Motortråden - allt om bilar

Diskussion i 'Off Topic' startad av beyorn, 31 dec 2013.

  1. osterlindh

    osterlindh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2011
    Inlägg:
    959
    Mottagna gillanden:
    477
    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6
    ROM:
    Stock Oxygen
    Nä, snarare tvärtom. Den absolut bästa serien va E90/E91, f-serie börja bli skräp, G... Skrääääp.

    Elfel, konstruktioner i framvagn som gör det enkelt för vibrationer, bromsar stål+aluminium, hjulnav/lager skräp osv. Kabelstammar med spolarslang mitt i en stam med 120-250kablar...som går sönder...

    Dom äldre är mer driftsäkrare skulle jag säga så länge den är snällt körd, välservad/omhändertagen.(pga av att dom är gamla nu.. Idag..)
     
  2. bjoli

    bjoli Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    24 jun 2009
    Inlägg:
    1 713
    Mottagna gillanden:
    119

    MINA ENHETER

    Så det är alltså BMW du vill ha och 1-serie? Då tycker jag fortfarande att du ska titta efter 135 om du vill ha en snabb bil, men räkna med att öppna plånboken.

    Edit: Du var väl inne på leasing? Om du nu måste ha BMW, vad skulle en ny 3-serie med större motor kosta?

    Åkte förbi BMW häromdagen och då skulle de enligt en dekal ha 3995:- / mån privatleasing för en X3 utan något extra. Vet inte vilken motor men antar en liten. Beställde en Tiguan 2,0 190 TSI Executive för 3500:- inkl service, dragpaket, 1500 mil / år och vinterhjul till frugan istället.
     
    Last edited: 19 apr 2019
  3. swezab

    swezab Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2018
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

  4. osterlindh

    osterlindh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2011
    Inlägg:
    959
    Mottagna gillanden:
    477
    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6
    ROM:
    Stock Oxygen
    Oftast står däckmärkningen för Mud and Snow i Norden. Så kallade vinter däck. Finns INTE något som heter allround däck i nordiska sortimentet. Dom är rent utav livsfarliga dom EU specade "allround" däcken som finns i tyskland, Frankrike, ja länder nära bergstoppar med lite kyla på vägen eller dåliga grus/lervägar.

    Men dessa däck är så pass dåliga en varm sommardag som en kall vinterdag så att jag kör hellre nya sommardäck på vintertid eller nordiska vinterdäck på sommaren än dessa europeiska allroud-däck.

    Men, M+S finns på alla friktion och dubbdäck i Sverige. Inget konstigt. Om du nu har friktionsdäck(vinterdäck) och kör det sommartid så försök å inte göra detta. Gummit äts upp fort i 8-10c och fortare ju varmare det är. Ju varmare det blir dessutom ju sämre grepp på väg. Sen är dom slut när vintern kommer eller hårdnat till och är inte lika mjuka längre.

    Olagligt åka med dessa sommarsäsong? Nej. Friktionsdäck, europeiska allround-däck är fullt lagligt att åka runt i. Förhoppningsvis blir det regeländring där så det blir olagligt i framtiden pga risken att va med om en olycka på något sätt.

    Enbart dåligt mönsterdjup, olika typ av däck(blandat sommar, friktion, dubb på fordon) är olagligt.
    Olagligt med dubb på sommaren efter 15 april tills 1 december. Olagligt med sommardäck 1 december - 31 mars.(finns gråzon, lagliga undantag med vinterdäck sommartid)
     
    Last edited: 24 apr 2019
  5. osterlindh

    osterlindh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2011
    Inlägg:
    959
    Mottagna gillanden:
    477
    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6
    ROM:
    Stock Oxygen
    Sen har jag nog inte sett några vanliga personbilsdäck med mud and sand märkning. Enbart terräng-liknande däck med detta, så kallade grovmönstrade däck.
     
  6. bjoli

    bjoli Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    24 jun 2009
    Inlägg:
    1 713
    Mottagna gillanden:
    119

    MINA ENHETER

    Mycket bra skrivet. Just det med temperaturer är något många missar. Ett nordiskt friktionsdäck klarar mycket lägre/kallare temperatur är ett europeiskt friktionsdäck. Detta drar ner hastighetsklassningen, men om någon tänker åka över 170 km/h på vintern är nog inte däcket problemet i sig. [emoji38]
     
  7. ASR

    ASR Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2012
    Inlägg:
    3 675
    Mottagna gillanden:
    975
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy S22
    Tänkte passa på att köpa vinterdäck, då mina friktionsdäck börjar bli slitna. Jag tänkte köra med dubb faktiskt. Är det nokian som är bäst?
     
  8. osterlindh

    osterlindh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2011
    Inlägg:
    959
    Mottagna gillanden:
    477
    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6
    ROM:
    Stock Oxygen
    Conti, Goodyear, Nokian som ligger i topp. Jag har Nokian hakkapeliitta 9 på ena bilen och Goodyear ice artic på andra. Personligen har jag ALLTID gillat hakkapeliitta däcken oavsett dubbat eller ej. Fruktansvärt fina, bra fäste och friktionsdäcken är riktigt tysta och läskigt bra grepp för att va dubbfritt. Nokians dubb är också kanon men väldigt många dubb ned i backen så på ren asfalt så skall man köra lugnt annars glider man runt på dubben [emoji16]

    Goodyear är dock det som är mest ekonomiskaste alternativet, bra däck, tyst och billigast av dom tre märkena.
     
  9. swezab

    swezab Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2018
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Djazzo tack för svaret nu är jag klokare ;)
     
  10. osterlindh

    osterlindh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2011
    Inlägg:
    959
    Mottagna gillanden:
    477
    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6
    ROM:
    Stock Oxygen
    Sa jag även detta? Passa på å köpa när det är kampanjer eller "monterat och klart"! /paket osv hos olika firmor. Det är bra prissatt då. Så vänta med köp om man inte hittar utförsäljning nu iofs.

    Köp inte däck från däckonline, mycket underliga däckblandningar som ej är gjorda för sverigeklimatet. Bythjul/gummihuset funkar bra,bra gummi och okej priser.
     
  11. bjoli

    bjoli Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    24 jun 2009
    Inlägg:
    1 713
    Mottagna gillanden:
    119

    MINA ENHETER

    Du skriver mina ord. Vi måste vara i samma bransch [emoji23]
     
  12. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 406
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
  13. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 406
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
  14. ASR

    ASR Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2012
    Inlägg:
    3 675
    Mottagna gillanden:
    975
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy S22
  15. osterlindh

    osterlindh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2011
    Inlägg:
    959
    Mottagna gillanden:
    477
    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6
    ROM:
    Stock Oxygen
    Ja den är ganska trevlig och en -12. Täta oljebyten så går den motorn långt. Turbo behöver nedkylning OM man buskört hårt så aldrig stänga av tvärt även om elektrisk oljepump finns (fungerar sådär).
    Detta gäller generellt hos alla turbomatade fordon men ingen tänker på det nämnvärt. Saab hade en rolig dekal i bakrutan som info om detta med avkylning av oljan när dom introducerade turbomatad motor i deras modeller lääänge sen [emoji23][emoji108].
     
  16. leolulz

    leolulz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2011
    Inlägg:
    1 513
    Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    Nybeställd Cupra 290/DSG7 fwd fullutrustad eller begagnad Golf R 4wd 2018 "snikutrustad" med ca 2000mil på mätaren.

    Samma pris runt 370k

    Vad tycker Swedroid?
     
  17. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 406
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Andersson om upproret: Klart bensinpriset är högt

    "beror inte på skatter"

    Haha

    Och blir så trött finns det ens vetenskap som säger att omvandla bilflottan till elbatterier ens är bättre för miljön. El bilar kommer ha noll andrahandsvärde, batterierna på bilarna kommer inte hålla i närheten lika länge som en fosildriven bil tex. Det kommer bli enormt mkt avfall av alla förbrukade batterier. Så är detta en utopi eller inte? Man borde ta reda på det och se hela ur ett större perspektiv där man tar hänsyn till hela kedjan.


    https://www.google.com/podcasts?fee...NfdmFybGRfMjAxOTAzMTlfMTIwOV81YzhmODcyMS5tcDM
     
    Last edited: 9 maj 2019
  18. bjoli

    bjoli Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    24 jun 2009
    Inlägg:
    1 713
    Mottagna gillanden:
    119

    MINA ENHETER

    Tycker det låter högt för en "snikutrustad" R med så mycket mil, men vad anser du den saknar? Lätt att missa att mycket ingår per automatik. För de pengarna hade jag valt en något äldre R med mer utrustning. Pre-facelift såldes sista året nya för under 350k.

    Har en -17 kombi och är helnöjd. Perfekt familjebil. Och om man vill handla mycket. Och för att leka med på kurviga vägar. Och på banan. Och på strippen.

    Vill man inte ha kombi finns det roliga tillbehör och de flesta bilarna har mer utrustning.

    Just det, Cuprorna är riktigt trevliga men saknar en del tillval som Golfen har. Tror t.ex. inte Cupra kan få Dynamic light assist och det kan iaf jag inte tänka mig vara utan längre. De har däremot annan camber (?) så de inbjuder till mer aktiv körning på det sättet och påminner kanske mer om en råare GTI. Osäker på om de även har samma diff som Clubsporten.
     
    Last edited: 9 maj 2019
  19. osterlindh

    osterlindh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2011
    Inlägg:
    959
    Mottagna gillanden:
    477
    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6
    ROM:
    Stock Oxygen
    Tappet på en nyuttagen cupra med bonus/malus skattinfekterad versus äldre golf r utan bonus/malus som den du nämner alternativt äldre med rätt spec osv är ganska lätt att välja mellan.. Du förlorar mer på att ta cupran.

    Givetvis kul å köpa en sprillans ny men det är mycket sällan värt det... Jag gör aldrig om det om jag inte nu skulle varit ekonomiskt oberoende [emoji28].

    Sen tycker jag att en lätt stylad Golf R med steg 1 ocha annat avgassystem, fälgar är så jädrans läcker.
     
  20. ASR

    ASR Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2012
    Inlägg:
    3 675
    Mottagna gillanden:
    975
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy S22
    Är priset adekvat enligt dig?