INOKIM OX

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av x_tonic, 22 apr 2019.

  1. x_tonic

    x_tonic Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 apr 2019
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    17
    OX har en mjuk start innan den dra på ordentligt. Hade inte velat ha max acceleration i starten på denna då det hade blivit näst intill farligt i många trafiksituationer...
     
  2. x_tonic

    x_tonic Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 apr 2019
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    17
    Räckvidden är för övrigt rätt bra, körde lite över 3mil igår och när jag kom hem efter första åkningen, så hade inte batterimätaren rört sig alls. Det kanske är en vanesak men jag tyckte det blev rätt obekvämt att stå upp så länge så att jag ska maxa den vet jag inte om jag kommer att orka. Hahaha
    Ni som kört ett tag hur långt brukar ni åka innan ni känner att det känns obekvämt att stå upp?
     
    ludde28 och bernard gillar detta.
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 697
    Mottagna gillanden:
    44 677
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag har som max kört runt 1,5 mil enkel färd på m365, och det var väl inte direkt jättebekvämt mot slutet.

    Att du mäktade med 3 mil var rätt imponerande, men är dämpningen bra blir det kanske något bekvämare. Det känns rätt rejält i ryggen på M365 efter ett tag tycker jag, men den är hårdare att åka på ocks.

    En del tillverkare har en sadeltillsats man kan sätta på brädan, men där väl frågan om en elcykel inte är ett bättre alterantiv. Dvs om man regelbundet skall åka så långt. Sparken gör sig nog bäst för sträckor på någon mil enkel färd, även om man till och från så klart kan ta en längre avstickare om sparken tillåter :)


    Om batterimätaren knappt rör sig efter 3 mil är räckvidden episk. Det låter nästan som den kan konkurrera med en bättre elcykel då. Tror du man kan nå 8 mil eller däromkring?
     
  4. ludde28

    ludde28 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2011
    Inlägg:
    792
    Mottagna gillanden:
    644
    Operatör:
    Vimla + Telenor
    Telefon:
    S20 + 512GB mSD, P10 + 256GB mSD

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla + Telenor
    Telefon:
    S20 + 512GB mSD, P10 + 256GB mSD
    Platta:
    Samsung Tab S3 LTE
    Beror lite på om du använder den dagligen som pendling eller bara då och då.
    Vid pendling så 25-30min är nog max innan det blir "tröttsamt" (efter nån månad, när nyhetens behag har släppt).
    Själv har jag hade jag 15min (inkl. alla rödstopp) till jobbet med M365 Och har inte tröttnat på det. Åkte året runt (utom vid snö och is)
    Nu tar det 10min (inkl. alla rödstopp) med Zero9 :-) :-) :-) . Men kommer nog att begränsa den till lite mer "normal" 30-35km/h. Bromsarna är bra även i dessa hastigheter.
    Då och då-körning = tills batteriet tar slut :-)
     
    bernard gillar detta.
  5. raptor

    raptor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2009
    Inlägg:
    629
    Mottagna gillanden:
    196

    MINA ENHETER

    Jag köpte zero 9.
    Jag ville ha något jag lätt kan lasta in i bilen.
     
  6. x_tonic

    x_tonic Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 apr 2019
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    17
    Dämpningen och komforten är riktigt bra ja. Fick inte ont i ryggen alls, mest stel i benen av att stå länge.
    Körde de 3 milen på slät väg utan några större backar. Hade dock rätt bra med fart hela tiden.
    Ska dra upp den på full laddning imorgon och se hur långt jag kommer på en laddning.
    8 mil är nog ingen omöjlighet.
    Funderar på hur exakt mätaren på den är, kanske ska Mäta med iPhonen? Går det? Använder man googlemaps då?
     
  7. x_tonic

    x_tonic Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 apr 2019
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    17
    Vad väger Zero 9?
    Min väger 28kg. Har den i bagaget på bilen till jag ska ladda den. Iaf nu innan det bli för varmt. Annars bli det i trappor upp till 3e vån. Haha
     
  8. x_tonic

    x_tonic Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 apr 2019
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    17
    Minns inte hur länge jag var ute igår, men lätt över en timme och först då kände jag att man blev rätt stel i benen. Har runt en halvmil till jobbet enkel väg så kommer va rätt chill. :)
    Ja 30km/h är rätt lagom fart tycker jag.
    Hur är dämpningen på Zero 9?
     
  9. ludde28

    ludde28 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2011
    Inlägg:
    792
    Mottagna gillanden:
    644
    Operatör:
    Vimla + Telenor
    Telefon:
    S20 + 512GB mSD, P10 + 256GB mSD

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla + Telenor
    Telefon:
    S20 + 512GB mSD, P10 + 256GB mSD
    Platta:
    Samsung Tab S3 LTE
    Jag har inte vägt den (Zero9), men enl. spec 18kg. det tangerar den övre gräns vad jag anser är "bärbart" utan att fälla ner ( som vid max en 1/2 trappa upp). Om man fäller ner då kan man bära lite längre, men fortfarande är det nästan max gräns.
    Fält är den inte större än M365 (ryms i M365:s väska).
     
  10. raptor

    raptor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2009
    Inlägg:
    629
    Mottagna gillanden:
    196

    MINA ENHETER

    28 kg är fett mycket.
    Vad har du för typ av bil? Hade jag haft en kombi hade livet varit lättare :)
    Det jobbiga är att man inte ens vågar lämna dessa scootrar låsta.
     
  11. ludde28

    ludde28 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2011
    Inlägg:
    792
    Mottagna gillanden:
    644
    Operatör:
    Vimla + Telenor
    Telefon:
    S20 + 512GB mSD, P10 + 256GB mSD

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla + Telenor
    Telefon:
    S20 + 512GB mSD, P10 + 256GB mSD
    Platta:
    Samsung Tab S3 LTE
    Komfortabel, även om kullersten känns, men inte lika mkt. som på M365, för att inte tala om sparkar med solida däck, vare sig de har ellr inte har dämpning.
    Kör ma nlagligt på kullersten så är det helt OK.
    30-35km/h känns bra på Zero9 (även maxfart om det är rakt och fint underlag), tack vare stabilt uppförande, det breda styret och framförallt bromsar som klarar av att ta ner farten.
    edit: frambroms kan om man vill nypa till så att man åker med näsan i backen, därför ska man ha den lite lösare.
     
    Last edited: 1 maj 2019
    bernard och x_tonic gillar detta.
  12. x_tonic

    x_tonic Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 apr 2019
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    17
    Haha, ja det är rätt mkt skrot att dra upp och ner. Men att låta den stå ute finns ju inte på kartan... Vet inte än hur jag ska göra när jag ska handla? Hur gör ni andra? Vill ju som sagt inte lämna den utan uppsikt...
    Har en ny Ford Mondeo så det är rätt lugnt att lasta in den i den.
     
  13. ludde28

    ludde28 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2011
    Inlägg:
    792
    Mottagna gillanden:
    644
    Operatör:
    Vimla + Telenor
    Telefon:
    S20 + 512GB mSD, P10 + 256GB mSD

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla + Telenor
    Telefon:
    S20 + 512GB mSD, P10 + 256GB mSD
    Platta:
    Samsung Tab S3 LTE
    Jag är tillbaka på ruta ett, då jag inte har hunnit skaffa ett bygellås än, dvs. jag går in i affären med den. Lägger korgen på ståplattan. Innan låste jag den vid cykelstolpar (bygellås). Bara man ser till att den inte går att lyfta över (som hände med min i stress).
     
    bernard gillar detta.
  14. raptor

    raptor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2009
    Inlägg:
    629
    Mottagna gillanden:
    196

    MINA ENHETER

    Såg en inokim quick 3 I city med U-lås. Det såg inte riskabelt ut på något sätt.
    Ska nog inte bara problem att låsa dessa på ett snyggt sätt i några minuter utanför en affär. Särskilt där det rör sig mycket folk Många tror ändå det är en voi :)
     
    x_tonic gillar detta.
  15. x_tonic

    x_tonic Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 apr 2019
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    17
    Ja, jag har också tänkt gå in i affären med den, men känns så fantastiskt märkligt att dra runt på den inne på maxi så jag har backat ur varje gång. haha!
    Har du något bra tips på lås?
     
  16. raptor

    raptor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2009
    Inlägg:
    629
    Mottagna gillanden:
    196

    MINA ENHETER

    Tycker det borde vara helt ok. Jag menar en barnvagn tar mer plats och har dessutom två extra hjul
     
  17. ludde28

    ludde28 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2011
    Inlägg:
    792
    Mottagna gillanden:
    644
    Operatör:
    Vimla + Telenor
    Telefon:
    S20 + 512GB mSD, P10 + 256GB mSD

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla + Telenor
    Telefon:
    S20 + 512GB mSD, P10 + 256GB mSD
    Platta:
    Samsung Tab S3 LTE
    Ett U-lås som är lätt men har hyffsat bra klassning.
    Problemet är inte att hitta ett bra lås, men att hitta hållare till låset då sparkens stång är inte rund (eller hitta alt. hur fästa låset när det inte används).
     
  18. BrunoX

    BrunoX Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 sept 2018
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    38
    Jaha om det går så löser det ju problemet!
     
  19. BrunoX

    BrunoX Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 sept 2018
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    38
    Tack för snabbt svar!
    Jo, du har nog rätt att båda märkena är riktigt bra. Inokim ska trots allt vara kända för att ha hög kvalité och stabila modeller så jag borde kunna vara lugn på den fronten. Även om priset är högt känner jag att det är värt om man får värde för pengarna.
    Störande hur 10X är så lik OX vilket gör valet svårare hehe... Men det lutar mer åt OX just nu pga att jag bor i lägenhet på tredje våningen (ingen hiss) som troligen inte blir hanterbart, åtminstone i längden, att ta upp varje dag med Zero 10Xs vikt på 35 kg. OX är redan tung men 28 kg känns som gränsen av vad jag klarar lyfta.
    De community jag hittat är ganska utspridda och är främst olika Youtube-kanaler med folk som moddat sina Inokims samt webbsidor där man säljer modifikationerna för OX. Men tänker man mer gemensamma forum så har jag hittat två på Reddit, https://www.reddit.com/R/InokimOwnersClub och den mer generella escooter-forumet All things about escooter or electric scooters där jag fått en del info om både OX och 10X.
    Har dock sett några OX-ägare klaga på att bromsarna är något för svaga, i alla fall i högre hastigheter. Är det något du också märkt av? Vad anser du om bromsarna?
     
  20. BrunoX

    BrunoX Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 sept 2018
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    38
    Ah jag förstår, zero 9 är klart mer portabel.