Mördade bakgrundsappar / inga notiser osv

Diskussion i 'P30-serien' startad av TigerSoul, 7 apr 2019.

  1. TigerSoul

    TigerSoul Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    462
    Mottagna gillanden:
    227

    MINA ENHETER

    EMUI är ju tyvärr vida känt för att mörda det mesta av bakgrundsappar. Notiser uteblir, appar fungera ej etc. Jag har fått det mesta att lira nu men det är minst sagt bökigt. Verkar som att man för vissa appar måste lägga in undantag på inte mindre än TRE ställen. Ett av dessa är inte ens logiskt (priority display). Så var det t.ex. för Lifesum bara för att ta emot notiser. Man undrar ju stilla hur många appar jag missar notiser ifrån helt enkelt för att jag inte tänkt på att det ibland dyker upp sådana och därmed inte lagt in appen på några undantag. Ett exempel är Postnords app. Den verkar inte visa några notiser utan undantag. Hur hanterar ni detta? Har ni gjort några observationer på vilka appar som kräver vilka av undantagen för att fungera? Man kan ju ösa in allt man bryr sig om överallt men det kanske inte heller är så klokt för batteritiden.

    Det här är jäkligt besvärligt. På Samsung lurar behöver man också göra lite undantag men det handlar inte om appar som Lifesum eller Postnord.

    Screenshot_20190407_111035.jpg Screenshot_20190407_111013.jpg Screenshot_20190407_110941.jpg
     
    Kristy och bernard gillar detta.
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, det är jobbigt att behöva upprepa denna procedur för varje app. Har samma problem med MIUI.

    Inte förstått varför det skall vara nödvändigt. Android har i grundutförande funktioner för ändamålet. De behöver inte uppfinna hjulet på nytt.

    Min Google Pixel är inte ett energislukande monster trots att jag i princip inte undantagit en enda app från batterioptimeringen, utan där bara fungerar allt utan konstigheter.

    Det värsta är att trots att man lagt till appen i alla listor/godkänt den överallt, så kan det fortfarande krångla med vissa processer.
     
    Last edited: 7 apr 2019
    zztop007 och Kristy gillar detta.
  3. TigerSoul

    TigerSoul Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    462
    Mottagna gillanden:
    227

    MINA ENHETER

    Ja det är sjukt irriterande. Värst av allt är variationen. Det verkar inte finnas något logiskt mönster för när viket undantag krävs. Battery optimization tex ska ju hantera undantag för doze viket aldrig borde behövas bara för att få notiser att funka. De ska dyka upp när telefonen går ur doze men på dessa enheter verkar detta även påverka huaweis system i övrigt och det slutar med att appar som krånglar får åka in precis överallt på undantagen då man aldrig blir klok på vad som påverkar vad.

    Förstår inte varför detta behövs ens.
     
    Kristy och bernard gillar detta.
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Vi brukar förresten köra ett batteritest, PCMark, på telefonerna vi testar. Och det har blivit helt hopplöst på Huawei- och Mi-telefoner med EMUI9 eller MIUI 9+ .

    Vi behöver numera helt och hållet stänga av Doze, annars dödar OS:et appen mitt under testet oavsett vilka undantag vi lägger till.

    Det går att göra genom följande ADB-kommando (dock måste man återupprepa det för varje omstart):

    Kod:
    adb shell dumpsys deviceidle disable
    
    Men det är ju inte direkt att rekommendera för vardagligt bruk.
     
  5. TigerSoul

    TigerSoul Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    462
    Mottagna gillanden:
    227

    MINA ENHETER

    Vad sjukt. Så huaweis enheter gör mer saker i doze än vad Google avsåg? Så jäkla irriterande att de inte kan hålla saken tydlig åtminstone. Inte undra på jag måste lägga till alla möjliga oväntade appar även i power optimization exclusion för att de ska funka
     
  6. swelan

    swelan Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 feb 2010
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    9
    Telefon:
    Huawei P30 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P30 Pro
    Platta:
    iPad mini 2
    Jag har också fått det mesta att funka nu till slut, men jag kan inte få några notiser från Gmail hur jag än gör. Jag har samma inställningar som på andra appar men får ändå inga notiser när jag får mail. Lite irriterande är det allt.
     
  7. TigerSoul

    TigerSoul Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    462
    Mottagna gillanden:
    227

    MINA ENHETER

    Märkligt, Gmail har alltid fungerat perfekt och den appen bör vara vitlistad i Huaweis system. Det är bland annat Facebook, messenger mfl.
     
    swelan och Kristy gillar detta.
  8. swelan

    swelan Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 feb 2010
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    9
    Telefon:
    Huawei P30 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P30 Pro
    Platta:
    iPad mini 2
    Hm, då är det ännu märkligare att jag inte får några notiser.
    Jag ska prova att rensa all data och catchen för att se om det kan hjälpa då.

    Edit: det verkar ha löst problemet. Det måste ha blivit nåt konstigt när all data från Google synkades till den nya telefonen vid uppstart.
     
    Last edited: 29 apr 2019
  9. TigerSoul

    TigerSoul Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    462
    Mottagna gillanden:
    227

    MINA ENHETER

    Tänkte väl nästan det då många populära appar är vitlistade. Gött det funkar nu!
     
  10. Streiby

    Streiby Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2017
    Inlägg:
    205
    Mottagna gillanden:
    131
    Telefon:
    Pixel 2 XL

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 2 XL
    Telefon 2:
    Samsung S8
    Platta:
    Samsung Tab S4
    Platta 2:
    Samsung tab s2
    Denna tråden fick mig att ångra min nyligen beställda p30 pro. Synd att det alltid ska vara något, att inte få några notiser är ju oacceptabelt. I vilket utsträckning är detta?
     
  11. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Standardsvaret på Huawei-telefoner tyvärr. Verkar som Nokia är värre.

    Huawei
     
  12. TigerSoul

    TigerSoul Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    462
    Mottagna gillanden:
    227

    MINA ENHETER

    När man fått allting att lira så är det okej. Man kan (i min erfarenhet) få allt att lira som tänkt men man ska kanske vara beredd på att få lägga en betydande mängd tid på det vilket i sig kan kännas oacceptabelt. Många populära appar är vitlistade och funkar out of the box såsom fejjan, messenger, gmail etc. Mycket kräver dock undantag och meckande. Jag är sjukskriven och hade möjlighet att sitta i timmar/dagar för att få notiser från allt, andra kanske inte har den tiden och känner att det är en oacceptabel nackdel. Truth to be said så fanns det en del som krävde undantag och meckande även på min note 8'a, men inte lika mycket. Å andra sidan så hade den och alla andra Samsungs lurar förmågan att dra oacceptabelt mkt batteri efter ett tag vilket Huaweis lurar INTE gör. Battery life på p30 pro'n är INSANE. Jag har som mest lyckat komma ned till 50% efter en dag med så mycket telemeckande att jag drömmer om det. På note 8'an kunde jag klämma av halva batteriet på typ 2 timmar lätt.

    You get some you loose some.
     
    Kristy, Moses666 och Streiby gillar detta.
  13. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 400
    Mottagna gillanden:
    3 151

    MINA ENHETER

    Och den som inte vet hur man fixar detta?hur gör man?
     
  14. TigerSoul

    TigerSoul Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    462
    Mottagna gillanden:
    227

    MINA ENHETER

    You're doomed. Skämt och sidor. Förslaget är väl att bara smälla på alla undantag som finns på appar som inte fungerar och hoppa över analysen kring vad som krävs för just den appen. Fördel: enklare, nackdel: inte optimal batterianvändning. Att lära sig göra detta är inte speciellt svårt. Den ena heter app launch och finns under batteri, den andra heter battery optimization och ligger under apps -> special permissions -> battery optimization. Den tredje heter "Priority display" och ligger under inställningar för notifications på appen i fråga. Den tredje behövs sällan men är ibland helt nödvändig.
     
    Kristy och polar590 gillar detta.
  15. Streiby

    Streiby Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2017
    Inlägg:
    205
    Mottagna gillanden:
    131
    Telefon:
    Pixel 2 XL

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 2 XL
    Telefon 2:
    Samsung S8
    Platta:
    Samsung Tab S4
    Platta 2:
    Samsung tab s2
    Jag har inga problem att det tar lite tid, att ställa in men det är ju också ett störande moment och kan ju vara ett problem om man inte känner till det. Man har ju en del appar som absolut inte får gå i viloläge. Jobbmail och WhatsApp och postnord etc. Men tack för info får väl ta en lördag eller söndag och skicka ut ungarna och fru o pilla lite. Det har man ju gjort förr :P
     
  16. Fille84

    Fille84 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    972
    Mottagna gillanden:
    248

    MINA ENHETER

    Så tidskrävande är det väl ändå inte, görs på max 5 min :) Men visst är det störande att man ens ska behöva trixa för att få vissa notifikationer.. Gmail är det fördröjning på även fast man vitlistat appen på samtliga ställen och det verkar vara ett känt problem på många android-mobiler om man läser på nätet. Notiser från Aftonbladet kommer inte ens fram om mobilen legat oanvänd i några timmar. Utöver dessa två appar så har jag iofs inte haft några problem.
     
  17. TigerSoul

    TigerSoul Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    462
    Mottagna gillanden:
    227

    MINA ENHETER

    Lägger man bara lite tid så har iaf jag fått 100% funktion och då har jag ändå massiva mängder appar. Har kanske 500 tasks i Tasker och en miljard plugins, smart hem osv.

    Om du har problem med någon specifik app kan du alltid pm:a. Har dokumenterat allt jag analyserat fram.
     
  18. gannerud

    gannerud Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 mar 2010
    Inlägg:
    64
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Hälften av gångerna jag låser upp telefonen med fingeravtryck eller ansiktet så vill den ändå ha pinkod i tillägg.
    Det är som att telefonen tror att den startats om eller nått.
    Kör nova launcher och den är undantagen från listan över appar som skall "dödas"

    Någon mer som upplever detta eller har några teorier?
     
  19. poipen

    poipen Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2010
    Inlägg:
    2 265
    Mottagna gillanden:
    1 246

    MINA ENHETER

    Är det inget här du har kryssat i då? [​IMG]