Kylpasta, CPU laptop (HP G62)

Diskussion i 'Off Topic' startad av jonglören, 27 mar 2019.

  1. jonglören

    jonglören Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 mar 2019
    Inlägg:
    0
    Mottagna gillanden:
    1
    Var tvungen att skruva isär min Laptop (en HP G62) då det kommit damm i fläkten. Fick lov att skruva loss CPUn för att komma åt och skrapa bort damm. Fick guidning att man skulle göra så för att komma åt, tydligen nått designfel.

    Men tycker den blir varm ändå för ingenting, värre än förr, så misstänker att det är kylpastan på CPUn som nötts bort kanske.

    Har aldrig använt kylpasta så vet inte hur mna säkrast får bort och sprutar dit nytt utan att riskera att datorn brinner upp.

    Finns det några rekommenderade märken att använda för kylpasta? Barilla eller? ;)
     
  2. chrippe7

    chrippe7 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    2 988
    Mottagna gillanden:
    1 182
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL
    Telefon 2:
    OnePlus 7T Pro
    Tester visar att på gamingprodukter gör olika märken extrem liten skillnad så på en vanlig laptop spelar det nog ingen roll alls..

    För att ta bort gamla rester bör man använda Isopropanol, kemisk ren alkohol(+99,5% alkohol). Använd bomullstops för att göra rent ytan men var försiktig så det inte fastnar små bommulsstrån på CPU:n. Sen lägger du en liten klick kylpasta på mitten av processorn så smetar det ut sig när du trycker på kylaren.
     
  3. jonglören

    jonglören Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 mar 2019
    Inlägg:
    0
    Mottagna gillanden:
    1
    Har ingen isopropanol hemma tyvärr. Jag använde kemiskt ren bensin när jag gjorde ren modelloken minns jag, kanske funkar?

    https://www.bauhaus.se/media/catalog/product/cache/c2dd25e2e03b226ef8ebe47620252178/5/1/5113057A.jpg
     
    bernard gillar detta.
  4. jonglören

    jonglören Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 mar 2019
    Inlägg:
    0
    Mottagna gillanden:
    1
    Fanns nån sån här variant på Kjell o kompani t.ex.

    https://www.kjell.com/se/sortiment/...a/luxorparts-hy450-kylpasta-1-g-5-pack-p36095

    Såvida jag inte hittar något annat på postorder. Kan det va nått?
     
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 744
    Mottagna gillanden:
    44 742
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Du vill helst ha Arctic Silver 5: Arctic Silver 5 kylpasta 3,5g

    Eller något med liknande värmeledande egenskaper.


    Ett problem med kylpasta är att den så sakteliga torkar, så efter 2-3 år kan det vara bra att byta. Den kylpasta laptoptillverkarna använder är i regel också av det allra sämsta slaget, så ofta går datorn svalare när man bytt pasta också. Främsta problemet är egentligen att datortillverkarna använder på tok för mycket kylpasta, enorma mängder, och det får bara motsatt effekt.
     
    Last edited: 28 mar 2019
  6. jonglören

    jonglören Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 mar 2019
    Inlägg:
    0
    Mottagna gillanden:
    1
    Kanske är det som hänt, att den torkat. Jag har skruvat isär fläkten ett antal gånger, är ju som sagt nått fabrikationsfel, brukar märkas när datorn blir glödhet av att jag går in på Firefox och öppnar ett par tabbar får mycket... Hörs även när man startar datorn... Kan sitta ett lager damm där, och jag antar att det inte går att förebygga så mycket. Om en sån där tryckluftstub kunde vara något, eller om det bara blåser in mer damm.

    Tar ju runt en timme att plocka isär och ihop allt. Guiden som gick igenom särtagningen nämnde aldrig nånting om kylpastan, och jag har inte petat på den i tron om att den ska vara orörd.

    Ett riskorn i storlek har jag hört ska räcka, kan det ligga något i det?
     
  7. jonglören

    jonglören Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 mar 2019
    Inlägg:
    0
    Mottagna gillanden:
    1
    Är den där från Kjell inget att hänga i granen tror du? Säljaren trodde inte jag skulle behöva nått annat pga datorns ålder.

    Vet ju inte när hårddisken lägger av eller något annat. 3,5 gram låter ganska lite...?
     
  8. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 744
    Mottagna gillanden:
    44 742
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Mja, den från Kjell hade inte så bra värmeledande egenskaper, men det har kanske inte så stor betydelse. Det kommer bara skilja några grader skulle jag tro.

    Ja, du skall applicera ett jämnt och tunt lager, men det behöver inte vara så tjockt. Dock är det bättre att ta för mycket än att ta för lite, skall sägas :) Det skall ju inte bli så att det rinner över och ut om kanterna när du presar ned kylblocket sedan.
     
  9. Honda

    Honda Ninja Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 aug 2014
    Inlägg:
    3 637
    Mottagna gillanden:
    2 638
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

    MINA ENHETER

    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
    När jag haft i för mycket kylpasta blev min CPU ganska varm. Storleken av okont ris och inte smeta ut det funkar bäst för mig. Sen tar det någon timme eller så innan det spridit sig bra :)
     
  10. jonglören

    jonglören Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 mar 2019
    Inlägg:
    0
    Mottagna gillanden:
    1
    Vet iofs inte vad värmeledningsförmågan i originalpastan är. Datorn köptes in 2011, så om pastan håller i 2-3 år.... kanske man ska vara glad att man inte fått brännskador på händerna än :P

    Det mest krävande jag gör är väl nått tågsimulator-spel. Några direkt krävande spel tar den inte. Är ju 4 GB RAM och 2,13 nånting processor. Integrerat grafikkort, så blir ju inga superavancerade spel.

    Tror jag försökt med något nyare i Half Life 2 serien men då blir den glödhet.

    Hur länge räcker egentligen en spruta på 3,5 gram? Eller torkar den också ut efter 2-3 år? Köpte silikon i en sån där tub man klipper av öppningen, efter 1 år hade allt i mynningen torkat och tuben small när jag försökte pressa ur skiten...

    Vill inte lägga ner hundratals kronor på det här med tanke på datorns ålder. Förr eller senare ska jag köpa en ny laptop för det är mycket som gått i graven på den här, tyvärr...
     
  11. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 744
    Mottagna gillanden:
    44 742
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    3,5 gram räcker till många appliceringar, ett tiotal, minst
     
    Last edited: 28 mar 2019
  12. jonglören

    jonglören Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 mar 2019
    Inlägg:
    0
    Mottagna gillanden:
    1
  13. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

  14. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    Förresten får du problem att datorn hänger sig, eller blir den bara varm att hålla i? Kylpastan gör bara att värmen leds bort från cpun bättre, om hela datorn blir varm är det fel på fläkten eller en massa damm i chassit kanske.
     
    bernard gillar detta.
  15. Honda

    Honda Ninja Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 aug 2014
    Inlägg:
    3 637
    Mottagna gillanden:
    2 638
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

    MINA ENHETER

    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
    bernard gillar detta.
  16. Carre_80

    Carre_80 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2014
    Inlägg:
    709
    Mottagna gillanden:
    284
    Telefon:
    Mate 20x

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Mate 20x
    Telefon 2:
    Mi max 2
    startade just en liknande tråd på sweclockers då jag trodde att det kanske va ett bättre forum för det men här verkar det ju finnas datorkunnigt folk med :D

    då kapar jag tråden en liten stund bara:

    har en laptop som jag rengjorde fläktarna och satte ny kylpasta då laptopen blev väldigt varm på tangentbordet, på gränsen till att man brände handen om man skulle hålla handen där en längre stund.

    nu blir den inte riktigt lika varm längre men har ibland stängt av sig själv efter nån minut fryst bild
    har testat att lägga ny kylpasta med samma resultat. efter detta har jag nu kollat upp temperaturen på cpu och gpu när jag spelar och gpu´n ligger på 65-70grader trots 99%belastning
    cpu´n däremot ligger på 88grader redan på 35-40% belastning på pubg

    jag googlade lite och tittade på youtube efter vad som är bäst/bra kylpasta och valde då thermal grizzly conductonaut liquid metal till gpu´n och thermal grizzly kryonaut till cpu´n (då den verkar ha en aluminium heatsink).

    cpu = i7 4720hq
    gpu = gtx 970m

    ideer eller förslag?
     
  17. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 744
    Mottagna gillanden:
    44 742
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Du måste undervolta CPU:n. Detta kan dels göras genom Intels XTU eller Throttlestopp:

    Intel XTU: Downloads for Intel® Extreme Tuning Utility (Intel® XTU)
    Throttlestop: ThrottleStop

    Du kan börja med ca -100mv på CPU:n. Du behöver ändra både "cpu core voltage" och "cache voltage" till identiska värden. Resten kan du lämna som det är. Varje gång du ändrar volttalet kan du testa något spel eller så, för att se så datorn är stabil. Annars får du testa -90mv osv.

    Jag antar att det är en spellaptop. Har också fruktansvärda problem med detsamma på min Dell XPS 9560-dator; men både kylpasta plus undervoltning löste det.

    Vad du också kan experimentera med är att i BIOS på datorn reducera antalet aktiva kärnor till 3 från 4 eller stänga av "Turbo Boost".

    Jag hade nog först testat att stänga av turbo boost och se om du klarar dig utan det. Visst tappar man lite prestanda, men datorn bör gå en hel del svalare utan att du behöver några tredjepartsverktyg eller dylikt.

    Du kan givetvis kombinera att stänga av tex en CPU-kärna av dina fyra och sedan också undervolta, eller stänga av turboboost och undervolta. Du kommer som sagt tappa lite i prestanda vid tillfälliga belastningsspikar, men prestandan man tappar får du tillbaka under tung belastning i stället, då datorn inte kommer throttla längre.


    Det är ett aber med laptops där de slänger in komponenter med brutal värmeutveckling utan att erbjuda kompetent kylning, vilket ju bara skapar thermal throttling som i sin tur leder till att prestandavinsten fullständigt går om intet. Vad skall man med en fyrkärnig i7:a till när den bara går ned till 800MHz under konstant belastning?
     
    Last edited: 28 mar 2019
  18. Carre_80

    Carre_80 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2014
    Inlägg:
    709
    Mottagna gillanden:
    284
    Telefon:
    Mate 20x

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Mate 20x
    Telefon 2:
    Mi max 2

    ska testa det. tack!

    känns dock kostigt att cpu´n inte klarar av att kunna köra 100% när den inte är klockad.
     
  19. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 744
    Mottagna gillanden:
    44 742
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det är _extremt_ vanligt bland laptops med 4+-kärniga i5.or eller i7.or. Tillverkarna verkar inte bry sig om att de använder undermålig kylning, utan fortsätter producera laptops som överhettar / reducerar klockfrekvenserna.

    Är tämligen sällsynt med laptops som inte lider av någon typ av thermal throttling, men det finns ju helt klart tillverkare som är bättre än andra. Dell har tex länge varit bland de sämre.

    GTX 970 (Maxwell) blir rätt varm också i jämförelse med GTX 10xx-serien (Pascal).


    Men experimentera inledningsvis med undervoltning om du vill behålla så höga klockfrekvenser som möjligt.
     
    Last edited: 28 mar 2019
  20. Carre_80

    Carre_80 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2014
    Inlägg:
    709
    Mottagna gillanden:
    284
    Telefon:
    Mate 20x

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Mate 20x
    Telefon 2:
    Mi max 2
    ok nu har jag sänkt med 100mv ska se hur den reagerar.
     
    bernard gillar detta.