Mi Box 4k med Android TV

Diskussion i 'Android TV' startad av zanoy, 11 okt 2016.

  1. probeb

    probeb Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2013
    Inlägg:
    361
    Mottagna gillanden:
    55

    MINA ENHETER

    Jag är nöjd. Fungerar fint. Har dock ett problem. Ofta när jag startat den ligger volym på 0%. Måste in via Google home appen och fixa. Grymt irriterande.

    Skickat från min Pixel 2 via Tapatalk
     
    edvinnn gillar detta.
  2. Droid82

    Droid82 Guest

    Skumt, det händer aldrig mig. Är den uppdaterad? Testat att starta om den? Testat att ominstallera den?
     
  3. Droid82

    Droid82 Guest

    Jag upplever den som prisvärd. Jag har tyvärr ingen erfarenhet av att kolla på 4K med den, har endast en 1080p plasma-tv.
     
  4. jorgeng

    jorgeng Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2010
    Inlägg:
    208
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Jag kör transcoding då filmerna har undertexter i plex appen i mi box. När jag ställt ner uppspelningshastigheten till 2 mbps, 720 p går det att se på filmerna med laggning, väljer jag maximal stoppar filmen. Servern är en hp dator från 2015, 8gb ram, windows 10 home.

    När jag startade filmen via mobilen i plex appen med chromecasten laggade det inte, men när jag startar filmen via mobilen i plex appen med inbyggda chromecasten i mibox laggar det, så felet verkar var mi-box som har problem att spela upp filmer i plex. Varför fungerar chromecasten klockrent utan laggning men inte mibox inbyggda chromecast?

    Vilka inställningar i plex har du då det verkar fungera ok hos dig?
     
  5. maccis

    maccis Ultra Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2009
    Inlägg:
    1 358
    Mottagna gillanden:
    735
    Operatör:
    Telia

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Du kan transcoda till andra format i Plex appen. Skulle råda dig att prova de först o skita i att köra via Chromecast.

    Servern har antagligen ingen profil för mibox och beh transcoda allting och detta kräver mer prestanda av servern än med chromecast. När CC Ultra lanserades så fanns ingen profil för denna och kunde till en början inte köra 4K filmer.
     
  6. JollyRoger

    JollyRoger Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2014
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Någon som vet vart man kan hitta information om den nya uppdateringen som kom i går?
     
  7. discomega

    discomega Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2013
    Inlägg:
    278
    Mottagna gillanden:
    160
    Telefon:
    Iphohne 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphohne 14 Pro Max
    ROM:
    iOS 16.6
    Telefon 2:
    Poco X3 Pro
    ROM:
    Android 13
    Info:
    Evolution-X
    Jag har både Mibox och Shield. Jag hade idag bitit ihop och köpt en shield istf Mibox. Shield är snabbare i gränssnittet, Bättre mjukvarustöd, mindre buggigt. Gränssnittet flyter på ett helt annat sätt i shield än i Mibox. Mibox är prisvärd om du inte bryr dig om dessa punkter
     
  8. Johan76

    Johan76 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2010
    Inlägg:
    422
    Mottagna gillanden:
    211

    MINA ENHETER

    Alla säger att det är buggigt och segt i gränssnittet. Upplever inte alls det.

    Jag har aldrig testat en shield så kan egentligen inte uttala mig [emoji16] men tycker gränssnittet är rappt. Buggar upplever jag mest i appar som är dåliga på AndroidTV generellt (typ Plex) men inte annars.

    Jag är kanske ingen power user utan kör lite olika mediaspelare (plex/Jellyfin) netflix och andra play appar. För det duger det hur bra som helst.

    Kör mibox s men är ju exakt samma hårdvara som gamla boxen.
     
    bernard gillar detta.
  9. Bakken

    Bakken Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 mar 2018
    Inlägg:
    1 093
    Mottagna gillanden:
    1 004
    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12
    Kör plex genom appen till Android tv utan minsta strul själv, aldrig behövt pilla på något.
    Antar att det skiljer sig för att chromecast built-in inte är helt likt en "äkta chromecast (till det sämre).
     
  10. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 005
    Mottagna gillanden:
    2 113
    Jag har en Buffalo NAS med filmer och spelar upp dem på min Mi Box, för det mesta kör jag VLC som app på boxen vilket fungerar ganska bra men emellanåt laggar uppspelningen ganska rejält (men samma film kan fungera hur bra som helst vid ett annat tillfälle). Jag har försökt se till att filmerna är kodade så att boxen (och Chromecasten) ska orka med att avkoda (jag undviker X.265 men X.264 brukar fungera).

    Om jag istället castar från VLC till boxen så händer det att uppspelningen avbryts helt (det brukar däremot fungera ganska bra till Chromecasten på en annan TV).

    Mi Box är ansluten till nätet via en adapter (tror att den visserligen bara klarar 10MBit men det borde räcka) eftersom utan kabeln krånglar boxen än mer (jag har ändå en accesspunkt väldigt nära).

    Här någon något förslag på hur jag ska få boxen att fungera bättre? Kan det vara så att accesspunkten är för nära?

    Finns det någon vettig app jag kan använda i boxen för att felsöka?
     
  11. Helge

    Helge Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 maj 2010
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Har inte hittat någon info men jag tycker att boxen är mycket bättre än innan.
     
  12. M203

    M203 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2009
    Inlägg:
    680
    Mottagna gillanden:
    267

    MINA ENHETER

    Har filmer (x264 samt x265 kodade) på en dator på nätverket som delas via samba. Mibox kopplad till nätverk via wifi, spelar upp via kodi till vilken samba shares är "kopplade". Flyter utan problem.
     
    rodak gillar detta.
  13. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 005
    Mottagna gillanden:
    2 113
    Jag har installerat KODI och testar med den istället för VLC så jag märker väl om jag slipper att uppspelningen laggar.
    Tack för tipset.
     
  14. Mr Z

    Mr Z Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 sept 2011
    Inlägg:
    79
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Har kört MiBox ett tag nu och är i allmänhet väldigt nöjd.
    Men jag har ett stort problem. Efter att Tv:n varit avstängd så kan jag inte starta boxen. Utan är tvungen att dra ut strömsladden och sätta tillbaka den igen. Först då startar den. Sjukt irriterande
    Dessutom gör det ju inte att min teknikskeptiska fru får en bättre inställning till mina prylar...

    Jag hoppas att det är någon inställning som går att ändra
     
  15. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 005
    Mottagna gillanden:
    2 113
    Kör du den med energisparläge påslaget?
    Jag har inget sådant problem men jag kör utan energisparläge, det är kanske dumt men min erfarenhet har visat att energisparläge på många grejer bara orsakar strul.
     
    Mr Z gillar detta.
  16. Mr Z

    Mr Z Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 sept 2011
    Inlägg:
    79
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Vet faktiskt inte.
    Ska kolla.
    Hoppas att det bara är något sånt
     
  17. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 005
    Mottagna gillanden:
    2 113
    Jag håller tummarna.
    Lycka till .
     
  18. edvinnn

    edvinnn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2012
    Inlägg:
    852
    Mottagna gillanden:
    412
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 8
    Telefon 2:
    Xiaomi 11T
    Övrigt:
    Galaxy Watch 4
    Tycker att boxen är trevlig i sig, men väldigt synd att den inte är bättre interagerad med Googles ecosystem i övrigt. Går t.ex. inte längre att säga "ok google, stäng av TV" eller att lägga till boxen i en högtalargrupp via Home appen. Båda dessa grejer fungerade med en vanlig Chromecast och jag förstår egentligen inte varför det inte skulle kunna fungera på boxen också.
     
  19. jorgeng

    jorgeng Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2010
    Inlägg:
    208
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Jag fick idag en uppdatering av mi box 4k så nu har jag säkerhets korrigeringsnivå 1 januari, alltid något, tidigare var det 15 oktober, uppdateringarna verkar inte komma så ofta som min samsung galaxy note 8 där jag fick uppdatering i förra veckan med korrigeringsnivå 1 april..
     
    bernard gillar detta.
  20. Martin77

    Martin77 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2010
    Inlägg:
    155
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Är det bara jag som inte lyckas få en bra internethastighet på min mi box? WIFI var det helt kört med, köpte sedan en USB-Ethernet adapter som fungerar med denna box, bättre hastighet men inte i närheten av samma som om jag kopplar in min dator..