Diskussion: Mobiler och reparationer allt dyrare

Diskussion i 'Allmänt' startad av DrT, 8 apr 2019.

  1. DrT

    DrT Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    5 287
    Mottagna gillanden:
    2 391

    MINA ENHETER

  2. Ploki

    Ploki Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2014
    Inlägg:
    868
    Mottagna gillanden:
    248

    MINA ENHETER

    dannejanne, Skinnbanjo, cobben och 3 andra gillar detta.
  3. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 966
    Mottagna gillanden:
    11 146
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    Låt iPhone-användarna köpa sin orimligt dyra lurar så kan vi glädja oss åt hur många rimliga Android-lurar det fortfarande finns att köpa. :)
     
    jnsson och Ploki gillar detta.
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 758
    Mottagna gillanden:
    44 760
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    De allra dyraste telefonerna har blivit dyrare, men i takt med att de kinesiska underdogsen kommit ikapp kan man som @Ploki@Ploki och @keyser@keyser säger få otroligt mycket telefon för pengarna numera. Lägstanivån är rekordhög sett till prestanda/krona.

    Redmi Note 7 är ett mycket bra exempel. Runt 2000 kr, 40MP kamera, S660, 4GB RAM osv. En telefon som klarar av det mesta utan att kännas slö eller långsam, och kameran är inte fy skam heller givet priset.
     
    eastbound, katho, Kristy och 1 annan gillar detta.
  5. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 411
    Mottagna gillanden:
    4 156
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Ja de som fattas är väl lite bättre säljkanaler samt mellan lager i EU.
     
  6. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 411
    Mottagna gillanden:
    4 156
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    dom nya foldable lurarna kommer ju kosta en bit över 20 000. tror 26 000 om jag inte minns fel.
    30 000 kännns helt klart för absurt... det tror jag inte... det blir väldigt svårt föra en tillverkare att motivera att man ska betala 30 000 för en slit och släng produkt som man tröttnar på inom 12 månader.

    Tror att de kinesiska underdogsen sakta men säkert kommer utpressa de gammla spelarna att anpassa sig... men ja just nu måste de kinesiska märkena försöka bygga på sina varumärken, tog länge innan huawei byggde upp sitt varumärke. Xiaomi har rätt bra varumärke globalt tack vare att google kopplingar. Vivo och oppo är nog en tillverkare som helt klart kan expendera mer utanför kina och de behöver stärka sina varumärken.... här i EU är varumärket viktigt om man ska känna förtorende för produkten.
     
  7. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 758
    Mottagna gillanden:
    44 760
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    OnePlus gjorde ju en sådan resa med egentligen, och Huawei har också ökat sina priser något, men håller sig fortfarande strax under Samsungs prisnivåer för instegsmodellerna.

    Blir intressant att se vad OnePlus 7 kostar nu när Xiaomi Mi 9 med S855 ligger på 4990:-.
     
  8. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 365
    Mottagna gillanden:
    17 844
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Så länge man kan stå ut med MIUI så är RM7 en bra enhet, dock så verkar det ju inte som om det kommer en global version av den
     
    bernard gillar detta.
  9. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 758
    Mottagna gillanden:
    44 760
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nej, inte för Redmi Note 7 Pro, men vanliga sjuan som finns att köpa på Inet osv. är ju "Global".
     
  10. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 365
    Mottagna gillanden:
    17 844
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Säker? Jag förstod det som ingen global version.
     
  11. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 758
    Mottagna gillanden:
    44 760
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, den säljs i alla fall inom EU i Xiaomis egna butiker och har ju stöd för frekvenserna osv.
     
  12. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 411
    Mottagna gillanden:
    4 156
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Oneplus har ju vissa svenska kopplingar, hurvida folk överlag är medvetna om detta vet jag ej, men det det är nog inte till deras nackdel. Men ja att stora operatörer säljer är helt klart en stor push för deras varumärke, innan telia började sälja oneplus var det väl fortfarande en doldis för de mest pålästa nördarna.

    Nu håller ju oneplus på att förvandlas till en av de andra, de är inte längre det företag som hållit fast vid sina principer, de har tidigare mobbat andra tillverkare för att de har för höga marginaler, så nya underdogs kommer behöva ta deras plats. Xiaomi har bra affärsmodel åtminstonde för oss konsumenter, men de behöver enligt mig lite större sortiment på mobiler, lite fler storlekar osv.

    Gränsen för mig ligger för 5000, men är redo att betala 6500 för något som ultra premium alltså riktigt bra kamera, bra ljud och allt är topp klass. ska jag betala över 7000 ska det verkligen vara förälskelse på alla plan... Men i grund och botten vill jag inte bidra till att normalisera till att det är "ok" att mobiler nu kostar 10 000 så jag betalar inte dom pengarna... då tar jag hellre fjolårets modell...men framförallt köper jag beganat ser inget fel med det..

    Vill gärna stödja kinesiska premium märken som pressar priserna men som samtidigt driver innovationen frammåt. Om fler stödjer dom kommer de stora spelarna tvingas anpassa sig... så folk skjuter sig själva i foten när de bidrar till vansinnet och de betalar över 10 000 för en mobil, förvisso blir det inte så kännbart när de köper på avbetalning..men jag avråder ändå folk från att bidra till det...

    det roliga är att kina mobiler överlag har fått betydligt bättre kameror, de tar ju hjälp av externa företag för att få ordning på kameran, men är också en förklaringen till att de är bättre kamera upplevelse överlag..MI9 har bäst kamera kontra pris nu förmodligen.
     
  13. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Det som är tråkigt med billigare Androidtelefoner är att de ofta har något som inte håller måttet och som förstör helheten.

    Min gamla Huawei P8 lite var bra väldigt många sätt. Men den gav dåligt ljud till motparten vid samtal. En mobil med det problemet är inte mycket värd, oavsett hur bra den är i övrigt.

    Toppmodellerna brukar dock hålla hög klass. Samma sak gäller Apples telefoner. Min gamla S7 hade egentligen ingenting som var direkt dåligt. Samma sak gäller min nuvarande iPhone Xs.
     
    bernard gillar detta.
  14. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 391
    Mottagna gillanden:
    1 740

    MINA ENHETER

    Vilka svenska kopplingar har Oneplus? Berätta gärna mer.

    Jag håller med dig i mycket du skriver, bl.a. vad jag anser rimligt att betala, om att inte normalisera de höga priserna osv. Men ditt och andras vurmande för Kina har jag svårt för. Tycker ni att det är helt oväsentligt att Kina är en totalitär diktatur- och skurkstat som inte är vår vän? Kan ni med gott samvete se hur kinesiska företag får ökat fotfäste i Europa? Inte bara mobilmärken utan även andra företag nästlar sig in här. Varje gång man köper en sådan produkt så bidrar man till att Kina får ett ökat inflytande över vår kontinent. Vi säljer ut oss själva.
    Jag skulle aldrig köpa en produkt från ett kinesiskt varumärke. Att många produkter sedan tillverkas i Kina är ju beklagligt, men det kommer man inte riktigt ifrån. Så om min Pixel-telefon eller Iphone skulle vara tillverkad i Kina så är det beklagligt, men jag ser inget alternativ. Åtminstone har Kina ingen kontroll över mjukvaran och kan inte plantera sina spionprogram på icke-kinesiska märken (får man hoppas).

    Vissa kanske helt har missat att Sverige och Kina under 2018 har befunnit sig i ett fullt diplomatiskt krig? Kina har testat oss - prövat hur långt de kan få ett litet land som Sverige att sträcka sig genom förtäckta hot. Det är mycket obehagligt. De har till och med kidnappat en svensk medborgare. Kina är verkligen inte våra vänner. Hoppas fler inser detta framöver. Bara googla "sverige kina" för några exempel.

    I amerikanska tech-bloggar och kommentarsfält så ser man ofta en sund skepsis mot Kina, även bland "vanligt folk" visar sig denna skepsis väldigt ofta. Mycket bra. I Sverige verkar det vara helt tvärtom. Alla tror gott om Kina. Är vi verkligen så naiva här? Förvisso har vi alltid gullat med diktaturer, Östtyskland, Sovjetunionen, Nordkorea osv, men jag trodde vi hade lärt oss något.
     
  15. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 411
    Mottagna gillanden:
    4 156
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Jag tror Kina sakta men säkert kommer växa sig ur kommunismen, och tror teknik och internet kommer spela en viktig del i en nya generationen av kiniser som växer upp idag. Tror det kommer ske en revolt där de unga kommer slå tillbaka mot vansinnet. Som sagt om i isolerar Kina tror jag knappast det kommer gynna deras utveckling.
     
  16. jollelund

    jollelund Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 nov 2010
    Inlägg:
    1 219
    Mottagna gillanden:
    216
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Fold4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Fold4
    Telefon 2:
    Samsung Flip4
    Telefon 3:
    Samsung S22 Ultra
    Platta:
    Samsung Tab S8
    Platta 2:
    Ipad Air
    En av Oneplus grundare, Carl Pei, bodde i Sverige från att han var 6 år till han var 22 år, då han flyttade tillbaka till Kina.
     
    Oceanic gillar detta.
  17. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 411
    Mottagna gillanden:
    4 156
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Ja och han pratar flytande svenska han var med i en podd minns inte vilken
    Tror framgångspodden