Xiaomi eller Huawei? Eller bäst tele för 3000kr?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Thade, 25 mar 2019.

  1. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 438
    Mottagna gillanden:
    8 369
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Thade gillar detta.
  2. mortuus

    mortuus Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    2 647
    Mottagna gillanden:
    621
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Redmi 9
    Platta:
    Shield K1
    honor 8x / 8x max kanske är också alternativ för under 3000kr.
     
  3. Thade

    Thade Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2010
    Inlägg:
    710
    Mottagna gillanden:
    146

    MINA ENHETER

    Tack för tips boys. Så enklast är att fixa den online p20 genom tele2 ? Sedan ångra abonnemanget men be om slutfaktura på telen?
     
    bernard gillar detta.
  4. jimsii

    jimsii Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2010
    Inlägg:
    301
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Ska beställa idag, sen säga upp abbonemanget direkt. Någon som vet om man kan välja att fortsätta betala 99kr i månaden på mobilen i 24 månader eller om man betalar allt på en slutfaktura?
     
    bernard gillar detta.
  5. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 348
    Mottagna gillanden:
    17 819
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Du kan fortsätta betala 99:-/mån. Telefon och abonnemang är separerade
     
    bernard gillar detta.
  6. Millwad

    Millwad Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    1 832
    Mottagna gillanden:
    1 916
    Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G
    Hade avrått dig från att köpa P20:n, om jag inte minns fel var du på väg att köpa min för gamla P20 för ett tag sedan innan du ångrade dig, vilket du nog gjorde bra i.

    Så här i efterhand måste P20 vara den minst innovativa och tråkiga mobilen jag har ägt på väldigt länge. Skulle köra Xiaomi eller någon nyare Huawei alla dagar i veckan.
     
    Thade gillar detta.
  7. mul

    mul Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2013
    Inlägg:
    765
    Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra
    För 2400 får man lov o bara tråkig. Sen har den allt alla andra har,vad är de tråkiga? Men om man inte gillar ui fine. Jag har inget emot den. Enda tråkiga är AOD. Kameran är ljusår bättre än alla andra gör det priset. Prestandan är minst lika bra som 660,om inte bättre. Osv osv.
     
    Johnh3 gillar detta.
  8. Millwad

    Millwad Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    1 832
    Mottagna gillanden:
    1 916
    Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G
    Fast nja, batteritiden är högst medioker, det var i alla fall mitt exemplar. Även sätt den i olika test där den får stryk av betydligt mindre batterier som är bättre optimerade. Onödig kapning av hörlurs-jacket, liten skärm (smakfråga), ynka 64 gb minne som ej går att utöka, kirin 970 chip som är i klass med toppmodellerna från 2017.

    Det är ju inget uselt köp för 2650 spänn (uppläggningsavgift tillkommer väl?), det är dock inget superköp för att vara 2019.
     
    flipp gillar detta.
  9. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 438
    Mottagna gillanden:
    8 369
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Håller med.

    Jag haft flera Huaweimobiler med Kirin 970. Xiaomitelefoner med SD636 känns minst lika snabba trots att de i syntetiska benchmark inte alls presterar lite bra. Fördelen med P20 är kameran och de små yttermåtten, i övrigt är det inget märkvärdigt med den.
     
  10. mul

    mul Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2013
    Inlägg:
    765
    Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra
    Antar du gav 5k för. Din. Då finns det bättre alternativ. Men i denna prisklassen behöver den inte vara mer än average. Kameran outshines allt I prisklassen. Tyckte sd625 var snabb nog så absolut inte förvånad att sd636 är. Bättre. Men 64gb e standard i denna prisklassen. Cpun är definitivt inte dålig o sen får du uppdateringar från Huawei. Det är mer än vad som kan sägas om de andra. Det är fortfarande en early 2018 telefon. Men för 2400 (online slipper man uppläggningsavgift tror jag) är det ett kap. Allt under 3k för denna telefon är riktigt bra. Den e smal, snygg och är väl medelbra på allt. Utom kamera där den är outstanding. Inte sett p20 skärmen o använt den men pro versionen har juh amoled så uttalar mig inte om det. Med det sagt så I 3k klassen finns ingen telefon som har riktigt bra kamera. Dvs riktigt bra köp då den har allt gemene mannen behöver. Kanske inte passar alla, använder man inte kameran är den medelmåttig t.ex.

    Håller med att sd636 känns lika rapp. Men det är inte bara det som räknas. Kameran o design är ett stort plus faktiskt i denna prisklassen.
     
    flipp gillar detta.
  11. Millwad

    Millwad Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    1 832
    Mottagna gillanden:
    1 916
    Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G

    Nej, fick min gratis av morsan som fick den när hon förlängde sitt abonnemang, hon hade dock redan en P20 pro så denna blev överflödig.

    Kameran är bra, ja, resten är mediokert och i viss mån dåligt. Dock inte förkrossande bra, var tvungen att hålla på att mixtra med inställningarna för att få optimalt resultat vilket var ganska omständigt.
    Batteritiden är medioker som bäst, på gränsen till dåligt. Upplevde ingen större skillnad i prestanda kontra min gamla P10, som jag f.ö tyckte om väldigt mycket.

    Inte för att vara sån men om du säger att du inte ens har sett skärmen eller använt P20 och endast går på på P20 pro så blir det missvisande.

    Pocophone är bl.a en klart bättre telefon och mer prisvärd sådan. Jag köpte min gamla Poco för 2700 på forumet helt i nyskick och med garanti från svensk butik, den kostade f.ö 3000 kr på Inet för några månader sedan och andrahandsvärdet har säkerligen gått ner än mer.
     
    flipp och Thade gillar detta.
  12. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 438
    Mottagna gillanden:
    8 369
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Jar har inte haft P20 men väl Mate 20 (ej pro) som har samma huvudkamera sensor som P20. Kameran på Mate 20 slog definitivt de Xiaomimobiler jag haft om man jämför med stockkameran. Dock blir det ett annat läge om man installerar gcam modden på t.ex Pocophone elle Mi 8. Då har inte P20 något försteg längre i mitt tycke.
     
  13. mul

    mul Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2013
    Inlägg:
    765
    Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra
    Att gå från en p10 till p20 är som att gå från s8 till s9. Skillnaden borde inte vara enorm. Batteritiden är helt okej vad jag läst, vilket är riktigt **vla bra för en telefon i den storleken. Vilket inte får glömmas.

    Jag jämför inte p20 pro skärmen med p20, däremot har inte p20 samma problem som poco har med touch och dess leaks. Sen är poco större och sämre kamera. Ser du en poco tänker du budget, det gäller definitivt inte p20. Jag vet att p20 har lcd medans pro har amoled. Stor skillnad. Men när det kommer till batteritid. Alla mindre telefoner är usla på batteri i princip. Speciellt om dem ska vara tunna. Tycker min pro har bra flyt i appar osv. Definitivt tillräckligt för en normal människa. Jämför inte den med 6t osv men i denna prisklassen krossar den all motstånd i snitt iaf.
    Om man moddar ja. Men då är de annan spelplan typ om man ska vara ärlig. Mi 8 definitivt jämförbar men vet inte om jag föredrar den framför p20. Den är definitivt en värdig motståndare. Det tycker jag inte poco är. Mi 8 är värdig även utan att moddas.
     
  14. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 438
    Mottagna gillanden:
    8 369
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    På Mi 8 och F1 kan man köra modden utan att roota så det krävs ingen extra handpåläggning, då tycker jag det är ganska relevant att göra den jämförelsen. Det finns liksom ingen anledning att inte installera gcam om det är så enkelt. :) Mi 8 finns förresten att köpa på amazon.de för €339 med gratis frakt.
     
    Droid82, Thade och katho gillar detta.
  15. Thade

    Thade Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2010
    Inlägg:
    710
    Mottagna gillanden:
    146

    MINA ENHETER

    Tack för tips gubbar! Skulle man betala helst med Euro än sek i amazon ?
     
  16. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 438
    Mottagna gillanden:
    8 369
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Precis. annars får du betala ett påslag för valutakonverteringen.
     
    Thade gillar detta.
  17. mul

    mul Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2013
    Inlägg:
    765
    Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra
    Inte alla som vet hur man gör. Jag visste inte ens de gick genom bara apk. För antar de är så ni menar, allt annat kan man lika gärna roota telefonen.

    Poco tycker jag är för stor och plastig. Inte lika premium som p20. Mi 8,ja definitivt. Minst 1k dyrare dock och om man vill ha svenskt 2k. Dvs dubbelt så dyr. Det är dock en stor telefon till skillnad från p20. Men 2400 kr är kaffe pengar för en sån telefon tycker jag. Ruggigt bra hårdvara för priset.imo. 970 har bra täckning, den är sjukt snygg med och ganska liten om man jämför med andra. Har länge varit bästa köpet under 5k på surfa.se så jag är inte ensam som tycker om den
     
  18. Whoswho

    Whoswho Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 mar 2019
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Operatör:
    Felia
    Telefon:
    0707020090

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Felia
    Telefon:
    0707020090
    ROM:
    Global
    Info:
    Mi
    Pocophone 128gb beg eller Mi Mix 3, har använt båda mer än tillräckligt. Grymma lurar för pengarna.