Snart dax för byte

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Andersgog, 24 apr 2019.

  1. Andersgog

    Andersgog Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 sept 2012
    Inlägg:
    159
    Mottagna gillanden:
    68
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Pixel 4XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Pixel 4XL
    Hej, sitter på en gammal Pixel XL och är nöjd med det mesta. Bara kameran som jag skulle vilja ha bättre.
    Tänkte köpa en beg lur men vilken ? Dom jag vill ha råd om är följande
    Pixel 2XL / Pixel 3XL / P20 PRO / Mate 20 PRO samt den nya Honor View 20. ( den hittar jag dock nog ej som beg)
    Hur rangordnar ni dessa ? Mest prisvärd ? Är Pixel 3XL samt Mate 20 Pro så pass mycket bättre än Pixel 2XL och P20 Pro ?
    Med tanke på priset menar jag. En P20 Pro kan man ju hitta för ca 3200/3500 idag. Min favo är nog Pixel 3XL men den är ju också dyrast.
     
    bernard gillar detta.
  2. R3b0rn

    R3b0rn Impartial Droid Moderator

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    5 062
    Mottagna gillanden:
    6 698
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue
    Om du kan bumpa upp priset lite så hade jag nog väntat på OnePlus 7 pro eller vanliga. Pro lär ju få en rätt trevlig skärm :)
     
    bernard gillar detta.
  3. Andersgog

    Andersgog Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 sept 2012
    Inlägg:
    159
    Mottagna gillanden:
    68
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Pixel 4XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Pixel 4XL
    Nja, vill nog ej bumpa upp priset. Är väldigt nöjd med min Pixel XL förutom kameran då, så du ser på vilken nivå jag ligger på när det gäller mobiler :)
     
  4. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 399
    Mottagna gillanden:
    3 149

    MINA ENHETER

    Du har ju en pixel så är du nöjd med den så hade jag köpt en pixel med bättre kamera.:)
     
    Kristy gillar detta.
  5. Andersgog

    Andersgog Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 sept 2012
    Inlägg:
    159
    Mottagna gillanden:
    68
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Pixel 4XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Pixel 4XL
    Jo, det vore det bästa. Har haft en Mate 7 en gång i tiden, den näst bästa mobilen jag haft. ( byter inte så ofta ) Pixel 3XL vore ju såklart bäst, men är den så mycket bättre än tex P20 Pro eller Pixel 2XL så det berättigar att ge nästan det dubbla priset ?
     
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Google släpper ju nya pixlar snart, om än lite enklare modeller, men tex Snapdragon 7xx-serien är mycket fin, som Pixel 3a väntas bygga på. De väntas dyka upp i maj

    Då kan du komma billigare undan, men säkert få en betydligt vassare telefon än din nuvarande Pixel XL.
     
    Kristy och Arju gillar detta.
  7. Andersgog

    Andersgog Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 sept 2012
    Inlägg:
    159
    Mottagna gillanden:
    68
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Pixel 4XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Pixel 4XL
    @bernard@bernard det är inte så svårt att skaffa en vassare än den jag har idag :) Är bara kameran bra i dom nya så varför inte. Beror lite på priset också.
     
  8. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Om du gillar "Pixel Experience" (lite mer avskalat/minimalisstisk UI), så tycker jag du borde sikta in dig på antingen telefoner med Android One (bla HMD/Nokia, Moto), eller som sagt vänta in den nya Pixel 3-serien. Kanske överväga OnePlus.

    Huawei, Samsung och Xiaomi har samtliga betydligt fluffigare UI:n som inte riktigt går hand i hand med den av många uppskattade Pixel-minimalismen (inget hindrar en dock från att tex installera Nova launcher eller Action Launcher för att få till hemskärmen i alla fall).

    Frågan är bara vad Pixel 3a kommer kosta, och om de kommer finnas att tillgå i Sverige. Nu går det förvisso rätt enkelt att beställa till Sverige från Tyskland, men det är inte alla som gillar att göra så.
     
    Kristy gillar detta.
  9. mul

    mul Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2013
    Inlägg:
    765
    Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra
    Om du var nöjd med Mate 7 ser jag egentligen ingen anledning till varför du inte skulle vara nöjd med nya mate 20 pro. UI:et har blivit bättre, är rappt osv. Batteriet är riktigt bra, den är fin, snabb cpu (inte gpu men spelar man inte kan man leva med det) osv osv. Finns massor av fördelar. Jag personligen tycker android one telefoner är riktigt tråkiga. Men ja smaken är som baken.

    Jag är nöjd med min p20 pro, första gången sen jag haft oneplus one jag varit så här nöjd med en telefon. Innan det var det iphone 4 som jag var nöjd med. Sen finns juh mi 9 med som har snapdragon 855 som du kanske kan se över med. Ja finns massor ;) ett helt hav !
     
    spigen, Kristy och bernard gillar detta.
  10. Andersgog

    Andersgog Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 sept 2012
    Inlägg:
    159
    Mottagna gillanden:
    68
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Pixel 4XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Pixel 4XL
    ja, vi får väll vänta till Maj månad o se priserna. Ja, det enkla i Android gillar jag väldigt mycket som Pixel har. Fast Huawei gillade jag också, konstigt nog :) Men Pixel är ju steget bättre, helt klart. Hur stor skillnad är det med kameran mellan Pixel 2XL och 3an ? Har ju sett klipp på Youtube, men många här inne har ju haft bägge, så vad tycker ni ?
     
  11. Andersgog

    Andersgog Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 sept 2012
    Inlägg:
    159
    Mottagna gillanden:
    68
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Pixel 4XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Pixel 4XL
    Jo, det är väll därför det är så svårt, finns ett helt hav med olika mobiler :) Var en av dom första i mina kretsar som köpte en Huawei, alla sa vad är det för en skitmobil, ja vänta ni sa jag, och vem fick rätt :)
    P20 Pro ligger högt upp på listan pga priset, bra kamera dessutom. Det är väll den mest prisvärda mobilen just nu som beg gissar jag på. Mate 20 Pro ligger ju några tusenlappar högre i pris. Frågan är om det är värt det för kamerans skull ?
     
    bernard gillar detta.
  12. mul

    mul Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2013
    Inlägg:
    765
    Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra
    Kameran är inte bättre på mate 20 pro. Om man gör den uppgraderingen är det cpu + andra saker i telefonen som trådlösladdning, annan skärm osv osv. Finns mängder av uppgraderingar, men när det kommer till kamera tycker jag iaf p20 pro är bättre på allt utom wide angle + close up som är pga wide angle. P20 pro har bättre skärpa pga monokroma kameran. Men jag tycker 3k är för mkt för en begagnad p20 pro. Den gick för 3800 kr under black friday, är ett år gammal. Väldigt svår sits du sitter i.

    Tror också att mjukvaran vänjer man sig vid, oavsett vad du är van vid. Så länge du faktiskt vill. P20 pro har 1.5 år gammal cpu, så frågan är om inte den börjar bli outdated? Därför hade jag personligen uteslutit den idag.

    Pixel 3a ser väldigt lovande ut med ! Om man inte bryr sig om design.
     
    Kristy gillar detta.
  13. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Haha, ja, den blir nog ingen vacker skapelse. Kanske ett snyggt fodral kan mildra det en aning.
     
  14. Andersgog

    Andersgog Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 sept 2012
    Inlägg:
    159
    Mottagna gillanden:
    68
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Pixel 4XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Pixel 4XL
    Har aldrig brytt mig om mobilen är snygg att titta på eller ej. Har ju alltid skydd :)
    Ja, man skall kanske vänta på den nya pixel mobilen då.
     
  15. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 399
    Mottagna gillanden:
    3 149

    MINA ENHETER

    Ja,gillar du Huawei då är det inga problem att köpa en p20 pro eller mate 20 på,båda är bra mobilen,köper du en begagnad här kan du säkert hitta någon till ett vettigt pris
     
    bernard gillar detta.
  16. Andersgog

    Andersgog Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 sept 2012
    Inlägg:
    159
    Mottagna gillanden:
    68
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Pixel 4XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Pixel 4XL
    Inga problem med Huawei, men Pixel är strået vassare (enklare, renare Android )
    Vet att många här inne byter mobiler lika ofta som jag byter kallingar ,nja kanske inte riktigt lika ofta :)
    Ställde frågan innan om skillnaden med kameran i Pixel, men hur skulle ni rangordna dom mobiler jag nämnt. Är det Pixel 3XL som är bäst ? Sen Mate 20 Pro , P20 Pro o sist Pixel 2XL ? Honor View 20 är det kanske inte så många som haft.
     
  17. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Det finns väl ingen bra deal på P20 Pro längre (gick ju att köpa för 4080 kr fram till nyligen) och Pixel 3 XL är väl ett komplett haveri på allt utom foton så skulle kolla på Mate 20 Pro av dessa.
     
  18. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 399
    Mottagna gillanden:
    3 149

    MINA ENHETER

    Har haft både p20 pro och har nu mate 20 pro,skulle köpt en mate 20 pro före en p20 pro
     
  19. Andersgog

    Andersgog Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 sept 2012
    Inlägg:
    159
    Mottagna gillanden:
    68
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Pixel 4XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Pixel 4XL
    Mate 20 Pro verkar vara en bra mobil, klart intressant. Mobilapan skrev att bara kameran var bra i Pixel 3XL, tycker inte jag har läst så mycket dåligt om den, har jag missat något ?
     
  20. mul

    mul Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2013
    Inlägg:
    765
    Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra
    Personligen hade pixel 3xl inte varit ett alternativ, tycker den är för ful och för dyr. Bryr mig inte om jag inte får varje månads uppdateringar osv på min telefon, så länge den e någorlunda okej.

    Om man ska ha de allra dyraste telefonerna och priset inte är diskuterbart hade jag personligen valt s10 plus. Men tar man hänsyn till pris samt att du kan köpa begagnat tycker jag mate 20 pro är best bang for the buck. Den har gått för 6500 i nypris, så det bör gå o få till ett rimligt pris. Annars kanske note 9 också är ett alternativ i den prisklassen.