Samsung Galaxy Tab A 10.1 WIFI

Diskussion i 'Galaxy Tab A' startad av pson, 21 apr 2019.

  1. pson

    pson Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2014
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har haft den här några månader nu och är lite fundersam över en del grejer.
    Är det bara för mig som skalningen på massa hemsidor blir helt fel oavsett browser?
    Hur kommer det sig att nästan varenda app i Play kommer med varningen att appen inte är optimerad för enheten. Kan det ha något med det föregående att göra, att skalningen är fubar rakt igenom? Får aldrig något sånt på mina andra enheter.
    Och sen är det en del appar som inte går att installera alls, som SJs tex, kan någon tala om varför den inte skulle funka? Den har ju till och med funkat på min gamla Nexus7.
    Lite dåligt av Google att inte skriva ut varför den inte är kompatibel istället för och bara säga "Nä..."
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 697
    Mottagna gillanden:
    44 677
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Vilken modell är det du har?
     
  3. pson

    pson Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2014
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Öhm, WIFI-modellen? Som det står i rubriken.
    Finns det flera varianter av den modellen? Min är från 2016 men så mycket mer kan jag inte hitta.

    Hittade den här sidan, https://www.whatismybrowser.com/ och bland all info där så visar den att min skärm är 902x1443 och browserfönstret 902x1409.
    Det är ju ganska långt ifrån de 1200x1920 som plattan har enligt specarna.

    Men kanske är jag som missuppfattar något?
     
  4. Glis

    Glis Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2016
    Inlägg:
    872
    Mottagna gillanden:
    1 033
    Telefon:
    HP iPAQ 614c

    MINA ENHETER

    Telefon:
    HP iPAQ 614c
    Platta:
    Blackberry Playbook
    Du menar att du får hemsidor gjorda för gamla mobiltelefoner med skärmar på 320 x 240, och behöver trycka "datoranpassad webbplats"? Då kanske du får sätta user agent till desktop istället för mobile.
     
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 697
    Mottagna gillanden:
    44 677
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Samsung släpper en ny A-platta om året med samma namn, men olika modellnummer.

    Har du en modell från 2016 kör den nog en gammal version av Android som stoppar dig från att installera apparna du vill installera.

    Vilken version av Android kör den? 6 eller 7?

    Vilken webbläsare använder du dig av? Samsungs egna? Testa byt till Chrome eller Firefox.

    Om skalningen är märklig överallt kan du kika under skärminställningar eller dylikt och prova justera teckenstorlek.

    Annars kan du beroende på Android-version justera DPI på plattan genom att aktivera utvecklarinställningarna.
     
    Kristy gillar detta.
  6. livinl0ud

    livinl0ud Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2016
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    5 653
    Operatör:
    Halebop & Comviq
    Telefon:
    Apple iPhone 15 Pro Max 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop & Comviq
    Telefon:
    Apple iPhone 15 Pro Max 256GB
    Platta:
    Apple iPad Air M1 256GB WiFi
    Platta 2:
    Apple iPad Mini 6 256GB WiFi + 5G
    Övrigt:
    Apple Watch Ultra 2
    Apple AirPods Pro 2
    Apple TV 4K A2843
    @bernard@bernard Sambons Samsung Galaxy Tab A 10.1" WiFi från 2016 kör Android Oreo 8.1 så det bör trådskaparens också göra om han uppdaterat den :)
     
    jnsson och bernard gillar detta.
  7. pson

    pson Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2014
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Nej riktigt så extremt är det inte men sidorna får bara skev layout, det känns som att precis som https://www.whatismybrowser.com/ visar att plattan skickar ut fel mått på hur stor skärmen egentligen är. Desktopversion har jag petat med fram och tillbaka men antingen gör det ingen skillnad eller så får man en sida som verkligen inte är anpassad för en så liten skärm.

    OK, såg aldrig någon annan årsmodell än den här 10.1 från 2016 när jag köpte min så trodde inte det fanns men där ser man. Den har Android 8 så det beror det inte på, min gamla härk till telefon har Android 6 och där funkar den.
    Har som jag skrev testat med olika men Chrome är sämst så den har jag tyvärr fått överge helt, där är det som mest tydligt att sidorna tycks tro att min skärm har en annan upplösning än vad den har på riktigt, hemsidor blir främst anpassade för större skärmar så jag får scrolla i sidled och film och klipp är helt värdelöst i Chrome där jag får versioner för lägre upplösning.
    Går jag till exempel in på ATG i Chrome och startar deras sändning uppe i vänstra hörnet så blir jag serverad en stream som är 384x216 medans jag i Samsungs browser kommer till deras bästa gratisstream som har dubbelt så hög upplösning. Men det kanske bara är en designmiss av ATG men känns som det borde blivit lite väsen om den största(?) browsern inte fungerade som den ska så att de fixat det.

    Hittar ingen inställning som det står DPI på men dock en 'Minimum width' som var inställd på 901 dp och den ändrade jag runt lite på och där fick jag förklaringen till varför whatismybrowser.com rapporterade min skärmstorlek som den gjorde. Men även om jag ändrar den till 1200 så ändrar det inte hur hemsidor uppfattade min skärm, samma fel uppstår bara att upplösningen är en annan. Det verkar va något fundamentalt fel i hur hemsidor uppfattar den.
     
  8. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 697
    Mottagna gillanden:
    44 677
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Testa ändra till 400 på width, brukar vara lagom för 1080p. Ju högre värde du har, desto större kommer allt framstå som. Har du en skärm med väldigt hög upplösning och tycker att saker och ting ser små ut är det DPI-värdet man höjer för att objekten skall bli större.

    Testa i annat fall en fabriksåterställning, finns nog inte så mycket mer man kan göra.
     
    Kristy gillar detta.
  9. pson

    pson Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2014
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Eh, va? Högre värde på 'Minimum width' gör att allt blir mindre. Första bilden här är 900dp och andra 400dp
    View: https://imgur.com/a/pSxI1bY


    Känns som om du pratar om något annat men hittar ingen mer inställning om den är tänkt att finnas under developer options?

    Kan verkligen fabriksåterställning va en lösning? Det har ju varit så här ända sen jag plockade upp den ur kartongen, inget som smugit sig på över tiden direkt så vad skulle det förändra då?

    Vad får du för upplösning på videon om du med Chrome kollar på videon på ATG som jag nämnde tidigare? Samma som mig eller den högre?


    Är det ingen av er som svarat tidigare som har en likadan och kan jämföra?