Nokia 9 PureView första intrycken och omdömen

Diskussion i 'Nokia 9 (2019)' startad av Rookie, 16 mar 2019.

  1. Rookie

    Rookie Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2011
    Inlägg:
    53
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Hoppas jag gör rätt här, annars får väl en mod radera tråden, men det verkar inte finnas en sådan tråd än?

    Fick min idag och hade en Mate 9 pro innan som jag var sjukt nöjd med men nu får min son ärva den. Hörde mycket negativt om fingeravtrycksläsaren i en del trådar men double-tap på skärmen väcker den och ett tryck, ibland med liiite mer kraft (man lär sig) så låses den upp. Huaweis läsare var riktigt bra och Nokias är efter lite learning by doing lika bra. Kameran har jag inte hunnit testa än (det finns vassare forumiter som gör det bättre än mig).

    Fyll gärna på med era egna intryck!

    Edit: Jag kommer skriva mer i tråden senare men jag vill förtydliga att jag har haft telefonen i en halv dag så ta allt jag skriver med en nypa salt! Självklart är jag oerhört nöjd trots att alla gamla appar är installerade men en ny, flaggskeppstelefon (jo, just nu är den det) ska kännas helt suverän och det gör den här. Jag köpte den dock för kameran och jag kommer sätta den på prov men det finns mycket mer kunnigt folk på forat för det, tro mig. Jag får kanske äta mina ord men Nokia har något på gång nu, den här luren känns väldigt bra!
     
    Last edited: 17 mar 2019
    Japp, Jallee, bernard och 1 annan gillar detta.
  2. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 099
    Mottagna gillanden:
    4 806
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Haft min runt två dagar. Har väl inte upptäckt några speciella buggar som jag har sett det har skrivits om. Men har inte använt kameran eller mobilen så mycket ännu.
    Men man kan ta flera bilder snabbt med default läget, det är efterbehandlingsprocessen som tar tid.
    Om man jämför med en annan äldre Nokia som Lumia 1020 så kunde du bara ta en bild åt gången och sen fick du vänta flera sekunder innan du kunde ta nästa.
    Har en vanlig pin-kod så jag använder inte upplåsningsfunktionen med fingeravtryck via displayen.
    Byggkvaliten upplever jag som fin. Lite ”gammalmodigt” utseende utan notchar eller liknande. Men det har jag inget emot.

    Men för priset tycker jag det är en ok mobil. Fast jag tror det tar några veckor innan man kan ge ett definitivt omdöme.
     
    Rookie, Japp, bernard och 1 annan gillar detta.
  3. Rookie

    Rookie Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2011
    Inlägg:
    53
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Måste ändra mig angående fingeravtrycksläsaren. Jag blir inte riktigt klok på hur den fungerar. Jag har märkt att om man är snustorr om fingrarna går det inte alls, den registrerar inte ens att ett finger finns där. Är man däremot pyttelitet fuktig (läs svettig) så går det som en dröm. För blöt en regnig dag och den fungerar lika uselt som alla andra läsare jag testat. Nu har jag (o)turen att ha lite svettiga händer så den funkar bra för det mesta. Är det här något jag bara fått för mig eller kan det ha betydelse?

    Telefonen i övrigt är jag oerhört nöjd med. Finns verkligen inget annat jag hänger upp mig på.
     
    bernard gillar detta.
  4. Walle

    Walle Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2010
    Inlägg:
    103
    Mottagna gillanden:
    32
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nokia 9 Pureview

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nokia 9 Pureview
    ROM:
    Orginal
    Platta:
    Galaxy Tab S3
    ROM:
    Orginal
    Jag håller med. Fingeravtrycksläsaren kan vara lite jobbig ibland. Är det "rätt" ljus så fungerar den helt okej. Men sitter man i solen vill den inte. Den är även känslig för om man är lite smutsig på fingret, ex efter ett plåster.

    I övrigt är jag jättenöjd med telefonen. Den är snabb och skärmen är riktigt bra. Batteritiden har varit över förväntan. Jag har inte hittat några buggar som jag har stört mig på, även om det säkert finns några.
     
    bernard gillar detta.
  5. Guts

    Guts Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2014
    Inlägg:
    246
    Mottagna gillanden:
    150

    MINA ENHETER

    Någon mer än jag som inte hittar vart man ställer tillbaka till vanliga navigeringsknappar? Eller är funktionen borttagen?
     
  6. Don MC

    Don MC Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2012
    Inlägg:
    402
    Mottagna gillanden:
    135

    MINA ENHETER

    Funktionen är borttagen. Eller mer exakt, den har aldrig varit där (luren skeppas med Pie). Var själv olycklig över det till en början, men har nu vant mig (tyvärr).
     
  7. Guts

    Guts Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2014
    Inlägg:
    246
    Mottagna gillanden:
    150

    MINA ENHETER

    Ah det hade jag missat är väl inget jättebekymmer iofs.
     
  8. Don MC

    Don MC Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2012
    Inlägg:
    402
    Mottagna gillanden:
    135

    MINA ENHETER

    Japp. Lurar som ursprungligen skeppats med Oreo eller tidigare, och som sedan uppdaterats till Pie, har kvar funktionen. Men icke lurar som kommit med Pie från första början.
     
  9. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 099
    Mottagna gillanden:
    4 806
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Funderar lite på säkerhetsuppdateringarna. Hur ofta ska de komma? Har fortfarande 1 februari på min Nokia 9.
    Screenshot_20190404-025337.png
     
  10. Guts

    Guts Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2014
    Inlägg:
    246
    Mottagna gillanden:
    150

    MINA ENHETER

    Tar nog lite tid till dels är det stora buggar de ska fixa. Sen så har de precis skickat ut stora underhålls uppdateringar till bl a Nokia 7 plus. Men normalt brukar de rulla ut i mitten andra halvan på månaden och de brukar släppas i Asien först och sist vi i Europa.
     
    Johnh3 gillar detta.