Tips: Tips och tricks till S10

Diskussion i 'Galaxy S10+' startad av FortuN, 16 mar 2019.

  1. FortuN

    FortuN Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2011
    Inlägg:
    246
    Mottagna gillanden:
    98

    MINA ENHETER

    Så, efter att ha använt enheten några dagar så är det vissa grejer jag märkt vissa ej hittar och frågar över.

    Några grejer som jag kan tipsa om (vissa kanske vissa vet redan men andra inte)


    *Råkar du ofta komma åt sidorna på skärmen? Finns en app som faktiskt stänger av sidorna en bit in så att du inte ska råka komma åt fel. Lösningen: No more accidentally touching https://play.google.com/store/apps/...petticoat.nomoreaccidentallytouching&hl=en_US

    *Vill du ändra styrkan på "ficklampan"? Detta har funkat på tidigare enheter också, men trycker man inte runt och pillar kanske man inte hittar. Dra ner notifikationsmenyn och under där ni togglar av och på ficklampan står det "ficklampa", tryck på namnet och ni kan sedan justera ljusstyrkan. Faktum är att dessa funkar på flera andra funktioner i notifikationsmenyn också.

    *Vissa appar kan vara störande och dra onödigt med batteri. Dom som ni inte kan avaktivera via "Appar" går att avaktivera med ex Package Disabler Pro+, kostar dock runt 30 spänn men för vissa är det värt. Tänk dock innan på att var försiktig med att avaktivera vissa appar så ni inte fuckar mobilen, ex kan en app använda sig av flera "appar"/"Settings appar" och avaktiverar man bara den ena så kan systemet ligga och leta efter dessa appar och därmed dra MER batteri än tidigare.

    Tänk också på att vid varje stor uppdatering till telefonen att AKTIVERA dessa så inte telefonen får någon hickup då den inte hittar någon av dessa inbyggda appar.

    Dom jag själv har avaktiverat är
    -Bixby voice wake-up
    -Bixby tjänst
    -Bixby Home
    Bixby Routines
    (Inaktivera enbart dessa Bixby funktioner för fungerade Bixby knapp för app start)
    Facebook
    Facebook app installer (dessa appar är troligen beroende av "Facebook appen", därför aktiveras dom också)
    Facebook app manager (som ovan)
    Facebook Services (^)
    Foto (Google foto)
    Galaxy Wearable
    Game Launcher
    Game Optimizing Services
    Game Tools
    Gear VR Service
    Google playu filmer
    Google play musik
    GDS Legacy
    Office Mobile
    OneDrive
    upday
    Wearable Manager Installer (troligen beroende av Galaxy Wearable, därför också inaktiverad)

    Och appar som går att inaktivera i appar har jag inaktiverat där, ex Google Now i väntan på Voice match.

    Package Disabler Pro Samsung: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.elmklmsamsung.batteryaddon

    * Inaktivera appar som ni inte vill ska ligga på i bakgrunden och dra ström när ni inte använder dom

    Inställningar > Enhetsvård > Batteri

    Kolla här vilka som ligger högt upp och avgör om det är några som ni inte vill ha på i bakgrunden när ni använder er telefon

    Gå också in på Batterianvändning och kolla där vilka som ligger högt och om den har vart på i bakgrunden.

    Tryck sedan på appen och välj "Sätt appen i viloläge" till JA alternativt "Tillåt Bakgrundsaktivetet" till NEJ. Detta för att spara ström. Ex satt jag samsung internet på att vara i viloläge då den låg på i bakgrunden och drog ström. Även Google Maps har jag ingen som helst nytta av att ligga och dra ström bakgrundsaktivitet när jag ej använder den.

    *Personalisera Edge Lightning färger beroende på vilken app som ger notifikation, ex Snapchat är gul, Meddelande blått, Instagram lila/rosa. Denna var lite små svår att hitta för mig.

    In på kantbelysning > Kantbelysningsstil > Färg > Anpassad färg (ute till vänster) Ni kan sedan se appar som ni valt på "Hantera aviseringar" i kantbelysning och sätta individuella färger för dom genom att trycka på dom nedan.

    *Bixby Vision för att identifiera det ni kollar på, inbyggt i kamera appen, syns uppe till höger när kamera appen är aktiv. Kan vara småkul att leka med och kunde e.x hitta hundrasen när jag tog kort på min beagle.

    *Många verkar ha problem med fingeravtryck. Ibland kan den missa att identifiera men 90% går det bra. För att underlätta lägg in flera fingeravtryck (jag har 4). Också när ni har svart skärm och vill starta med fingeravtryck har jag märkt att jag bara behöver tappa fingeravtrycket på knappt 0,2 sekunder för att starta telefonen. Det går BLIXTSNABBT. Se bara till att träffa rätt med tummen där fingeravtrycksläsaren sitter och gör inte som vissa har sagt att bara "snudda lätt" utan tryck till lite med tummen snabbt så låser den upp direkt. Iallafall för mig. Går verkligen super snabbt. Funkar inte det så gissar jag på att ni kanske inte uppdaterat telefonen till senaste versionen alternativt en defekt fingeravtrycksläsare. Gissar på att jag inte har någon mer super avtrycksläsare än er andra så. Så TLDR, lägg in flera fingeravtryck, se till att få in känslan för vart fingeravtrycksläsaren sitter och tryck till med tummen. Går verkligen fort. Tappa den bara med tummen och håll inte kvar för länge för att testa.

    -Edit, märkte att detta gick fort enbart när man inom loppet av några sekunder sedan man låste upp telefonen och låste den igen som detta funkade, detta antagligen för skärmen är instant redo då den precis vart aktiv. Om telefonen däremot har vart av i ca 5 sekunder (testade detta bara för att se hur snabbt det gick), så tar det längre tid, ca 1~ sekund. Märkt att mycket hänger på vanan av vart fingeravtrycksläsaren sitter så man får in första trycket på rätt ställe.

    Stör en notifikation dig? Ex appen jag länkade först som inaktiverar kanterna på skärmen syns i notifikationsmenyn konstant och många kanske tycker den är störande att ha den där hela tiden. Håll i så fall in fingret på notifikationen som stör er och välj "detaljer" och tryck sedan av "visa aviseringar". Finns också för vissa appar mer val ni kan göra i den menyn.



    --Edit


    Några mer tips efter ytterliggare ett tag av användande


    *Telefonen går aldrig ner i sleep/drar mycket batteri när den är i vila

    Finns en stor bugg som nästan alla verkar ha fått med telefonen och som säkerligen kommer åtgärdas i en kommande uppdatering. Om ni använder något Voip program såsom Snapchat/Whatsapp/Facebook messenger och gör ett samtal så går telefonen inte ner i vila utan ligger konstant och drar batteri.

    Den enda lösningen för detta just nu är att starta om telefonen efter att ni gjort ett voip samtal.

    För att kolla er telefon om den går ner i deep sleep, ladda hem Cpu Spy

    https://play.google.com/store/apps/details?id=com.bvalosek.cpuspy&hl=sv

    Ladda sedan upp telefonen med laddaren till fullt och ta sedan ur laddaren och låt den ligga och vila ett tag, så ser ni om den går ner i deep sleep.

    *Låt telefonen ladda ur HELT några gånger

    Detta fick min telefon att få lite mer batteritid. Då telefonen använder sig av någon sorts intelligent batteri AI så kan det vara bra att telefonen ibland får ladda ur sig helt och sedan när den är av, sätta den på laddning och låta den ladda upp fullt och sedan starta den. Troligen lär sig telefonen hur mycket batteri det finns att utnyttja. Funkade för mig, inte säkert det funkar för alla. Tips är också att varje månad låta den få ladda ur en gång. Gjorde detta då och då med min gamla S7 Edge och den hade otroligt bra batteri efter lång tids användande.

    *Ladda ej med snabbladdning om ni ej behöver

    Detta nöter på batteriet i längden. Detsamma som att ladda den fullt varje gång. Ju mer ni påfrestar batteriet desto mindre laddningar klarar den innan man får försämrat batteri. Laddar ni snabbare så ökar värmen i batteriet vilket i längden får försämrat batteri fortare och mindre laddningscyklar. Så om ni ej behöver snabbladdning, använd helst inte det.

    *Gör en Cache partition wipe efter ca en veckas användande/uppdatering/några laddningar

    Gamla filer som är "behind the scenes" sparas där. Det är inget ni som användare märker av mer än att batteriet kan förbrukas snabbare eller mindre buggar kan ske då gamla filer ligger kvar som är utgångna efter att ni ändrat något eller att en uppdatering kommit. För många har också batteritiden blivit bättre ofta efter att wipat cachen. Det triggar ej Knox och krävs ej någon root och inga filer försvinner.

    Stäng av telefonen
    Håll in Bixby knappen, Vol down och sedan power (viktigt med power knappen sist). Håll den inne tills ni kommer till en meny där ni kan välja "Wipe cache partition". Gör det och starta sedan om luren så är det klart. Här kan ni även göra factory reset och diverse andra saker.


    *Gör en Factory reset vid större uppdatering

    När inte det funkar att radera cachen kan det vara nödvändigt med en Factory reset efter uppdatering. Detta är något som man kan lägga in till en vana då det väldigt ofta får bort ev buggar som följer med vid en uppdatering i telefonen och även brukar förbättra batteritiden rejält vid långt användande av telefonen/uppdateringar/många appar.

    Gör som ovan för att komma in i menyn, välj där "Factory reset" för att återställa telefonen. Tänk på att det mesta från telefonen så gör en backup innan på det viktigaste.


    *Återställ/backupa så lite som möjligt vid en Factory reset/ny användande av telefonen

    Har läst på bland annat och diverse forum där det tydligen verkar vara lite buggigt med android och vissa backuper såsom appar kan introducera massa små buggar i telefonen som sedan kan göra telefonen slöare och dra mer batteri. Så använd backups så lite som möjligt vid en factory reset, ta bara det mest nödvändiga såsom kontakter/memos och försök undvika allt annat. Vissa har fått mycket batteritid tydligen utav att göra detta.


    *Hög Android System användning

    I vissa fall kan det funka med att radera all data och cache från "Google play tjänster" då det är oftast den som har strulat till sig. Detta kommer nog dock bli bättre med kommande uppdateringar i telefonen också då det verkar vara många som har hög "Android System" användning.





    Fyll gärna på med mer saker ifall ni har något tillägga som jag kanske missat. Har vant mig rätt mycket vid min S7 så mycket är sig likt så kan vara visa grejer jag tar för givet att andra kan utan att tänka på det. Men fyll på som sagt!
     
    Last edited: 23 mar 2019
    bernard, Trino, R3b0rn och 5 andra gillar detta.
  2. FrozenWithin

    FrozenWithin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 maj 2012
    Inlägg:
    559
    Mottagna gillanden:
    171

    MINA ENHETER

    Kristy, FortuN och R3b0rn gillar detta.
  3. Joche

    Joche Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 maj 2010
    Inlägg:
    57
    Mottagna gillanden:
    24
    Operatör:
    Telenor, Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor, Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Telefon 2:
    iPhone 12
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S9+
    (Vet inte om detta är nytt iom s10 men nytt för mig)
    Om man har dubbla simkort i sin telefon och har operatörer som stöder wifi-samtal kan man hantera samtal på båda simkorten samtidigt, dvs man får vanlig samtal väntar om det ringer på sim 2 medan man pratar på sim 1. Otroligt smidigt. :)
     
    Kristy gillar detta.
  4. aless

    aless Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2011
    Inlägg:
    243
    Mottagna gillanden:
    121
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Oneplus 10 Pro, 12/256

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Oneplus 10 Pro, 12/256
    ROM:
    OxygenOS 13
    Ett till tips är att innan man registrerar fingeravtrycket sätta igång ökad tryckkänslinghet.

    Inställningar>Display>öka tryckkänslighet.

    Om du redan har fingeravtryck registrerade sedan tidigare ta då bort dessa och registrera nya avtryck med ökad tryckkänslighet igång.

    Detta gjorde min fingeravtrycksläsare mycket snabbare och bättre! Och jag hade då redan gett upp hoppet om den och börjat använda face unlock tills jag hittade detta tips på internet och vips så vart det mycket bättre!
     
    Zapartius, Kristy, 6150 och 2 andra gillar detta.
  5. Gurkburk92

    Gurkburk92 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 mar 2012
    Inlägg:
    1 206
    Mottagna gillanden:
    448

    MINA ENHETER

    Är inte unikt till Samsung, men den lilla USB-USB-c prylen kan du koppla in mus eller tangentbord i & styra/skriva i telefonen. Testade med mus precis, rätt fett faktiskt!
     
    Zapartius, Kristy och Trino gillar detta.
  6. aless

    aless Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2011
    Inlägg:
    243
    Mottagna gillanden:
    121
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Oneplus 10 Pro, 12/256

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Oneplus 10 Pro, 12/256
    ROM:
    OxygenOS 13
    Hehe detta har funnits ett tag .
    Vill du se något ännu "coolare" så youtuba "Samsung S10 DeX"
     
  7. Gurkburk92

    Gurkburk92 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 mar 2012
    Inlägg:
    1 206
    Mottagna gillanden:
    448

    MINA ENHETER

    Jo de känner jag till! Men just att man kan plugga in sig sådär med den lilla prylen :P
     
    aless gillar detta.
  8. FrozenWithin

    FrozenWithin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 maj 2012
    Inlägg:
    559
    Mottagna gillanden:
    171

    MINA ENHETER

    ante_ante, Birchgrove och R3b0rn gillar detta.
  9. FortuN

    FortuN Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2011
    Inlägg:
    246
    Mottagna gillanden:
    98

    MINA ENHETER

    Några mer tips efter ytterliggare ett tag av användande


    *Telefonen går aldrig ner i sleep/drar mycket batteri när den är i vila

    Finns en stor bugg som nästan alla verkar ha fått med telefonen och som säkerligen kommer åtgärdas i en kommande uppdatering. Om ni använder något Voip program såsom Snapchat/Whatsapp/Facebook messenger och gör ett samtal så går telefonen inte ner i vila utan ligger konstant och drar batteri.

    Den enda lösningen för detta just nu är att starta om telefonen efter att ni gjort ett voip samtal.

    För att kolla er telefon om den går ner i deep sleep, ladda hem Cpu Spy

    https://play.google.com/store/apps/details?id=com.bvalosek.cpuspy&hl=sv

    Ladda sedan upp telefonen med laddaren till fullt och ta sedan ur laddaren och låt den ligga och vila ett tag, så ser ni om den går ner i deep sleep.

    *Låt telefonen ladda ur HELT några gånger

    Detta fick min telefon att få lite mer batteritid. Då telefonen använder sig av någon sorts intelligent batteri AI så kan det vara bra att telefonen ibland får ladda ur sig helt och sedan när den är av, sätta den på laddning och låta den ladda upp fullt och sedan starta den. Troligen lär sig telefonen hur mycket batteri det finns att utnyttja. Funkade för mig, inte säkert det funkar för alla. Tips är också att varje månad låta den få ladda ur en gång. Gjorde detta då och då med min gamla S7 Edge och den hade otroligt bra batteri efter lång tids användande.

    *Ladda ej med snabbladdning om ni ej behöver

    Detta nöter på batteriet i längden. Detsamma som att ladda den fullt varje gång. Ju mer ni påfrestar batteriet desto mindre laddningar klarar den innan man får försämrat batteri. Laddar ni snabbare så ökar värmen i batteriet vilket i längden får försämrat batteri fortare och mindre laddningscyklar. Så om ni ej behöver snabbladdning, använd helst inte det.

    *Gör en Cache partition wipe efter ca en veckas användande/uppdatering/några laddningar

    Gamla filer som är "behind the scenes" sparas där. Det är inget ni som användare märker av mer än att batteriet kan förbrukas snabbare eller mindre buggar kan ske då gamla filer ligger kvar som är utgångna efter att ni ändrat något eller att en uppdatering kommit. För många har också batteritiden blivit bättre ofta efter att wipat cachen. Det triggar ej Knox och krävs ej någon root och inga filer försvinner.

    Stäng av telefonen
    Håll in Bixby knappen, Vol down och sedan power (viktigt med power knappen sist). Håll den inne tills ni kommer till en meny där ni kan välja "Wipe cache partition". Gör det och starta sedan om luren så är det klart. Här kan ni även göra factory reset och diverse andra saker.


    *Gör en Factory reset vid större uppdatering

    När inte det funkar att radera cachen kan det vara nödvändigt med en Factory reset efter uppdatering. Detta är något som man kan lägga in till en vana då det väldigt ofta får bort ev buggar som följer med vid en uppdatering i telefonen och även brukar förbättra batteritiden rejält vid långt användande av telefonen/uppdateringar/många appar.

    Gör som ovan för att komma in i menyn, välj där "Factory reset" för att återställa telefonen. Tänk på att det mesta från telefonen så gör en backup innan på det viktigaste.


    *Återställ/backupa så lite som möjligt vid en Factory reset/ny användande av telefonen

    Har läst på bland annat och diverse forum där det tydligen verkar vara lite buggigt med android och vissa backuper såsom appar kan introducera massa små buggar i telefonen som sedan kan göra telefonen slöare och dra mer batteri. Så använd backups så lite som möjligt vid en factory reset, ta bara det mest nödvändiga såsom kontakter/memos och försök undvika allt annat. Vissa har fått mycket batteritid tydligen utav att göra detta.


    *Hög Android System användning

    I vissa fall kan det funka med att radera all data och cache från "Google play tjänster" då det är oftast den som har strulat till sig. Detta kommer nog dock bli bättre med kommande uppdateringar i telefonen också då det verkar vara många som har hög "Android System" användning.
     
    Kristy och Trino gillar detta.
  10. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 846
    Mottagna gillanden:
    2 321
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Tycker denna tråd är intressant. Men man blir väldigt fundersam till kvaliten på den med tanke på att den är väldigt dyr. Sånt som beskrivs här är ju saker som bara ska funka tycker jag.

    Undrar om sd855 har dessa buggar?
     
    Cygnus gillar detta.
  11. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 286
    Mottagna gillanden:
    8 133
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Jag håller med dig om de flesta punkter förutom dessa ovan som gäller batteriet.

    Det är inte alls bra att laddar ur batteriet helt för att ladda fullt sen. Detta skadar batteriet mer än annat. Det var en gång i tiden med äldre teknik som gjorde att man behöver göra så, men inte på de senaste 6-7 åren.

    Att "långsamt" ladda är inte heller bra då blir det värmeutveckling som skadar batteriet i längden, det är bäst att ladda så snabbt så möjligt för att sen koppla bort laddaren då har man bara utsatt batteriet för minsta möjliga värme. Kollar man OnePlus supersnabb laddning så kan jag säga med handen på hjärtat att man kan behålla deras telefoner i åratal utan att de tappar särskilt mycket i sitt kapacitet. Hade snabbladdningen varit dåligt för batterierna så hade tillverkarna inte tillämpat det eller velat ha det för dess negativa påverkan.
     
  12. DrT

    DrT Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    5 286
    Mottagna gillanden:
    2 391

    MINA ENHETER

    Nej, snabbladdning är inte bra för li-jon. Lagom är bäst.
     
    Kristy och jnsson gillar detta.
  13. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 323
    Mottagna gillanden:
    17 803
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Ledsen o säga, men jag har märkt av en batteriförsämring med min OnePlus 3, och då ska batteriet ha varit utbytt för 1.5 år sedan.
     
  14. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 286
    Mottagna gillanden:
    8 133
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Inget vetenskapligt bevis på att snabbladdning skadar batterierna i längden. Jag gav ett enkelt exempel med OnePlus telefoner. Har fortfarande (jag och mina föräldrar var sin) OP3 som har riktigt bra batteritid och flyt trots snabbladdning i flera år.
     
    katho gillar detta.
  15. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 286
    Mottagna gillanden:
    8 133
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Som jag nämnde ovan, har absolut inga konstigheter med batteritiden för 3st OnePlus 3 telefoner. Kan hända att vissa får problem, det gäller alla tillverkare oavsett teknik. Har även Sony Xperia XZ1 som tog stryk på cirka 7 månader användning trots sin teknik för laddning som egentligen skulle ge längre liv åt batteriet men nix!!
     
    katho gillar detta.
  16. DrT

    DrT Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    5 286
    Mottagna gillanden:
    2 391

    MINA ENHETER

    Dina erfarenheter stämmer inte med fakta. Kolla tex på : Fast and Ultra-fast Chargers - Battery University
    "
    Summary
    All batteries perform best at room temperature and with a moderate charge and discharge. Such a sheltered life style does not always reflect real world situations where a compact pack must be charged quickly and deliver high currents."
     
    Kristy gillar detta.
  17. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 286
    Mottagna gillanden:
    8 133
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Jag har redan läst den artikeln tidigare. Den säger att "enheten" ska ha kontrollerad sätt att ladda batteriet vilket mobiltelefoner har. Att du tycker annorlunda är inget problem men jag säger att långsam laddning skadar batteriet mer då värmeutvecklingen som man försöker undvika vid snabbladdningen sker under längre tid vilket skapar kemisk reaktion som skadar batteriet i längden. Vi har en laddare som är vältestad från tillverkaren + telefonen chip som ser till att laddningen sker på det bästa möjliga sättet.
     
    katho gillar detta.
  18. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 658
    Mottagna gillanden:
    4 297

    MINA ENHETER

    Yep.
    Har snabbladdat mina telefoner sen det kom. Aldrig fått onormalt degraderad batteriprestanda på någon telefon.
     
    Cygnus och night77 gillar detta.
  19. DrT

    DrT Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    5 286
    Mottagna gillanden:
    2 391

    MINA ENHETER

    Nej, det är snabbladdning som värmer upp batterier. Jag har jobbat i 20 år med li jon-celler och sett otaliga tillbud just pga snabbladdning.
     
  20. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 286
    Mottagna gillanden:
    8 133
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Det kan ju vara att du jobbar med batterier men enligt min erfarenhet har inte märkt något problem med mina mobiltelefons batterier sen flera år tillbaka. Jag kör allt med alla möjliga snabba laddningar. Dessutom är jag medveten att ett batteri blir per automatik sämre med tiden, så att batteriet tar stryk efter 1 eller 1.5 år är ju helt normalt slitage och man kan inte förvänta sig mer av det :)