Försöka förstå Android eller återgå till Iphone?

Diskussion i 'Allmänt' startad av lenamarsan, 30 apr 2019.

  1. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Tack för svar.

    Om du har en jätteviktig app på din Android som du har massor av kritisk information i, backar du upp den på OneDrive då?

    *tar två starka huvudvärkstabletter och försöker förstå något av allt det här"
     
  2. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 107
    Mottagna gillanden:
    4 810
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Har nog ingen speciell app jag har kritisk information i som jag kommer på just nu. Foton är väl det närmaste men det backas upp automatiskt i Google Foto. Min spellista i Spotify finns ju kvar även om jag byter mobil.
    OneDrive är främst för mina Word dokument men man kan ha annat i den också, foton och filer.

    Grunden är Google kontot. Det följer med mig hela tiden även om jag byter enhet. Kontakter och telefonlistan följer med automatiskt. Så inga större problem rent generellt.
     
    eastbound, Kristy och jnsson gillar detta.
  3. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Hur kommer det sig att du har valt att ha dina Word-dokument i OneDrive istället för Google Drive?

    (Ursäkta om jag låter som Saga Norén i TV-serien Bron - hon hade f ö också Aspergers - men jag måste fråga om allting för att förstå logiken i Android i allmänhet och säkerhetskopiering i synnerhet... Någon någonstans måste ju ha funderat ihop något slags övergripande plan eller facit för hur det här ska fungera.... Hoppas jag....)
     
  4. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 107
    Mottagna gillanden:
    4 810
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Jag hade Windows Phone förut, så då var det OneDrive som gällde. När jag bytte till Android fortsatte jag med den.
    Visst används Google Drive i viss mån också. Men rent allmänt har Microsoft många bra appar på Android.
    I och med att de inte längre har en egen mobil plattform så satsar de mycket på sina appar som finns på Google Play.
     
    Last edited: 1 maj 2019
  5. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    OK.

    Det känns mer och mer som om ett ganska bastant teknikintresse och dito kunskap ska till för att man ska få en Android att fungera smidigt och logiskt. Jag skulle gärna VILJA vara en sån som kan korskoppla IFTTT med cesiumklockan i Ingelstadt och på så sätt med automatik få alla mail som kommer från min mamma att alltid vara mintgröna och ge ifrån sig en speciell signal, men.... Jag behöver ju inget sånt. Jag vill bara att allt ska fungera utan att jag behöver tänka. Och att allt ska vara extremt säkert och backup:AT. Jag vill bara sitta under min korkek och veta att mina anteckningar alltid kommer att finnas.

    Nu loggar jag ut för idag.
     
  6. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Ny dag, nya försök att förstå Android.

    Har laddat ned Onedrive för att där kunna göra backup på mina anteckningar som kommer att finnas i appen Nimbus Notes, och andra extra viktiga saker. Detta eftersom a) det verkar som om man aldrig säkert kan veta om appdata från en viss app säkert kommer med i den vanliga Google Drive-backup:en och b) det verkar som om Android/Google Drive-backupen bara utförs om telefonen ligger på laddning en hel natt och inte vidrörs under tiden samt c) det tydligen inte finns något "säkerhetskopiera nu"-kommando i Android.

    Men så läser jag i en annan tråd på detta forum:

    "OneDrive-appen är främst till för att titta på innehåll i OneDrive från telefonen, och inte så mycket för att ladda upp saker från telefonens interna minne till OneDrive frånsett då kamera/fotouppladdning."

    Stämmer detta? Jag trodde att en molntjänst innebar att man inte bara har åtkomst till sina filer utan även har full ändringsfunktionalitet på dem, oavsett enhet?

    Finns det NÅGON tjänst/app som gör det möjligt att bergsäkert säkerhetskopiera appdata från en app till ett moln, SD-kort eller liknande?

    I denna tråd har jag fått lära mig att appdata visserligen ingår i Google Drive-backup:en, men att det i högsta grad är beroende av om varje enskild app TILLÅTER att innehållet backas upp.

    På en Iphone bockar man bara i vilka appar som ska ingå i säkerhetskopieringen, och sedan Säkerhetskopieras dem. Eller så har i alla fall jag uppfattat det.

    Är det någon som orkar ta ett pedagogiskt helhetsgrepp på mina oroliga funderingar om hur jag enklast åstadkommer en BACKUP-RUTIN på min Sony, som liknar den i IOS?

    Jag är lycklig för alla som bidrar till tråden, men är inte så hjälpt av kortfattade inlägg av typen "Jag brukar använda XX (app, moln, program). Det funkar för mig."

    Det jag behöver är någon som säger "Jag tror jag förstår vad du försöker åstadkomma, och du kan uppnå det genom att YY" (pedagogisk steg-för-steg-förklaring som kan förstås av en 75-åring - jag är lite yngre men min teknikförståelse befinner sig i det åldersspannet.

    ELLER, någon som säger "Lenamarsan, jag har kollat igenom tråden, och det känns definitivt som att du ska hålla dig till Iphone. Det du vill uppnå går att lösa i Android, men det kräver tid, kunskap och intresse som jag inte tror att du har."

    ELLER, någon som kan peka ut dom värsta felaktigheterna i mina back up:funderingar och förklara att jag oroar mig helt i onödan, att allt viktigt kommer att finnas i Google Drive om Sonyn pajar, och att det jag tjatar om är ett icke-problem.

    Eller något.
     
  7. Ploki

    Ploki Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2014
    Inlägg:
    868
    Mottagna gillanden:
    248

    MINA ENHETER

    Om du nu har autistiska drag borde du inse det logiskt korrekta att köpa Android eftersom du då får mer för pengarna. Iphone är för oinsatta följare som inte tänker själva eller har arbetsgivare som betalar.

    För egen del kunde jag rent tekniskt inte bry mig mindre om iOS vs Android då båda är utmärkta system men prisvärdheten gör det till ett lätt val.
     
    Last edited: 2 maj 2019
  8. Dadde

    Dadde Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    1 096
    Mottagna gillanden:
    790
    Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Platta:
    Apple Ipad Air 16Gb
    Hej,

    Har läst igenom tråden nu och tänker att jag ska dela med mig lite om hur jag ser på det.

    Vad gäller backup/säkerhetskopiering/molnsynkronisering så är detta för mig samma sak så länge det betyder att det jag lägger in i telefonen följer med då jag byter telefon eller väljer att återställa den.

    Jag har personligen försökt att använda mig så mycket som möjligt av Googles egna appar för exempelvis bilder, anteckningar, podcast mm.

    Jag har flera gånger bytt telefon och Googles funktion att återställa backup från tidigare telefon har funkat utmärkt för mina behov.
    När jag startar den nya telefonen så frågar den om jag vill återställa från tidigare backup (det framgår även att det är från förra telefonmodellen). När jag gör det så laddas alla appar ner som jag tidigare hade installerat. Alla kontakter, samtalslistor, telefoninställningar och sms-konversationer likaså. Google har även kommit ihåg mina inloggningsuppgifter till andra appar så det har gått smidigt att logga in på nytt. I vissa appar har jag redan varit inloggad.

    Det finns även en knapp att trycka på om man vill vara säker på att allt är säkerhetskopierat. Detta ska dock ske automatiskt vid ändringar.

    Screenshot_20190502_131550_com.google.android.gms.jpg

    Sedan vad gäller Googles egen anteckningsapp Keep så säkerhetskopieras varenda inmatning man gör, varenda tecken, i realtid. Detta sparas på Googles servrar och jag kan direkt se det på både Ipad och dator och fortsätta anteckningen där.

    Har även använt Apples anteckningsapp på min Ipad och tycker att det funkar på samma sätt men anteckningarna sparas på Apples servrar istället för på Googles. Funktionsmässigt tycker jag inte heller att det är någon skillnad. Har aldrig hört något om att det finns en begränsning i hur länga anteckningar det går att göra.

    Nu var det längesedan jag använde Evernote men jag kommer ihåg att den var mer avancerad. Skulle gissa på att även den fungerar på samma sätt och säkerhetskopierar automatiskt de anteckningar du har. Där måste du dock ha ett separat Evernote-konto.
    Någon har även givit Microsofts Onenote som förslag. Även den fungerar på samma sätt att den automatiskt säkerhetskopierar de anteckningar du gör och du kan komma dem från alla enheter.

    Google Drive använder jag för att spara dokument, exelfiler, pdf-dokument och andra filer som jag vill ha kvar och som jag enkelt vill komma åt både från Ipad, mobil och dator. Se det som en mapp för valfria filer som du vill komma åt från samtliga enheter och som är säkerhetskopierade. Det går utmärkt att skapa nya mappar i Google Drive.

    För bilder och filmer använder jag Google Photos som säkerhetskopierar alla tagna bilder och filmer jag tagit. Detta görs så fort jag har tagit en ny bild (och har anslutning till internet). Dessa bilder kan jag sedan se både på Ipad och dator.

    Väldigt många spel som laddas ner från Google Play har stöd för Google Play Games. Vilket betyder att dina framsteg i spelet sparas och du kan fortsätta på samma ställe om du byter telefon.

    Så mycket mer har i alla fall inte jag behov av att säkerhetskopiera.

    Vad är det egentligen mer än anteckningar som du är orolig för om det säkerhetskopieras eller inte? Har du exempel på appar du använder dig av?

    Kan även tipsa om följande länk om du vill kunna ladda ner det som finns sparat på Google Servrar som filer till en dator:

    Logga in – Google Konton

    Hoppas att jag kunde bidra med någon hjälp :)

    Edit: Det jag tror kan röra till det lite är att tillverkare ofta slänger med ett eget säkerhetskopieringsverktyg. I ditt fall Sony i mitt fall Huawei. För mig har det funkat ypperligt med Googles funktion och det känns smidigare om man vill byta till en annan Androidtelefon av annat märke.
     
    Last edited: 2 maj 2019
    katho, eastbound, bernard och 1 annan gillar detta.
  9. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Japp, jag har autism. Ändå kan jag inte se att Android i varje given situation skulle ge "mer för pengarna" än Iphone. Då måste man först göra en stipulativ definition av begreppet "mer för pengarna". Innan man gör det, kommer alla människor att ha sin egen definition av begreppet, beroende av vad man ska använda sin mobil till, hur tekniskt lagd man är, om man trivs bäst i en sådan "gated community" som IOS är eller vill ha möjlighet att göra fler personliga val och anpassningar, som Android ger möjlighet till.

    Vad beträffar "oinsatt följare" så saknar det begreppet helt betydelse för mig. Jag vill ha en mobil som jag klarar att hantera med mina ytterligt bristfälliga IT-färdigheter.

    Jag förstår att IOS och Android numera har stora likheter med varandra. Det mesta man kan göra i det ena systemet, kan man säkert även göra i det andra.

    Men gränssnitten, användarupplevelsen, skiljer sig åt. Och för vissa, som mig, är det betydelsefullt.

    Liknelser kan vara ett känsligt kapitel och nu kanske jag upprör några, men som jag uppfattar det så är IOS som en charterresa med all inclusive, medan Android är som att köpa en flygstol och fixa resten på plats. Det finns gott om människor som avskyr charter, för att det är för enkelt och larvigt. Men för vissa människor kan det vara det bästa alternativet. En del ser det som ett härligt äventyr att förhandla om rumspriset med en kille som knappt kan engelska på ett litet hotell i en förort till Tokyo, och är dessutom övertygade om att resultatet av förhandlingen kommer att bli mycket bättre än om någon fjantig svensk resebyrå hade fixat det. Jag tillhör inte dem; det vardagliga livet är tillräckligt äventyrligt för mig. Vill jag ha en riktig utmaning så sätter jag på en thriller på Netflix
     
    indika och Kristy gillar detta.
  10. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Otroligt stort tack för ett mycket lärorikt inlägg!

    För att börja bakifrån, så inser jag att jag förmodligen inte har någon aktiverad säkerhetskopiering till Google Drive. Den säkerhetskopiering som jag har ibockad är, förstår jag nu, Sony Xperias "egen".

    Jag ska börja med att försöka kolla det.

    Bra att du frågar om vad det är jag egentligen är så angelägen om att säkerhetskopiera. Jag lider även av GAD (generaliserar ångestsyndrom), vilket förenklat kan beskrivas som "en total övertygelse om att allt som kan gå åt helvete också kommer att gå åt helvete, och det mycket snart".

    Jag har som tidigare sagts aldrig någonsin laddat ned musik, film eller böcker, och har kanske 500 foton på den Iphone som jag försöker avvänja mig från. De drygt 400 Anteckningarna är det viktiga. Så jag inser att min extrema rädsla för att mina data ska försvinna ter sig totalt löjeväckande sett mot bakgrund av att jag, jämfört med många av er, knappt har något på mobilen.

    Mer följer, nu ska jag försöka förstå VD jag har för backup inställd och varför.

    Övrigt:
    Sedan i morse har jag plötsligt en ny bakgrundsbild i Sonyn - den där bilden som syns innan man ens loggat in. Nåt slags skärmdump från Spotify som visar en relativt ung Dean Martin i motljus. Mig veterligen har jag aldrig ens öppnat Spotify på denna Sony. Men det är ju just det - det verkar vara lätt att komma åt saker här, som man inte vet hur man ska ändra.
     
  11. Ploki

    Ploki Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2014
    Inlägg:
    868
    Mottagna gillanden:
    248

    MINA ENHETER


    "...som jag uppfattar det så är iOS som en charterresa med all inclusive, medan Android är som att köpa en flygstol och fixa resten på plats."

    Fast det är det jag menar med att många iOS-användare är oinsatta följare. De går på en fördom bland Applecommunityn, istället för att ta reda på fakta.

    Och beträffande detta med prisvärdhet är det fullständigt absurt att påstå något annat när du måste lägga 10000 för att få en hyffsat modern mobil på iOS när något motsvarande på Android kostar 3000:-.
     
    Last edited: 2 maj 2019
    eastbound gillar detta.
  12. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    OK. Jag respekterar dina åsikter, men jag tror att vi tycker lite olika.
     
    Kristy gillar detta.
  13. Ploki

    Ploki Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2014
    Inlägg:
    868
    Mottagna gillanden:
    248

    MINA ENHETER

    På vilket sätt tycker vi olika?
     
  14. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Du anser att det är fullständigt absurt att köpa en Iphone istället för en Android. Jag delar inte - åtminstone ännu så länge, men jag kanske kommer att göra det någon gång i framtiden - den uppfattningen, av skäl som jag redogjorde för i mitt första svar till dig.
     
  15. Ploki

    Ploki Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2014
    Inlägg:
    868
    Mottagna gillanden:
    248

    MINA ENHETER


    Jag har inte sagt att det är absurt att köpa iPhone. Det är det inte.

    Jag sa att många iPhoneanvändare är oinsatta följare.
     
    eastbound gillar detta.
  16. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Nu blir jag kanske bannad som presenterar en bild på vad som står under Säkerhetskopiering i Inställningar i min XZ Premium - jag borde väl starta en tråd i XZ Premium-delen av forumet. Men det ter sig ogörligt för mig, särskilt som jag inte kan skilja på vad som är Android, och vad som är Xperia-specifikt.

    Enligt bifogade skärmdump har jag alltså Säkerhetskopiering både på, och inaktiverat. Det påminner mig osökt om Tage Danielssons berömda dubbelverkande tandkräm, som "dels gjorde tänderna vackrare, dels fulare".

    Vad betyder detta?
     

    Bifogade filer:

  17. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    OK, då säger vi så.
     
  18. Ploki

    Ploki Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2014
    Inlägg:
    868
    Mottagna gillanden:
    248

    MINA ENHETER

    Fast varför startar du en diskussion om Android och iOS om du inte vill diskutera frågan?
     
  19. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Enligt vad jag har läst här på forumet så försvinner Google Drive-backup:en efter 3 månader. Men det gäller ENBART backup:en, hoppas jag.... inte övrigt som man sparar på Google Drive?
     
  20. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Åkej, nu gick jag in på Google Drive och där verkar det som om det faktiskt görs en säkerhetskopiering.

    Återstår frågan om hur man ska tolka informationen i Sonyns Inställningar, där det står att Säkerhetskopiering är både på och inte på.

    Är det en annan säkerhetskopiering? Ska man ha båda igång eller tar dom ut varandra på något sätt?
     

    Bifogade filer: