Problem: Ljudkvalité över Bluetooth

Diskussion i 'Google Pixel 3 / Pixel 3 XL' startad av pobin, 12 apr 2019.

  1. pobin

    pobin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    836
    Mottagna gillanden:
    322
    Telefon:
    Honor Magic5 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Honor Magic5 Pro
    Har nyligen bytt bil till en med bra ljudpaket. Den saknar aux-in men har blåtand. Märkte efter att lyssnat på samma låt på CD-skiva och sedan på Spotify att kvalitén blev bra mycket sämre över Bluetooth. Ljudet spricker lite, och har inte alls samma punch. Senare testade jag att i min bil spela upp samma låt men från Youtube och då blev kvalitén bättre. Så ska det ju inte vara. Vet inte om det är fel på min Spotify i kombination Pixel 3? Har testat ominstallation och kvalitén är inställd på extrem.
    Bytte sedan mobil till S10 och då blev ljudet mycket bättre. Även i Spotify.

    Är kvalitén helt enkelt sämre på hårdvaran mellan snapdragon 845 och 855 gällande Bluetooth eller kan man fixa detta på mjukvaruväg?

    Kollade under utvecklaralternativ och det är olika inställningar för Bluetooth mellan pixel och S10 så vet inte om det har något med det att göra. Ändrar man i Pixeln så går det direkt tillbaka till standardinställning.

    Testade även Spotify i min ZTE Axon och även den spelade bättre än pixeln.
     
  2. Ramboline

    Ramboline Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2009
    Inlägg:
    2 686
    Mottagna gillanden:
    925

    MINA ENHETER

    Kan bara jämföra med Mate 20 pro i bilen, och då tycker jag att jag får mycke bättre ljud ut av pixeln
     
  3. pobin

    pobin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    836
    Mottagna gillanden:
    322
    Telefon:
    Honor Magic5 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Honor Magic5 Pro
    Ok. Jag funderar på att skicka ett mejl till Spotify, för har jag premium och högsta kvalité inställd så då ska det ju inte det låta sämre än tex. Youtube.

    Sen hade det varit intressant att veta om Bluetooth skiljer sig mycket hårdvarumässigt mellan olika telefoner eller om det mest är mjukvara som gör skillnad på ljudet, en ljuddac gör ju väldigt mycket på tex. Är inte så påläst när det gäller Bluetooth och vet inte vad jag ska googla på riktig.
     
  4. NArren

    NArren Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2014
    Inlägg:
    77
    Mottagna gillanden:
    42
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 3
    Telefon 2:
    YAESU FT-70DE
    Hur är det med EQ i Spotify? Har du det aktiverat? Avaktivera det och testa. Prova även att stänga av normalisering av ljudet i Spotify.
     
  5. Ramboline

    Ramboline Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2009
    Inlägg:
    2 686
    Mottagna gillanden:
    925

    MINA ENHETER

    Har bytt till Youtube M, och upplever mycke bättre ljud än när jag hade Spotify,då hade jag mycke lägre ljud
     
  6. pobin

    pobin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    836
    Mottagna gillanden:
    322
    Telefon:
    Honor Magic5 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Honor Magic5 Pro
    I början var EQ på med en konstigt profil. Med den avstängd blev det bättre men ändå sämre än när jag jämför mot tex S10. Har också märkt att det blir bättre om jag sänker volymen till 2/3. Över det så spricker ljudet en del.
    Sen tycker jag vissa låtar låter sämre på Spotify jämför mot Youtube Music. Medans andra låter lika.