Diskussion: Android-media bil

Diskussion i 'Android Auto' startad av eastbound, 17 mar 2019.

  1. eastbound

    eastbound Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2011
    Inlägg:
    2 521
    Mottagna gillanden:
    2 782

    MINA ENHETER

    Är lite sugen på att uppgradera systemet i min bil. (octavia combi - 10)
    Såg en annons här i köp/sälj delen på en variant. Har googlat efter alternativ men hamnar nästan hela tiden på Kina sidor med gamla Android varianter, typ Android 7. Finns det nån Svensk återförsäljare som säljer såna produkter som iaf kör minst Oreo och som inte kostar skjortan?
    Samt, nån med erfarenhet med att provat på nåt liknande? Är det svårt att koppla in?
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Last edited: 17 mar 2019
    eastbound gillar detta.
  3. eastbound

    eastbound Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2011
    Inlägg:
    2 521
    Mottagna gillanden:
    2 782

    MINA ENHETER

  4. Herrn

    Herrn Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2010
    Inlägg:
    3 183
    Mottagna gillanden:
    1 502
    Operatör:
    Telenor Telia
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s21 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor Telia
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s21 ultra
    Telefon 2:
    Iphone 13 pro max
    Telefon 3:
    OnePlus 7T pro
    Platta:
    iPad PRO 128GB
    Platta 2:
    Samsung galaxy S7+
    Nu har jag inte läst på om denna maskinen, men om jag inte misstar mej så är detta en maskin för asien?, och dom är fråga hur det är med radion och frekvenserna, om jag inte är fel underrättad så har dom andra frekvenser och frekvenssteg på sina kanaler, och då fungerar den inte i Sverige, men ska man inte använda radio så spelar det ingen roll, men jag kan ha fel då jag inte läst på om maskinen, annars rekommenderar jag att köpa en maskin som är anpassad för Europa. Annars är ju denna ett alternativ och kostar inte skjortan Pioneer MVH-A200VBT
     
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, bra fråga, men jag skulle nästan tro att de är anpassade för att också fungera i Europa. Man kan ju maila och dubbelkolla. De används rätt mycket i äldre bilar (i nya är det ju hopplöst att byta, då så mycket av bilens funktioner är sammankopplade med mediaenheten, typ luftkonditionering etc ).

    Pioneer-enheten kan nog också fungera, det finns även något dyrare enheter från Pioneer, Sony, Kenwood m.fl. som har stöd för "Android Auto", så att man kan ansluta telefonen och köra Android-appar den vägen. Enheten ovan saknar dock både Android eller Android Auto-stöd, så man kommer inte kunna köra Android-appar på den.

    Men om man köper en helt fristående radio tror jag man behöver en 2DIN fascia plate + rätt adapters för att ansluta stereon till bilens funktioner (olika bilar har lite olika anslutningar): 2 Din Radio Fascia for Skoda Octavia Audio Stereo Panel Mounting Installation | eBay. Rattkontrollerna kan tex bli ett problem, men det finns säkert adapters osv om man letar och hittar kopplingsscheman.

    Av den anledningen är det dock oftast bäst/enklast att köpa ett "färdigt kit" för bilmodellen i fråga, så man får med allt som behövs.
     
    Last edited: 18 mar 2019
    Herrn gillar detta.
  6. Herrn

    Herrn Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2010
    Inlägg:
    3 183
    Mottagna gillanden:
    1 502
    Operatör:
    Telenor Telia
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s21 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor Telia
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s21 ultra
    Telefon 2:
    Iphone 13 pro max
    Telefon 3:
    OnePlus 7T pro
    Platta:
    iPad PRO 128GB
    Platta 2:
    Samsung galaxy S7+
    Nja ang att byta i nyare bilar håller jag inte riktigt med, hade en passat 2015 där jag byte ut den stereon som satt där som standard mot en tredjeparts maskin och kunde styra ac och backkamera osv, stolsvärmen visades osv, men det är klart maskinen jag köpte kostade där efter, nu missade jag att den jag hänvisade till inte hade stöd för Android Auto :) fel av mej, men denna lite dyrare men stödjer Android Auto, Sony XAV-AX100 Dubbel Din Mediareceiver, och det är så som du säger att man måste ha en ram för dubbeldin för att kunna montera den i skoda, samma det finns ofta färdiga adaptrar också, så det är bara plugg and play, sedan en sak som kan vara bra att tänka på att det kan vara en fördel att handla här i Sverige med tanke på om det skulle vara något fel på enheten, så man måste skicka tillbaka den så tar det troligvis en bra mycket längre tid innan man får tillbaka om man är tvungen att skicka den till utlandet :).
     
    bernard gillar detta.
  7. kupa

    kupa Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 nov 2014
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    48
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy A53 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy A53 5G
    Telefon 2:
    Honor 8
    Platta:
    Huawei Mediapad M5
    Hej!

    Om du är intresserad av en enhet från Kina, Aliexpress, så kan jag rekommendera att du tittar på enheter från Dasaita/HotAudio. Jag har köpt en 10.2" IPS, Android 8.0 Oreo, 1 Din Car Radio, PX5 8-Core ,4G/32G, WIFI, Navigation och installerat i min Toyota RAV4 2018. Inget jag ångrar, snarare tvärtom. Finns till Skoda också.

    Dyr?

    Nej, inte enligt mej. Jag betalade 3600 SEK totalt för enheten. Ingen tull, moms eller andra avgifter, fraktfritt från Kina. Det går att välja varifrån enheten ska skickas, Kina eller Tyskland, givetvis är det Tyskland som gäller, då är vi inom EU, därav ingen tull… o.s.v. Man upprättar väl nån sorts ”fake-filial” i Europa, logistiken sköts av att tyskt företag. Paketet är spårbart, kunde se att paketet aldrig var i Tyskland däremot på två ställen i England innan det hamnade i Malmö. 11 dagar efter beställning ringde Postnord på dörren hemma i bostaden och levererade paketet! Kostade hela(!) 36 SEK till det tyska logistikföretaget. Mycket smidigt och överraskande bra!!

    Installation?

    Enkelt, även för en som jag som aldrig ”rotat” i innandömet på min RAV4. Helt plug & play, allt kablage, GPS-mottagare, extern mick, extra USB-uttag o.s.v. finns med. Man ska ju inte ha tummen mitt i handen förstås! Finns ett otal videos på Youtube som hjälp.

    Jag har rootat enheten och installerat en custom rom gjord av en ryss, Hal9k, vilket tillför en hel del extra funktioner och valmöjligheter.

    Jag har installerat i princip allt i enheten som jag vill ha, och har i min Android mobil och platta. Har bytt ut stock launcher mot Nova Launcher Prime, installerat appar som Youtube Vanced, Spotify, TuneIn, Maildroid, Viaplay, Tomtom NDS, Tomtom Fartkameror, Viper4Android, med mera, med mera. Även det mesta från Google givetvis.

    Använder en gammal Samsung S4 med Mobilt Bredband som hotspot.

    Radion nämndes, givetvis fungerar den i Sverige. Ett av åtta val i Inställningar är Europa, som innehåller FM: 87.5–108.0.

    Ett antal länkar:


    Enheten jag har i min RAV4:

    US $358.11 19% OFF|10.2" IPS Android 8.0 1 Din Car Radio for Toyota RAV4 Multimedia 2014 2015 2016 2017 Autoradio Octa Core 4G 32G WIFI Navigation-in Car Multimedia Player from Automobiles & Motorcycles on Aliexpress.com | Alibaba Group


    Exempel till din Skoda:

    US $359.48 19% OFF|Aliexpress.com : Buy 10.2" 2.5D IPS Screen Car Multimedia 1 din GPS for Skoda Superb 2008 2014 Android 8.0 Navigation 4Gb+32Gb 8 Core Free Map WIFI from Reliable Car Multimedia Player suppliers on MTKNAVI Store


    Dasaita/HotAudio är tydligen outstanding när det gäller uppdateringar av MCU och Android System. Har en egen tråd på xda:

    Dasaita - Latest MCU and Updates for Rockchip PX5 Octa-Core 2G RAM 32GB


    Tråden för Hal9k custom rom på xda:

    [ROM][PX5][Oreo][8.0.0] Hal9k ROM 3 for MTCD/E head units with Android 8/6


    Övergripande för Android Auto på xda:

    Android Auto
     
    SWEUP, katho, bernard och 1 annan gillar detta.
  8. eastbound

    eastbound Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2011
    Inlägg:
    2 521
    Mottagna gillanden:
    2 782

    MINA ENHETER

    Tack för all information! Den du länkade till är till skoda superb men ska kolla upp vad som finns till octavia om det inte är samma. Verkar vara en riktigt sjysst enhet.
     
  9. Danux

    Danux Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 dec 2011
    Inlägg:
    167
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    Någon som kan rekommendera en bilstereo till en ford mondeo? Vill gärna ha en som kan sköta samtal med bra ljud.
     
  10. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Du måste ange årsmodell om någon skall kunna hjälpa dig :)
     
  11. Danux

    Danux Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 dec 2011
    Inlägg:
    167
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    Just ja glömde det :) Har en Ford Mondeo ifrån 2008.
     
    bernard gillar detta.
  12. Danux

    Danux Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 dec 2011
    Inlägg:
    167
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    Last edited: 13 apr 2019
  13. love2day

    love2day Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jan 2017
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S10+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S10+
    Telefon 2:
    OnePlus 5 köpt i Indien 2017
    Telefon 3:
    Nokia 200
    Platta:
    Sony Xperia Z4
    Info:
    Action Luncher
    Platta 2:
    iPad 6
    Hej.
    Jag har sökt efter en Android enhet för min Toyota Auris 2015, Dasaita har ju ett antal enheter som ska passa men jag känner mig osäker på vad som gäller för min Auris.? Measures-32.jpg Screenshot_20201012-082412_Photo Measures (2).jpg ?