Porteringsproblem hos Mybeat

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av art0101, 10 dec 2018.

  1. art0101

    art0101 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 dec 2010
    Inlägg:
    496
    Mottagna gillanden:
    335

    MINA ENHETER

    Jag har nu i över en veckas tid försökt portera ett nummer från Mybeat till Telness. Porteringen har helt fastnat hos Mybeat som skyller ifrån sig på tekniska problem och tycks upprepa mantrat "din nya operatör måste inkomma med en ny porteringsbegäran" i ett kör trots att Telness nu säkert gjort 6-7 porteringsbegäran som Mybeats system inte har kunnat hantera.

    Abonnemanget ifråga har ingen bidningstid, endast en månads uppsägningstid. Enligt gällande regler ska porteringen ändå släppas igenom inom 24h efter inkommen beägran.

    Mycket märkligt. Mybeats kundtjänst vet inte någonting. Vid ett tillfälle hänvisade de till att deras system "Albatross" inte fungerar som det ska. När jag sedan frågade vad "Albatross" var någonting, så kundtjänsten att de inte heller visste det utan att det var vad teknikern hade sagt till dem... Kan det vara så att Mybeats kundtjänst egentligen bara är ett callcenter utan teknisk kompetens?

    Hur ska man få Mybeat att släppa igenom porteringen?
     
  2. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 019

    MINA ENHETER

  3. art0101

    art0101 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 dec 2010
    Inlägg:
    496
    Mottagna gillanden:
    335

    MINA ENHETER

    Tack. Det verkar dock inte finns något matnyttigt där när det gäller porteringsstrul.
     
  4. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 692
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Du kan ju anmäla till PTS, då det är olagligt att inte tillåta en portering
     
    night77 gillar detta.
  5. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 019

    MINA ENHETER

    Jag tänkte inte bara på att läsa utan även kontakta dem för kolla om anmälan till PTS (som jnsson skrev) är lämpligt eller om det finns andra möjligheter.
     
  6. MyBeat

    MyBeat Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2015
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    5
     
  7. MyBeat

    MyBeat Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2015
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    5
    Hej! Såg denna först nu. Vi svarade dig på denna direkt. Det var inte hos oss i My Beat som låsningen låg när ni skulle flytta företagets nummer, det var inte heller hos någon underleverantör till My Beat. Vi har aldrig nekat er portering. Det förklarade vi då också. Jag var i kontakt med Telness (som ni skulle portera till) 7-8 ggr, anda ifrån My Beat var i kontakt med dem ca 10-15 gånger.
    När vi fick in porteringsförfrågan så bekräftade vårt system den efter ca 8 sekunder. Vi fick aldrig någon bekräftelse tillbaka, eftersom det hade blivit missmatch i system utanför My Beat. Det var inte heller Teleness fel.
    Detta förklarade vi för dig den gången, och vi var som sagt kontakt med Telness många gånger, och delade skärmdumpar på vår bekräftelse. Vi jobbade sedan tätt för att lösa låsningen även om problemet int låg hos oss. I vårt system var den bekräftat att kunna gå ut.
    Alla nummerflytt som kommer in till oss bekräftas direkt automatiskt direkt.

    Vi svarade detta till dig på FB i dialogen vi hadde, och i mail. Vi ringde dig också flera gånger utan att få svar. Det är alltså inte korrekt att vi nekat den flyttförfrågan som kom till My Beat. Vi accepterade utflytten efter 8 sekunder, och felet låg inte hos oss. Vi upplyste dig också om detta när du skrev detta på andra forum. Vi upplyste dig om det på fb, och i mail. Vi var i tät dialog med din nya operatör och vi ringde dig många gånger utan att få svar.

    Fredrik i My Beat.

    Skärmavbild 2019-03-29 kl. 19.04.02.png
     
    Last edited: 30 mar 2019