Orginal Galaxy S, funkar den alls?

Diskussion i 'Galaxy S' startad av Marsman, 5 sept 2010.

  1. will

    will Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2010
    Inlägg:
    328
    Mottagna gillanden:
    36
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S6
    Platta:
    Nexus 7
    Första inlägget :D

    Skulle bara säga att problemen att gå mellan 3G och GPRS troligen är Tele2:s fel, eller iaf inte något som endast drabbar SGS:en. Jag har själv en Nokia N86 med Tele2 och kör sedan ett halvår tillbaka med endast 3G då den väldigt ofta valde GPRS när jag visste säkert att där fanns 3G-täckning. Så skyll inte allt på SGS :P

    Kommer troligen införskaffa en egen SGS i veckan, kommer då direkt välja 3G endast :D
     
  2. cap380

    cap380 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2010
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    2
    Telefon:
    Nexus 4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nexus 4
    Platta:
    HTC Nexus 9
    Platta 2:
    Samsung Galaxy Tab S 10,5
    Jag kör original, har haft lite problem men räknar med att samsung löser dessa... Ibland segar den ihop men då får man starta om den, har hänt 3 gånger kanske sen juni...
     
  3. Galaxy S

    Galaxy S Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2010
    Inlägg:
    1 026
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Min Nokia N82 som jag hade före Galaxyn hade inte det problemet. Så det är väl olika från telefon till telefon hursomhelst.
     
  4. will

    will Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2010
    Inlägg:
    328
    Mottagna gillanden:
    36
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S6
    Platta:
    Nexus 7
    Ja det varierar nog mycket beroende på telefon och plats, ville bara få fram att det inte är unikt för den här modellen.
     
  5. mickegillarcyklar

    mickegillarcyklar Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2010
    Inlägg:
    75
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Jag är nöjd med min 3 veckor "gamla" orootade och helt original SGS. Det enda jag egentligen kan anmärka på är GPSen som är lite seg att låsa och har lägre noggrannhet än sambons Wildfire(!).
     
  6. Marsman

    Marsman Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2010
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej hå!

    Oj vilken bra respons man fick, TACK till er alla som svarat på mina funderingar är MYCKET lugnare nu och beställde därmed en SGS nyss ;) Förhoppningsvis får jag den under veckan.

    Kul att höra att även här finns så måna som inte "meckat" med sin mobil och jag vet att detta forum är mer till dem som har det nöjet att just roota sin mobil och trixa och fixa med den, men det var också därför jag valde att skriva här eftersom de personer som kan detta med rootning etc är säkert redan "experter" på en "vanlig SGS utan moddar :)

    Kommer posta ett inlägg igen med vad jag tycker om telefonen efter jag fått den.
     
  7. Laplace

    Laplace Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2010
    Inlägg:
    458
    Mottagna gillanden:
    32

    MINA ENHETER

    Jag köpte SGS när den var purfärsk och använde den helt original i åtminstone 5-6 veckor och kan säga att utan root samt lagfix (som jag har nu) är den fortfarande den bästa android-mobilen! har även haft en desire men föredrar SGS. Den kunde dock sega ihop väldigt mycket ibland, men det var ytterst sällan, och mellanåt var den riktigt snabb.

    Men sen bestämde jag mig för att roota och lagfixa.. och nu fungerar den faktiskt magiskt bra! helt underbart snabb och springer ifrån all konkurrens utan några problem. klarade av det lätt med hjälp från detta trevliga forum, så även om man inte är så teknisk bör man klara det!
     
  8. Denoud

    Denoud Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 aug 2010
    Inlägg:
    227
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Hej Marsman.

    Nu har du ju redan beställt, men jag tänkte ändå informera om att jag är grymt nöjd med min i original (JM2) iaf än så länge. Har inte haft behov av root än. Den gör vad den ska.

    Hade inget lagg alls tills jag installerade Runkeeper (var typ app nummer 20 i ordningen, inget lagg innan dess). Vid den installationen och samtliga installationer därefter så laggar den rejält... Alltså vid själva nedladdningen och installation av nya appar.

    Så laggar den nu även lite titt som tätt när man tex växlar program. Runkeeper går knappt att köra, har uteslutande avslutat den appen med force close. Möjligtvis skriver/läser runkeeper mycket filer..

    Har inga 30 sekunders låsningar alls, utan saker står still en liten stund emellanåt. Lagget beror ju på filsystemet RFS och vi får hoppas att Samsung löser det till FroYo uppdateringen vilken inte borde vara långt bort kan vi hoppas.

    GPS:en har jag inte haft några problem med. Låser snabbt och korrekt ofta även inomhus. Dock har den fått spatt i just runkeeper, men jag tror snarare det beror på mina problem med just den appen. I Maps och Layar funkar den tex bra..

    Hade funderingar kring touchknapparna för "back" och "menu", men nu känns det klockrent att ha "home" som en riktig knapp och "back" som touch. Samsung har löst det på något "magiskt" vis så touchknapparna inte reagerar direkt när man trycker på dem. Fast responsen blir ändå väldigt bra. Svårt att förklara..

    Nåja, du blir nog nöjd... minns bara att den inte kokar kaffe åt dig ;-)...

    /D.
     
  9. Rongden

    Rongden Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2010
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Så har du provat att avinstallera runekeeper för att se ifall du slipper en del av laggen eller?
     
  10. o0ski

    o0ski Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jun 2010
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har haft min i exakt en vecka nu, är grymt nöjd! Telefonen är helt out of the box.
    GPS:en har jag provat vid 2 tillfällen och då har den inte alls fungerat, kan bero på att jag var innomhus.​
    Den kan frysa till nån gång i nån sekund, men jag hade förväntat mig det efter vad man har läst här på forumet. Och en gång crashade facebook appen i typ 5 sekunder.​

    Är otroligt nöjd med telefonen. Ända problemet jag har är att jag är så jävla rädd om den, samt att den är alldeles för stor för min hand. Batteritiden är helt ok, den klarade 2½ dygn innan den gick ner på 10%.

    Väntar nu på 2.2 uppdateringen och hoppas att lagget samt GPS:en är fixad. Då finns det inget att klaga på.
     
  11. masze

    masze Android Veteran Hedersmedlem

    Blev medlem:
    5 sept 2010
    Inlägg:
    8 670
    Mottagna gillanden:
    1 714
    Telefon:
    12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    12 Pro Max
  12. vurna

    vurna Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2009
    Inlägg:
    136
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Jag håller med, för att få tillgång till betal-apps så tvingas man förstå och genomföra, i vissa fall ganska komplexa operationer som desutom sätter din telefon Garanti ur spel.

    Jag kan inte rekomendera Android till mina vänner / bekanta som ej är så haj på tekniska data grejer eller alternativt saknar motivation att genomföra allt meck och pill som behövs.

    Iphone har en stark fördel mot Android än så länge; "Man köper en och sen funkar det."

    Personligen så är inte Ihphone något för mig, men jag förstår varför man hellre köper en sådan över en Android i dagsläget.
     
  13. Rongden

    Rongden Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2010
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det är ju bara köpa ett brittiskt simkort. Det har jag gjort, kostade mig ca 100kr. Så då slipper jag allt vad rootning heter ^^ det är ju alltid ett alternativ iaf :)
     
  14. vurna

    vurna Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2009
    Inlägg:
    136
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Okejsan, ja det är ju faktiskt inte så komplicerat. Får titta på detta själv då, det hade ju varit en fin funktion att kunna köpa apps. :)
    Skall till London vid juletid så kan ju passa på då.

    Dock är det ju sånt här som inte direkt står i manualen till telefonen utan man måste söka och ta reda på själv.
    Men men, det är inte telefon tillverkarnas fel det här med avsaknad av betal-apps. Man får ju hoppas att Google förstår att det har en negativ inverkad på deras potential att växa på mobil marknaden samt att detta är en punkt på deras agenda att åtgjärda.
     
  15. Myrmidon

    Myrmidon Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2010
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Kände mig illa tvungen att posta för första gången. Fram tills nu suttit o följt Galaxy o X10 trådarna för att se vad som händer o följa utvecklingen av dessa lurar.

    Sitter själv med både Galaxy. X10 o en Mini o kan gladeligen rekomendera Galaxy'n över dom andra lurar jag kör.
    Oavsett vilken lur man har så är ju Android systemet i grunden o då dras dom flesta lurarna med någon barnsjukdom.
    Jag irriterar mig kraftigt över Sony nallarna o har till dags datum inte haft nåt tjafs med Samsungen förutom nån enstakad "lag" som folk referar till här. Dock är den så minimal så det inte stör o händer mycket sällan.
    Jämför jag med mina andra två är Samsungen grymt mycket snabbare o i allmän användning mycket trevligare än dom andra modellerna.

    När det gäller "Market" är ju detta självklart en negativ sida av det hela. Men detta gäller ju alla Android baserade enheter o att nämna detta när det gäller Gallaxy i allmänhet blir väldigt fel då alla lider utav detta.
    Dock är det ju sagt från googles sida att vi kommer få tillträde till betal-delen också.
    Ser jag på madamen så har hon klarat sig mycket bra o inte ens yppat att hon skulle behöva nåt annat än det som finns att tillgå gratis på market.

    Jag kan ialf helhjärtat rekomendera luren, sen så har ju alltid folk olika åsikter.
    Men tittar du på antallet personer här inne som tycker dom har strul så är det inte många jämfört mef hur många exemplar som blivit sålda.

    Ska dock erkänna att Kies som följer med för att synka o uppdatera telefonen irriterar mig mellan varven då den inte detekterar telefonen.
    Iofs så tror jag inte ens Win7 gör det heller om jag i te väljer alternativet att installera om drivrutin i Kies. Då detekterar både Win7 o Kies telefonen. Men efter vad jag läst så verkar inte alla ha det här bekymret utan enligt min uppfattning är det nåt vi kör i våra system som sabbar ihop det med driviserna.
    Må hända att Samsung skulle titta över dom en gång till.

    Fan va mycket txt det här blev att knappa inn på nallen. Men nu har jag ialf yttrat mig så opartiskt som möjligt.
     
  16. Marsman

    Marsman Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2010
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tja alla!

    Ok har nu haft luren ett par dagar och måste nu säga att jag gjorde ett MYCKET bra val för att ta SGS före ifönen.

    Först tyckte jag telefonen va rätt stor för att vara en telefon men nu är den helt okej, saknar dock en smidig väska/fodral. Telefonen funkar helt perfekt i alla former inga konstigheter what so ever...

    GPS funkade klockrent och den hittade satelliter fort som fan efter att jag satte på programmet även om jag satt inomhus i mitt kök. Funkade även i de bilturer jag testat den hitintills. Har inte upplevt något lagg alls och surf via wifi och 3G funkar klockrent (Telia powah, say no more). Skärmen är, ja vad är den? Den är helt fantastisk!!! Finns inget där ute i närheten av denna skärm!!! Bara det är en stor anledning att köpa SGS.

    Market + Samsung apps innehåller en del gott man kan använda och det verkar dyka upp fler och fler för varje dag. Ska ändå köpa ett utlänskt simkort för att få fullständiga market.

    Det sämsta med hela köpet är Kies! Det programmet är rent skräp, inte ens värt att installera (om man nu lyckas med det överhuvudtaget). Förvånade att ett så stort företag som Samsung totalt misslyckats med detta!!! Att 99% av Samsung apps inte är kompatibla med SGS gör ju saken inte bättre!!! Skaplig besvikelse även det men det lär väl ändras.

    Men trotts dessa missar från Samsung så är jag mer än nöjd med själva telefonen och kan varmt rekommendera den till er alla som funderar på att skaffa sig en Android men som fortfarande tvekar.
     
  17. mickeko

    mickeko Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    24 jun 2010
    Inlägg:
    3 285
    Mottagna gillanden:
    414
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Note 4 (SM-N910F)
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Samsung apps I Kies är BARA kompatibelt med Wave, så kan väl påstå att det är 100% inkompatibelt med SGS.

    Sent using my personal Dis-organizer GT-I9000
     
  18. zyxey

    zyxey Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2010
    Inlägg:
    163
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Jag köpte min Galaxy i Juni och har inte haft några större problem med varken GPS eller laggar. Om jag bilar runt en halvtimme så kanske GPS´en kan få ett cp ryck typ nån gång om man kör tvära svängar, men den hittar snabbt tillbaks.

    Knallar jag på stan och letar efter en adress så har jag aldrig haft något problem.

    Frysning på någon sekund kanske har hänt max 1gång i veckan. Provade sedan JM5 firmware och efter detta la jag i JM1 via Kies. Så här i efterhand hade jag lika gärna kunnat ligga kvar på original FW.

    Tycker att Galaxy´n har fåt överdrivet med kritik och folk tror att den är obrukbar men så är inte fallet Galaxy´n är en grymt bra mobil och den överlägset bästa jag någonsin haft.

    Jag tror dessutom att många gnäller för gnällandets skull och undrar egentligen hur många % som använder GPS varje dag.

    När det gäller laggningen så har jag bara sett en helt laggfri mobil och det är Iphone, Både Hero och Desire har sjukt irriterande konstant smålagg i appdrawern. En ikke laggfixad Galaxy´n flyter lika bra som Iphone förutom att den kan frysa till typ en gång i veckan, men det är lätt fixat med en laggfix tills dess att ny FW släpps.

    Innan har jag haft Hero Desire och har använt Iphone 3GS mycket då tjejen har en sån så jag har god koll på dessa.

    Bateritid rankning enligt min erfarenhet.
    Hero
    Galaxy
    Långt efter dessa kommer Iphone 3Gs och Desire.

    Som sagt vad är bäst är beroende på vad man använder den till... Jag är ia llafall grymt nöjd med min Galaxy.
     
  19. mattias73

    mattias73 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 sept 2010
    Inlägg:
    72
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Detta kanske står någonstans... men, om man gör (allt) det du skriver ovan - bryter man garantin då?
     
  20. qwas00

    qwas00 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jul 2010
    Inlägg:
    505
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Ja... Dock så går den att återställa om du har 3 knapps kombo och om det inte går kan dom nog inte heller se att du har mixtrat med den. Allt står i FAQ.