Diskussion: UMIDIGI F1

Diskussion i 'Övriga Android-telefoner / Kina-telefoner' startad av wrkdrojd, 29 mar 2019.

  1. wrkdrojd

    wrkdrojd Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2013
    Inlägg:
    289
    Mottagna gillanden:
    57

    MINA ENHETER

  2. offe

    offe Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2010
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    en del buggar i gränssnittet som ska vara löst efter launch genom en uppdatering, men har ej ägt telefonen själv så kan inte utala mig om från egna erfarenheter. Generellt sett ska dem flyta på bra, ännu mer om du byter till en lättare launcher bl.a.
     
    wrkdrojd gillar detta.
  3. zaq

    zaq Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    350
    Mottagna gillanden:
    232
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Huawei mate 20 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Huawei mate 20 pro
    Info:
    Launcher, Nova Prime
    Telefon 2:
    Xiaomi mi max 3
    Info:
    Launcher. Nova
    Telefon 3:
    Umidigi F1
    Info:
    Launcher Nova prime.
    Platta:
    Microsoft Surface 3 pro
    ROM:
    win 10
    Info:
    i7 8gb ram 512gb sd
    Min är på ingång (i Danmark just nu, Måndag?). Ska jämföra den med Xiaomi redmi note 5 o max 3, samt dotterns Mate 20. Tänkte att den ska agera första telefon ett tag framåt om jag tycker den duger.

    En anna telefon som är en värdig utmanare till Redmi note 7 är ju Meizu Note 9. Lite mindre batteri o som sammaRedmi, men bästa processorn. Och Meizu saknar minneskort.

    Meizu Note 9: Price, specs and best deals
     
    Ilter, Micke_A och wrkdrojd gillar detta.
  4. Oc-freak

    Oc-freak Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2018
    Inlägg:
    343
    Mottagna gillanden:
    217
    Har hatt en UMIDIGI F1 en uke nå. Pen telefon, har trolig den beste LCD skjermen jeg har hatt, meget gode innsynsvinkler. Telefonen er rask og ble enda bedre med siste oppdatering, og batteritiden er svært god.

    Det negative er dog fingerprint sensoren som er svært dårlig, selv om jeg legger til samme finger flere ganger er suksessrate kun rundt 50%. Ikke som på xiaomi som ligger nært 100%.

    Men det som er mest skuffende er kameraet, det har problemer med å fokusere, spesielt på objekter som er relativt nært, så macro shots er umulig. I tillegg blir de fleste innendørs/low light bilder dårlige og har masse artifacts, som er lett synlige om man zoomer inn litt, se på eksemplet under. Selv 5 år gamle mid-ranger telefoner har kamera som er bedre enn dette.

    Så min erfaring med UMIDIGI er samme som før; de selger dårlige telefoner hvor man blir lurt av reklamen da de på papiret er mye bedre enn de er. Man kan plukke opp hvilken som helst tilsvarende priset xiaomi telefon og vil ende opp med et langt bedre sluttprodukt, både på kamera og på brukeropplevelse/fremtidige software oppdateringer.


    IMG_20190325_185602_7.jpg umiartifacts.jpg
     
  5. zaq

    zaq Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    350
    Mottagna gillanden:
    232
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Huawei mate 20 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Huawei mate 20 pro
    Info:
    Launcher, Nova Prime
    Telefon 2:
    Xiaomi mi max 3
    Info:
    Launcher. Nova
    Telefon 3:
    Umidigi F1
    Info:
    Launcher Nova prime.
    Platta:
    Microsoft Surface 3 pro
    ROM:
    win 10
    Info:
    i7 8gb ram 512gb sd
    Min Umidigi F1 har kommit och mina första intryck är positiva. Fingeravtrycken funkar klanderfritt för mig, den har en liten delay, men inte mer än kanske 1-2 tiondels sekund. Likadant på båda fingrar som jag tagit avtryck på. Den känns ganska smidig för sin skärmstorlek. Kanske för att den är 1mm smalare än Redmi note 5 till 7?
    Skärmen känns också helt ok. Jämfört med mi max 3 har den lite klarare färger. ungefär samma ljusstyrka och betraktningsvinklar. Inga stora skillnader någon stans. Kameran är på F1 (inte play) är 16mpix och gör sitt jobb helt ok, inte helt i klass me max3. Focusen är lite långsamare också, men den hittar målet bra. Max 3 som jag har tillbuds nu när jag fick F1 är denna lilla genomgångs måttstock.
    F1 känns snabbare än Max 3 rent allmänt utom just fingerprinten och focuseringen. Där vinner Max 3, Men samtidigt. Inga jätte skillnader. Det är ju ändå 2 telefoner i ungefär samma prisklass.

    Umidigi F1
    IMG_20190401_153318_3.jpg Mi Max 3
    IMG_20190401_153328.jpg
     
  6. zaq

    zaq Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    350
    Mottagna gillanden:
    232
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Huawei mate 20 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Huawei mate 20 pro
    Info:
    Launcher, Nova Prime
    Telefon 2:
    Xiaomi mi max 3
    Info:
    Launcher. Nova
    Telefon 3:
    Umidigi F1
    Info:
    Launcher Nova prime.
    Platta:
    Microsoft Surface 3 pro
    ROM:
    win 10
    Info:
    i7 8gb ram 512gb sd
    Efter lite mer testande av F1 så konstaterar jag att den har både positiva och negativa sidor. Jag börjar med de negativa först.
    Största missen är kameran som är av klart sämre kvalitet än Xiaomi redmi note/max serien. I dagsljus så kan den ta hyfsade bilder, men när ljuset försvinner så blir det väldigt fort grynigt., lite tråkigt att visa upp en suddig kvällsbild från Grekland!
    Nästa sak som är inte så allvarlig är att fingeravtrycksläsaren är lite segare än Xiaomin och den känns lite som om den har något mindre avtryck som gör att man får ha fingret mera rätt på avläsaren. Men den läser helt rätt varje gång och det är bara när jag slarvar som den inte låser upp sig. Man kan ju ta två avtryck på samma finger för att öka ytan, om man känner för det.
    Nu till det positiva.
    Skärmen är verkligen mera livfull än Xiaomi redmi note5/max. Den har klarare färger och är tydligare. Det är mycket roligare och skönare att titta på F1an. Den har även mycket bättre betraktnings vinklar. Färgerna ligger kvar när man lutar telefonen rejält, så även de som står på sidan får samma fina upplevelse.
    Den är också smalare och kortare än Redmi note 5 trots större skärm, och känns något skönare att hålla i.
    Batteritiden är utmärkt och är något starkare än båda mina nuvarande Xiaomi telefoner.
    Sen har den även Nfc, om man skulle behöva det.

    Slutsatsen för mig är att den saknar riktigt bra kamera i den utsträckning att jag skulle tagit nyare Xiaomi redmi note 7, eftersom kameran är viktig för mig. Sen har ju även F1 play bättre kamera. Men Xiaomi har av tradition väldigt prisvärda kameror i sina mobiler.
    Lägger man ingen vikt på Kameran så är F1 ett klart alternativ, den tar i alla fall bilder som räcker för att komma ihåg saker. Framför allt skulle jag i så fall hellre ta F1 än Redmi 5 och 6. Skule sen Nfc vara avgörande så är ju F1an helt rätt. Snabb, trevlig batteritid och skön display.

    F1 överst, Redmi Note 5 nertill. Försökt sätta samma ljusstyrka.(kolla kartans färger som exempel)
    IMG_20190407_190855.jpg
     
    flipp och Ilter gillar detta.