Motortråden - allt om bilar

Diskussion i 'Off Topic' startad av beyorn, 31 dec 2013.

  1. marr

    marr Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 nov 2010
    Inlägg:
    930
    Mottagna gillanden:
    420
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Nord

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Nord
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    S9
    Platta:
    M5
    Platta 2:
    Nexus 7
    Vettig bil är nog inte så svårt. Bara du som behöver fundera på vad som är vettigt ;)
    Man kommer ganska långt på 7,5-8 pbb. Många vettiga bilar inom det spannet.
    Själv kör jag en octavia scout. Strax under 4 i förmånsbelopp. Har den mesta utrustning.
     
  2. ASR

    ASR Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2012
    Inlägg:
    3 674
    Mottagna gillanden:
    973
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy S22
    Fast nu är inte förmånsbeloppet som är problemet, bmw 530e är miljöbil och förmånsvärde ligger på 5k per månad. Dock så kommer bruttolöneavdraget logga på 8600 (inkl service, däck etc) vilket för mig är lite högt
     
  3. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 398
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Volvos nya bilnyckel kan begränsa topphastigheten

    "Volvo har presenterat en nyhet på säkerhetssidan i form av en speciell orange bilnyckel som man valt att kalla för Care Key. Samtliga bilar från och med modellåret 2021 kommer att ha nyckeln som standard, och poängen med den är att ägaren kan lägga in en begränsning av bilens topphastighet direkt i nyckeln. Volvo föreslår att man till exempel begränsar topphastigheten när en ung person med nytaget körkort ska använda bilen.
    Volvo har i samma veva avslöjat att nästa generation bilar kommer att vara rustade med kameror och sensorer i kupén, som ska kunna hålla koll så att föraren inte kör onykter eller låter sig distraheras på något sätt. "


    Trevlig black box i bilen, skattkista för försäkringsbolag och polis kommer nog gilla detta.
     
  4. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 398
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
  5. ASR

    ASR Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2012
    Inlägg:
    3 674
    Mottagna gillanden:
    973
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy S22
  6. elektronikfreak

    elektronikfreak Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2019
    Inlägg:
    92
    Mottagna gillanden:
    60
    Operatör:
    Comviq, Hallon, Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq, Hallon, Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6
    Telefon 2:
    Siemens M65
    Telefon 3:
    Siemens ME45
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab A SM-T515 (2019)
    Platta 2:
    Samsung Galaxy Tab S3 4G SM-T825
    Övrigt:
    5 stationära datorer (HP, ACER och DELL) + 3 laptops (HP)
    Ett roligt faktum är att gamla bilar stiger i pris medans nya faller som tunga stenar i pris. Det var väl ingen som värderade en gammal Volvo 142 GL från tidigt 70-tal nämnvärt högt för 20 år sedan. Nu bjuds de ut till nästintill fantasisummor. 75K kronor!!!???

    Blocket - Volvo 142 GL -71 75.000 kronor
     
  7. osterlindh

    osterlindh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2011
    Inlägg:
    959
    Mottagna gillanden:
    477
    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6
    ROM:
    Stock Oxygen
    Det är väldigt många olika bilmodeller allt från 70 till 90 tals fordon, märken från asien, europa, usa. Spelar ingen roll tydligen. Gamla godingar dammsugs nu i begagnadmarknaden och blir allt ovanligare. Bilförsäljarna säljer ut dessa fordon till sjuka priser...
     
  8. bjoli

    bjoli Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    24 jun 2009
    Inlägg:
    1 713
    Mottagna gillanden:
    119

    MINA ENHETER

    Samma sak med nästan nya bilar just nu. Begagnade och uttagna före bonus malus håller sig väldigt bra. Vissa modeller har ökat.
     
  9. elektronikfreak

    elektronikfreak Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2019
    Inlägg:
    92
    Mottagna gillanden:
    60
    Operatör:
    Comviq, Hallon, Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq, Hallon, Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6
    Telefon 2:
    Siemens M65
    Telefon 3:
    Siemens ME45
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab A SM-T515 (2019)
    Platta 2:
    Samsung Galaxy Tab S3 4G SM-T825
    Övrigt:
    5 stationära datorer (HP, ACER och DELL) + 3 laptops (HP)
    Att gamla jänkare som är totalrenoverade till nyskick från 40-, 50- och 60-tal kan kosta allt ifrån några hundra tusen till över 1 miljon kronor kan jag förstå (har själv tagit hem några gamla Cadillac och Dodge Challenger från USA), och likaså gamla Citroën DS "Paddan". Men att en vanlig Volvo 140 som har varit Sveriges mest vanligaste bil på vägarna kan kosta dessa summor är för mig väldigt förvånande.

    Har faktiskt planer på att framöver börja leta efter sista årsmodellen av SAAB 9-5 alt 9-3 och då en en-ägar-bil som lågmilare då jag misstänker att de kommer att skjuta i höjden prismässigt framöver. Kan vara roligt att spara till eftervärlden.
     
  10. osterlindh

    osterlindh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2011
    Inlägg:
    959
    Mottagna gillanden:
    477
    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6
    ROM:
    Stock Oxygen
    Ja så är det. Såg övrigt en sista tillverkad saab 9-3 cabriolet som gått 1000mil, kosta 270.000kr förra året [emoji23] helt sjukt..
     
  11. ASR

    ASR Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2012
    Inlägg:
    3 674
    Mottagna gillanden:
    973
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy S22
  12. osterlindh

    osterlindh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2011
    Inlägg:
    959
    Mottagna gillanden:
    477
    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6
    ROM:
    Stock Oxygen
    Inge större fel, kör du många långa mil så kör på diesel du. Annars inte. Big no no gällande moderna dieslar och köra korta, kalla körningar.
     
  13. ASR

    ASR Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2012
    Inlägg:
    3 674
    Mottagna gillanden:
    973
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy S22
    Nej jag kör inga långa mil alls, endast korta körningar. Vad händer om kör korta sträckor med diesel?
     
  14. osterlindh

    osterlindh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2011
    Inlägg:
    959
    Mottagna gillanden:
    477
    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6
    ROM:
    Stock Oxygen
    Sotbildning i EGR/AGR, insug, ventiler, spjäll osv. Temperaturer kanske inte hinner uppnås så Partikelfilter kanske inte får den rengöring som krävs för att hålla rent.
    Bifogar bild på en EGR ventil som återcirkulerar avgaser in i motorn igen. Så kan den se ut efter 15.000mil relativt långa mil eller några tusne mil korta körningar.
    Dyrt att byta.

    . Edit- Med det sagt, bensin är faktiskt lite bättre på att hålla rent än dieslar speciellt för korta körningar. Dock har moderna direktinsprutade motorer överlag problem med koksbildning på insugsventiler.
    Bensinmotorer skall helst inte heller köras korta körningar heller där motortemperatur inte uppnås till100%.

    Dock har det börja komma bensinmotorer med dubbla spridare per cylinder. Audis tfsi senare motorer har jag sett detta på. Kallas kallstartsspridare(gamla hederliga spridare som sitter i insuget innan insugsventilerna) samt ordinariespridare(direktinsprutning).

    När motorn är kall så körs den på dom hederliga trevliga spridarna för att rengöra insuget och när motortemperaturen är uppnådd exempelvis 100grader vatten 80-90grader på olja så stänga dessa spridare av och dom andra tar över. Detta medför minskad koksbildning(radikalt) jämfört mot en vanlig direktinsprutad motor. Fantastisk idé.

    Lite kuriosa så där..



    [​IMG]
     
    Last edited: 13 apr 2019
    bernard gillar detta.
  15. ASR

    ASR Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2012
    Inlägg:
    3 674
    Mottagna gillanden:
    973
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy S22
  16. osterlindh

    osterlindh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2011
    Inlägg:
    959
    Mottagna gillanden:
    477
    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6
    ROM:
    Stock Oxygen
    Inte jätte för BMW men det är mer personligt det.

    Bättre val än audin helt klart om man ser på ofta elektriska fel vag har idag. Bmw har sina åkommor också men 1 serien är inte lika utsatt som sina syskon mest pga mindre elektronik i 1serien generellt.

    Rolig för sin storlek också. Testkör vetja!
     
  17. ASR

    ASR Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2012
    Inlägg:
    3 674
    Mottagna gillanden:
    973
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy S22
    Jo tänkte att den kunde vara rolig att köra! Om jag ska ta mpaket med 3 eller 4 serien jag kommer få lägga över 200k. Man får ändå mycket för pengarna liksom. 176hk, mpaket, bensin, ej leasad (endast 1 ägare privatperson) och så 3000 mil. Har inga barn eller familj så jag vill ju ha en sportbil som kan köra fort till ett bra pris. Ska ringa och provköra den

    Hur får man reda på serviceintervallerna? Misstänker att en stor service är på gång då den endast kört 3k mil
     
    Last edited: 14 apr 2019
  18. osterlindh

    osterlindh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2011
    Inlägg:
    959
    Mottagna gillanden:
    477
    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6
    ROM:
    Stock Oxygen
    S
    Servicehistorik är oftast elektronisk på dessa årsmodeller. Den skall även ha historik av service i sin så kallade iDrive (entertainmentsystemet). Där inne kan du knappa dig till servicetiden. Men hedin äger sedan tidigare bavaria(BMW). Så man bör även kunna få se en utskrift i pappersform från elektroniska boken.

    Bmw har intressanta intervaller och upplägg.
    Bilnyckeln innehåller den good to know info om bilen och denna brukar man generellt läsa av inne på en verkstad innan man får höra pris och boka tid.

    Intervallen är 3000mil/2år oavsett bensin eller diesel.
    Bensin har stora servicen var tredje gång.
    Diesel varannan.

    Bensin har första å andra service oftast bara byten på olja, mikrofilter/kupefilter, bromsvätska. Tredje bytet innehåller mer som tändstift, luftfilter, bränslefilter.

    Diesel första service innehåller oljefilter, kupéfilter, och andra service är den stora, olja, kupefiltet, luftfiltet, bränslefilter, bromsvätska,

    Fordonskontroll finns som en punkt i service, sker lite mer sällan. Var 4-5service? Bara komtroller på bilen.

    Bmw motorer har enbart kamkedja, så jag skulle köra ett extra oljebyte+filter vid var 1500mil. Halvvägs in i intervallen. Detta för att slippa eventuellt onödig förslitning i förtid på kedja. 3000mil/2år är för lång intervall för oljor med den mängd personbilsmotorer innehar.. Allt från 3 till 7liter olja. Ingen räknar med tomgångskörning på dessa intervaller.
     
    Last edited: 14 apr 2019
  19. ASR

    ASR Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2012
    Inlägg:
    3 674
    Mottagna gillanden:
    973
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy S22
    Tack för all svar och hjälp! Jag är jättesugen på den bilen, hoppas jag kan få ner den i pris lite (c 180k) [emoji16]
     
    Last edited: 14 apr 2019
  20. osterlindh

    osterlindh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2011
    Inlägg:
    959
    Mottagna gillanden:
    477
    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6
    ROM:
    Stock Oxygen
    Ja men testkör och kom på alla fördelar och nackdelar med storleken för dig. Om du saknar någon utrustning eller inte samt kolla runt kostnader på service stora som lilla samt bromsar fram/bak (inkl bromsskivor) så man kan sätta en rimlig buffert för bilens underhåll.

    Alltid bra å räkna såhär innan ett köp för varje bil så man kan antingen jämföra eller helt enkelt bara va helt med på noterna vad för kostnader som kommer senare.

    Bara fråga på, jobbar på bilsverkstad med dom flesta märkena.


    Edit- var inte rädd å kolla på fristående verkstäder om service! Så länge du håller dig till stora kedjorna. Bmws egna verkstäder tar BRA betalt. Men ta en kostnadsförfråga där så har du något att utgå ifrån.