Tips: Xiaomi M365 Smart Electric Scooter

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av dave333, 2 jul 2017.

  1. JPR

    JPR Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 feb 2019
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    108
    bernard gillar detta.
  2. Delarium

    Delarium Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 okt 2010
    Inlägg:
    256
    Mottagna gillanden:
    38

    MINA ENHETER

  3. JPR

    JPR Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 feb 2019
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    108

    Den kräver 1.5.5 för att funka på M356:an.
    Det man inte bör göra i nuläge är att gå till senaste 1.6.0 för då kommer det inte att gå att koppla till M365tools eller M365_downgrade.
     
    Delarium gillar detta.
  4. thedroxer

    thedroxer Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    1
    Tjo!

    Min M365 har kvar sin limit på 35km/h (tror jag, har inte mätt men 35 känns rimligt) trots att jag har flashat att den ska bort. Man känner att den slår från och till när den når en viss hastighet. Finns det någon lösning på detta? Inte för att jag behöver köra snabbare än så men ganska drygt med ryckandet :)

    Har läst att Gub g-85 ska vara bra som mobilhållare. Finns denna till salu i Sverige/Europa? Mest ute efter att slippa postnords avgift på 75kr så finns det någon kinesisk butik som skickar via Europa så fungerar det också.

    Vill också tillägga att jag hade en E-scooter 3000 från början som blev vattenskadad enligt NoN och som dom vägrade laga/ersätta. Köpte en M365 istället och det är STOR skillnad i byggkvalitet, motormässigt och räckvidd. Det bästa är självklart att man kan flasha egen firmware. Ångrar verkligen att jag inte köpte en M365 direkt.
     
    JPR gillar detta.
  5. Dougge

    Dougge Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2018
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    32
    mi365 kommer aldrig att gå fortare än 25 km i timmen
     
  6. JPR

    JPR Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 feb 2019
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    108
    30km är max med M365:an.
    Ingen firmware kommer att fixa över detta så vidda du inte stoppar in en extern lr utökad batteri i serie.

    Samtliga FW har den där lätta rycket när du når topp hast. Förutom orginal FW som begränsar den till 25km/h

    Motorn genererar också el.
    När den når 30 km/h är spänningen som genereras av motorn lika med batterispänningen - När det sker så passerar batteriströmmen inte längre till motorn (du har då nått maximal hastighet) ... ju mer ström motorn producerar desto mer batteriladdning (motorn blir då = generator).
    Fortare än 30 - är det bara möjligt i en nedförsbacke en kort stund dock kommer motorn att saktar ner/ ökar spänningen.

    För GUB-85 kolla med Joe... https://www.curiousjoe.se/webshop
     
  7. asperon

    asperon Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2009
    Inlägg:
    586
    Mottagna gillanden:
    94
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6
    Det finns fortfarande inget sätt att göra en custom av Pro 1.5.5 va? Sugen på en display men vill inte bli av med mina custom settings.
     
  8. JPR

    JPR Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 feb 2019
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    108
    Not yet..
    har sett att de gjort ett par .bin med fix för dittan o dattan .. men ingen som släpper loss dig helt för att göra egna efter smak o tyckte..

    Jag väljet att sitta lungt I båten ..
    Min Moto sitter fint på styret och gör jobbet mer än bra.. ändå.. ;)
     
  9. em1nos

    em1nos Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2019
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    10
    Telefon:
    Pixel 2 XL

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 2 XL
    Nu köpte jag min (Webhallen). Första turen till Stockholm City blir aldeles strax :)
    Tänkte köpa denna mobilhållare. Någon som testat, eller har annan att rekommendera, som finns i butik?

    Finns det något bra, smidigt, lås att köpa i butik i Sverige? Typ den där tunna varianten som man fäster på bromsen, som många har länkat till i tråden. Finns den, eller liknande, att köpa i Sverige, gärna butik i Stockholm?

    Finns det någon anledning nu att INTE uppgradera FW via Mi Home? Tänkte börja där och senare köra custom, men vill inte uppgradera om det fortfarande finns nackdelar med ny original firmware (typ inte går att köra custom FW).
     
  10. jkej

    jkej Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2019
    Inlägg:
    80
    Mottagna gillanden:
    47
    Nu kunde jag inte hålla mig längre. Beställde just en m365 från Inet. Tänkte åka till Biltema senare i eftermiddag och köpa lite enkla tillbehör (typ hjälm och nåt billigt lås).

    Har läst en del i den här tråden om olika problem/tips/moddar. Funderar på om det är någon av de grejerna som man borde försöka åtgärda direkt när man får den, eller om jag bara ska vänta tills jag upplever behovet själv. Tänker typ på de här grejerna:
    1. Bromsen verkar behöva justeras.
    2. Däcken. Byta, fylla med slime?
    3. Fästet i leden för att fälla styret. Verkar slitas/börja glappa.
    4. En del skruvar som verkar veka och behöva bytas ut efter ett tag.
    5. Installera custom firmware. Vilken rekommenderas?
    6. Täta av/på-knappen. Vad är enklaste lösningen? En bit genomskinlig tejp?
    Nåt mer?
    Tänker nu att jag kanske åtminstone borde ta en titt på 1, 3 och 6 direkt, men att resten antagligen kan vänta. Tacksam för input. :)
     
    bernard gillar detta.
  11. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 752
    Mottagna gillanden:
    44 750
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Vänta med att byta däcken tills du får pyspunka. Kör med rätt högt tryck för att minska risken för punka. Det är väldigt mycket behagligare att åka på luft än med solida hjul. Det slime gör är att det hjälper dig åka hem om du får pyspunka på vägen, men det håller i regel inte tätt sedan när du skuttar av sparken och låter den stå.

    Åker du och leden börjar glappa blir det snabbt värre så det vill du åtgärda så snart det uppstått ett glapp.

    Skruvarna kan byta när du ändå genomför något underhåll. Det är inget du behöver göra på förhand.

    Du kan tejpa för knappen bara med lämplig tejp som håller för väta.

    Har du rätt verktyg/nycklar? M365 Model Repair Guide - news


    Om du ändå är på biltema kan du köpa dessa skydd till den bakre stänkskärmen (stänker annars upp lite): Stänkskydd
     
    JPR och jkej gillar detta.
  12. jkej

    jkej Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2019
    Inlägg:
    80
    Mottagna gillanden:
    47
    Tack för tipsen!

    Så det är ingen idé att försöka göra nåt åt leden innan den börjar glappa?
    Verka vara ganska vanliga hexnycklar som behövs främst. Borde funka med en standard-sats och en skiftnyckel, eller?
    Stänkskydden verkar slut på mitt Biltema. :( Får kanske ta dem en annan gång då.
     
  13. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 752
    Mottagna gillanden:
    44 750
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Speciellt 2,5mm-nyckeln är lite knepig att få tag i. Tror inte den ingår i så många bitsatser. Det brukar vara 2mm eller 3mm.

    För vissa glappar inte leden på senare serier, påstås det i alla fall. Har man tur kanske det inte behövs, men med tiden är det nog omöjligt att undvika.
     
    jkej gillar detta.
  14. ZodiacKiller

    ZodiacKiller Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2019
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0
    1. Kan alltid behöva göras, på min scooter så fick de justeras direkt för dom tryckte mot bromsskivan så hjulet inte ens fick fritt rull. Finns bra guider på youtube för hur man ska gå till väga.
    2. Slime förhindrar inte punka på små däck som dessa utan gör snarare att du kan ta dig hem utan att behöva bära scootern, har det personligt inte alltså.
    3. Köp asap, curiousjoe och sen typ deluxe paktet så får du med ett skydd till på/av knappen och hela panelen.
    4. Inte nödvändigtvis om du kör med paktet från curiousjoe, stark rekommendation att du köper hans battery cover som har mycket bättre vaddering mot vibrationer för batteriet, skruvarnas huvuden sticker imte upp. Överlag bättre kvalité helt enkelt som kommer öka livslängden på din scooter markant i normala fall.
    5. CFW W fast med motor power 33 000. Förlustens i distans jämfört med all den styrka i framförallt uppförsbackar gör det värt alla dagar i veckan.
     
  15. Man I Svart

    Man I Svart Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2019
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Det här kanske kan vara till hjälp för någon:

    Bakgrund

    Jag vill kunna åka lååångt...

    Jag hyrde en Voi (en ES4) som hade 91% kapacitet och den hade 27% kapacitet kvar efter 15 km. Vägen var Stockholms Central - Kungsholmsstrand - Pampas Marina - Huvusta Allé - Solna Strand T-bana och tillbaka samma väg. Belastningen på scootern var jag med en 10 kg ryggsäck, så c:a 115 kg...

    Att transportera mig kostar c:a 16 Wh av batteriets kapacitet per km på en hyfsat kuperad väg = 16 Wh/km.

    I listan nedan är räckvidden, min räckvidd, det vill säga den teoretiska batterikapaciteten dividerad med c:a 16 Wh/km.

    (Jag vet inte om det går eller hur man bygger en tabell här, så jag gjorde en Gist istället)
     
  16. em1nos

    em1nos Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2019
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    10
    Telefon:
    Pixel 2 XL

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 2 XL
    Så idag var första åkturen. Fridhemsplan -> Regeringsgatan -> och tillbaka. En lagom citysträcka för min del och den visade 59% efter den turen. Jag är nöjd med både prestanda/acceleration, maxhastighet (original FW) och räckvidd, men då väger jag bara strax över 60 också. Även feta uppförsbackar gick fint (lite långsammare förstås). Men det blir säkert en custom FW senare ändå.

    Jag hoppades på bättre komfort och tycker inte den var speciellt mycket bättre än Voi och liknande. Kändes defintivt i händerna/armarna när man körde över kullersten eller liknande.
    Önskar M365 hade fjädring/stötdämpning.

    Köpte ett kombinationslås hos Clas. Borde funka OK för kortare stopp. Men jag kommer nog att beställa den där liknande varianten men med nyckel och lås för broms, från Kina. Den lär vara snäppet bättre.

    Köpte även en mobilhållare. Tyvärr kan jag inte rekommendera denna modell då det inte riktigt finns plats att sätta den någonstans på scootern. På höger sida så nuddar telefonen gasreglaget (den ligger nästan platt mot styret och är inte lyft mer än kanske 1cm), och på vänster sida sitter ju ringklockan, som jag dessutom inte kunde få av (utan att ta bort bromsen och handgummigrejen?).
    Enda stället där det eventuellt kan sitta "OK" är på själva styret, på gummigrejen där handen sitter, men då blir det inte mycket plats kvar för handen.
    Jag får leta vidare efter bättre mobilhållare.

    3D-printade också en krok. Den sitter perfekt :)
     
    JPR gillar detta.
  17. Fr0nt

    Fr0nt Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 apr 2019
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    3
    Hej!

    Jag fick precis min m365 från webhallen och jag tror att den inte har den nya folding lock för att magneten fastnar inte på den :( Jag har läst att alla m365 som kommer från 2019 har den nya folding lock som matchar PRO versionen men gissar att min är från 2018 :/

    Är den fortfarande säkert att använda den eller är det bättre att returnera den och testa m365 från en annat butik?
     
  18. jkej

    jkej Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2019
    Inlägg:
    80
    Mottagna gillanden:
    47
    Passade på att köpa en liten hexnyckel-sats på Biltema också. :cool:

    Tack för tipsen! Beställde ett modification kit från curiousjoe direkt. Kändes värt det bara för att ha en testad lösning för stoppknappen och leden redan från början. Väntar lite med battery cover och ser vad jag tycker om det som följer med först.

    Det låter som det kan vara en bra firmware för mig. Har bara 4.5 km till jobbet, men sista tredjedelen är i princip en enda lång stigning på ca 55 m. :ehm:
     
    bernard gillar detta.
  19. Adde86

    Adde86 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 apr 2019
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    3
    Hej,

    Vet ni hur tjock ramen är (den man fäller ned)? Ska nämligen köpa ett lås som jag vill montera fast på ramen när man inte använder den, och den ska vara billig också.
    Tack
     
  20. em1nos

    em1nos Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2019
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    10
    Telefon:
    Pixel 2 XL

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 2 XL
    ... och där flashade jag min med custom FW. Det tog en åktur sen ville jag ha mer :D .. har dock inte testkört den nya FW än.

    Det fick mig att fundera på säkerheten. Alltså, kan vem som helst gå fram till min parkerade M365, trycka igång den och flasha till en random FW (eller bricka den)? Eller missar jag något? Går det att låsa den "mer"?
     
    bernard gillar detta.