Jakten på en ny e kickbike är nog över.
Jakten startade för nästan en månad sen då min kära M365:an blev stulen en sen em på Vasagatan i Sthlm. Den var fastlåst med ett bygellås av hög klassning runt en vägmärkstolpe. 30 minuter senare var den borta. Ligisterna har fräckt lyft sparken över stolpen som just då saknade vägmärket (missade det tyvärr helt i stressen).
Då jag blev efter 2 års användning av sparken helt beroende av den (mkt beroendeframkallande), inleddes en jakt på en tillfällig spark som skulle kunna användas fram till i höst, då en ny ordinarie spark skulle inhandlas.
Det skulle bli en M365PRO, dock ville jag vänta på lite mer long term reviews.
Jag tänkte testa under tiden en spark som hade solida däck, stötdämpare, som var hyfsat billig med hyfsat kvalité och hade snabb leverans.
Valet föll på Kugoo S1 som hade alla skall krav.
Redan efter 1:a åkturen började tvivel gro i mitt huvud då jag och sparken inte riktigt kom överens. Det kan bero på att jag hade lite högre ställda krav och hade en lång erfarenhet av M365 som trots sina brister levererade mkt för pengarna.
Efter en vecka med KG (Kugoo) bestämde jag mig att börja leta efter en ny, "permanent" lösning med M365PRO spec som riktmärke.
Främsta orsaken till detta var att KG:s bromsar är helt och hållet otillräckliga inte bara i de hastigheter den klarar av utan även i strax under det lagliga (har motvilligt begränsad den till 18-20km/h).
En spark med endast e-broms har på tok lång bromssträcka för att kunna vara säker vid nödmanöver. Än värre blir det i nedförsbackar. Den bakskärmbroms som den är utrustad med som "emergency" är rena skämtet.
Efter många timmar av läsning föll valet på Zero-sparkar, sparkar i det över mellanklassen (prismässigt).
Jag hittade en återförsäljare som hade sitt lager ganska "nära" mig och där kunde jag testa de olika modeller jag hade på min lista.
Jag fastnade för Zero9 som är vikbar mellantung spark med 8,5’’ luftdäck (ispec står det 9'').
Den har stötdämpare både fram och bak. Den har även bromsar på båda hjul, förutom motorbromsen (fram sitter skivbroms, bak trumbroms).
Dessa klarar av att hantera nedbromsning på ett, för mig, godkänt sätt.
Jag var väldigt undrande över om teleskopstyrstång samt de fällbara handtagen hade något glapp, som det gjorde på KG.
Jag blev positivt överraskad – handtagen hade inget mellanrum alls. De satt fast i styret, likaså teleskopförlängning. Inget svajande styre som förstärks av glapp i handtagen vid acceleration och inbromsning som på KG, utan snarare fast som på en ny M365 (innan ett glapp uppkommer).
Zero9 har en väl tilltagen ståplatta, som är kanske närmare marken än på M365(känns det som) vilket bidrar till att sänka tyngdpkten och därmed öka stabilitet.
Motor sitter på bakhjulet. Fördelen med detta är att hjulet inte spinner när man kör iväg, som med KG. Dock har jag lite funderingar om man kör bakhjulsdrift på grusvägar som har lite mer grusdjup.
Motor är märkt 48V600W. Den ger resurser som räcker mer än väl.
Min M365 var lagom trimmad till ca 650W som kändes ja – lagom. Denna motor är på 600W (nominellt) men 48V. Det gör den mkt kraftigare både vad gäller hastighet och acceleraton som vrid (klara av backar).
Acceleration är kraftig, men jämn, inte som KG:s turbokick (som 1:a gen av turbon).
Gasreglaget (som är av fingermodell) svarar på en gång och finjustering av hastighet fungerar utmärkt.
Dock tycker jag att ett tumreglaget skulle vara ett bättre val då sparken har 2st bromsreglage.
(det funkar utmärkt om inte bromshandtag sitter på samma sida)
Zero9 har 3 hastighetsmode: 1 (låg) når då runt 20km/h, 2(mellan) då blir det närmare 30km/h och slutligen 3(hög) med hatighet runt 35km/h. Detta på plan mark och startvikt på ca 75kg.
Man kan lätt programmera in hastighetsbegränsning, dock inte för var och en av modes, som på KG eller M365, utan den procentuella sänkningen berör alla modes samtidigt.
Komfort: Luftdäck är luftdäck, lägg till stöddämpare och du åker som en kung.
De ska även vara lite lättare att ta av vid punktering då fälgen går att dela i två delar (åtminstånde framfälgen). Även ventilerna (bilventil) sitter "lättåtkommliga" på båda hjulen -> ingen adapter behövs och därmed kan man fylla däcken med rätt däcktryck både hemma med pump och på bensinstation,utan att förlora massa med luft (som man gör på framdäck på M365).
Stabilitet: trots sina 8,5’’ är den stabil även i höga farter, precis som M365 känns, ingen spårning, eller nervöst uppförande som på KG. BTW, KG:s 8,5’’ känns inte som 8,5’’, utan snarare som 7,5-8’’. Jag får mäta det nån gång.
Räckvidd: batteriet är på 48v/13Ah som sägs räcka 45km. I praktiken räknar jag med 20-25km. Jag återkommer längre fram om det.
Nackdelar: Den har ingen IP-klassning, men dem öppningar som regnvatten kan tränga in är få, klart färre än på KG och är lätta att komma åt för att täta med silikon.
Man kan inte ha endast baklyse alltid/automatiskt tänd som på M365 för att öka synbarhet under dagen.
Den väger 18kg – ett gränsfall om man ska bära kortare sträckor. (M365PRO 15kg)
Ett starkare framljus önskas då farten är liiite högre.
Teleskopstyrstång är kanske lite för kort för vuxna över medellängd.
Bonus: den har ett USB-uttag för laddning av t.ex mobiler.
Slutsats: det känns som om Zero tillverkar kvalitetssparkar till ett bra pris. (reserverar mig för låntidstest) . Zero 9 går lös på nästan 10K, men om man jämför med M365Pro för 6,5K så blir ökningen inte så stor då man får 48V system samt stötdämpare
KG kommer att behöllas som nödtransportmedel om punkteringlagning tar längre tid.
Det var nog allt för denna gång.
Zero scooter finns frutom i SE även i UK och FR, dvs momsfritt tillbehör inom EU.
länkt till två av återförsäljarna:
Zero – Personal Electric Transport
och
Hem | Ledande leverantör av elektriska sparkcyklar - eZRideClick to expand...