Är jag den enda som föredrar LCD-färger före OLED?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Heuristik, 23 apr 2019.

  1. Heuristik

    Heuristik Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2017
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    54
    Jag jämförde precis min XZ Premiums LCD-färger med en OLED-mobil och föredrog helt klart min 2 år gamla reliks färger. Jag ser ingen anledning att uppgradera. Visserligen har XZ Premium något bättre deltavärden (varför kan man fråga sig) än enheten som jämfördes (Sony XZ3) men jag störde mig på hur skarpa färgerna var i Oleden, även i professionellt läge. Om Oled-teknologin var så överlägsen färgmässigt ska inte XZ Premiums något bättre deltavärden spela roll. Det du vinner i kontrast förlorar du uppenbarligen i färger med en OLED. Jag bör dock kolla in iPhone X Max före min slutdom, men någon världsomspännande skillnad på teknologierna fann jag inte hittills.

    Om färgkalibreringsfaktorn (akuratess) är hållen lika för båda teknologierna (LCD vs OLED), går det då att verkligen utnämna en vinnare?
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 756
    Mottagna gillanden:
    44 757
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    OLED har fortfarande en hel del problem, men också en rad fördelar. Vissa tillverkare är bättre än andra på att korrekt återge färger, och där ligger nog också det största problemet. Tycker Apple tillhör de bättre själv, men även Samsung har blivit bättre (ett tag var färgerna så överdrivna på Samsungs paneler att det såg ut som man dragit upp intensitet-reglaget till max).

    Vitbalansen drar ofta för mycket åt antingen blått eller rött/rosa på många AMOLED-paneler, sedan är förvisso kontrasten oftast mycket bra, men samtidigt lider så gott som samliga av så kallad "black clipping" i varierande utsträckning, där panelen i stället för att återge mörkare nyanser visar dem som bäcksvart. LCD har förstås det omvända problemet med att återgå mörkare nyanser korrekt på grund av bakgrundsbelysningen som ständigt är aktiv (sedan finns ju olika metoder för att motverka detta).

    Sedan återstår fortfarande problemet med inbränningar förstås, även om det också är en sådan sak som gradvis blir bättre.

    Ett annat problem är att AMOLED-paneler kan variera kraftigt då de verkar svåra att tillverka. Så trots att man tittar på låt säga två stycken S10+ bredvid varandra, så kan sådant som vitbalans variera. Är mycket ojämnare än LCD på den punkten, där det sällan finns några variationer mellan paneler ur samma serie.

    Svarstiderna på AMOLED är dock mycket bättre än för tex LCD, varför de också lämpar sig bättre för exempelvis VR. De ljusstarkaste panelerna på marknaden är också av AMOLED-typ. Samsungs når tex mer än 1200 nits+, och det har jag aldrig sett för en LCD-panel på en telefon.

    AMOLED-panelen är ju även mer kompakt då ingen bakgrundsbelysning behövs, så man kan skala bort ett extra lager så att säga.
     
    eastbound, nexus^6, galaxy81 och 1 annan gillar detta.
  3. Heuristik

    Heuristik Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2017
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    54
    Om du jämför Iphone X Max med Macbooken, vilken har då objektivt bäst/ mest naturtrogna färger?

    Som jag förstår det använder inga professionella fotografer OLED-displayer för sina foton, vilket lär ju bero på att LCD-teknologin är överlägsen i färgåtergivning?
     
  4. 220volt

    220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2012
    Inlägg:
    7 551
    Mottagna gillanden:
    8 828
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Beror snarare på att det knappt inte finns några OLED datorskärmar, Asus släppte nyligen en 22" skärm med OLED anpassad för att vara portabel och riktar sig till fotografer och designers. Sedan finns det några OLED från Sony som är anpassade för filmskapare.

    Nyfiken på vilken telefon du jämförde din Sony med och i vilket skärmläge telefonen med OLED hade.

    En OLED har större möjlighet att ge korrekt färgåtergivning än vad en IPS har, men det hänger på hur mycket tid tillverkaren lagt på kalibrering. Apple brukar vara duktiga, men även Samsung och Oneplus om man kör färgläge "Natural" eller "S-rgb"
     
    Kristy gillar detta.
  5. Heuristik

    Heuristik Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2017
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    54
    Jag skrev ju det. Jag jämförde med en Sony XZ3. Jag testade både professionellt och standardläge. Det blev lite bättre med professionellt men jag föredrog ändå min LCD-mobils färger för streamat youtube.

    Notera att detta är någon som är inriktad på att uppgradera, så jag är allt annat än partisk...
     
  6. 220volt

    220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2012
    Inlägg:
    7 551
    Mottagna gillanden:
    8 828
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Missade det I ditt inlägg.

    Jag tycker iaf att du ska spana in fler telefoner med OLED, gärna iPhone, Oneplus 6/6T eller någon av Samsungs nyare telefoner.

    Jag föredrar OLED men då krävs det en vettig kalibrering och ett bra exemplar i panel-lotteriet, annars kan det se hemskt ut. Men många verkar dock gilla överdrivna färger och blåaktig vitbalans.
     
  7. Heuristik

    Heuristik Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2017
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    54
    Varför skulle IPS har begränsningar i lägsta möjliga deltavärden? Jag använder en Macbook från 2012 som har nära på perfekt kalibrerade färger (skulle jag tro). Aldrig sett bättre färgåtergivning åtminstone... Det enda som är relativt mediokert är kontrasten.
     
  8. Heuristik

    Heuristik Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2017
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    54
    Sonys XZ3 OLED vann i blindtest före Iphonen, Samsung, osv. Jag avskydde färgerna i streamat klipp, och är ändå förtjust i lite ögongodis.
     
  9. 220volt

    220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2012
    Inlägg:
    7 551
    Mottagna gillanden:
    8 828
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Självklart kan man få lika låga delta med en IPS men fördelen med OLED är att den kan visa svart som svart, en IPS kommer alltid släppa igenom lite ljus.
     
  10. Heuristik

    Heuristik Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2017
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    54
    Svart är ingen färg :;)
     
  11. 220volt

    220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2012
    Inlägg:
    7 551
    Mottagna gillanden:
    8 828
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Det var inte så att Sonyn hade något "bildförbättrar-läge" som aktiveras automatiskt när man spelar upp video? Har för mig att Sony haft det förr, Samsung har det men det måste man aktivera själv. Det överdriver färgerna och höjer ljusstyrkan.
     
  12. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 756
    Mottagna gillanden:
    44 757
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Sony brukar ha sin "Reality/Bravia engine" eller vad den heter som aktiverad by default för bilder och video i alla fall, men den påverkar inte gränssnittet.

    Men om @Heuristik@Heuristik jämförde bilder/video så kan det mycket väl ha påverkat.
     
  13. 220volt

    220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2012
    Inlägg:
    7 551
    Mottagna gillanden:
    8 828
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Mjo han nämnde att han avskydde färgerna i streamad video, så antar att telefonen slog på det läget automatiskt.
     
    bernard gillar detta.
  14. Heuristik

    Heuristik Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2017
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    54
    Nix.. Bildförbättraren har inget med färgerna att göra heller. Färgerna ställs in via professionelt, standard, eller livfull. Bildförbättraren höjer endast skärpan och kontrasten.

    Det ironiska med min XZ Premium- LCD är att deltavärdet förbättrades med färgförstärkaren.

    Professionellt läge, labb-test:

    The feature caters to professionals who would need accurate color reproduction and it's not turned on by default. The sRGB mode scored an average DeltaE of 4.9 in our color reproduction test, which is decent but not ideal. Even though the screen indeed complied to the sRGB color space (unlike the regular mode), there is a noticeable bluish tint in the white and gray hues.

    Och så testade de "Normal display mode", alltså färgförstärkning:

    The Normal display mode exceeds the sRGB color space and even though it produced more juicy colors, it still provided an average DeltaE of 4.6, which is better than the sRGB mode.


    Sonys kalibreringar för den lcd-displayen måste vara hyfsat rubbad om deras neutrala läge har sämre delta än färgförstärkar-läget. Hur lyckas de?
     
  15. Heuristik

    Heuristik Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2017
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    54
    Det gör den inte. Du kan ha den på professionellt läge för allt.
     
  16. Heuristik

    Heuristik Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2017
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    54
    För sonys Oled-xz3: With the "Standard" color mode, it ships in, our review unit managed an average deltaE of 6.2

    Sony Xperia XZ3 review

    De lyckades manuellt pressa ner det till en delta på 4.6, vilket är exakt vad min LCD-premium har.

    Hur i helvete kan man skeppa en OLED-skärm förinställd på en delta på 6.2?? Det profesionella läget var endast marginellt bättre (nämns inte ens i recensionen).

    Kasst....
     
  17. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 756
    Mottagna gillanden:
    44 757
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    De brukar vilja förstärka färgerna i "direkt-ur-förpackningsinläget" eftersom det tilltalar den bredare massan, och det är ju rätt vanligt bland många andra tillverkare också. I till exempel blindtester av kamerabilder vinner i regel de bilder som har de kraftigaste färgerna, inte de mest naturliga/balanserade. Detsamma gäller väl egentligen för TV-apparaterna och datorskärmarna också - är sällan standardläget visar vad panelen är kapabel till.

    Men i proffsläget borde det givetvis vara bättre.
     
  18. Heuristik

    Heuristik Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2017
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    54
    I flesta modeller är proffsläget mer neutrala färger. Men jag blev nyfiken på detta gällande min 2 år gamla XZ Premium-mobil : standardläget :"exceeds the colour space", men har ändå bättre delta än professionellt....

    Hur kan det oneutrala läget gå bortom colour space men ändå scora en bättre delta (4.6) jämfört med professionella/ neutrala (4.9)?

    Det är uppenbarligen två separata fenomen, men vad fan mäter då colour space om det inte inverkar på deltan?
     
  19. Heuristik

    Heuristik Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2017
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    54
    Jo men 6 i delta är ovanlig uppskruvning. Deras LCD-telefoner hade ett förinställt läge på 4...

    Det hade varit intressant om jag gick tillbaka och manuellt pressade ner det till samma värde som min LCD har, och se om jag fortfarande föredrar den..
     
    bernard gillar detta.
  20. pacc

    pacc Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2016
    Inlägg:
    376
    Mottagna gillanden:
    336
    Delta är väl bara ett medelvärde på hur mycket en färg avviker från idealet i srgb-triagneln:
    Sony Xperia XZ3 Smartphone Review

    Man kan säkert problematisera det hela lite mer;
    hur rak och jämn blir linjen när du tonar in varje färg från svart till full styrka, är den olik för R, B och G.
    Om du vill kompensera sånt och få det perfekt så får du antagligen kompromissa med något annat, och då kanske man väljer att visa på kontrast och ljusstyrka istället.