Diskussion: Voi - uthyrning av elscooter / elsparkcykel nu i Sverige

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av DrT, 25 aug 2018.

  1. mortuus

    mortuus Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    2 643
    Mottagna gillanden:
    619
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Redmi 9
    Platta:
    Shield K1
    ja jag undrar vem är det som ansvarar för alla trasiga vois som ligger o skräpar som uppenbart ser helt paj ut det ska ju int skräpas ner cyklar som ej fungerar och som bara står där o inget händer... ser samma sak med lime övergivna o helt sönder......
     
  2. MaLund13

    MaLund13 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2014
    Inlägg:
    284
    Mottagna gillanden:
    215
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Google Pixel 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Google Pixel 6
    För mig (som bor i Göteborg) föll valet på ES4 (ES2 med extra batteri). Tycker VOI och Tier har bra scootrar (så länge de underhålls). Trevligt också med den längre räckvidden och bättre prestandan jmf med M365.

    Tar någor veckor tills jag får den dock. Blir intressant att se om jag stöter på något av de "vanliga" problemen. Känns som att även om de förekommer så är de nog mindre vanliga än vad man lätt får intryck av.
     
    Thade och bernard gillar detta.
  3. Fredz

    Fredz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2015
    Inlägg:
    1 447
    Mottagna gillanden:
    719
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung s23 plus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung s23 plus
    Vad händer om man åker utanför deras inringade zon på kartan och parkerar cykeln där?
     
  4. Optimus_82

    Optimus_82 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2019
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Har någon räknat när det är värt att köpa el-scooter istället för Voi/Tier etc? Om man räknar bort Voi/tiers fördel att kunna ta dem enkel väg och släppa dem?

    Jag har 8km enkel väg till jobbet. Överväger att köpa en es2. Dock osäker på livslängden på dem och vet därför inte om jag kan räkna ”investeringen”.

    Hur har ni resonerat?
     
  5. MaLund13

    MaLund13 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2014
    Inlägg:
    284
    Mottagna gillanden:
    215
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Google Pixel 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Google Pixel 6
    Beror på stad tror jag, men i de svenska städerna tror jag inte det händer något alls.
     
  6. Fredz

    Fredz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2015
    Inlägg:
    1 447
    Mottagna gillanden:
    719
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung s23 plus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung s23 plus
    Oki får jag tänkte ta en voi hem nämligen och bor utanför zonen
     
  7. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    Kollar man kartan för Göteborg så ser man för det mesta ett gäng sparkcyklar parkerade utanför zonen, ibland långt ut i förorterna. Nästan så man undrar hur folk kunnat/orkat åka så långt. Jag provåkte en som jag hittade i förorten, nästa morgon stod den kvar fast fulladdad och flyttad några meter så att den blev mer synlig, jag fick uppfattningen att den laddats och sen släppts av igen - utanför zonen. Men när jag kollar idag finns det nästan inga sparkcyklar utanför zonen, bara precis i gränsområdet. Får lite känslan att vissa laddare flyttar tillbaka dem till zonen, vissa inte? Vilka direktiv finns? Och hur lång tid tar den att ladda förresten? Måste man åka hem och ladda eller ordnar folk en laddanordning i sin bil?

    Det finns i vilket fall inget hinder i appen mot att starta och parkera en sparkcykel, även om man är långt utanför zonen.

    Vet inte riktigt syftet med zonen, den verkar väldigt godtyckligt dragen. Istället för att låta ett helt bostadsområde vara med, så har de dragit strecket rakt igenom det, inte ett rakt streck utan något konstigt zick-zack-mönster så att massa gator utelämnas på ett märkligt sätt. För Göteborg, kolla t.ex. Bräcke på Hisingen, Munkebäck och Gamlestaden. Av någon anledning är Älvsborgsbron utelämnad från zonen med väldigt liten marginal, som annars kunde ha varit en naturlig avdelare i väst.
    Någon med lite geografisk uppfattning om staden kunde ha dragit en mycket mer logisk zon för centrala Göteborg. Mölndal centrum finns med, som ligger typ en mil från centrala stan, men i sydvästra Göteborg har man dragit strecket nära central bebyggelse.

    Sen finns det en egen mini-zon som omfattar ungefär Slottsskogen. Den är fylld med röd färg på kartan, i den fanns det bara ett fåtal sparkcyklar fast det är väldigt centralt. Vet inte vad som menas, att det är förbjudet att köra i Slottsskogen? Låter konstigt då regelverket för cyklar tillämpas, och man definitivt får cykla i Slottsskogen.

    Ser nu att även Liseberg har en röd zon. Där finns inga sparkcyklar enligt kartan, och låter vettigt att förbjuda ett sådant låst och inhägnat område. Alltså måste röd betyda förbudszon? Förstår dock inte poängen med att förbjuda Slottsskogen. Önskemål från Göteborgs kommun? Att det finns "förbudszoner" är ju heller ingenting som nämns för användaren i appen vad jag sett, men kanske dyker upp en ruta om man faktiskt befinner sig i eller invid zonen?
     
  8. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Du får upp ett meddelande om du parkerar den i en röd zon, men du stoppar inte göra det tror jag. Att köra runt på röd zon är däremot i regel inget problem.
     
  9. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    "men du stoppar inte göra det tror jag", den bisatsen blev lite svårtolkad. Men du menar att inget hindrar dig från att parkera den i en röd zon, trots att den säger ifrån och meddelar dig att det inte är tillåtet?
     
  10. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ah, T9-missöde. Ja, jag menade att inget hindrar dig från att parkera den i en röd zon annat än att du får ett meddelande om att du inte skall parkera den där, som jag förstått det i alla fall.

    Om man kör in i en röd zon händer ingenting tror jag. Jag har i alla fall inte fått meddelanden när jag råkat köra i en röd zon själv.
     
  11. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    Nu vet jag inte var du bor.. Men vore kul att höra vilka andra röda zoner som finns. Typ i Stockholm. Du har inte lust att nämna vilka du känner till? När jag zoomar in på andra städer så ser jag varken sparkcyklar eller zoner, vilket är dumt. Så vore intressant att höra hur Stockholms zon utbreder sig, om någon har lust att beskriva den. Enbart tullarna, typ Norrmalm/Vasastan/Östermalm/Södermalm/Kungsholmen? Eller även områden utanför?
     
  12. Fredz

    Fredz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2015
    Inlägg:
    1 447
    Mottagna gillanden:
    719
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung s23 plus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung s23 plus
    Enligt Voi kostar det 10 euro tror jag det var att parkera utanför zonen.
     
    bernard gillar detta.
  13. Fredz

    Fredz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2015
    Inlägg:
    1 447
    Mottagna gillanden:
    719
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung s23 plus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung s23 plus
  14. MaLund13

    MaLund13 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2014
    Inlägg:
    284
    Mottagna gillanden:
    215
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Google Pixel 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Google Pixel 6
    Såvitt jag vet ger VOI inga böter eller liknande för att parkera utanför zonen, däremot ska det inte vara möjligt att parkera i röda zoner. Det dyker upp information om man klickar någonstans i en röd zon (se bild).

    Dock görs ofta scootrar utanför zonen otillgängliga för riders, de blir då istället tillgängliga för Hunters att samla upp.

    Jag skulle gissa att gränsen är anpassad för att inkludera populära destinationer snarare än att överensstämma med olika stadsdelar. De har säkert sett att många åker VOI till centrala Mölndal, så därför valde de att inkludera det området i zonen för att fler ska kunna åka både dit och tillbaka mot Göteborg.

    Anledningen till att Slottskogen och Liseberg är röd zon är förstås för att det är svårt att samla upp urladdade cyklar som lämnas där. Det är självklart tillåtet att köra genom Slottskogen, bara man avslutar åkturen utanför. Samma sak med Älvsborgsbron, är såklart tillåtet att åka över den även om den ligger utanför zonen.
     

    Bifogade filer:

  15. MaLund13

    MaLund13 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2014
    Inlägg:
    284
    Mottagna gillanden:
    215
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Google Pixel 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Google Pixel 6
    Varierar, men de flesta plockas in med start 21, eller när de får lågt batteri. Ibland har de en del ute hela natten.
     
    Fredz gillar detta.
  16. Fredz

    Fredz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2015
    Inlägg:
    1 447
    Mottagna gillanden:
    719
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung s23 plus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung s23 plus
    Voi svarade det när jag frågade. Dock så har jag inte testat
     
  17. mortuus

    mortuus Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    2 643
    Mottagna gillanden:
    619
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Redmi 9
    Platta:
    Shield K1
    DanielÖ och bernard gillar detta.
  18. DanielÖ

    DanielÖ Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2013
    Inlägg:
    976
    Mottagna gillanden:
    803
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Som vanligt förstör en liten klick för den stora massan. Hade det bara haft någon konsekvens att bete sig som en idiot hade det nog sett annorlunda ut. Jag tycker gott det kunde läggas på en avgift på senaste användare som parkerat felaktigt osv. så vi andra som kan uppföra oss kunde få fortsätta med det.
     
    jnsson, psp123 och bernard gillar detta.
  19. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    Tidigare inatt, typ runt 01, tänkte jag åka hem genom att hitta en VOI. På kartan fanns det ett gäng kvar i centrala Göteborg, jag gick och letade upp några av dessa. Den första fanns inte alls när jag väl kommit till platsen, inte den andra heller, den tredje gick att scanna men jag fick felmeddelandet att den användes av någon annan, den fjärde hade någon skrapat bort streckkoden på så jag kunde inte aktivera den.

    Sjukt dåligt....
    Även om de drabbas av skadegörelse och liknande så är det minsta man kan kräva att kartan är så korrekt som bara möjligt. Inte acceptabelt att man ska behöva besöka fyra platser och inte ens då hitta någon fungerade sparkcykel...
     
    bernard gillar detta.
  20. Bugatti

    Bugatti Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 apr 2019
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    15
    Telefon:
    OnePlus 5T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 5T
    börjar bli jäkligt irriterande när knappt några vois fungerar ( i Malmö), det är som att vinna på triss när du väl får igång scootern och den fungerar felfritt
     
    DanielÖ och aikelo gillar detta.