P20 Lite eller Galaxy A40?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av inact_0049, 23 apr 2019.

  1. inact_0049

    inact_0049 Guest

    Hej, jag hjälper en pensionär att byta telefon och behöver lite hjälp. Han har bestämt sig för att han vill ha en mobil från Telia så det begränsar utbudet rejält. Vi var till en butik och kollade igenom utbudet, prismässigt låg Huawei P20 Lite och Samsung Galaxy A40 rätt bra till. Vad skulle ni välja av dessa två telefoner?
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 744
    Mottagna gillanden:
    44 741
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    A40 har nyare hårdvara; 14nm chipp med Cortex A73 och nyare GPU än Kirin-chippet (16nm, Cortex A72) från Huawei. Bla. har A40 USB 3.0, Bluetooth 5.0 och dylikt, som P20 lite saknar.

    Jag tror batteritiden är bättre i A40 i och med en generation nyare hårdvara, utöver att den har 100mAh större kapaitet.

    A40 har också AMOLED som ger lite bättre kontrast än LCD, och det kan ju vara fördelaktigt. AMOLED är i regel lite ljusstarkare än LCD också. Samtidigt kanske skärpan är något lägre beroende på om A40 har Pentile eller ej, men det har den säkert.

    Har inte undersökt kamerorna. Men i och med den senare generationen hårdvara hade jag nog siktat på Samsung:en.

    Dessutom lanserades A40 med 9.0/Pie från grunden, så telefonen är sannolikt bättre optimerad för det och kommer säkert att uppgraderas till Android Q (även om det kanske inte har så stor betydelse för användarens del, så betyder det ändå en del för telefonens livslängd/hur länge den är kompatibel med tjänster som tex bankID). Köper man till ett hyggligt fodral kan den säkert hålla 4-5 år framöver. P20 lite blir nog inte lika långlivad.

    Här är en produktjämförelse.
     
    Last edited: 23 apr 2019
    damasterozzy, KiloEterna, Kristy och 1 annan gillar detta.
  3. inact_0049

    inact_0049 Guest

    Tack för svaret!

    Det verkar som du likt mig lutar åt A40, det som fick mig att tveka var processorn i första hand. Jag kan verkligen ingenting om Exynos och Kirins olika modeller, men det verkar som om Exynos är bättre.

    Geekbench

    Samsung Galaxy A40: SM-a405fn - Geekbench Search - Geekbench Browser
    Huawei P20 Lite: p20 lite - Geekbench Search - Geekbench Browser

    Hittade en jämförelse mellan processorerna här också: ≫ HiSilicon Kirin 659 vs Samsung Exynos 7885 | Mobil chipsetjämförelse

    Det mesta verkar luta åt att Exynos processorn är bättre av vad jag kan hitta på nätet.

    Tror det blir A40 om ingen annan invänder innan jag ska köpa den på fredag. Tycker det verkar vara en rätt prisvärd mobil.
     
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 744
    Mottagna gillanden:
    44 741
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, Exynos bör också vara energisnålare, så batteritiden kan förväntas vara bättre.
     
    inact_0049 gillar detta.
  5. Andersgog

    Andersgog Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 sept 2012
    Inlägg:
    159
    Mottagna gillanden:
    68
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Pixel 4XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Pixel 4XL
    Men Doro mobiler är ju ett klart alternativ till äldre, tom min gamla svärmor fixar den hyffsat :)
     
    inact_0049 gillar detta.