Köpråd laptop runt 7000:-

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Meena, 29 apr 2019.

  1. Meena

    Meena Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2018
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    20
    Som rubriken lyder, så behöver jag lite tips på laptop i prissegmentet runt7000:-. Gärna billigare, men kan även gå upp nån tusenlapp om man får något "alldeles extra", men det är smärtgränsen.

    Krav
    - 13-14"
    - max 1,7 kg (dock gärna så lätt som möjligt)
    - ska gå att köpa till Office365, alltså inte bara online version)

    Användningsområde
    - surf
    -streama film
    - diverse kontorsarbete av enklare slag.

    Kommer alltså ta med mig datorn på språng i bland så viktigt är att den är lätt, och smidig.


    Tips?
     
  2. R3b0rn

    R3b0rn Impartial Droid Moderator

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    5 066
    Mottagna gillanden:
    6 700
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue
    Just 7k är en svår gräns fick jag erfara själv. För prestanda och utseende skillnaderna upp till 9k är enorma speciellt vid en tunn och lätt formfaktor.

    Jag lutade mycket åt en billigare Huawei MateBook 13" (Då kostade den typ 8k)
    Huawei MateBook 13 Core i5/SSD 256 GB/ laptop 13&quote; (grå) - Bärbar dator
    Men när jag väl fick se den i affären så tyckte jag den kändes plastig... Det gör tyvärr dom flesta i det pris segmentet. Men här är det mycket prestanda för pengarna. För någon vecka sen var det kampanj på dessa... Kostade då lite under 8k.

    Sedan så föll mycket av intresset på Microsoft Surface Laptop i5 8GB 256GB - Burgundy
    Bara hört positiva saker om Surface datorerna och känslan i dom är inte så plastigt. Tunna och snabba. Härlig alacantara känsla på tagentbordet.

    Personligen så gick jag all nuts o dubblade min "insats" för känslan i en aluminium laptop är helt oslagbar och det är mycket dator för pengarna...
    Huawei MateBook X Pro i7 dGPU 16GB 512GB (Bärbara datorer) (Fick den för 15k)

    Men tror i första hand så är det prestandan du bör bestämma hur viktig den är för dig, Sen skärmen för en högupplöst skärm gör en sån extrem skillnad i hur man uppfattar att arbeta på den med. Extrem skillnad mellan en tft 1080p skärm och högupplösta IPS paneler...

    Även formfaktor med 16:9 , 16:10 kontra 3:2...
     
    edvinnn, Meena och Kristy gillar detta.
  3. Meena

    Meena Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2018
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    20

    Tack för svar! Jag är ingen storanvändare av datorn, så över 8000kr har jag inte tänkt ge tyvärr. Såklart att de blir mkt snyggare och ännu lite lättare då, men tyvärr inte aktuellt för mig.

    Jag har kikat lite på följande:

    Acer TravelMate X349-G2-M (NX.VEEED.007) - Bärbar dator - Datorer & Tillbehör - Kategori
    6999:-

    HP Envy 13-ab080no 13.3" Bärbar dator (silver) - Bärbar dator - Datorer & Tillbehör - Kategori
    6999:-

    HP Envy x360 13-ag0804no 13.3" 2-in-1 (mörkgrå) - Bärbar dator - Datorer & Tillbehör - Kategori
    7499:-

    HP Pavilion 13-an0807no 13.3" bärbar dator (mineral silver) - Bärbar dator - Datorer & Tillbehör - Kategori
    7499:-

    Vilken av dessa rekommenderar ni?
     
  4. R3b0rn

    R3b0rn Impartial Droid Moderator

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    5 066
    Mottagna gillanden:
    6 700
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue
    Nån av dom 2 dyrare. Den som är 2 i 1 är trevlig. Speciellt då du kan använda den i tablet läge.

    Men skulle gissa på att den med mest prestanda av alla är HP Pavilion, den har riktigt bra hårdvara.

    HP Envy x360 13 Review

    Kolla där längs ner jämför dom i5 med Ryzen lite.
     
    Kristy gillar detta.
  5. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 966
    Mottagna gillanden:
    11 146
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    Av de där hade jag valt den sista, helt baserat på processorn som är en av de nyare, 8:e generationens Intel, som ger upp till 40% bättre prestanda än tidigare varianter.

    Om 7000 är taket hade jag nog kikat på t.ex. Lenovo Ideapad om jag ville ha en dator som också är lätt. T.ex. 13,3" laptop i aluminium med Intel Core i5 och 512 GB SSD
     
    Meena, Kristy, F-Forward och 1 annan gillar detta.
  6. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Ja, den är nog ytterst svårslagen med tanke på vikten och att den precis sänkts med 1500kr.
    Jag har lagt till lite lämpliga krav på TS lista som jag tycker är bra (Minst 8GB ram, minst FullHD, och lägst Gen8 Intel CPU för att veta att det är en modern maskin) och då har man inte så många att välja på:
    Bärbara datorer
    Men då vet man att man får bra prestanda som håller.
    Edit: Välj även bort datorer med värdelösa TN-paneler: Bärbara datorer
     
    Last edited: 30 apr 2019
    Meena, Kristy och R3b0rn gillar detta.
  7. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
    För mig hade det varit svårare. Då jag har en MacBook Pro 15.4" 2014. Har dock inte kollat vad WINDOWS datorerna kan ge på länge. Många är slöa/långsamma genförelse med vad jag nu har. Å andra sidan vet jag ej hur optimerat VLC är för WINDOWS 10. Har dock en bordsdator med i3 som är snabbare än min bärbara hp med AMD som jag också har.
     
  8. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 966
    Mottagna gillanden:
    11 146
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    Det där stämmer eventuellt om man köper de absolut billigaste maskinerna, eller köpte en billig Windows-dator 2014. Numera får du snabba fina SSD-diskar och Quadcore-processorer för småslantar, det är mestadels nivån på chassit som kostar extra nu för tiden - tunnhet, material etc.
     
    Kristy och R3b0rn gillar detta.
  9. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
    Jag syftade med 2014 vad jag har. Inte vad jag skulle köpa i dag. Å andra sidan borde man ju få prova med VLC innan man köper.
     
  10. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Nu vet jag inte riktigt vart du vill komma, men faktum är att det alltid har gått att få mer prestanda för samma pengar om man valt PC framför Mac. Det finns många anledningar att välja Mac, men att får mer prestanda för pengarna är inte en av dem. Billigaste Macbooken idag ligger på ca 10000 kr, men de datorer vi pratar om i den här tråden för 7000 kr slår dem ändå i lätthet när det gäller prestanda.
    Som @keyser@keyser säger så får man en bra CPU, SSD och gott om RAM för småpengar idag. Det ska mycket till för att man ska uppleva en sådan dator som slö om man inte spelar spel eller sysslar med mycket tunga beräkningar av olika slag. VLC är inte något du ens behöver fundera på om det fungerar bra eller inte.
     
    R3b0rn, Kristy och eastbound gillar detta.
  11. avenger

    avenger Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 aug 2014
    Inlägg:
    373
    Mottagna gillanden:
    408
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Meena och R3b0rn gillar detta.
  12. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Cashbacken var ju klart intressant. Får man ju även på Lenovos 14-tummare som är med i min sökning. Exempelvis Lenovo IdeaPad 330S-14 81F4012UMX (Bärbara datorer) som är på Kampanj hos Komplett. Under 6000 kr för en sån dator måste ju vara extremt svårslaget. Bägge datorerna har identisk prestanda och väldigt lik formfaktor, Lenovon är dock lite tyngre eftersom den har ett större batteri, men det är ju en smaksak om man tycker det är värt det eller ej.
    Edit: Ser dock att just den bara finns i rosa, om man vill ha den i annan färg så får man slänga på 500 kr och köpa den från någon annan :teeth:
     
    Last edited: 30 apr 2019
    Kristy, Meena, R3b0rn och 1 annan gillar detta.
  13. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 166
    Mottagna gillanden:
    4 849
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a
    Telefon 2:
    Motorola Edge 40 Neo
    Platta:
    iPad
    Jag gillar HP för deras inbyggda support assistent, för uppdatering av alla drivrutiner som man inte får via de vanliga Windows uppdateringarna:
    HP Support Assistant | HP® Sverige

    De flesta märken har nåt liknande men jag tycker HP.s version är väldigt bra.
     
    Kristy och jnsson gillar detta.
  14. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 363
    Mottagna gillanden:
    17 842
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jag gillar också HPs Batterikontroll, eller vad appen nu heter. Där kan man få väldigt precis information om hur batteriet mår och hur bra laddningskapacitet den har mm. Finns i HP Support Assistant
     
    Kristy gillar detta.
  15. Nevgh

    Nevgh Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2011
    Inlägg:
    404
    Mottagna gillanden:
    115
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    OnePlus 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    OnePlus 7 Pro
    Platta:
    iPad (6th Generation)
    Jag skulle rekommendera att du kikar på lätt begagnade Lenovo Thinkpads. 1-2 år gamla. 6te eller 7de generationens i5 eller i7 processorer. Brukar vara prisvärda i andra hand och har riktigt bra prestanda!

    Sen är det ju Thinkpads business orienterade datorer där stor vikt läggs på portabilitet och kraft. Samtliga Thinkpads är MIL-Certifierade, eller vad de nu kallas. De de tål, kyla, värme, "mechanical shock" osv... Nästan alla ha spill-resistenta tangentbord.

    Alla thinkpads brukar ha 3 års garanti. Så har du tur så kommer du hitta en dator med minst 1 års garanti kvar(Går via serie nummer)

    Kika efter T-Serien (T460 och framåt)
    X1-Serien (X1 Carbon 4th gen och framåt)
    och
    X-Serien (X260 och framåt)
    L-Serien (370, 470 och framåt)
     
    Meena och Jockmokk gillar detta.
  16. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 966
    Mottagna gillanden:
    11 146
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    Jag kan gå i god för ThinkPad om begagnat är tänkbart, har själv en T460s som fortfarande håller måttet.
     
    Meena och Nevgh gillar detta.
  17. R3b0rn

    R3b0rn Impartial Droid Moderator

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    5 066
    Mottagna gillanden:
    6 700
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue
    Webhallen.com

    7350:-

    Finns inget som slår denna just nu. i7 på det...
     
    Kristy, Meena, avenger och 1 annan gillar detta.
  18. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 166
    Mottagna gillanden:
    4 849
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a
    Telefon 2:
    Motorola Edge 40 Neo
    Platta:
    iPad
    Kristy och Meena gillar detta.
  19. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
    Spelaren funkar ju. Men processorn går nära 100% med i3 som jag har i min bordsdator. Ändå tar det över 3h för att packa ett APPLE event. För lång tid. Lutar mot en Lenovo 15" med intel sedan. Verkar vara kvalité. Får se då behovet kommer.
     
  20. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
    Prestandan är mig prio 1. Så Lenovo Thinkpads är någonting jag kommer att titta på sikt. Och då 15"