Zero e scooter / elsparkcykel

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av ludde28, 16 apr 2019.

  1. ludde28

    ludde28 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2011
    Inlägg:
    792
    Mottagna gillanden:
    644
    Operatör:
    Vimla + Telenor
    Telefon:
    S20 + 512GB mSD, P10 + 256GB mSD

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla + Telenor
    Telefon:
    S20 + 512GB mSD, P10 + 256GB mSD
    Platta:
    Samsung Tab S3 LTE
    Jakten på en ny e kickbike är nog över.

    Jakten startade för nästan en månad sen då min kära M365:an blev stulen en sen em på Vasagatan i Sthlm. Den var fastlåst med ett bygellås av hög klassning runt en vägmärkstolpe. 30 minuter senare var den borta. Ligisterna har fräckt lyft sparken över stolpen som just då saknade vägmärket (missade det tyvärr helt i stressen).

    Då jag blev efter 2 års användning av sparken helt beroende av den (mkt beroendeframkallande), inleddes en jakt på en tillfällig spark som skulle kunna användas fram till i höst, då en ny ordinarie spark skulle inhandlas.

    Det skulle bli en M365PRO, dock ville jag vänta på lite mer long term reviews.

    Jag tänkte testa under tiden en spark som hade solida däck, stötdämpare, som var hyfsat billig med hyfsat kvalité och hade snabb leverans.

    Valet föll på Kugoo S1 som hade alla skall krav.

    Redan efter 1:a åkturen började tvivel gro i mitt huvud då jag och sparken inte riktigt kom överens. Det kan bero på att jag hade lite högre ställda krav och hade en lång erfarenhet av M365 som trots sina brister levererade mkt för pengarna.

    Efter en vecka med KG (Kugoo) bestämde jag mig att börja leta efter en ny, "permanent" lösning med M365PRO spec som riktmärke.

    Främsta orsaken till detta var att KG:s bromsar är helt och hållet otillräckliga inte bara i de hastigheter den klarar av utan även i strax under det lagliga (har motvilligt begränsad den till 18-20km/h).

    En spark med endast e-broms har på tok lång bromssträcka för att kunna vara säker vid nödmanöver. Än värre blir det i nedförsbackar. Den bakskärmbroms som den är utrustad med som "emergency" är rena skämtet.



    Efter många timmar av läsning föll valet på Zero-sparkar, sparkar i det över mellanklassen (prismässigt).



    Jag hittade en återförsäljare som hade sitt lager ganska "nära" mig och där kunde jag testa de olika modeller jag hade på min lista.



    Jag fastnade för Zero9 som är vikbar mellantung spark med 8,5’’ luftdäck (ispec står det 9'').

    Den har stötdämpare både fram och bak. Den har även bromsar på båda hjul, förutom motorbromsen (fram sitter skivbroms, bak trumbroms).

    Dessa klarar av att hantera nedbromsning på ett, för mig, godkänt sätt.



    Jag var väldigt undrande över om teleskopstyrstång samt de fällbara handtagen hade något glapp, som det gjorde på KG.

    Jag blev positivt överraskad – handtagen hade inget mellanrum alls. De satt fast i styret, likaså teleskopförlängning. Inget svajande styre som förstärks av glapp i handtagen vid acceleration och inbromsning som på KG, utan snarare fast som på en ny M365 (innan ett glapp uppkommer).




    Zero9 har en väl tilltagen ståplatta, som är kanske närmare marken än på M365(känns det som) vilket bidrar till att sänka tyngdpkten och därmed öka stabilitet.



    Motor sitter på bakhjulet. Fördelen med detta är att hjulet inte spinner när man kör iväg, som med KG. Dock har jag lite funderingar om man kör bakhjulsdrift på grusvägar som har lite mer grusdjup.

    Motor är märkt 48V600W. Den ger resurser som räcker mer än väl.



    Min M365 var lagom trimmad till ca 650W som kändes ja – lagom. Denna motor är på 600W (nominellt) men 48V. Det gör den mkt kraftigare både vad gäller hastighet och acceleraton som vrid (klara av backar).


    Acceleration är kraftig, men jämn, inte som KG:s turbokick (som 1:a gen av turbon).

    Gasreglaget (som är av fingermodell) svarar på en gång och finjustering av hastighet fungerar utmärkt.

    Dock tycker jag att ett tumreglaget skulle vara ett bättre val då sparken har 2st bromsreglage.

    (det funkar utmärkt om inte bromshandtag sitter på samma sida)



    Zero9 har 3 hastighetsmode: 1 (låg) når då runt 20km/h, 2(mellan) då blir det närmare 30km/h och slutligen 3(hög) med hatighet runt 35km/h. Detta på plan mark och startvikt på ca 75kg.

    Man kan lätt programmera in hastighetsbegränsning, dock inte för var och en av modes, som på KG eller M365, utan den procentuella sänkningen berör alla modes samtidigt.



    Komfort: Luftdäck är luftdäck, lägg till stöddämpare och du åker som en kung.

    De ska även vara lite lättare att ta av vid punktering då fälgen går att dela i två delar (åtminstånde framfälgen). Även ventilerna (bilventil) sitter "lättåtkommliga" på båda hjulen -> ingen adapter behövs och därmed kan man fylla däcken med rätt däcktryck både hemma med pump och på bensinstation,utan att förlora massa med luft (som man gör på framdäck på M365).



    Stabilitet: trots sina 8,5’’ är den stabil även i höga farter, precis som M365 känns, ingen spårning, eller nervöst uppförande som på KG. BTW, KG:s 8,5’’ känns inte som 8,5’’, utan snarare som 7,5-8’’. Jag får mäta det nån gång.



    Räckvidd: batteriet är på 48v/13Ah som sägs räcka 45km. I praktiken räknar jag med 20-25km. Jag återkommer längre fram om det.



    Nackdelar: Den har ingen IP-klassning, men dem öppningar som regnvatten kan tränga in är få, klart färre än på KG och är lätta att komma åt för att täta med silikon.

    Man kan inte ha endast baklyse alltid/automatiskt tänd som på M365 för att öka synbarhet under dagen.

    Den väger 18kg – ett gränsfall om man ska bära kortare sträckor. (M365PRO 15kg)


    Ett starkare framljus önskas då farten är liiite högre.

    Teleskopstyrstång är kanske lite för kort för vuxna över medellängd.



    Bonus: den har ett USB-uttag för laddning av t.ex mobiler.



    Slutsats: det känns som om Zero tillverkar kvalitetssparkar till ett bra pris. (reserverar mig för låntidstest) . Zero 9 går lös på nästan 10K, men om man jämför med M365Pro för 6,5K så blir ökningen inte så stor då man får 48V system samt stötdämpare

    KG kommer att behöllas som nödtransportmedel om punkteringlagning tar längre tid.



    Det var nog allt för denna gång.

    Zero scooter finns frutom i SE även i UK och FR, dvs momsfritt tillbehör inom EU.

    länkt till två av återförsäljarna:
    Zero – Personal Electric Transport
    och
    Hem | Ledande leverantör av elektriska sparkcyklar - eZRide
     
    Kristy, Mindir, chraist och 5 andra gillar detta.
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 703
    Mottagna gillanden:
    44 691
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Kul, bra rapport! Zero 10 ser inte så dum ut heller, men den är inte särskilt portabel med sina 22 kg: Zero 10 Electric Scooter | Top Performance e-scooters | PET

    10"-hjul, dubbel stötdämpare (fjäder fram, hydraulisk bak), 50-60 km räckvidd, 52V 18Ah (936Wh) 800W/1600W.


    Hur ser det ut med reservdelar till Zero?
     
  3. ludde28

    ludde28 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2011
    Inlägg:
    792
    Mottagna gillanden:
    644
    Operatör:
    Vimla + Telenor
    Telefon:
    S20 + 512GB mSD, P10 + 256GB mSD

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla + Telenor
    Telefon:
    S20 + 512GB mSD, P10 + 256GB mSD
    Platta:
    Samsung Tab S3 LTE
    Skillnaden mellan Z10 o Z9 är :
    10'' däck mot 8.5'' (båda har luft)
    skivbromsar på båda hjulen mot en skivbroms o en trumbroms
    52V batteri system mot 48V
    800W motor mot 600W
    22kg mot 18kg
    båda har stötdämpare fjäder fram o hydrauliska bak, men jag tror att Z10 har lite kraftigare då den väger lite mer

    Varför föll mitt val på Z9:
    främst vikten avgjorde att det inte blev en Z10 och även priset spelade in en roll.
    Z8 har endast en broms (trumbroms bak) förutom e-broms, endast 1kg lättare och har ett soliddäck bak.

    reservdelar till Zero sid 4 o framåt från UK:
    Replacement Parts – Page 4 – Personal Electric Transport

    även ezride.se tillhandahåller resevdelar.
     
    Last edited: 16 apr 2019
    Kristy och bernard gillar detta.
  4. sydeu

    sydeu Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 578
    Mottagna gillanden:
    426
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S10
    Platta:
    iPad Pro 10.5
    ROM:
    iOS 12
    Alltid lika trevligt att se dina recensioner Ludde, tack! Fan man blir lite sugen hehe :)
     
    ludde28 och bernard gillar detta.
  5. Mindir

    Mindir Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2017
    Inlägg:
    548
    Mottagna gillanden:
    344
    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9

    Har bara hört gott om Zero9 på nätet.
    Säkert bra kvalitet för de pengarna.

    Verkar också finnas en kopia till Zero 9 : RUIMA Mini4 Pro.

    En av varianterna verkar ha 500W/48V system.

    42710.17 руб. |RUIMA mini4 PRO 36 В 350 Вт BLDC Концентратор сильный Мощный электрический самокат Speedway мини IV мощный скутер добавить водостойкий версия купить на AliExpress

    Ganska mycket pengar i skillnad mellan de två så hade varit intressant att veta om RUIMA Mini4 Pro är något att räkna med framöver.
     
    ludde28 och bernard gillar detta.
  6. ludde28

    ludde28 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2011
    Inlägg:
    792
    Mottagna gillanden:
    644
    Operatör:
    Vimla + Telenor
    Telefon:
    S20 + 512GB mSD, P10 + 256GB mSD

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla + Telenor
    Telefon:
    S20 + 512GB mSD, P10 + 256GB mSD
    Platta:
    Samsung Tab S3 LTE
  7. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 703
    Mottagna gillanden:
    44 691
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jösses. Ja, detta var ju fantastiskt enkelt i jämförelse med att behöva koka ett däck i 20 minuter och sedan kämpa som en galning för att få på det, bara för att sedan upptäcka att man lyckats punktera slangen eller dylikt :)
     
  8. ludde28

    ludde28 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2011
    Inlägg:
    792
    Mottagna gillanden:
    644
    Operatör:
    Vimla + Telenor
    Telefon:
    S20 + 512GB mSD, P10 + 256GB mSD

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla + Telenor
    Telefon:
    S20 + 512GB mSD, P10 + 256GB mSD
    Platta:
    Samsung Tab S3 LTE
    En liten uppdatering:
    räckvidd när man inte snålar: ca 26km, kanske nån km till. (take off: 75kg, Sthlm innerstan med små backar här o där). maxhastighet på plan mark 40km, nedför 45km. Stabilt uppförande även i dessa hastigheter (dock endast där det inte kan dyka upp en fara).
    Med lagom trimmad M365 var det kul att åka på, med med denna är det - wov, kul kul, kul. Här behöver man inte trimma.

    backar som M365 saktade ner till 12-13km/h (origFW) och efter trim gjorde 16-18km/h, gör denna 26-28km/h.

    några bilder:

    20190420_022.jpg 20190420_024.jpg 20190420_030.jpg
     
    Gargo, galaxy81, moparlinke och 4 andra gillar detta.
  9. Mulllvad

    Mulllvad Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2018
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    43
    Av vad jag har läst mig till verkar det vara exakt samma Scooter fast med ett annat batteri (mest troligen) Sen vet jag inte ens om det är en kopia då i princip alla elscooters köps in från kina och rebrandas, T.ex. finns samma modell här också fast under annat namn Speedway Mini 4 Pro Electric Scooter

    Tjejen blev väldigt sugen på en el-scooter och tyckte att kugoo:n var för långsam så kanske man slår till på Aliexpress versionen. Verkar dessutom fraktas via flyg till Europa 7-14 dagar :)
     
    Mindir gillar detta.
  10. ludde28

    ludde28 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2011
    Inlägg:
    792
    Mottagna gillanden:
    644
    Operatör:
    Vimla + Telenor
    Telefon:
    S20 + 512GB mSD, P10 + 256GB mSD

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla + Telenor
    Telefon:
    S20 + 512GB mSD, P10 + 256GB mSD
    Platta:
    Samsung Tab S3 LTE
    En tabell på spänning och procent för olika typer av batteripack.
    För de som kan se spänning (V) på LCD, rekommenderar jag att inte gå under 15-20% (se motsvarande V i tabellen för resp. batteripack) när batteriet är under belastning dvs. körning. Det innebär vissrligen lite kortare räckvidd, men ökar markant batteriets livsläng.

    battery voltage diff packs_1.jpg
     
    TerraBerra gillar detta.
  11. raptor

    raptor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2009
    Inlägg:
    629
    Mottagna gillanden:
    196

    MINA ENHETER

  12. raptor

    raptor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2009
    Inlägg:
    629
    Mottagna gillanden:
    196

    MINA ENHETER

    Jag uppfattar det som att Mini 4 pro är en Zero 8 och inte zero 9.
     
    Last edited: 3 apr 2020
    bernard gillar detta.
  13. raptor

    raptor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2009
    Inlägg:
    629
    Mottagna gillanden:
    196

    MINA ENHETER

    @ludde28@ludde28

    Vilken butik i Stockholmsområdet har Zero 9 inne att klämma på?
     
  14. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 703
    Mottagna gillanden:
    44 691
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    raptor gillar detta.
  15. raptor

    raptor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2009
    Inlägg:
    629
    Mottagna gillanden:
    196

    MINA ENHETER

    Det blev en Zero 9. Känns mycket bra.
    :)
     
    ludde28 och bernard gillar detta.
  16. ludde28

    ludde28 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2011
    Inlägg:
    792
    Mottagna gillanden:
    644
    Operatör:
    Vimla + Telenor
    Telefon:
    S20 + 512GB mSD, P10 + 256GB mSD

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla + Telenor
    Telefon:
    S20 + 512GB mSD, P10 + 256GB mSD
    Platta:
    Samsung Tab S3 LTE
    Ja, jag testade hos eZRide i Nynäshamn.
     
  17. ludde28

    ludde28 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2011
    Inlägg:
    792
    Mottagna gillanden:
    644
    Operatör:
    Vimla + Telenor
    Telefon:
    S20 + 512GB mSD, P10 + 256GB mSD

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla + Telenor
    Telefon:
    S20 + 512GB mSD, P10 + 256GB mSD
    Platta:
    Samsung Tab S3 LTE
    kort uppdatering om Z9:
    idag - regnväder:
    bakskärmen skyddar inte så bra i höga farter. Hela ryggen nedskänkt o lite på byxor.
    Jag tror att det skapas ganska kraftigt baksug i dessa farter (35-45km/h)
    Nu hade jag regnjacka o byxor på så det var bara att spola av.
    Förlängde bakskärmen med svart gaffa tape (ca 5-7cm).
    På hemväen får jag se hur mkt det hjälpte.
     
    bernard, vonwiffen och raptor gillar detta.
  18. ludde28

    ludde28 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2011
    Inlägg:
    792
    Mottagna gillanden:
    644
    Operatör:
    Vimla + Telenor
    Telefon:
    S20 + 512GB mSD, P10 + 256GB mSD

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla + Telenor
    Telefon:
    S20 + 512GB mSD, P10 + 256GB mSD
    Platta:
    Samsung Tab S3 LTE
    Lås till zero eller inokim stången:
    Då har jag hittat en som passar stången till Zero9 och bör även passa Inokim.
    Inte för dyr ellr tung.
    Den är OK för kortare låsning av scooter under dagtid.
    Se bara till att scooter INTE går att lyfta över, eller på något annat enkelt sätt lösgöras från "låsstolpen". (Det som hände mig med min M365 :mad::()
    PS. köp inte abus bordo 6500 och liknande lås (sök på youtube hur öppna dessa)

    20190503_112043-01.jpg
     
    bernard och raptor gillar detta.
  19. ludde28

    ludde28 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2011
    Inlägg:
    792
    Mottagna gillanden:
    644
    Operatör:
    Vimla + Telenor
    Telefon:
    S20 + 512GB mSD, P10 + 256GB mSD

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla + Telenor
    Telefon:
    S20 + 512GB mSD, P10 + 256GB mSD
    Platta:
    Samsung Tab S3 LTE
    I helgen körde lite på grusvägar för att testa komforten och drivning då det är bakhjulsdrift.
    På vägar med lite grus, dvs du, här o där kan se marken så upför sig scootern väl.
    När grustäcket är större ( >3-4cm dvs. marken inte längre syns) bör man sakta farten till under det lagliga, annars finns en risk för en olycka.
    Det är här man har en nackdel med bakhjulsdrift som pushar på, isf att dra (som vid framhjulsdrift).
    I uppförsbackar eller vanliga vägar är det tvärtom, då är bakhjuldrift att föredra. hjulet spinner inte loss vid start.
     
    moparlinke, bernard och raptor gillar detta.
  20. raptor

    raptor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2009
    Inlägg:
    629
    Mottagna gillanden:
    196

    MINA ENHETER

    Gled ca 19 km med min igår. Känns riktigt bra. Vill ha lite bättre range dock. Hade väl några km till. Men har lite otur, hjulet bak vobblar och jag misstänker att det alltid gjort det men att det blivit värre nu. Däcket är i dåligt skick och vi misstänker att korden är skadad på ett ställe. Ska se om jag kan reklamera däcket.
     
    bernard gillar detta.