Försöka förstå Android eller återgå till Iphone?

Diskussion i 'Allmänt' startad av lenamarsan, 30 apr 2019.

  1. Dadde

    Dadde Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    1 096
    Mottagna gillanden:
    790
    Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Platta:
    Apple Ipad Air 16Gb
    Kul att du tycker det :)

    Jag har för mig att Googles backup-funktion är automatiskt aktiverad. Men det kan ju vara bra att kolla för att vara säker. Det var längesedan jag hade en Sony nu så kan inte riktigt guida dig till stället för backup. I min telefon ligger det under Inställningar->Google->Backup. Det kan vara så att Google finns under typ Inställningar->Konton eller något på en Sony.

    Rent spontant så låter det som att du får hitta en antecknings-app som du gillar och som säkerhetskopierar dessa på ett bra sätt. Övrigt tror jag inte du behöver oroa dig alls över. Det sköter sig liksom själv :) Har ofta blivit förvånad över hur mycket som följer med till nästa telefon. Så som parade bluetooth-enheter, inloggning till wifi-nätverk, telefoninställningar jag haft tidigare mm.

    Det jag funderar lite på är att du tidigare använt Apples antecknings-app men inte känner att Google Keep är något för dig? Min upplevelse är att de är väldigt snarlika i funktionalitet. I Google Keep kan du skriva, lägga till bilder, rita, lägga till ljudinspelning, etiketter mm. Men som sagt så är ju Evernote och andra anteckningsappar mer avancerade. Så kolla upp hur den appen du föredrar gör med säkerhetskopieringen så blir det nog jättebra :)
     
    Kristy gillar detta.
  2. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Ja, jag har använt Apples inbyggda Anteckningar, enbart. Den fungerar perfekt för mig förutom att man inte kan göra foldrar/hierarkier (tror jag) .

    Jag har laddat ned och snabbtestar ett dussintal anteckningsappar på Sonyn, samt läst otaliga recensioner och jämförelser.
    Sen har jag lite speciella krav för att det ska funka med min Asperger-hjärna.

    Google Keep kändes fullständigt fel för mig. Jag vill ha ett tydligt foldersystem, inte "notisar".

    Evernote och Nimbus Notes är de jag har fastnat för. Problemet, som kanske inte är något problem, är att jag tror mig veta att ingen av dem har någon uttalad molnfunktion kopplad till sig.

    Men nu säger ju många här att synk och backup är samma sak, så då kanske jag ska försöka skruva ned min oro.

    En del av det hela är väl att Apples Anteckningar kommer som en fast installerad app, vilket i min värld är toppen. Det känns betydligt osäkrare när man själv ska välja en anteckningsappar i Play-butiken.

    Inte för att jag är rädd för att drabbas av virus och sånt - jag vet att det där Play Protect finns - men för att man kanske råkar välja en app som är konstruerad av Nisse Pärlemo i Vetlanda, som har snajdat ihop den över en grogg och inte uppdaterat den på några år.

    Jodå, jag vet att man ska kolla på betyg och antal nedladdningar

    Jaja, får jag bara klart för mig om jag ska köra både Google Drive-backup och Xperia-backup, så ska jag ge Sonyn en chans.
     
  3. Ploki

    Ploki Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2014
    Inlägg:
    868
    Mottagna gillanden:
    248

    MINA ENHETER

    Jaja, gör du det.
     
  4. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Ah, det finns något som heter "Hitta min enhet"! Då var den igångsatt, tror jag. Går ju riktigt bra idag . Skam den som ger sig!

    Någon som kan kommentera om det är bra eller dåligt att ha BÅDE mobilens egen - i det här fallet Sonys - säkerhetskopiering OCH Google Drives säkerhetskopiering påslagna?
     
  5. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 391
    Mottagna gillanden:
    1 740

    MINA ENHETER

    Det skadar nog inte att ha både Googles och Sonys backup påslagen. MEN: om du byter till en Android-telefon som inte är Sony i framtiden så kommer datan i Sony-backupen vara i princip värdelös. Så förlita dig inte på Sony-backupen, förlita dig istället främst på Googles backup. Se till att allting av vikt för dig hamnar i Google-kontot. Men om Sony lyckas spara någon data som Google missar så skadar det såklart inte att ha den aktiverad också, som en reserv.

    Jag har inte läst hela tråden, men om du vill ha en anteckningsapp som inte är skriven av Nisse från Vetlanda så tycker jag nog ändå att Google Keep är en av de tryggaste lösningarna. Testa den igen! Du kan leva säkert med att Google Keep kommer finnas kvar i många år, medan Evernote och andra relativt stora företag skulle kunna gå i konkurs utan förvarning. Det finns visst ett "folder-system" i Keep, dock kanske inte på sättet du är van vid. Du kan tagga anteckningar med en "label". Öppnar du sedan den labelen (vad det nu kallas på svenska) från sidomenyn så fungerar det ungefär som en mapp. Mitt tips är att du skriver anteckningar, taggar med den label du vill, sedan kan du arkivera anteckningen. I Keeps huvudflöde kommer det då vara rent och fint, med bara aktuella saker som du vill ska synas direkt i appen. Medan dina arkiverade anteckningar, taggade med en label, enkelt kan hittas från sidomenyn genom att gå in på rätt "label". Testa! Det är verkligen precis som en mapp. Skillnaden är att "labels" innebär att en anteckning kan vara i flera labels ("mappar") samtidigt. Gmail har ett liknande system, med labels istället för mappar.
    I Keep ska man aldrig ta bort anteckningar. Istället arkiverar man dem, är min starka rekommendation. Då kan du alltid gå tillbaka i historiken om du skulle vilja. Arkiverade anteckningar raderas inte, utan ligger alltid kvar.

    Google Keep finns både som Android-app, Ios-app och i webbläsaren. Nackdelen med Apples skittjänster är ju att de inte alls finns för andra enheter, t.ex. Android, vilket tyvärr drabbat dig nu när dina anteckningar inte kan överflyttas till din nya telefon (iaf inte på något enkelt sätt). Men om du i framtiden återgår till Iphone så kan du alltid dra ner Google Keep och hitta allt precis som du lämnade det. En stor fördel.

    Säkerhetskopiering är i mitt tycke något av det viktigaste om man har en smartphone. Så många är de människor som förlorat viktig data för att de varit dumma och skitit i säkerhetskopiering. Så jag tycker det är strålande att du tar detta på allvar. Mitt tips är att gå in i Google Photos och se till att säkerhetskopiering är aktiverad. Google Photos är den absolut bästa appen när det gäller att säkerhetskopiera foton och filmer. Den erbjuder helt gratis lagring. Nästa tips är att du laddar ner en egen app för att säkerhetskopiera sms och samtalshistorik. Trots att nyare Android-versioner erbjuder sådan backup så är det ingen pålitlig backup, av ett antal anledningar (bl.a. att säkerhetskopia bara görs på natten, om du har tur, varför du kan förlora flera dagars sms om din telefon försvinner eller går sönder). Jag anser att denna app, som laddar upp alla sms och samtalshistorik till Gmail, är riktigt bra:
    https://play.google.com/store/apps/details?id=com.zegoggles.smssync&hl=en
    Det kan vara ett tips!
     
    Kristy gillar detta.
  6. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Ännu en fråga:
    Hur går man "ett steg framåt" när man surfar på en Android?
    På Iphone finns det två små pilar längst ned på skärmen - en pil vänster (gå bakåt) och en pil höger (gå framåt). Finns det någon motsvarighet på Android?
     
  7. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 966
    Mottagna gillanden:
    11 149
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    Om du kör Chrome - de tre prickarna uppe till höger om adressfältet.
     
    Kristy gillar detta.
  8. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 391
    Mottagna gillanden:
    1 740

    MINA ENHETER

    Det stämmer att Google Drive-backupen försvinner efter tre månader - OM DIN TELEFON INTE LADDAT UPP NÅGON BACKUP PÅ SÅ LÅNG TID. Det gäller alltså i praktiken om du inte använt din telefon alls på tre månader. Detta utgör ingen risk så länge du använder din telefon regelbundet. Om du skulle återgå till en Iphone i tre månader, eller om du skulle hamna i häkte eller på sjukhus i tre månader, då försvinner backupen. Och det blir givetvis problematiskt. Bland annat därför rekommenderade jag appen Smsbackup+ i mitt inlägg ovan, som åtminstone sparar sms och samtalshistorik i Gmail, som en förebyggande åtgärd.

    Jag ser på dina inlägg att du antagligen har varit inne och läst i tråden jag skapat:
    Samlingstråden för Googles backupfunktion i Android-telefoner
    Bra! Om inte, gör det annars!

    För att sammanfatta väldigt kort så finns det flera sätt att spara data till molnet på Android-telefoner. Om man använder termen säkerhetskopiering, synk, backup eller något annat är egentligen oväsentligt. Det finns några skillnader mellan orden I MITT TYCKE, men i många fall används termerna som om de vore synonymer. Låt oss därför utgå från det här.
    Den allra bästa typen av backup är när datan kopieras automatiskt till ditt Google-konto, och mellan alla dina enheter direkt utan dröjsmål. Appar som använder denna backuplösning är bland annat Google Photos, Google Keep, Google Kalender, Google Fit, Google Play Music, Kontakter, Gmail m.fl. Då behöver man inte oroa sig alls, allting sköts i bakgrunden. Om du skulle tappa din telefon kommer all data vara säkerhetskopierad och den senaste versionen finnas sparad online.
    Den sämre lösningen, som du varit inne och nosat på, är när "appdata" säkerhetskopieras till Google Drive. Denna data finns bara på en enhet, och kan inte delas mellan alla dina enheter. Säkerhetskopieringen sker bara en gång per dygn, om du laddar telefonen (men går numera att starta manuellt genom den blåa knappen inne i inställningar). Denna data raderas efter tre månader, som du säger, om du inte använt din telefon på så lång tid. (Däremot tar Google aldrig bort lokal data, så om du efter tre månader skulle starta din telefon och vilja använda den igen, så kommer datan finnas kvar och en ny molnkopia kan skapas). För att vara tydlig, övriga filer på Google Drive påverkas inte av tremånadersgränsen - det är bara "appdata" som kan raderas. Google kallar appdata-backupen "Drive backups", för att det ska låta ungefär som Icloud backups. Det är endast en marknadsföringsgrej. Denna säkerhetskopiering har egentligen inte mycket med Google Drive att göra, förutom namnet. Du kan till exempel inte ens komma åt datan i Google Drive, endast telefonen kan hitta den. Det är en "dold mapp".

    Vilka appar använder då denna, sämre, metod? Enligt min mening är det väldigt få appar som använder denna metod för viktig data. Visst, du kanske förlorar lite inställningar här och var om det skiter sig, såsom inställningarna du gjort i SL-appen/Västtrafik-appen och liknande. Så det kan bli lite pillande, om appdatan skulle försvinna eller inte följa med för att utvecklaren har inaktiverat det. Men knappast något ovärderligt skulle försvinna.
    Om du använder en app som innehåller någon viktig data, typ OneDrive, Evernote eller något annat, så erbjuder de i regel en egen synkronisering till kontot hos deras tjänst. Om du t.ex. har Västtrafik ToGo-appen (som innehåller bussbiljetter du köpt här i Göteborgsområdet, ganska viktig data) så erbjuder Västtrafik givetvis ett konto där dina biljetter kommer sparas, vilket gör appdata helt ointressant att spara. Så är det i regel för de flesta tjänsterna, dvs inget att oroa sig för. Undantagen jag nämnde, som använder appdata-metoden, är sms, samtalshistorik och några liknande grejer. Även wifi-lösenord, telefonens inställningar m.m. riskerar du att förlora. Enligt min mening är detta sällan en risk i realiteten.
     
    katho, Dadde och Kristy gillar detta.
  9. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Galet stort TACK för ett härligt pedagogiskt inlägg!

    Jag ska ge Google Keep ett försök till. Håller helt med dig om att det är dumt med såna appar som bara funkar på IOS. En av Anledningarna till att jag valde Evernote och Nimbus Notes är att de fungerar i bägge systemen.

    Kul att du tar upp detta med etiketter. Jag har nämligen EXTREMT svårt att förstå dem. Jag har nån Gmail-adress som jag i möjligaste mån undviker att använda eftersom jag avskyr själva strukturen i G-mailappen. Etiketterna ger mig svag panik. Det måste vara foldrar för att jag ska förstå.

    Men som sagt, jag ska prova en gång till. Men annars verkar det väl vara lugnt att använda Evernote eller Nimbus. Särskilt extremviktiga anteckningar kanske jag kan skicka - eller dela heter det väl - en och en till Google Drive, som extra säkerhet..?

    Angående den SMS-backup-app som du rekimmenderar: När det väl blir kritiskt läge och man ska återställa, eller byta till en ny mobil - hur vet systemet då att den ska återställa från SMS-appen, och inte från den SMS-backup som ingår i Google Drive?
     
  10. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Nu ska vi se här.... Bakom de tre prickarna finns en lång lista av val, såsom Dela länken, Kopiera länken osv...??
     
  11. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 966
    Mottagna gillanden:
    11 149
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    Samt en framåt-pil.
    [​IMG]
     
    Dadde gillar detta.
  12. Dadde

    Dadde Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    1 096
    Mottagna gillanden:
    790
    Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Platta:
    Apple Ipad Air 16Gb
    Tänkte ge ytterligare ett tips om anteckningar.

    Skulle en idé kunna vara att använda Google Drive och Googles egen Word-app (Google Dokument)?

    Google Dokument

    Google Dokument sparar automatiskt till Google Drive direkt när du skriver. I Google Drive kan du sedan ordna dokumenten hur du vill i mappar. Du kan även direkt i Google Dokument välja i vilken mapp i Google Drive som du vill att dokumentet skall sparas i men hinner du inte detta/glömmer bort detta så sparas det automatiskt rakt upp och ner i Google Drive på förstasidan. Dessa dokumentfiler går sedan enkelt att ladda ner till en dator som Wordfiler (.doc) som kan läsas av Microsoft Word om man skulle vilja det. I Google Drive tar dessa filer inte någon plats utan du kan spara hur många som helst.

    Denna lösning går även att köra på dator och Iphone/Ipad.
     
    Last edited: 3 maj 2019
    Kristy gillar detta.
  13. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Ah! Tack!
     
  14. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Det låter som ett mycket bra alternativ!
    Jag ska testa även det.

    Om man då vill att Google Drive ska vara så lättillgängligt som det bara går, kan man göra så att det finns en direkt synlig ikon för den på skärmen? Eller kanske är det bättre att installera Evie Launcher, som jag redan testat på en annan telefon, och som passade min autistiska hjärna utmärkt. Alla appar fullt synliga i en lång scrollningslista i bokstavsordning.

    Ni är fantastiska här på forumet! Det här kanske ordnar sig till slut!
     
  15. Dadde

    Dadde Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    1 096
    Mottagna gillanden:
    790
    Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Platta:
    Apple Ipad Air 16Gb
    Ja det går utmärkt. Inne i applådan långtrycker du bara på Google Drive och sedan släpper den på den hemskärm du vill att den ska ligga på.
     
    Kristy gillar detta.
  16. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Åh, vad bra!

    Det är mycket nu....
    Om jag nu ska använda Google Drive som "anteckningsapp", var börjar jag skriva liksom? Var hittar jag själva ordbehandlingsfunktionen?

    Ah, nu ser jag att du skrev Google Dokument! Då ska vi se var man hittar den...
     
  17. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Skapade snabbt tre testdokument som nu ligger "löst" i Google Dokument.

    Sedan klickade jag på mappsymbolen högst upp, vilket jag trodde skulle resultera i "Skapa ny mapp", men istället står det:

    Öppna med Google Drive
    Lagring på enhet

    Vad menas med det? Hur skapar man nya mappar?

    Jag skulle vilja börja med att skapa 8-10 olika mappar, som jag sedan kan lägga mina anteckningar i. Alltså en enkel trädstruktur, på samma sätt som i en vanlig dator, där man går in på Dokument och ser ett antal prydliga (nåja) mappar.
     
  18. Dadde

    Dadde Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    1 096
    Mottagna gillanden:
    790
    Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Platta:
    Apple Ipad Air 16Gb
    Det går utmärkt att skapa en mappstruktur. För att se alla dina mappar så trycker du längst ner i höger hörn på mappsymbolen. För att skapa nya mappar trycker man bara på plusknappen och väljer "Mapp". På plusknappen kan du sedan trycka för att skapa ett nytt dokument eller om du vill gå direkt via appen Google Dokument.

    Screenshot_20190503_083914_com.google.android.apps.docs.jpg
     
    Kristy gillar detta.
  19. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Jaha, nu börjar jag förstå lite.... Testdokumenten jag skapade hamnade direkt i Google Drive. Det kanske är där jag ska skapa mappar. Men hur gör man?

    Och när jag är i Dokument och skriver, finns det då möjlighet att direkt spara i rätt Drive-app?

    Jag tänker mig att när jag klickar på Spara i dokumentet, så får jag upp en lista med alla dokumentmappar på Drive, så att dokumentet hamnar i rätt mapp?

    "Spara på Google Drive i:
    Recept
    To do
    Försäkringskassan
    Dagbok
    Noveller
    Intressanta webartiklar
    Lägenheten
    Viktiga kvitton och manualer"
     
  20. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Puh.

    Hur får jag in löst liggande dokument i en mapp? Jag försökte dra in dem fysiskt, men det verkar inte fungera...