Hjälp med Utveckling!

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av presbyran, 17 sept 2009.

  1. presbyran

    presbyran Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2009
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hejsan alla Droids! :)


    Vill bara fråga en grej....
    Om jag vill börja utveckla spel och apps till Android....behöver jag då Android Dev phone 1 ??? eller funkar bra med vilken som helst ???

    Tänkte köpa HTC Hero....blev nu lite fundersam....så snälla hjälp mig....

    Behövs Android Dev 1 eller funkar med vilken Android telefon som helst!


    Tacksam för svar!
     
  2. gazab

    gazab Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2009
    Inlägg:
    291
    Mottagna gillanden:
    4
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 2
    Det funkar med vilken telefon som helst.
     
  3. echt

    echt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2009
    Inlägg:
    811
    Mottagna gillanden:
    111
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact
    behöver inte ens en telefon, det finns en emulator med SDKn som funkar bra
     
  4. presbyran

    presbyran Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2009
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Låter nice !

    tackar!
     
  5. presbyran

    presbyran Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2009
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    jo jag vet,....men ville ha en telefon!

    tack iaf!
     
  6. Jompe71

    Jompe71 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    48
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Som sagt förrut, SDK funkar bra... hitills!

    Tyvärr tror jag (och det finns inga garantier för annat) att Android som SDK kommer att drabbas av mobil leverantörernas slarv i implementation av API:et.
    Ta J2ME som exempel, inget fel i API:et som sådant, men att porta applikationer/spel så att dom fungerar till alla telefoner har blivit "big business" för vissa företag.

    Således tillverkarnas slarv blir ditt problem om du vill gå world-wide...
    Lite som DHTML/CSS är i browser världen, den ena work-arounden efter den andra för respektive brusare.

    Än så länge klarar du dig med SDK emu (eftersom den aldrig ljuger), men inom 1-2 år är den endast funkis som bevis till 75% av Android stödda telefoner tror jag.
     
  7. echt

    echt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2009
    Inlägg:
    811
    Mottagna gillanden:
    111
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact
    Nja skillnaden är ju det att porta ett spel mellan t.ex. en Nokia som kör sitt eget OS och en SE som kör sitt, även om båda klarar J2ME standard så kan de ha lagt upp det på olika sätt för det är olika OS, ungefär som att jämnföra Windows och Linux, båda har OpenGL som fungerar likadant men du måste ta hänsyn till systemet runt, medan Android i sig är ett eget OS.
    Självklart kommer det "flavors" av det precis som med Linux men tvivlar på att variationen är så stor som du tror utan blir nog mer som att jämnföra Debian och Ubuntu (som bygger på Debian) där det mesta går utan problem att köra med undantag för att vissa saker kräver nyare/äldre versioner av andra program.
    Speciellt som google jobbar stenhårt med att det ska vara just crossplattform så det ska inte spela någon roll, på det kommer så klart hårdvaruskillnader men ett av huvudmålen med Android som finns är just kompatibilitet, det är andledningen till att Android i sig är ett "Java OS" på en c/c++ bädd trots att ren C eller annat är snabbare, 99% av applikationerna kommer ju vara riktade enbart mot Java delen och därmed inte behöva göras om och det underliggande spelar ingen roll för utvecklarna.
     
    Last edited: 17 sept 2009
  8. PatrikS

    PatrikS Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jun 2009
    Inlägg:
    1 123
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

    nja, basen i j2me är nog att anse vara identisk, det är däremot en bunt med JSR:er som telefonerna har eller inte har.
    Det står utvecklarna fritt att lägga till egna delar till telefonerna också antar jag.

    Nu var det iofs riktigt länge sen jag tittade på j2me... jag kodade lite j1me för Ericsson T68i faktiskt.. så länge sen :D
     
  9. sandos

    sandos Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2009
    Inlägg:
    715
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Jo, J2ME är ju en SUN-standard däreför är den ju rätt välspecad. Problemet är att buggar, JSR:er och tillverkar-specifika API:er skiljer mellan mobilerna iaf.

    Tyvärr verkar ju android vara på väg lite åt samma håll. Men om android "hänger med" bra nog så kommer nog inte företag känna att de behöver göra egna API:Er/framewrosk och så. Men vet inte hur troligt det är att google lyckas tillfredsställa alla. :)
     
  10. ellis

    ellis Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2009
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det är ju ändå inte telefontillverkarna som implementerar Android API:et. Man har nu f.o.m 1.5 möjlighet att skriva feature packs eller vad man ska kalla de, som sedan specifieras i manifest.xml i APK:n.

    Så skriver du nått med SDK 1.5 och Google API (som är ett separat paket, som kommer med i standard SDKn), så kommer programmet ändast gå att installera på telefoner som uppfyller dessa krav.

    Så det kan bli en något splitrad å okontrolerad marknad i början innan standarder skapas runt egenskaper som ännu inte är implementerade i någon android version. Men att någon skulle implementera Android APIt fel tvekar jag starkt på eftersom de inte finns ett API att implementera då de ingår i bas-OS:et.
     
  11. sandos

    sandos Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2009
    Inlägg:
    715
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Men HTC har ju tex. ett eget ramverk som gör många av deras applikationer svåra/omöjliga att porta. Det är ju tråkigt om alla tillverkarna gör sådana, och sedan kanske ett blir så populärt så tom tredjeparts-utvecklare börar utvecka mot de.

    Men nej, android i sig tror jag ingen ska lyckas sjabbla sönder.