Sony resultatrapport 2017 - förväntas endast sälja 10 miljoner enheter 2018

Diskussion i 'Sony & Sony Ericsson Allmänt' startad av bernard, 27 apr 2018.

  1. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    "With the inevitable price cuts following the announcement of the Xperia 1, the XZ3 is easier to recommend now, but not as a top of the line handset from late 2018. If you look at it as a mid-ranger and don't especially value software snappiness in your phone, it's a good choice."
    Sony Xperia XZ3 long-term review
     
  2. Heuristik

    Heuristik Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2017
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    54
    Instämmer i det mesta som skrevs där. Det enda som sticker ut är deras avvikande betyg på displaykvaliten. XZ3s display vann i blindtest och flera andra recensenter ansåg att det är den bästa displayen någonsin på en smartphone. Detta då färgspektrumet är bredare än iphone xs max (inte mest korrekta färgerna dock).

    Till en annan punkt då är det rapporterade lagget som inte uppgavs/upptäckts ursprungligen!!. Bedrövligt....Vem vill ha en telefon med lagg?
     
    flipp gillar detta.
  3. Android2015

    Android2015 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2015
    Inlägg:
    2 245
    Mottagna gillanden:
    885
    Operatör:
    chilimobil,Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy A 14

    MINA ENHETER

    Operatör:
    chilimobil,Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy A 14
    Info:
    Defult Launcher,
    Telefon 2:
    Nokia 150,
    Telefon 3:
    Nokia 8210 4G
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Sony säger upp ytterligare 2000 tom år 2020: Report: Sony to lay off half of its mobile division staff by 2020 (2,000 people)

    Väldigt tråkiga nyheter. I höstas sade Sony upp 200 anställda i Lund (de var vid tillfället 800 på heltid, och 400 konsulter etc. Nu lär fler få gå i Lund.


    Då återstår runt 2000 anställda efter den här omgången. I sammanhanget kan nämnas att OnePlus har en personalstyrka om omkring 1000 stycken som jag förstått det, dvs hälften av vad Sony kommer ha 2020. Lite oväntad utveckling.

    Det måste också vara rätt demoraliserande för de anställda på Sony att för jämnan behöva se kollegor gå. Lär inte skapa så stor trivsel på bolaget, och då tappar man rimligtvis en del av talangen med.
     
    Last edited: 30 mar 2019
    Johnh3 gillar detta.
  5. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 105
    Mottagna gillanden:
    4 809
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Möjligen kan det bli en väckarklocka att det är allvar nu. Man har ju hört rykten om att kamera divisionen inte har hjälpt mobil avdelningen fullt ut.
    Nu är de under samma tak, så revirtänket kanske åker bort.
     
  6. kirkx10

    kirkx10 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2010
    Inlägg:
    1 427
    Mottagna gillanden:
    1 222
    Telefon:
    Motorola G100

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Motorola G100
    Telefon 2:
    Sony Xperia XZ1 Compact
    Väldigt tråkigt för de som jobbar i Lund. Men det är ju ändå bra arbetsmarknad för ingenjörer så de klarar sig nog.
     
  7. Heuristik

    Heuristik Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2017
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    54
    Utgörs deras personal i Lund huvudsakligen av ingenjörer?
     
  8. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    En stor del del av mjukvaran utvecklas i Lund. Hårdvaran är i mångt och mycket flyttad till Japan, men inte allt.
     
  9. Heuristik

    Heuristik Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2017
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    54
    Hur kommer det sig? Är det kvarvara från SonyEricsson-tiden?
     
  10. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, satsningen på Android började ju i Lund med Xperia X10, så de har väl helt enkelt byggt upp kompetensen där, och ser nog ingen större anledning att flytta den.


    Sedan tycker jag att mjukvaran som kommer från japanska Sony sällan fungerar bra om man generaliserar lite, så det är nog tur att de inte flyttat utvecklingen till Japan, för det vore säkert spiken i kistan. Kameragränssnittet för A-serien har länge varit rätt dåligt, och deras appar för kamerorna är nästan parodiskt dåliga (även Android-appen). Det blev dock lite bättre häromveckan när de ersatte "Playmemories-appen" för att styra kameran från telefonen mot en ny app som faktiskt var rätt hygglig. Jag minns också på tiden när man hade Minidisc, även då var Sonys mjukvara inte så välfungerande och hade i regel ett mycket märkligt UI.
     
    Last edited: 1 apr 2019
    kirkx10 gillar detta.
  11. Heuristik

    Heuristik Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2017
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    54
    Som jag minns det beskrivet i media stod Ericsson för mjukvara och hårdvara, Sony för designen och bygget, då deras expertis låg där, inte i mjukvara. Rent funktionellt innebar det en Ericssontelefon bortsett från det yttre.. Stämmer det?
     
  12. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag vet inte hur det såg ut på den tiden, men visst fick telefonerna ett helt annat designspråk när Sony klev in. Det kan mycket väl stämma. Skiftet mot mediaorienterade telefoner inträdde också samtidigt. Kameratelefoner, musiktelefoner etc (och där hade ju Sony så klart mycket kompetens).
     
  13. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 476
    Mottagna gillanden:
    1 171
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Jo, Ericsson hade insett att de inte kunde det där med konsumentdesign, eller vad man kallar det.
    Så delat bolag med Sony var nog rätt tänkt, då iaf.

    Sedan att tillverkningens framtid låg i Asien var en annan insikt.

    Jag hade fått ett konsultuppdrag på Ericssons fabrik för mobiler i Katrineholm.
    2 veckor innan jag skulle börja fick jag beskedet att det var inställt - Ericsson skulle outsourca.

    Svenska storbolag verkar nästan alltid kunna det där med att veta när man ska lägga sig, byta taktik, och inte köra allt i botten.
     
    Kristy och bernard gillar detta.
  14. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Sony Mobile sold 7 million fewer smartphones in 2018 than 2017, may lay off half its workforce by 2020

    [​IMG]

    Sony förväntade att man skulle sälja 8 miljoner enheter för 2018, men i själva verket landar siffran på relativt blygsamma 6,5 miljoner sålda enheter.

    Jag tror tyvärr att den nedåtgående trenden kommer hålla i sig. Xperia 10 syns över huvud taget inte om man kikar på Prisjakts lista över de mest populära telefonerna: Mobiltelefoner. Först på andra sidan finns Xperia 10 listade. Det har jag nog aldrig tidigare sett för en ny telefonmodell från en större/etablerad tillverkare.

    Xperia 1 dyker först upp på sidan 3. Den är förvisso inte butikslanserad ännu, men normalt är ändå att många klickar på ett flaggskepp som finns listat för att titta på specifikationerna och dylikt, men intresset verkar minst sagt begränsat så här långt. Namnet på telefonen är lite dumt också, för söker man på Xperia 1 på tex Prisjakt dyker telefonen inte upp på förstaplatsen, utan oftast längre ned då en uppsjö andra lurar har "Xperia 1" i namnet. "Xperia One" hade varit ett betydligt mer "SEO-vänligt" namn.

    XZ2 Compact och Xperia XZ3 ligger bättre till i listorna fortfarande.

    För övrigt är det ju fortfarande rätt oklart när Xperia 1 kommer dyka upp i butik. Det talades om maj tidigare, men fortfarande har ingen förköpskampanj eller dylikt kommit igång och luren finns inte listad bland större ÅF.

    OnePlus 7 / 7 Pro kommer definitivt hitta ut till kunderna före Xperia 1, så fördröjningen medför bara ytterligare konkurrens för deras del, vilket ytterligare försämrar läget.

    Det är svårt att finna några ljusglimtar för Sonys del just nu, vilket är väldigt trist (i alla fall om man som mig gillar mjukvaran och deras approach till AOSP).

    Dröjer Xperia 1 till juni får Sony dessutom mycket kämpigt eftersom vi under sommaren tenderar att prioritera fritidsintressen/resor högre än prylar. Av strategiska skäl är det rätt ovanligt med produktlanseringar under jun-juli samt dec-jan.
     
    Last edited: 28 apr 2019
    Kristy gillar detta.
  15. kirkx10

    kirkx10 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2010
    Inlägg:
    1 427
    Mottagna gillanden:
    1 222
    Telefon:
    Motorola G100

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Motorola G100
    Telefon 2:
    Sony Xperia XZ1 Compact
    Tidigare har jag tänkt att det borde kunna vända, men chansen för det känns ju mindre och mindre hela tiden känns det som.
     
  16. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 105
    Mottagna gillanden:
    4 809
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
  17. donuts

    donuts Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2010
    Inlägg:
    480
    Mottagna gillanden:
    234

    MINA ENHETER

    Xperia 1 bodde gå att köpa nu, men den går inte ens att boka ännu. Om den kommer i juni kommer samsung huawei garanterat sjunkit något i prisnivå. Samt att oneplus finns med i leken för de som föredrar rent Android. Hur ska sony lyckas sälja några mobiler då? De har även dragit sig ut på några marknader tex Mellanöstern.
    Sen är det stora problem att xperia 1 är en produkt för en liten marknad. Mobilen används inte främst till att se film, och de flesta spel är knappt anpassade till 18. 9 formatet så hur kommer det då bli med 21.9.
    Fråga är om sony kommer lansera någon ny mobil nästa år, eller om de drar i nödbromsen redan i år.
    Sony hade kunnat varit i top 5 utan problem. De har i regel en god mjukvara, de kan uppenbarligen tillverka kameror till andra tillverkare tex p30 pro men inte tills sina egna pga risk sälja färre renodlade sony kameror. Det skumma med sony är att de tidigare var bra på batteri och design, men har istället valt mindre batteri och hållt fast vid stenålders design fram till xz3. .
     
    katho, bernard, Johnh3 och 1 annan gillar detta.
  18. H-M

    H-M Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2017
    Inlägg:
    588
    Mottagna gillanden:
    246
    Telefon:
    Sony 5 MK II

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 5 MK II
    Det känns motigt. Ständigt nedskrivningar av försäljningsprognoser.

    Men inte heller så mkt kvar av Sonys egenart. Många av deras egna appar eller modifieringar borta. I och för sig något som de flesta på Swedroid gillar men kanske inte lika uppskattat hos vanliga konsumenter som nu tycker de kan köpa vad som helst.

    Varit Sony trogen länge och trott på framtiden men börjar nu bli tveksam. En riktig värstingkamera som ställer allt annat i skamvrån kanske skulle lösa krisen tillfälligt
     
  19. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Om Xperia 1 floppar är det svårt att se hur de skall återhämta sig, men en riktigt bra kameratelefon vore kanske en bra början.

    Deras stora problem är att de lät sig bli omsprungna av konkurrensen på kameran. De skulle aldrig ha låtit detta ske, utan fokuserat stenhårt på kameran från första början, med allt man hade i artilleriet.

    Men som tagits upp tidigare i tråden verkar man aldrig ha satsat riktigt ordentligt på kameran trots all den IP man sitter på, till följd av internkonkurrens mellan de olika delarna: Sony Xperia 1: "Alpha doesn’t want to give Mobile certain things". Även Xperia 1 verkar man ha hållit tillbaka på.
     
    kirkx10 och H-M gillar detta.
  20. donuts

    donuts Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2010
    Inlägg:
    480
    Mottagna gillanden:
    234

    MINA ENHETER

    Får hoppas kameran är i nivå med samsung Apple, Huawei nattläge kan nog blir svårt att nå upp till. Det känns som att det har gått uför efter z3 upplagan. Z5 serien hade problem som flera andra mobiler då med överhettning. Sen kom deras xperia x performance. Hade själv den och det var den värsta mobil jag har ägt. Fungerade bra i början men den blev snabbt seg och min la av helt sen och kameran var i Klass typ med en s5.
    Uppföljare xz var något bättre inom design men återigen en dålig kamera.
    Med xz2 försökte de lite mer, men kameran var efter konkurrenterna och den hade samma display ratio som s7 edge. Xz3 blev mer lyckad designmässigt men likvärdig kamera som xz2.
    De skulle ha släppt en xz3 med snapdragon 855 och en rejäl kamera. Det hade nog varit en hyfsad succé iaf
     
    bernard gillar detta.