Tips: Xiaomi M365 Smart Electric Scooter

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av dave333, 2 jul 2017.

  1. Adde86

    Adde86 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 apr 2019
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    3
    Hej igen.
    Vet någon om man kan koppla upp sin Xiaomi via datorns bluetooth och sedan flasha?
    Vad finns det för eventuella nackdelar med att flasha till tex det förvalda CFW_W?
     
  2. pjohan

    pjohan Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 apr 2019
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    3
    bernard gillar detta.
  3. Delarium

    Delarium Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 okt 2010
    Inlägg:
    256
    Mottagna gillanden:
    38

    MINA ENHETER

    Den gör inte 45km/h om du inte kastar den ur ett flygplan. Någonstans i runda slängar 32-33km/h innan den börjar "rycka". Det är 250W (500W peak)-effekt på motorn, det är en begränsning. 30km/h på raksträcka är mer än tillräckligt för de flesta på raksträcka. Att det också är olagligt vet du redan.
     
  4. Adde86

    Adde86 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 apr 2019
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    3
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jo, Virtualbox finns tillgänligt för OSX också: Downloads – Oracle VM VirtualBox.

    Du kan sedan virtualisera vad du vill. Det är plattformsoberoende vad du stoppar in i den virtuella maskinen.
     
  6. Bakgrund

    Bakgrund Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2014
    Inlägg:
    202
    Mottagna gillanden:
    161

    MINA ENHETER

    Lycka till att få datorns blåtand fungera på Android i en virtuell maskin i Virtualbox. Inte bara att skapa en vm och köra. Verkar inte vara omöjligt när jag googlar på det, men väldigt krångligt.
     
    bernard gillar detta.
  7. pjohan

    pjohan Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 apr 2019
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    3
    9B2C4A11-4049-4FA3-AAD3-A269B74C9813.jpeg Fungerar hur bra som helst med blåtand på Virtualbox. Har själv prövat att köra det på en IMac av nyare modell.
    Installera senaste versionen av Android Oreo.
     
    bernard gillar detta.
  8. Man I Svart

    Man I Svart Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2019
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Tack alla för svar!

    Nu har jag provat att åka turen med en Voi (jag antar att det var en es4, med ett extra batteri på styrstången). Startade med 91% och efter tur och retur så var jag nere på 27%. Det var tillräckligt drag i backarna för att slippa att hjälpa till med foten.

    Det visade sig att dock det fanns en grussträcka på vägen och att det var rätt rutten asfalt på sina ställen och det var inte jätteskönt att åka på den. Så jag har två frågor:
    1. Ni som har åkt både Ninebot (Voi) och M365, hur är "komforten" om man jämför?
    2. Finns det någon här som har gjort 10 tums-hjul-modifiering på sin M365, och i så fall, hur blev "komforten" då?
    Tack på förhand.
     
  9. Silverfisken89

    Silverfisken89 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2019
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    1
    Jag är säkert supertrög men det står i xiaomi appen att motorn till min scooter är låst och dra höger för att låsa upp. Men lyckas inte på något vänster med denna bedrift då jag varken kan skriva mitt lösenord eller liknande. Scootern disconectar även varje gång jag går ur appen. Någon som varit med om liknande?
     
    bernard gillar detta.
  10. Eluvio

    Eluvio Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 mar 2019
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    26
  11. Adde86

    Adde86 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 apr 2019
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    3
    Jag köpte Xiaomi idag och har några frågor:

    1. Vad tycker ni är bra tillbehör samt lås? Kan jag montera låset på styret på nåt sätt?
    2. Vilken firmware är bäst att ha? Jag tänkte på CFW W men vilken tycker ni är bäst? Jag vill att den ska gå runt 30kmh helst. Kopplas ABS bromsen bort om jag ändrar Firmware?
    3. Måste man hålla ner knappen hela tiden när man gasar? Jag såg en video där killen hade släppt knappen och den åkte ändå.
    4. När man ändrar Firmware till sina egna såsom CFW W de andra som finns på den där länken som tidigare har nämnts här, påverkar det den där "regeneration grejen", för den är väl bra att ha för batteriets livslängd?

    Tack
     
    Last edited: 25 apr 2019
  12. raptor

    raptor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2009
    Inlägg:
    629
    Mottagna gillanden:
    196

    MINA ENHETER

  13. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Med tanke på frakttiden till Sverige, så är väl deras lager säkert flera månader gammalt, så det är nog ingen risk alls.
     
  14. mul

    mul Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2013
    Inlägg:
    765
    Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra
    Gah, så sugen
    Oh vad sugen man är... Skrev till transportstyrelsen och fick detta svaret :

    Svaret är egentligen jätte flummigt. Priset är riktigt bra på m365 och hade köpt den direkt om den är/ går att göra laglig genom appen bara. Orkar inte lägga in custom firmwares o hålla på med sånt.

    EDIT:
    Om man slår igång eco mode, så är maxhastigheten 20 km/h verkar det som. Men räcker detta verkligen? Konstruerade max hastigheten är väl ändå 25, oavsett vad man gör med mjukvaran...
     
    Last edited: 26 apr 2019
  15. Pregor

    Pregor Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2012
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Jag håller också på och undersöker med Transportstyrelsen.
    Jag testade att kolla vad dom säger om man skulle vilja att få den ok:ad som en moped klass 1.
    Den modell jag har beställt har 500w-motor och 20-30km/h. Och jag har bett om ett CoC av tillverkaren (Egret). Har inte fått svar där än, och dom kommer troligen inte ha ngt :).

    Trist nog så får man nog sikta på att köra försiktigt och primärt undvika att skada andra.

    Finns en lång diskussion här: Elektrisk sparkcykel - vad gäller i Sverige/erfarenheter?

    Och här: Ezride - INOKIM & Regler


    Min konversation med Transportstyrelsen:
    Fråga:
    Hej, jag skulle vilja registrera min El-sparkcykel som moped klass 1.
    Så jag kan köra lagligt och ha försäkring.

    Den har motorstyrka på 500w och maxhastighet på 20-30km/h.
    jag har bett om en CoC av tillverkaren.

    Frågan är om detta är möjligt att få igenom?

    Svar:
    "Hej!
    Moped klass II får ha en hastighet på max 25 km/tim och motorn får ha en effekt på upp till 1000 watt.
    Moped klass I får ha en hastighet över 25 km/tim upp till 45 km/tim elmotorn har då en effekt över 1000 w.

    Hur den kommer att klassas avgörs av CoC-dokumentet.
    För att registrera den ska du ansöka om ursprungskontroll hos Transportstyrelsen läs mer om det i medföljande länk. När den är godkänd ska fordonet godkännas vid en registreringsbesiktning hos ett besiktningsföretag, därefter kan du teckna försäkring och anmäla fordonet i trafik.

    Fordonsimport och ursprungskontroll - Transportstyrelsen"
     
  16. mul

    mul Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2013
    Inlägg:
    765
    Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra
    Googlade lite mer. COC finns för m365, men då är frågan vad kommer priset vara på trafikförsäkring?

    Xiaomi M365 C.O.C certificate

    Hittade : https://download.appmifile.com/419_updatepdf_in/02/07/2018/40952958-5483-4931-bc6c-253851e74530.pdf

    https://www.scooterhub.com.sg/wp-co...-Electric-Scooter-M365-UL2272-certificate.pdf

    EDIT:
    Snacka om att dodge:a frågan... Fick nytt svar av Transportstyrelsen.

    Fråga: Hejsan!
    Har tidigare ställt en fråga där svaret inte räckte till i mitt tycke.

    Är intresserad av att köpa en elsparkcykel, vill självklart den ska vara laglig. Dens maxhastighet är 25 km/h vilket gör att den faller bort. Den har även ett så kallat "eco mode" som gör att maxhastigheten hamnar runt 20, videos visar 20.5 ibland beroende på backarna. Om man kör på eco mode, är den då laglig att använda i vanlig väg? Svaret var konstruerad hastighet, hur definierar vi det?

    Svar: Konstruerad hastighet = den hastighet som fordonet max gör på plan mark, givetvis så kommer att fordon i tex nedförsbacke upp i en högre hastighet.

    Om den är laglig eller inte är en fråga för de rättsvårdande myndigheterna ( polis och i slutändan domstol ) att avgöra.
     
    Last edited: 26 apr 2019
  17. Glis

    Glis Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2016
    Inlägg:
    872
    Mottagna gillanden:
    1 033
    Telefon:
    HP iPAQ 614c

    MINA ENHETER

    Telefon:
    HP iPAQ 614c
    Platta:
    Blackberry Playbook
    Som vi har tolkat lagen på det här forumet så är byte av firmware till en med maxhastigheten 20 km/h, alternativt att man kör på eco-mode, bara ett val man som förare gör. Du väljer själv att köra i 20 men fordonet går egentligen i 25. Det är du själv som väljer att inte nyttja den till maxhastighet.

    Hade däremot importören (MI-store) fått en FW-fil som är samma som original, men med parametern för maxhastighet sänkt från 25 till 20, och lagt in före försäljning - då är den laglig. Sen får kund välja själv om han vill flasha den med original-FW som har 25 km/h som max. Importör-killen skulle kunna välja att sälja både med och utan moddad FW, alltså en "street-legal" och en icke "street-legal". (Importören räknas som tillverkaren enligt lag.)

    Samma sak med den E-Scooter 3100 Netonnet säljer, hade dom låtit tillverkaren lägga in maxhastighet på 20 i FW istället för 25 så hade den varit laglig att köra.

    Så tolkar jag lagen.
     
  18. mul

    mul Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2013
    Inlägg:
    765
    Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra
    Men, fordonet går i 30 om man moddar den. Motorn klarar mer, är spärrad med mjukvara.Tycker den är flummig här. Personligen tycker jag att eco läget borde duga, eftersom den faktiskt håller sig runt20 km/h på plan mark.

    Tycker det är fel att transportstyrelsen svarar i grova svängar "Ja men köp den, testa den o när du åker fast se om ditt resonnemang håller." Tycker man ska kunna ge bättre svar, speciellt nu när det är så populärt. Är trots allt ganska miljövänligt att köra elsparkcykel...
     
  19. s0undy

    s0undy Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2019
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    2
    Hej! Har kollat på att köpa en M365 men funderar lite på hur räckvidden kommer bli och hurpass den går i uppförsbackar. Är 198cm lång och pendlar på ca 110kg, blir det något stort problem? 100kg står som sagt skrivet som maxlast men det bör ju ej vara några problem förutom minskad räckvidd?

    Eventuellt har jag kollat på M365 Pro men det går upp en hel del i pris och för en student gör det stor skillnad, men det kanske är värt det trots allt?

    Någon som vet något om detta? Egen erfarenhet osv
     
  20. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Med tanke på vikten får du nog en mycket bättre körupplevelse med M365 Pro i och med den starkare motorn, men samtidigt är den som du säger rätt dyr.

    Du kan öka effekten något med M365 via custom firmware som kommer göra den trevligare i backar, men beroende på lutning kan du fortfarande behöva ge den en spark eller två för att det inte skall gå väldigt långsamt.

    Hur långt planerar du åka? Jag hade räknat med max 1 mil räckvidd om du kör custom firmware.

    Du kan nog inte byta till solida hjul heller, för det ökar rullmotståndet en hel del, och tillsammans med vikten blir det nog lite kämpigt för motorn. Men i övrigt bör det inte vara några problem.
     
    s0undy gillar detta.