bootloader

Diskussion i 'Galaxy S9' startad av storslaktarn, 17 apr 2019.

Taggar:
  1. storslaktarn

    storslaktarn Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2019
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Försöker installera (ominstallera?) android på en samsung s9 då den hänger sig på booting screen (samsung s9 logo) alt när man har laddarn i att den hänger sig där. Har försökt att göra detta via Odin nu tre gånger med olika versioner eller hur man säger av Android 9. Har testat med svenska, nederländska och nordiska men vid alla tre försök står det BOOTLOADER på telefonen och jag kommer inge längre än att det står RECOVERY i Odin.

    Någon som har någon aning om hur man fixar detta?
     
  2. sweanisse

    sweanisse Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2011
    Inlägg:
    143
    Mottagna gillanden:
    36
    Operatör:
    chilimobil
    Telefon:
    Xiaomi Poco X4 Pro 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    chilimobil
    Telefon:
    Xiaomi Poco X4 Pro 5G
    Är din bootloader upplåst?
    Har du allt du behöver?
    drivrutiner och annat

    java SDK
    SDK Platform Tools


    kör med xiaomi A2 med android one
     
  3. storslaktarn

    storslaktarn Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2019
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Hur låser man upp bootloadern?

    Har allt jag behöver. Laddade ner från sammobile
     
  4. sweanisse

    sweanisse Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2011
    Inlägg:
    143
    Mottagna gillanden:
    36
    Operatör:
    chilimobil
    Telefon:
    Xiaomi Poco X4 Pro 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    chilimobil
    Telefon:
    Xiaomi Poco X4 Pro 5G
    följer det tipset jag fått sedan tidigare att se till att innan flashning utav ny rom eller uppdatering atktivera
    OEM-upplåsning*
    USB-felsöking*

    Samsung odin va ett tag sedan jag själv använde men HTC,Sony,Google OEM skriva alla på sitt egna sätt att man behöver låsa upp mobilens bootloader

    citat ifrån HTCdev:

    "What is meant by unlocking the bootloader is that certain partitions are unlocked to provide write access. Specifically: boot, system, and recovery. There are many more partitions (e.g. the radio) but only these are the minimal necessary to overwrite a default stock rom with a custom-built Android-based rom."

    citat ifrån developer sony

    "Unlock Bootloader
    What is this?
    By unlocking the bootloader, it’s possible to put custom ROMs on your Xperia™ device. However, we recommend standard users not to unlock the bootloader"


    Du har helt enkelt bara råkat ut för "Soft brick"

    Differences between Soft Brick and Hard Brick
    To fix the soft Android phone problem, you need to know what it is and the differences between hard brick and soft brick at first.

    - Soft brick

    A soft-brick problem is caused by software error or crash. This will make your device switch on automatically. In other words, the Android phone is stuck at boot loop. Besides, other problems related to booting would also occur.

    - Hard brick

    Hard brick is a problem that appears when the Kernel is tampered. Once it occurs, you will not be able to switch on your phone at all. At the same time, a hard bricked phone is unable to be recognized by the computer when plugged in.

    In short, soft brick is a more common error than hard brick and it is easier to fix as well. The ways to solve the soft brick problem on Android will be provided below and you can pick up the one you need to return your device to normal status.


    What to Do When the Device Boots Straight into Recovery Mode?
    Sometimes your Android phone may boot into Recovery Mode directly rather than Home screen or Lock screen when you switch it on. This is obviously a soft brick error which is related to the current ROM. So, you can try to flash a new ROM to fix the issue.

    - In order to flash a new ROM, you need to root your phone and unlock the Bootloader.

    - Then you should make a backup for all your data. To do that, you can select Backup or Android back in Recovery Mode.

    Google infromation angånde upplåsning utav android mobiler
    källa:Using the Bootloader | Android Open Source Project

    Sony infromation angånde upplåsning utav android mobiler
    källa:Unlock Bootloader - Open Devices - Sony Developer World

    HTCdev infromation angånde upplåsning utav android mobiler
    källa:HTCdev - Unlock Bootloader

    Kom på en sak som faktiskt jag glömde när jag skrev detta

    är FRP är aktiv då behöver du hitta ett sätt att stänga av FRP=Factory Reset Protection
    är FRP är inaktiv då har jag för mig att du kan lungt gå vidare med odin för att flasha den mjukvaran som är för din Samsung mobil men du behöver ha lite extra detaljer som veta vilken mjukvara som mobilen blev leveraerad med ifrån fabrik och lite andra saker som oftas står på boxen mobilen kommer i
     
    Last edited: 21 jan 2020