behöver jag lägga till att jag under denna tid inte heller fått kännedom om försändelsen via Postnords app?
    Men jag är inte bitter…
     
    svenix och bernard gillar detta.
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 566
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det var ju värst - verkar inte finnas något ljus i tunneln: Anmälningar väller in som ett brev på posten

     
  6. aikelo

    aikelo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2009
    Inlägg:
    910
    Mottagna gillanden:
    319

    MINA ENHETER

    Beställde skin till mina Galaxy Buds.
    Avgift på 3750%.
    Går emot alla principer att betala den summan.[​IMG]
     
    Bakgrund gillar detta.
  7. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 964
    Mottagna gillanden:
    11 013
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    Kanske något att fundera på innan beställning?
     
    DroidJunkie, tontmobil, gneken och 4 andra gillar detta.
  8. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Postnord kan inte leverera ett privatpaket från södra sverige till umeå inom ett dygn. Inte ens om man betalar för rekommenderat eller expressfrakt. Fantastisk service. o_O
     
  9. frpl

    frpl Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2015
    Inlägg:
    1 018
    Mottagna gillanden:
    669

    MINA ENHETER

    Vad menar du med "privatpaket"?
     
  10. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Alla deras pakettjänster för privatpersoner. Gissar att de kan skicka företagspaket snabbare.
     
    bernard gillar detta.
  11. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 019

    MINA ENHETER

    Jag tillhör dem som ändå haft ganska bra erfarenhet av Posten, även PostNord. Fast förra veckan trasslade det lite, men kanske mest humoristiskt ändå.
    Fick avisering i appen om ett paket var försenat, skulle kommit på tisdagen men blev försenat till onsdagen. På onsdagen visade det sig att de levererat till ett ombud i andra änden av stan, så de körde tillbaka det till sorteringen, typ 15-20 mil. Torsdagen samma sak, samma ombud och samma resa. Men på fredagen kom det fram till rätt ombud och jag kunde hämta det.
    Hade paketet varit viktigt/brådskande så hade det iofs inte varit lika roande.
     
  12. gneken

    gneken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    3 252
    Mottagna gillanden:
    1 704
    Operatör:
    Vimla, Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Tre
    Efter att sällan ha problem med postnord så tog det helt stopp idag, kändes som att springa in i en vägg.

    Bakgrund:
    Jag och flickvännen har fått en gåva från Japan. En försändelse med två separata gåvor (under 500kr totalt).

    Totala värdet blev ca 850kr (10000JPY) enligt tulldeklarationen från Japan. Inga problem enligt tullverket, se text och källa nedan.


    Gåva värd 500 kronor eller mindre
    Om värdet på din gåva är 500 kronor eller mindre behöver du inte betala någon tull eller moms. Det gäller även om du tar emot ett paket som innehåller flera separata gåvor till personer i samma familj och gåvornas värde var för sig är 500 kronor eller mindre. Det är då viktigt att det tydligt framgår att gåvorna är till olika personer.

    Det här gäller om

    1. gåvor skickas vid enstaka tillfällen (inte regelbundet)
    2. gåvan skickas från en privatperson till en annan privatperson (inte från ett företag till en privatperson)
    3. gåvan är för privat bruk.
    Allmänt om att skicka eller ta emot en gåva - Tullverket

    Första samtalet - Pratade med en kille som blev mer och mer dryg. Jag förklarade att jag skulle ta emot en gåva som fastnat. Bilden man fick av postnord säger ingenting då de endast tagit en bild på aviseringen, dvs inte hela paketet.

    För att ovan regel från tullverket ska gälla så är det viktigt att det framgår, men eftersom bilden va luddig så visste jag inte jag om avsändaren hade varit otydlig eller inte.

    Hur som helst, han total vägrade att koppla mig vidare till kundservice eller att ta fram nya bilder.

    Jag kontaktade personen i Japan, fick en bild på paketet och ser att det uppfyller alla tullverkets krav, dvs en lapp på paketet där det framkommer att det är gåva till två personer.

    Andra samtalet - Pratade med en mer trevlig tjej som hade svårt att förstå tullverkets regler, hon sa att det skulle vara två separata paket. Efter att ha artikulerat och läst rakt av från tullverket verkade hon fatta, att mitt paket borde gå igenom. Hon går vidare och pratar med kollegor och kommer efter 5 minuter tillbaka och säger, det är tråkigt, men lappen som ni skrivit att det är gåva till två personer och inte en gäller inte då den kan trilla av? wtf?

    Hur som helst, den texten skulle tydligen sitta på tulldeklarationen enligt henne. Hennes "tips" va att betala och överklaga till tullverket senare. mmmm, sure bacon, jag vill inte ge postnord en enda krona och den avgiften på 75kr lär jag aldrig se.

    Ringer tullverket, förklarar situationen och hon håller med mig, mitt paket är godkänt enligt tullverket, men att tullverket inte kan göra något åt hur postnord sköter deras tulldeklaration. Hon nämner att man kan överklaga detta beslut senare och få momsen och tullen tillbaka iallafall.

    Tjejen tar över då jag håller på att explodera....

    Tredje samtalet - Hon ringer och säger att de bilder de har, inte visar denna lapp som säger att det är gåva till två personer, samt att det plötsligt är tullverket som tar dessa bilder.

    Jag: mmm, sure bacon....

    Säger till tjejen att ringa tullverket att fråga då det låter helt hål i huvudet att tullverket skulle ta bilder på paket som ligger hos postnord för att sedan ge bilderna till postnord.

    Tullverket säger som jag trott, de har ingenting med bilderna att göra.

    Fjärde samtalet - Tjejen ringer, kommer fram och förklarar allt ännu en gång. Nu går det dock fram lite, vi får en mailadress där vi ska återkoppla med bild, kolli-id och förklaring varför det är fel.

    Nu väntar vi återkoppling vilket kan ta.... hur länge som helst....

    Fortsättning följer....
     
    kissidor och svenix gillar detta.
  13. gneken

    gneken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    3 252
    Mottagna gillanden:
    1 704
    Operatör:
    Vimla, Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Tre
    Sådär, dags för uppdatering.

    Första svaret från Postnord...


    Hej xxxxx!

    Tack för ditt mail.

    Enligt Tullverkets regelverk måste det framkomma tydligt att innehållet är till olika personer samt värde på respektive innehåll.
    Du kan läsa mer om detta via www.tullverket.se/allmantomattskickaellertaemotengava.4.792224361590183a4d311c8.html.

    Eftersom det inte är deklarerat enligt Tullverkets exempel kan vi dessvärre inte skicka ut försändelse UB035823890SE utan betalning.

    Önskar du att ompröva vårt beslut kan du kontakta Tullverket efter genomför tullbehandling. De behöver då nedan information:
    - tull-id
    - varupostkod
    - vad du önskar ompröva samt underlag

    Skicka ovan till [email protected] eller som brev till:
    Tullverket
    Box 12 854
    112 98 Stockholm

    Tull-id och varupostkod kan vi förse dig med efter att du betalt försändelsen via moms.postnord.se samt vi har tullbehandlat den. Rekommenderar därför att du återkommer efter genomförd betalning via mail eller 0771-33 33 10 (mån-fre 8-19).

    Tveka inte att höra av dig om det är något annat du undrar över. Trevlig kväll!

    Med vänlig hälsning,

    xxxxxx
    Kundservice
    ------------------
    PostNord




    Ni går gärna kolla länken själv, men där saknar man det så kallade "exempel" som de hänvisar till. Bara massor av hittepå.

    Svarar med följande..

    Hej xxxx och tack för ditt svar.

    Jag har läst där. Det stämmer att det ska framkomma att tydligt att innehållet är till två olika personer. Det gör även paketet jag tar emot. Däremot står det inte att respektive värde måste skrivas för respektive innehåll. Du får isåfall gärna markera detta med en skärmdump från Tullverkets sida. Står endast att gåvorna ska ha ett värde under 500kr, och det framkommer även på lappen.

    (Bifogade bild med understruken text)

    idag kommer ett svar, att de kommer att göra ett "undantag" för mitt paket.

    Hej,

    Tack för ditt mejl.

    Vi kommer denna gång göra ett undantag och släppa denna som en gåva men tänk på i fortsättningen om ni ska ta emot gåvor så behöver det stå på tulldeklarationen att det är till två personer samt att värdet måste vara 500kr eller under, och inte över.

    Med vänlig hälsning
    xxxxxxxx


    Vad tror ni? Jag tycker iallafall att jag ändå har rätt, men att postnord inte har tagit höjd för regeln att man kan skicka ett paket med två gåvor med ett värde under 500kr per gåva i ett och samma paket.

    Fortfarande hänvisar de till att paketets tulldeklaration ska vara under 500kr vilket inte stämmer egentligen, samt att det på tulldeklarationen ska stå att det är till två personer? Vart framgår detta hos tullverket?



    Jag skickade ett meddelande till Tullverket för att få klarhet i detta, det finns ett formulär där man kan fråga om tullregler på deras sida. Jag skriver utförligt och bifogar bild på paketet för att se hur de tar ställning till detta.

    Som svar får jag följande...

    Hej!
    Här kommer svaret på din fråga med diarienummer XXXXXXXXXX.


    Anser du att du har fått felaktigt krav på moms men ännu inte betalat vänder du dig till Postnord eller det företag som har transporterat din vara.

    Om Ni har hunnit betala momsen som du anser felaktig ansöker du om ändring hos oss genom att skriva brev eller skicka ett e-postmeddelande.

    Ni ansöker genom att skriva ett brev eller e-postmeddelande till Tullverket och berätta vad ni anser är fel. Vi behöver följande uppgifter för att kunna bedöma och hantera ditt ärende:
    -tull-id (en kombination av två eller tre bokstäver och sju eller åtta siffror; du kan få den här uppgiften av det företag som transporterar din vara)
    -varupostnummer (i vissa fall när det är Postnord som transporterar din vara)
    -ett kontoutdrag (från ditt bankkonto eller från exempelvis Paypal) som visar den summa du har betalat för varan alternativt annan styrkande information
    -dina bankuppgifter för direktinsättning på ditt konto (kontoinnehavare, bank, clearingnummer och kontonummer) och ditt namn och adress så att vi kan skicka en bekräftelse.

    Mejla:
    [email protected]

    eller skicka ett brev till:
    Tullverket
    Box 12 854
    112 98 Stockholm

    Den administrationsavgift som ditt transportföretag tar ut för att göra importdeklarationen för dig kan Tullverket inte återbetala, eftersom det är deras avgift och inte vår.


    Tänk på att informationen ovan bara är rådgivande och grundad på de regler som gäller idag. Om du har fler frågor får du gärna kontakta oss igen via webbformuläret. Om frågan är en följdfråga uppge det diarienummer som du fått i ditt tidigare svar.

    Du är en viktig del i vårt förbättringsarbete. Berätta gärna hur du upplevde kontakten med oss genom att svara på vår enkät:
    XXXXXXXXXXXXXXX


    Vänliga hälsningar

    TullSvar
    www.tullverket.se
    tfn 0771-520 520

    Helt jävla otroligt att de inte ens lägger mer än 5 sekunder på att läsa mitt meddelande och kopierar in deras mall för postnords trams till mig. Är det sånt vi betalar skatt för? Jag skäms så mycket över flera av våra statliga myndigheter och tjänster. Skatteverket ska dock ha en eloge för att ha ca 10 minuters väntetid när det är över 500 pers på kö, samt att de ger mig korrekta svar.
     

    Bifogade filer:

    svenix och cobben gillar detta.
  14. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 566
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Har beställt en pryl från Schweiz som verkar ha hamnat i limbo. Trodde att paket från USA och speciellt länder i Europa skulle prioriteras vs Kina-paketen, men så verkar inte fallet.

    Mitt paket har legat hos Postnord i snart tio dagar utan något SMS om tull (för det får man väl från Schweiz med?). Det står bara: "Försändelsen har ankommit till mottagarlandet".
     
  15. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Beror på om det står ett telefonnummer på försändelsen. Men annars ska det komma per brev och det borde ju ändå kommit fram
     
  16. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    hur var det nu... gick det snabbare att få det tullat om man väljer dhl när man köper från kina ? eller kommer dhl bara leverera till tullen för att sedan postnord tar över ?
     
  17. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Beror på hur man ser det. När jag behövt betala tull med PostNord så har det tagit ungefär 1 vecka så har jag fått paketet. Men om det är DHL Express så har de hand om hela resan, observera dock att hanteringsavgiften DHL tar är högre än PostNord.
     
    Oceanic gillar detta.
  18. Zerge

    Zerge Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2011
    Inlägg:
    1 543
    Mottagna gillanden:
    456
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 256GB
    Telefon 2:
    Nokia X10
    Platta:
    iPad Air 2022 256GB
    Nu går det att importera fraktsedlar som ska skrivas ut direkt till Google Pay appen när man bokar frakt.[​IMG]
     
    bernard gillar detta.
  19. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 566
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Fräscht! Jag tycker Postnord ryckt upp sig lite på e-tjänstsidan i alla fall. De behöver "bara" få till logistiken nu :)

    I dag är det rätt få som har skrivare, och även om man har en skrivare kanske man behöver skicka något on the go, och då är detta hemskt praktiskt.
     
  20. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 566
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Screenshot_20190523-011854.png Screenshot_20190523-012139.png

    Nu går det även att betala för frakten direkt via appen. Utmärkt.
     
    Oceanic gillar detta.