Varför säljer XZ3 så dåligt?

Diskussion i 'Xperia XZ3' startad av Heuristik, 19 apr 2019.

  1. Heuristik

    Heuristik Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2017
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    54
    Urläcker design, högklassig OLED-skärm, och liknande specs som Xperia- föregångarna. Till bristerna då: relativt snålt på batteri och ram-minnefronten, ojämn kameraprestanda, vilket dock gällt för tidiga Xperia-flaggskepp (8K-priser) också.......

    Visst, marknaden är nere för samtliga företag men jag begriper inte hur denna lur inte blev en relativ framgång för Sony?

    Är det något uppenbart frånstötande med den som jag gått miste om? För mig förefaller den vara den bästa Xperia-telefonen någonsin men recensenterna är delade, och konsumenterna uteblir.
     
    bernard gillar detta.
  2. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 105
    Mottagna gillanden:
    4 809
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    bernard gillar detta.
  3. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Sonys rykte har väl försämrats för varje år så det krävs en betydligt större insats nu än tidigare för att de ska återfå förtroendet bland folk. Jag håller med om att designen är kanon men jag tror folk i allmänhet tycker att den ser för gammalmodig ut. Dock blir man inte mer sugen på att skaffa den efter man läst detta omdöme:
    Sony Xperia XZ3 long-term review

    Fastnade speciellt för detta: "Performance isn't bad but the constant lag and numerous stutters hinder the experience a lot. With a top of the line SoC inside, there's really no excuse for this. Again and again, we come back to the feeling that Sony should have devoted much more attention to essential aspects like these, instead of making sure you can tap the edge of the frame to get an app shortcut screen."
     
    Ivan, katho, Kristy och 2 andra gillar detta.
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Design säljer, och även om XZ3 ser bra ut, så saknar den kurvad display som Samsung och Huawei kan skryta med. Jag tror helt enkelt många upplever designen som ålderstigen trots att de gått över till 18:9 (tycker inte själv den ser dum ut, och tycker att den tillhör en av de telefoner som ligger allra bäst i handen i och med tvålkoppsformen).
     
  5. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Jag har bara testat den lite i en butik och då fick jag känslan av att den nog skulle kännas bra i handen som du är inne på. Dock kan man ju inte hålla i den riktigt när den sitter fast i en tråd.
    Intressant nog skriver GSM-arena följande: "The bulging design of the phone's rear does nothing to make it easier to hold, in fact, it's one of the more uncomfortable devices we've played with."
     
  6. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 105
    Mottagna gillanden:
    4 809
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Kan också tycka att det inte var så mycket som skilde den från föregångaren Xperia XZ2, samma kamera i princip. Processorn likaså. Visserligen Oled display men ändå.

    De hade lika gärna kunnat fortsätta med Xperia XZ2 för att sen gå direkt på Xperia 1 utan det här mellansteget.

    Sony har på sätt och vis grävt sin egen grav med att lansera telefoner för ofta, med rätt små skillnader. En årlig lanseringscykel hade varit rimligare i paritet när Qualcomm kommer ut med den senaste chippet.
     
    flipp och Kristy gillar detta.
  7. pernils94231

    pernils94231 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2017
    Inlägg:
    702
    Mottagna gillanden:
    415
    Telefon:
    Pixel 7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7
    Telefon 2:
    Xperia
    Skulle bara kamera mjukvaran leverera vad hårdvaran kan prestera skulle den sålts betydligt bättre, älskar skärmen och ljudet förutom att skärmens kurvade design är ett minus missar/funkar inte alltid om länk ligger rätt på kurvan.! Jag har små händer men kan ändå tack vare designen köra 90% en hand.
     
    Visper och bernard gillar detta.
  8. Heuristik

    Heuristik Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2017
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    54
    Fast även Samsungmobiler lider av lagg och buggar. Det är inte på något sätt unikt för Sony.
     
  9. Heuristik

    Heuristik Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2017
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    54
    Visst, men huvudkritiken var ramarna som tog upp mycket yta. Detta blev åtgärdat på ett väldigt bra sätt som gav både skärmstorlekfanatikerna och ramuppskattarna något i utbyte. En kompromiss. Ny displayteknik anammades också.

    Jag anser att om en sådan här telefon inte går hem går ingen Sony hem. Som en analysexpert påpekade har Sony hamnat i en ondcirkel som innebär att de kan inte köpa in lika mycket material som konkurrenterna av ekonomiska hänsyner, därmed inte sälja lika många exemplar, därmed tvungna att höja priserna, därmed sälja färre....
     
  10. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Ja, jag tror inte det eventuella lagget påverkar försäljningen speciellt mycket då vanligt folk knappast bryr sig speciellt mycket om det (Samsung sålde som smör trots det laggiga touchwiz). Det är nog mest den gammelmodiga designen som dragit ner intresset från vanligt folk. Däremot har jag själv väldigt svårt för att betala premiumpris för en telefon som laggar och det känns skumt att de inte kan fixa en bättre mjukvara när XZ Premium var riktigt rapp och len. Men uppbarligen är det inte tvärenkelt att lösa. Även Nokia dras ju med liknande problem. Det ironiska är att båda Sony och Nokia (HDM) ligger nära vanillaandroid vilket borde göra det lättare att ta fram telefoner utan lagg och stutter.
     
  11. Heuristik

    Heuristik Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2017
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    54
    Jag har också testat den i affär. Gällande design och ergonomi ligger Sony väldigt bra till med denna jämfört med konkurrenterna. Nu är Apple och Samsung-mobiler väldigt läckra de också, men inom designfronten anser jag att Sony utjämnat loppet där. Måhända subjektivt vilken man föredrar mest men "förlegad" är ett hyfsat objektivt begrepp, och det anser jag inte att XZ3an är.
     
  12. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Ja, jag tycker att tjocka telefoner ligger betydligt bättre i handen än tunna. Det är ett riktigt otyg att det satsas så mycket på tunnhet och glasbaksidor numera. Katastrof för ergonomin om man inte använder ett "fult" skal.
     
    bernard gillar detta.
  13. Heuristik

    Heuristik Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2017
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    54
    Jag hade stora förhoppningar på en premiumvariant av XZ3an och ett framtida konsekvent designspråk. Nu framgår det att Sony tar en helt ny riktning, tyvärr. De gräver sin egen grav. Garanterar dig att Xperia 1 kommer sälja ännu sämre.
     
    Johnh3 och bernard gillar detta.
  14. pernils94231

    pernils94231 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2017
    Inlägg:
    702
    Mottagna gillanden:
    415
    Telefon:
    Pixel 7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7
    Telefon 2:
    Xperia
    Skärmen svarar riktigt riktigt bra och alltid!
    Aldrig haft lagg men heller aldrig installerat nåt som förändrar utseendet. Stock sen realese och några små buggar som till viss del berott på hårdvaru tillverkare och Android om jag har läst rätt i buggfixararna från Android....
    Sen finns det några effekten/influenser/hatare/provokatörer som jag inte diskuterar i forum, sen satsar samsung och huawei åtskilligt mera på reklam, vänner och bekanta i USA pratar aldrig om Android utan det finns apple och Samsung! Inte ens wallmarts Android är android det är Obama phones.
     
  15. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 105
    Mottagna gillanden:
    4 809
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    I USA för Sony en tynande tillvaro. Men i Sverige exponeras Xperia XZ3 relativt bra ändå, så i teorin borde den sälja bättre. Jag tycker att Sony har en viss tondövhet på vad som går hem hos mobilkunder. I vart fall sen Ericsson drog sig ur ägarbilden.
    Design säljer och ser mobilen för ”gammalmodig” ut så köper folk helt enkelt inte.

    Dessvärre verkar inte Sony lära sig heller, nu när Qi (trådlös) laddning har så att säga slagit igenom stort i och med att iPhone och de flesta märken andra märken har det på sina flaggskepp så tar Sony bort den funktionen på Xperia 1.
     
    flipp gillar detta.
  16. Heuristik

    Heuristik Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2017
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    54
    Ja, om inte ett annat märke har övertagit sonys marknadsandel. Jag ser aldrig folk med sonymobiler numera.