Diskussion: Voi - uthyrning av elscooter / elsparkcykel nu i Sverige

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av DrT, 25 aug 2018.

  1. MaLund13

    MaLund13 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2014
    Inlägg:
    284
    Mottagna gillanden:
    215
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Google Pixel 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Google Pixel 6
    +1

    Tror det hade passat många att man mot en månadsavgift får t.ex. 40 minuters åktid per dag eller så. Borde kunna konkurrera väl med månadskort för kollektivtrafik. Har man t.ex. 15 minuter med Voi enkel väg till jobbet och gör den resan t/r 20 dagar på en månad kostar det som det är nu över 900 kr i månaden.

    Dagskort finns faktiskt redan (ish) i form av ett maxbelopp för varje ride. Det är dock på inte mindre än 100€, så är nog ytterst få som utnyttjar det. Men hyr man en mellan 11 och 24 timmar så aktiveras det.
     
    bernard gillar detta.
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 710
    Mottagna gillanden:
    44 705
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Men tror ni inte de flesta bara köper en själv? Det kan förvisso ha fördelar att inte behöva släpa på en spark om man inte har möjlighet att lämna av den senare eller dylikt.

    Å andra sidan kan man ju ta en Voi vid dessa förmodligen relativt få tillfällen.

    Vad borde ett månadskort kosta om man låt säga får 30-40 min åktid per dag?
     
  3. Numan94

    Numan94 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2014
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Någon här på forumet som jobbar som Hunter för någondera av företagen? Funderar mestadels för skojsskull i början att små testa men vill gärna höra från mer erfarna angående tips och tricks.
     
  4. MaLund13

    MaLund13 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2014
    Inlägg:
    284
    Mottagna gillanden:
    215
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Google Pixel 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Google Pixel 6
    Ser att VOI utökat sitt operativa område i Göteborg idag! Går nu att åka till och från delar av Mölndal [emoji2][​IMG]
     
    japs och bernard gillar detta.
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 710
    Mottagna gillanden:
    44 705
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Har du satt upp en kalkyl på det? Vad blir över efter att elen är struken?
     
  6. MaLund13

    MaLund13 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2014
    Inlägg:
    284
    Mottagna gillanden:
    215
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Google Pixel 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Google Pixel 6
    Än så länge betalar VOI 70 kr för alla scootrar, vilket är 45-50 kr skattat.

    Elkostnaden är i stort sett försumbar, batteriet på ES4 rymmer 374 Wh, så en full laddning inkl lite förluster drar ca 500 Wh. Dvs ca 1 kr. Transporter är väl för de flesta Hunters den största utgiften, den är ju dock väldigt individuell beroende på fordon.
     
    bernard och japs gillar detta.
  7. Numan94

    Numan94 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2014
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    När jag får tummen ur, och lite mer tid från studier, så tänkte jag hämta mina allokerade laddare. Skriver här i forumet så alla kan ta del av kalkyken för framtida intresserade av tjänsten.
     
    bernard och Kifke gillar detta.
  8. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 710
    Mottagna gillanden:
    44 705
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Blev nyss räddad av en Voi. Kedjan till cykeln gick itu, och hade riktigt ont med tid för att hinna med tåget.

    Då var man rätt tacksam att en Voi fanns inom synhåll. Tappade endast någon minut och var framme med hela 2 minuters marginal, om än något svettig.

    De borde göra "Voi-räddningar" till en hashtag: #Voistories
     
    sydeu, Numan94, freppa87 och 2 andra gillar detta.
  9. DanielÖ

    DanielÖ Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2013
    Inlägg:
    970
    Mottagna gillanden:
    800
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Jag börjar tyvärr bli mer och mer less på Voi och den mindre tillfredsställande funktionen hos scootrarna.
    De senaste gångerna jag tänkt göra en tripp T/R så har åtminstone en av scootrarna varit kaputt på ett eller annat sätt och jag har sedan fått krångla med supporten för att få credits som jag kan köra för igen med en fungerande scooter.

    Idag kom nog tyvärr det sista försöket för min del. Skulle göra en snabb tur på lunchen där den första scootern funkade som den skulle men på tillbakavägen dog den första jag hittade efter bara några meter, vilket resulterade i en upplåsning åt skogen.
    När jag sedan hittade nästa Scooter en bit bort tvärdog även den efter några meter, varpå jag gav upp och la ner hela Voi-historien.

    Hur har det funkat för er andra? Underhållet och hållbarheten har ju inte minst varit på tapeten i Sthlm där politikerna är mer eller mindre panikslagna.
     
    sydeu gillar detta.
  10. sydeu

    sydeu Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 578
    Mottagna gillanden:
    426
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S10
    Platta:
    iPad Pro 10.5
    ROM:
    iOS 12
    Jag hade precis samma upplevelse senast. Testade 10 olika scootrar, 8 hadei nget batteri och två låstes upp men var trasiga (ena bromsade hela tiden och andra fungerade inte motorn)

    Kommer inte bli nåt mer av voi för min del när mina free credits är slut.

    Gången innan var en bättre upplevelse men scootern var ju inte i närheten så bekväm som min egna m365a och acceleration och top speed var förstås också mycket sämre
     
  11. DanielÖ

    DanielÖ Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2013
    Inlägg:
    970
    Mottagna gillanden:
    800
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Jag är i samma sits, jag har fått en massa gratis credits så de senaste felen har inte drabbat mig mer än att det varit irriterande.

    Synd att det ska bli så när det är toppen bra idé som jag älskar från första stund. Sen gör det ju inte saken bättre när man ser kids på 14-15 år som åker två på och kör som de gör eftersom det är någon annans scooter (och genast låter jag gammal och bitter [emoji16]).
     
  12. Bmik

    Bmik Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2018
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    52
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 Pro
    Telefon 2:
    Apple Watch Ultra
    Platta:
    iPad Pro 12,9” M2
    6FFF9C2B-8591-40C8-A926-45150979D3A4.png BF1BCC27-2CAD-412F-B277-51DC96C5E548.jpeg
    Tyvärr har Voi från dag 1 inte haft ordning på sina scooters. Massor med Scooters som haft halvkassa batterier (vilket var ännu värre innan de fattade att det krävdes ES4 och inte ES2) och totalt värdelöst underhåll av befintlig scooterpark. Trasiga ringklockor, smutsiga scooters, gasreglage som krånglar, totalt sönderskrapade klistermärken, etc. har varit standard på scooters från Voi.

    Häromdagen sprang jag på en Voi som placerats ut på morgonen utan stöd (se bild). Det är verkligen uselt och det är extra trist att Voi skamlöst marknadsför sina scooters och sin tjänst som ”Designed by Voi in SWEDEN”. Deras tjänst och deras scooters har ingenting med någon svensk design att göra. Det är kinesiska scooters av standardmodell och hela konceptet har de snott rakt av från de amerikanska föregångarna.

    Bedrövligt att Voi skämmer ut Sverige genom att de inte ens klarar ställa ut hela och rena scooters. Det är ett gäng inkompetenta bedragare som borde kölhalas för fräckheten att klistra ”Designed by Voi in SWEDEN” på skiten.
     
    DanielÖ gillar detta.
  13. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    Tack för ditt svar!
    Har du själv testat VOI?

    (Mitt inlägg flyttades hit från Elektrisk sparkcykel - vad gäller i Sverige/erfarenheter? så jag gör några ändringar nedan).

    Jag provåkte en VOI idag. Det var en kul åktur men samtidigt lite farligt. Delvis mitt eget fel.

    Jag ville såklart testa hur snabbt den gick i nedförsbacke. Gasar på, kommer upp i 30 och det känns onekligen snabbt och vingligt, så jag bromsar lite lätt med elbromsen. Det får hela sparkcykeln att kränga till, en väldigt känslig elbroms trots att jag knappt nuddade den. Men några sekunder senare händer något värre - sparkcykeln stänger av sig helt. Så jag susar fram i 30 km/h i nedförsbacke och vet inte hur jag ska få stopp på den! Men som tur var finns det en mekanisk broms, vilket jag upptäcker efter några panikfyllda sekunder.
    Stängde den av sig för att jag körde för snabbt? Eller var det något fel på den? Ganska farligt att den bara stängde av sig sådär, är man ovan så kanske man förlitar sig på elbromsen. Det nämndes ingenstans i instruktionerna något om en mekanisk broms, även om den var lätt att upptäcka.

    Sen när jag står där med avstängd sparkcykel så försöker jag stänga av min åktur i appen. Är inte helt säker på om sparkcykeln är uppkopplad fortfarande, den släckte ju ner sig. Min betalning står och tickar fram sekunder men ingenting händer, trots att jag tryckt på avsluta åktur. Fick nog betala för 1 minut extra, innan den till slut stänger ner.
    Senare åker jag lite till genom att aktivera den på nytt, då funkar den fint, men även denna gång tar det säkert 40 sekunder innan min åktur avslutas, medan sekunderna tickar på. Denna gång var den ju definitivt påslagen, alla lampor lyste. Varför tar det så lång tid att avsluta åkturen?

    Råkade jag ut för ett dåligt exemplar? Batteriet var det nog inget fel på iaf, den gick väldigt bra och snabbt.

    Nästa märkliga grej, trots att det stod 38 % när jag började åka så märkte jag när jag var definitivt klar att appen visar 100 % batteri för samma sparkcykel. Hur kan det komma sig?

    Till sist, det här med att reservera sparkcykel. Hur funkar det? Är det bara när man lämnar den hastigt som det går att reservera den? Hur länge?

    Att behöva fota av sparkcykeln när man är färdig tycks inte gälla VOI. Vilken tjänst kräver det?
     
    Last edited: 2 apr 2019
    bernard gillar detta.
  14. MaLund13

    MaLund13 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2014
    Inlägg:
    284
    Mottagna gillanden:
    215
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Google Pixel 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Google Pixel 6
    Har varit med om samma sak en gång, också i 30+ km/h. Är ju rätt farligt, även om mekanisk broms ju som sagt finns. Varför det blir så har jag ingen aning om.

    Batteriprocenten är ett känt fel, som förhoppningsvis fixas till snart. Batteriprocenten läses av endast i början av turen, så åkte föregående person på en lång tur kan informationen på kartan vara helt fel, som i ditt fall. Vad man kan göra för att underlätta för nästa åkare är att scanna in scootern igen efter avslutad åktur (man behöver inte starta en ny ride, bara para ihop med scootern), så avläses och uppdateras batteriinfon.

    Har aldrig varit med om att det tagit 40 sekunder att låsa en scooter, låter som ett bråkigt exemplar du hade. Oftast tar det runt 10 sekunder eller mindre.

    Reservation är helt enkelt att scootern blir låst (precis som när ingen ride är aktiv), men du fortfarande hyr den, den syns inte på kartan. Det kostar samma minutpris, vilket gör att det är billigare att avsluta riden och efteråt starta en ny om du måste lämna den längre än 6 minuter.

    Om scootern av någon anledning inte funkar kan det hjälpa att göra lock and reserve och låsa upp igen, då det "startar om" scootern, så det är en annan användning av reservationsfunktionen.
     
    bernard gillar detta.
  15. freppa87

    freppa87 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 maj 2011
    Inlägg:
    147
    Mottagna gillanden:
    107

    MINA ENHETER

    Ger lite feedback då om VOI då jag kört ett par gånger nu. Generellt är scootrarna i väldigt dåligt skick; smutsiga, trasiga, saknar ringklockor mm. Har åkt ett antal gånger och varje gång har det varit något slags fel, styret sitter löst, går inte i rätt fart. Generellt en väldigt dålig upplevelse kring själva scootern.

    Däremot får jag säga att supportupplevelsen är väldigt bra. Rapporterat alla fel (även när det inte gått att starta scootern) och dom har varit väldigt snabba med att svara samt kreditera tillbaka belopp när så behövts.
     
    ingfre gillar detta.
  16. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
    Viste inte att dom har GPS inbyggt. Min el skoter har då ingen GPS
     
  17. MaLund13

    MaLund13 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2014
    Inlägg:
    284
    Mottagna gillanden:
    215
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Google Pixel 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Google Pixel 6
    Hyrscootrarna är såklart utrustade med GPS-sändare, annars hade det varit svårt att hitta de.
     
  18. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
    Kan man själv ladda akkun i skotern?
     
  19. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
    Och vad annat som en egen el skoter inte har?
     
  20. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
    Låstes upp, är skotrarna "låsta"? Att man inte ens kan använda dom!