Tips: Google Photos som fotovisare

Diskussion i 'Allmänt' startad av tord00, 27 feb 2019.

  1. tord00

    tord00 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2009
    Inlägg:
    258
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Hej,

    Min tanke är att ha en skärm i vardagsrummet (större än 10 tum) som man kan ställa in Google Photos att rulla på. Jag har tittat på lite olika fotoframes men tycker inte riktigt att dom lever upp till förväntningarna samt att dom inte är stora nog. Tittrar man på TV ( jag har en philips android tv) så känns det som en dyr lösning för att visa bilder på.

    Bakgrunden är att jag har alla mina bilder på Google photos men det är så trist att man aldrig ser dom. Dom bara ligger där. Har ni några andra tips och ideer på hur ni gör om ni gör nått?

    Mvh
    /T
     
  2. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Valfri skärm/TV med HDMI/DVI/DP och en chromecast?
     
    katho, tord00, Kristy och 1 annan gillar detta.
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 710
    Mottagna gillanden:
    44 699
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Lenovo Smart Display är strax över 10"? Lenovo Smart Display - Intryck/erfarenheter?

    Du kan ställa in att foton från Google Photos skall rulla på dessa när den är i "idle".

    Fotoramar i den storleksklassen är rätt dyra, så då kan man nästan lika gärna köpa en smartdisplay och få all möjlig funktionalitet i stället tänker jag :)

    Fast det kanske är en fråga om yttermåtten också?

    Eller du tänker dig något ännu större? För jag tror inte det finns smartdisplayer ännu med större skärm, men kan ha fel.
     
    tord00 och Kristy gillar detta.
  4. tord00

    tord00 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2009
    Inlägg:
    258
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Det är den tanken som slagit mig med. En fråga då, chromecast, om jag vill att den ska rulla på under vissa tider av dygnet. Dvs oftast när man är hemma och vaken och inte i övrigt. Hur funkar det då? Jag tänker att en chromecast behöver hanteras av en enhet, startas och ligga i närheten hela tiden.
    Eller tänker jag fel?
     
  5. tord00

    tord00 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2009
    Inlägg:
    258
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Jag tänkte mig nog nått ännu större, närmare 15-20 tum eller liknande.
    Som du säger, en smart display finns nog i större storlekar men är galet dyra. Har sett 40 tummare på ca 45.000 kr.
     
    bernard gillar detta.
  6. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Man kan ställa in att den visar vissa gallerier från Google Photos i skärmsläckarläget, så då räcker det med att sätta på skärmen.
     
    katho, tord00, Kristy och 1 annan gillar detta.
  7. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    Låt din vanliga tv stå påslagen och visa bilder när du inte använder tv:n för något annat. Så gör jag ibland, det är ett roligt bildspel som brukar vara uppskattat om man har besök eller vistas i vardagsrummet för samtal med sina bekanta. Chromecast-funktionen Ambient Mode visar foton i bakgrunden utan att du behöver göra något. Du behöver ingen telefon i närheten som styr det hela, det görs automatiskt.
    Med denna lösning väljer du själv när tv:n ska vara på, helt enkelt när du vill se foton. Och så kan du stänga av den manuellt på natten till exempel, eller när du inte är hemma.

    Vill du att det hela ska skötas automatiskt, utan att du själv måste slå på och av tv:n, eller vill du inte låta tv:n stå på i onödan så är detta ingen bra lösning såklart.
    Men har du en någorlunda stilren tv i ditt vardagsrum som du inte har något emot att låta ta en framträdande roll, så är det ju en stor fördel att fotona visas på en stor skärm, så att man inte behöver anstränga sig för att se dem. En fotoram kollar man ju på enbart om man är precis bredvid den.
     
    F-Forward och tord00 gillar detta.
  8. tord00

    tord00 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2009
    Inlägg:
    258
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Testade det på min TV och med Google Home nyss. Kan komma så långt att jag kan välja live album i Home appen men fattar inte hur man faktiskt "kör igång" den på en skärm.

    Men du har helt rätt, känns som om en skärm av något slag med Chrome Cast är det som gäller. Hade varot najs med en timer funktion att skärmen är på mellan 7-9 på vardagsmorgnen och 15-21 på vardag kvällen. Sen ett annat schema på helgen. Men att den då kickar igång Google Photos när den är på.
     
  9. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    Fick du ordning på det?

    "Live albums" är något annat. Det är ett automatiskt album som lägger till bilder på ett visst ansikte utan att du behöver göra något. Det kan du iofs testa också, men börja med ett vanligt album.

    I Google Home-appen ska du hitta "ambient mode". Jag minns inte vad det kallas på svenska. I listan över enheter bör du se din Chromecast, om du trycker på något menyval bredvid den Chromecast du vill använda så bör du få upp inställningarna för ambient mode på den chromecasten. Där väljer du att du vill visa dina egna bilder, istället för Googles automatiska val såsom bilder på konstverk och vad det nu finns. Sen får du markera ett antal album som ska visas. Albumen måste du ha förberett innan, i Google Photos-appen (men det finns inget hinder mot att lägga till nya foton i albumen när som helst).

    Har du gjort allt detta så ska Chromecasten automatiskt visa foton - när den befinner sig i bakgrundsläget vill säga, dvs när du inte spelar upp någonting annat på Chromecasten.
     
  10. tord00

    tord00 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2009
    Inlägg:
    258
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Japp..det löste sig. Visar sig att TVN jag har som har inbyggd cromecast (Phillips Android tv) så funkar det här inte på. Jag kan göra inställningar men sen tar det stop.
    Testade exact samma inställningar på min cromecast gen 1 och där funkar det klockrent. Nu blir det det en liten tv! Tack för tipset.
     
  11. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    Tyvärr skiljer sig funktionaliteten mellan en riktig Chromecast och en som är inbyggd i tv:n (Android TV). I det senare fallet är det massa saker som funkar konstigt eller inte alls. Du tycks ha upptäckt en sådan sak, jag har några andra i minnet. Därför vill jag alltid rekommendera en riktig Chromecast, även om ens tv eller box har inbyggd cast-funktion. Jag undviker även smart-tv i övrigt, för det brukar mest vara struntfunktioner och slöa gränssnitt. Hellre en basic platt-tv som kompletteras med en Chromecast. Men men, hoppas du kan använda din "generation 1-Chromecast" till detta tillfredsställande! Eller är den kopplad till fel tv?
     
  12. tord00

    tord00 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2009
    Inlägg:
    258
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Håller helt med. Skakig mjukvara verkar vara ett milt uttryck!Funderar starkt på att koppla in min gen 1 i min android TV.
    Framöver känns en bra skärm prio ett. Sen kan man ju streama det mesta via Chromecast. Kan tycka att det är najs med Netflix och andra playkanaler i TVn men men. Någonstans får man välja.
     
  13. Bisini66

    Bisini66 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 nov 2019
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    1
    Jag tänkte få haka på den här tråden med en fråga... Någon som vet hur jag får mitt bildspel på Chromecasten att visa ALLA mina bilder som ligger i mitt Google Foto-album? Den snurrar gärna runt bland några av bilderna.
     
    tord00 gillar detta.