KUGOO S1 Folding Electric Scooter

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av Mindir, 15 jan 2019.

  1. Mindir

    Mindir Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2017
    Inlägg:
    548
    Mottagna gillanden:
    344
    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9
    Här kommer lite mer tips som någon annan har gjort med sin KG-S1:

    "1. Rear suspension needs to be loosen up and oiled, because it almost doesn't work from factory
    2. Front suspension needs to be disassembled and oiled, because it almost doesn't work from factory
    3. Battery cover and LED display needs to be sealed with black silicone - because it has 0 waterproofness from factory
    4. Some sponge needs to be put with the battery pack, because it can rattle if you won't do that.
    5. It's best to buy some teflon tape, or something similar and use it on handlebars folding mechanism to make the vibrations lower, there is like 1mm of loose space between handles and the slots they go into."

    Om någon ger sig på 1, 2 och 5 så återkom med feedback sedan.
    Alla de tre sakerna har ju med komforten under körning att göra så troligen värt att ta sig en titt på det och plocka ner och smörja stötdämparna lite.
    5:an tyckter jag verkar vara intressant när det gäller handtagen för att minska vibrationen.
    Har inte sett att Ryssarna pratat om den saken. Verkar ju ganska enkel att göra också.

    Verkar också som det här forumet börjar nå utanför Sveriges gränser som en informationskälla när det gäller KG-S1.
    Han tyckte att min silikon tätning av batteriluckan var lite väl slarvig. :-)

    "There's also this swedish forum which you can check out: swedroid.se/forum/threads/kugoo-s1-folding-electric-scooter.164976/page-2 on second page some guys are showing pictures of how they sealed the battery. Of course I didn't do it in such a sloppy way :). Also don't do what one of the guys did with attaching the motor cable with a zip-tie, it can wear off the cable"

    Troligen har han en poäng också med att man inte behöver sätta någon extra spännband vid motorkabeln. Var mer för Ryssarnas gamla KGs. Jag lade in en kommentar om det där jag pratade om fix nummer 4 i de tidigare trådarna.
     
    Last edited: 15 apr 2019
    Neo_Sthlm gillar detta.
  2. Mindir

    Mindir Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2017
    Inlägg:
    548
    Mottagna gillanden:
    344
    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9
    Var inne på Uscooters hemsida som ligger bakom ETWOW modellerna och hittade lite tillbehör som kan vara av intresse:

    Bärväska med hjul : Large Traveling Carry Bag

    Axelrem med handtag : Two Piece Shoulder Carry Strap + Handles

    Ganska dyra saker men ser bra ut.
    Passar säkert bra till en KG-S1 då designen är snarlika.
    Axelremen tyckte jag verkar smidig då fästena troligen kan sitta kvar på scootern under färd.

    Provade att lägga in en beställning men verkar som om de bara skeppar inom USA, Kanada eller Mexico.

    Dock är man på plats i USA eller känner någon där kan de ju göra en beställning till en.
     
    Neo_Sthlm gillar detta.
  3. Neo_Sthlm

    Neo_Sthlm Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2019
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    6
    Telefon:
    Neonode

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Neonode
    Telefon 2:
    Sony Xperia Ultra XA1
    DSC_2529.JPG Hej, fick min K1 förra veckan än så länge nöjd hunnit köra fram/tbx till jobbet på speed 2 kommer upp 23/25 kmh det hoppar till en hel del, rätt dåliga väggar, verkar va bra batteri kapacitet än så länge, ska se om jag ta del av era tips för att skydda den.
     
    Last edited: 15 apr 2019
    Mindir gillar detta.
  4. Mulllvad

    Mulllvad Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2018
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    43
    Se där vad som dök upp idag. Har precis fått en ny lägenhet betydligt närmare jobbet (cirkus 15 min promenad) så min E-Mtb känns lite överflödig för just det syftet. Så jag tänkte då att en e-scooter skulle passa syftet perfekt. Utav det lilla jag hunnit testa så är det riktigt bra spurt på den. Men nu blir det att ladda upp den och sedan ta en lite längre test-tur. IMG_20190416_120014.jpg
     
    Mindir och Neo_Sthlm gillar detta.
  5. Mulllvad

    Mulllvad Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2018
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    43
    Dåså då har man avverkat en mil, jäklar vad kul synd bara att vägarna i Luleå nu när det börjat smälta i princip är grusvägar. Känns som om något ska skaka sönder. Men den accelerar bra, bromsar gör den dessutom helt okej, lite läskig känsla men börjar få kläm på det nu. Batteriet kan jag inte kommentera än så får testa lite mer :)
     
    Neo_Sthlm och Mindir gillar detta.
  6. Mindir

    Mindir Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2017
    Inlägg:
    548
    Mottagna gillanden:
    344
    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9
    Rekordtid idag till jobbet!

    34 minuter och runt 13km. Inte illa.

    Nästan vindstilla och 8 grader som gjorde sitt.

    Maxfart dvs läge 3 , nästan hela vägen och trevligt att se att batteriet bara var nere på gula plutten. :-)



    Kört samma sträcka nu tre gånger och sett att mätaren visar mellan 13.0-13,3 km.
    Så mäter inte upp samma sträcka varje gång men inom felmarginalen ändå.
     

    Bifogade filer:

    Neo_Sthlm gillar detta.
  7. Sust1200

    Sust1200 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2019
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    12
    Har kört ett par mil nu ( ca 18-20mil) och det mesta funkar bra. Ska se om det går att göra körningen mer ergonomisk, vibbrationerna vid handtagen skulle nog lätt kunna ordnas. Har smört stötdämpare fram & bak med olja, men behöver man skruva isär de för att få ännu bättre funktion?

    Och mycket intresserad över ifall någon hittat eller planerar själva på att byta ut aktuellt batteripacket till något större, eftersom det finns plats kvar i batterifacket.

    De batterier som utgör själva batteriepaketet finns det någon variant som är bättre? dvs mer kapacitet per batterie än de som sitter i redan?
     
    Neo_Sthlm gillar detta.
  8. Neo_Sthlm

    Neo_Sthlm Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2019
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    6
    Telefon:
    Neonode

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Neonode
    Telefon 2:
    Sony Xperia Ultra XA1
    Hej Sust, hur har du smört in, och vilken olja har du använt ? jag har inte gjort något på min Kugoo, tycker att väggunderlag i stockholm är rätt dålig så det blir mycket vibrationer. Tack
     
  9. Mindir

    Mindir Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2017
    Inlägg:
    548
    Mottagna gillanden:
    344
    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9
    Vad jag förstått funkar stötdämparna dåligt direkt från fabriken och tror man behöver plocka i sär dem, smörja in dem och även spänna/lätta på själva dämparna för att få ett bra resultat.

    Finns video på youtube på Ryska där det görs.

    Den åtgärden ihop med att lägga in någon typ av folie i handagen samt byta bakre däcket till luftfyllt skall göra mycket för komforten under körning,

    Tråkigt att fabriken inte kan få till stötdämparna från start.
    Lite som samma med M365 och skivbromsen att man skall behöva in och pilla på för att få den bra.

    Dock är stötdämparna i vår KG-S1 bättre än de tidiga Ryska versionerna.
    Där var det standard att man fick plocka ner främre stötdämparen och byta ut någon cylinder etc.

    Synd att Ludde övergav sin KG-S1.
    Han hade haft rätt tekniskt kompetens för att de ge sig på de sakerna och sedan förse oss andra med en guide att följa, :-)

    Närr det gäller större batteri har jag inte sett någon som gjort något med våra KG-S1or.
    Många Ryssar som är händiga och lagt in större batterier och egna pack och satt extra batteri som de reglerar med switch etc. Dock inte enkelt att få till.

    Också sett exempel där folk 3D printat en större batterilucka som stuckit ut lite och då fått plats med ganska många celler.

    Ryssarna har en ny Kugoo S3 Pro där det verkar finns ett 8,,8 Ah batteri.
    Är inte den bottenplattan större än våran kanske det batteriet får plats.
    Även KG-S2 verkar ha 7Ah.
    Ryssarnas tidigare S1 och S2 verkade ha ett pack på 6;6 Ah.
    Det passar nog i vårt fack om man tar bort skumgummit längst fram. Dock då skall man nog linda in batteripacket med en tunn trasa eller liknande så de sitter tight i utrymmet och inte kan röra på sig. Dock inte lönt att lägga tid och pengar på o,6 Ah ökning.

    Så finns alternativ.
    Dock inget som vem som helst skall ge sig på utan djup teknisk kunskap.
    Vet inte vad som händer med BMS kretsen om man stoppar in annat batteripack än det som är tänkt att sitta där.

    Känner själv att 6 Ah är på gränsen för mig. I stark motvind och lite kyla och framför allt när batteriet åldrats kommer jag nog inte klara ta mig till och från jobbet.
    En bra grundregel är att efter 500 kompletta laddcyklar har man runt 80% av urprungskapaciteten kvar i cellerna.
    Detta gäller då för kvalitetsceller från Samsung, LG och Panasonic.
    Kinesbatteriet som sitter i Kugoo är säkert mycket sämre.

    Så skall bli intressant att se om man klarar ta sig till jobbet under en fin September dag...
     
    Last edited: 17 apr 2019
  10. Mulllvad

    Mulllvad Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2018
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    43
    Ännu en tur men denna gång fick tjejen köra medans jag tog cykeln. Har förövrigt beställt ett luftfyllt bakdäck, ska bli intressant att se vad det kan göra för komforten :)

    IMG_20190418_152029.jpg
     
  11. Mindir

    Mindir Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2017
    Inlägg:
    548
    Mottagna gillanden:
    344
    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9

    Vilket däck beställde du?
    Det som var länkat i tråden tidigare eller något annat?

    Blir intressant att se om du tycker att det gör någon större skillnad.

    Måste ju väga upp risken att man får punka och blir kvar vid vägkanten.
     
  12. Mulllvad

    Mulllvad Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2018
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    43
  13. Mindir

    Mindir Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2017
    Inlägg:
    548
    Mottagna gillanden:
    344
    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9
  14. Mulllvad

    Mulllvad Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2018
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    43
    Snart och snart, beräknat datum är mellan den 1 och 20:e maj och sen vet jag inte hur det är med Kina-grejer man beställer från Amazon och hurvida det fastna 2 månader i tullen osv
     
  15. Mindir

    Mindir Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2017
    Inlägg:
    548
    Mottagna gillanden:
    344
    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9
    Ok.

    Såg bara Amazon UK och trodde hjulet fanns i Europa redan.
     
  16. Mulllvad

    Mulllvad Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2018
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    43
    En lite uppdatering, det jag har gjort nu är att jag har bytt handtag (till ett par som sitter lite hårdare), tejpat så att handtagen ej vibrerar lika mycket, köpt en ringklocka och ett lås, smörjt fram och bakdämparen och det typ viktigtaste, justerat bakdämparen vilken gjorde en jäkla skillnad i gupp. Resten är kosmetiskt. IMG_20190420_183414.jpg
     
    Mindir gillar detta.
  17. ludde28

    ludde28 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2011
    Inlägg:
    792
    Mottagna gillanden:
    644
    Operatör:
    Vimla + Telenor
    Telefon:
    S20 + 512GB mSD, P10 + 256GB mSD

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla + Telenor
    Telefon:
    S20 + 512GB mSD, P10 + 256GB mSD
    Platta:
    Samsung Tab S3 LTE
    En tabell på spänning och procent för olika typer av batteripack.
    För de som kan se spänning (V) på LCD, rekommenderar jag att inte gå under 15-20% (se motsvarande V i tabellen för resp. batteripack) när batteriet är under belastning, dvs. körning. Det innebär vissrligen lite kortare räckvidd, men ökar markant batteriets livsläng.
    battery voltage diff packs_1.jpg
     
    Mindir gillar detta.
  18. Sust1200

    Sust1200 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2019
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    12

    Vart hittade du dessa handtag? och vilken typ av tejp använde du för att minska vibrationerna.

    Jag körde långdistanstest igår, från 100% laddning till den dog. 1.74mil på högsta farten, en del branta backar men primärt raksträckor på asfalt. Jag väger 92kg + ryggsäck på 3kg.
     
    Mindir och bernard gillar detta.
  19. Matte_N

    Matte_N Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jan 2011
    Inlägg:
    1 297
    Mottagna gillanden:
    467
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 7a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 7a
    Telefon 2:
    Pixel 6
    Telefon 3:
    One+ 6T
    ROM:
    Lineage 20
    Platta:
    ZTE Light
    Mindir gillar detta.
  20. Mindir

    Mindir Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2017
    Inlägg:
    548
    Mottagna gillanden:
    344
    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9
    Var det svårt att justera bakre dämparen?
    Har du en liten beskrivning hur du gjorde samt var det något som var svårt/strulade?

    Handtagen går inte att fälla ihop nu eller?
    Gjorde handtagen något för att minska vibrationerna eller enbart i kombination med tejpen?

    Vill gärna kunna fälla ihop mina handtag.
     
    Last edited: 21 apr 2019