Nja skillnaden är ju det att porta ett spel mellan t.ex. en Nokia som kör sitt eget OS och en SE som kör sitt, även om båda klarar J2ME standard så kan de ha lagt upp det på olika sätt för det är olika OS, ungefär som att jämnföra Windows och Linux, båda har OpenGL som fungerar likadant men du måste ta hänsyn till systemet runt, medan Android i sig är ett eget OS.
Självklart kommer det "flavors" av det precis som med Linux men tvivlar på att variationen är så stor som du tror utan blir nog mer som att jämnföra Debian och Ubuntu (som bygger på Debian) där det mesta går utan problem att köra med undantag för att vissa saker kräver nyare/äldre versioner av andra program.
Speciellt som google jobbar stenhårt med att det ska vara just crossplattform så det ska inte spela någon roll, på det kommer så klart hårdvaruskillnader men ett av huvudmålen med Android som finns är just kompatibilitet, det är andledningen till att Android i sig är ett "Java OS" på en c/c++ bädd trots att ren C eller annat är snabbare, 99% av applikationerna kommer ju vara riktade enbart mot Java delen och därmed inte behöva göras om och det underliggande spelar ingen roll för utvecklarna.
Last edited: 17 sept 2009