Fråga: Hur funkar Galaxy Watch och löpning?

Diskussion i 'Samsung (Tizen)' startad av Oscar den allsmäktige, 14 mar 2019.

  1. Oscar den allsmäktige

    Oscar den allsmäktige Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2018
    Inlägg:
    1 235
    Mottagna gillanden:
    1 204

    MINA ENHETER

    Hur fungerar det med löpning och/eller annan motionsform för er? Har sett en del Youtube videor där dem inte är riktigt nöjda, men dem var publicerade för ett par månader sedan. Kan ha kommit uppdateringar som löst problemen.

    Tack på förhand.
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det har främst varit pulsavläsningen många klagat på, och en del har också haft reservationer för att GPS:en inte riktigt matchat den i tex Garmin Fenix 3.

    Det beror nog lite på hur seriös man är med sin löpning. Själv springer jag inte på någon avancerad nivå och är rätt nöjd med den, men pulsavläsningen känns även efter den senaste uppdateringen inte direkt hundra.

    GPS:en har jag däremot inte haft några större problem med, i alla fall inte sedan uppdateringen. Jag brukar springa med en Pixel 3 i fickan och har jämfört dem, och på 10 km var det i alla fall ingen större skillnad när jag jämförde häromveckan, det handlade om 10-15 meter.


    S-health är lite begränsat också beroende på vad man behöver, men det finns ju stöd för bland annat Strava om man vill ha lite mer funktionalitet.


    För den som är riktigt inne i det skulle jag nog ha svårt att rekommendera Galaxy Watch däremot, då är en Garmin-klocka ur Fenix-serien säkerligen det bättre valet.


    En liten bonus med Galaxy Watch är dock att eSIM snart blir tillgängligt, och då kan man strömma Spotify direkt, utan att behöva förbereda eller synka spellistor på förhand, vilket jag tycker är mycket trevligt. Men det spelar förstås inte så stor roll om främsta syftet är att ha en bra löparklocka.
     
  3. UIJ

    UIJ Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 maj 2013
    Inlägg:
    143
    Mottagna gillanden:
    53
    Telefon:
    Apple Iphone 13 pro max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Apple Iphone 13 pro max
    Telefon 2:
    HTC One (M7) (M9)
    Telefon 3:
    HTC Desire
    Platta:
    Ipad pro 2020
    Jag springer med Galaxy Watch och Strava. Har fungerat fint så här långt - synkningen går direkt och utan bekymmer då man avslutat träningen. Pulsmätaren har ibland tagit en stund innan den hoppat igång men har sedan fungerat som man kan förvänta sig av den här typen av mätare. GPS'en fungerar även den klockrent.
    Jag är glad amatör men som sagt, för mig och mina behov fungerar det alldeles utmärkt!


    Enda gången jag egentligen haft problem var igår då jag för första gången sprang med Galaxy buds inkopplade samtidigt. Vet inte om det finns någon korrelation till dem men av någon anledning ville klockan inte hitta gps, pausade löpningen eller registrerade inte något överhuvudtaget. Det lät också som någon typ av notis titt som tätt i bakgrunden i lurarna men ingenting visades på varken telefonen eller klockan. Förhoppningsvis var det bara något tillfälligt, får ut och testa igen vid tillfälle.
     
    bernard gillar detta.
  4. UIJ

    UIJ Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 maj 2013
    Inlägg:
    143
    Mottagna gillanden:
    53
    Telefon:
    Apple Iphone 13 pro max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Apple Iphone 13 pro max
    Telefon 2:
    HTC One (M7) (M9)
    Telefon 3:
    HTC Desire
    Platta:
    Ipad pro 2020
    Uppdatering: det var tydligen så att strömsparläget i s10an ställde till det. Slog av det och då har det gått alldeles utmärkt.
     
    bernard och Oscar den allsmäktige gillar detta.
  5. DuoPad

    DuoPad Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2012
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Ladda ner appen "alive" att för att tvinga klockans skärm att förbli aktiv.
    Sen är jag inget fan av Samsung health Allt sådan smörja är avaktiverat. Använder ibland löpfunktionen.

    qooapps säljer en WF som har stöd för det mesta. Även stöd för tex STRYD (såkallad powerbaserad löpning).

    Samsungs löpfunktion detekterar inte puls bra. Andra appar gör det bättre.