Tips: Xiaomi M365 Smart Electric Scooter

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av dave333, 2 jul 2017.

  1. Jackiie

    Jackiie Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jun 2012
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Var köper en billigast nytt batteri om det blir problem med det gamla?
     
  2. sandpappa

    sandpappa Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2009
    Inlägg:
    136
    Mottagna gillanden:
    9
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung s10e, iPhone XS

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung s10e, iPhone XS

    Vart köpte du första och vart andra? Tänkte så man köper "rätt" :)

    Vad är skillnaden egentligen?
     
  3. sandpappa

    sandpappa Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2009
    Inlägg:
    136
    Mottagna gillanden:
    9
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung s10e, iPhone XS

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung s10e, iPhone XS
    Har kollat i tråden och försökt söka, är det någon som har tips på de optimala inställningarna på custom firmware?
     
  4. Adde86

    Adde86 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 apr 2019
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    3
    Där står det 1.3.8 och jag gjorde inga ändringar utan tog de förvalda för cfw w i toolkit. Det står nåt om bms 1.5 och nån siffra till (har glömt nu), men vet inte vad det är. Tror du jag har gjort nåt fel?
     
  5. ludde28

    ludde28 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2011
    Inlägg:
    792
    Mottagna gillanden:
    644
    Operatör:
    Vimla + Telenor
    Telefon:
    S20 + 512GB mSD, P10 + 256GB mSD

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla + Telenor
    Telefon:
    S20 + 512GB mSD, P10 + 256GB mSD
    Platta:
    Samsung Tab S3 LTE
    Om du flashat in filen korrekt så borde det märkas. Mest märker du det då batteriet är fulladdat 100-60%.
     
  6. Fr0nt

    Fr0nt Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 apr 2019
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    3
    Första var från Webhallen och andra från Inet. Den från Webhallen hade latch som var gjort från "aerospace grade aluminium" och jag hade läst att den kan gå sönder när man använder scootern lite oftare, typ kolla på bilden här https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/61jYXTntn2L._SL1600_.jpg

    Xiaomi uppdaterade latchen när de lanserade m365 pro så latchen på den från Inet är lite större än innan och gjort från stainless steel eller nåt sånt. Jag tror att man kan också slippa att avända spacer i den nya. Jag hade köpt modification kit 2.1 från curioisjoe och såg att det finns inte tillräckligt mycket plats för en spacer i den nya latchen alls.
     
  7. jkej

    jkej Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2019
    Inlägg:
    80
    Mottagna gillanden:
    47
    Tog min m365 till jobbet för första gången igår. Fan vilken härlig åkning! Tyckte det kändes betydligt mjukare över kanter och gatsten än när jag testade en Voi-scooter för ett tag sen. Får hoppas att jag slipper punka på ett tag bara.

    På vägen hem blev jag dock överraskad av en ihållande regnskur. :eek: Jag blev rätt orolig, för jag har ännu inte hunnit göra nåt för att regnsäkra den. Funderade på att avbryta resan, men hade inga bra alternativ för att ta mig hem, så jag hoppades på det bästa och körde hela vägen hem i regnet. Jag försökte undvika större vattenpölar, men det var inte alltid så lätt. Jag märkte inte av några problem under resan, men är lite orolig för att den ska ha tagit in vatten på nåt känsligt ställe. Är det nån risk att det uppstår problem i efterhand för att den har tagit in vatten tro?
     
  8. zalsson

    zalsson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 sept 2011
    Inlägg:
    305
    Mottagna gillanden:
    107

    MINA ENHETER

    Saker kan börja ärga efter ett tag om den tagit in vatten på något olämplig ställe. Men låt den torka upp ordentligt så lär det inte vara några problem
     
    jkej gillar detta.
  9. osterlichtenich

    osterlichtenich Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 mar 2011
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Hur fixar den backar när en vuxen på 70-80kg står på den? Låt oss säga att man trimmar den via appen så den får lite mer kräm också. Har försökt hitta lite test i backar på youtube men har inte hittat så mycket än. Vill se vad den max orkar. Skriv gärna erfarenheter och länka gärna klipp m.m. Om ni sett, tack.
     
  10. Timpppa

    Timpppa Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2009
    Inlägg:
    8 115
    Mottagna gillanden:
    3 917
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Pixel 8 Pro
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Nu har jag inga filmer eller sånt men kan skriva mina erfarenheter. Jag väger ca 70 kg och för mig så funkade standardmjukvaran bra men la in modifierad mjukvara för att "bättra" på den lite.
    Med standardmjukvaran så mötte jag en backe där den inte orkade upp men det var en brant backe och lång. Men det är det enda men visst jag har bara haft den i nån månad så har inte åkt väldans mycket på den.
     
  11. jkej

    jkej Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2019
    Inlägg:
    80
    Mottagna gillanden:
    47
    Åkte till en bensinmack idag och tänkte att jag skulle pumpa däcken till rekommenderat tryck. Det gick ju bra med bakdäcket, men lyckades inte få i nån luft i framdäcket, trots att jag använde den medföljande adaptern. Det var en såndär automatiserad luftpump där man ställer in vilket tryck man vill ha och så pumpar den tills den når det. Men på framdäcket så började den inte pumpa överhuvudtaget. Däremot släpptes ju den luften som var i ut när jag satte på adaptern, så jag fick leda den hem. :(

    Här hemma har jag testat med en vanlig cyckelpump och då verkar jag få i en del luft, men mycket av den hinner pysa ut innan jag får bort adaptern. När jag väl fått av adaptern känns det som det är alldeles för lågt tryck. Hur ska jag göra? Använder jag adaptern fel? Behöver jag en bättre pump? Varför funkade det inte på macken?
     
  12. zalsson

    zalsson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 sept 2011
    Inlägg:
    305
    Mottagna gillanden:
    107

    MINA ENHETER

    Adapter med backventil, finns tips tidigare här i tråden.
     
    Delarium och jkej gillar detta.
  13. Lou Cipher

    Lou Cipher Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 feb 2012
    Inlägg:
    79
    Mottagna gillanden:
    42
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 3 XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 3 XL
  14. RickStar

    RickStar Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 feb 2010
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    Väger ca 75-80kg och kör Göta Älvbron(19,5 meter hög) i Göteborg utan några större problem, visst det går lite långsammare uppför men inget jag stör mig på. Har inte mixtrat något med firmware.
     
    JPR och bernard gillar detta.
  15. jkej

    jkej Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2019
    Inlägg:
    80
    Mottagna gillanden:
    47
    Jag testade idag att logga hastigheten i ett par hyfsat branta backar i min närhet (Masthugget, Göteborg). Startade från stillastående precis i början av backen och körde med gasen i botten till toppen. Jag har än så länge original-firmware och min totala vikt med kläder och hjälm var ca 70 kg. Batteriet hade ungefär 50 % laddning. Resultaten följer nedan:

    Backe 1a: Fjällgatan, från Bangatan till Repslagaregatan

    Detta är den brantaste delen av den här backen. Nedan är en karta och ett hastighetsdiagram. Medelhastigheten var ca 14 km/h (första accelerationssträckan borträknad) och medellutningen ca 10.1 % (enligt Google Earth).
    fjallgatan_nedre_map.png fjallgatan_nedre.png

    Backe 1b: Fjällgatan, från Bangatan till Vattugatan
    Samma körning som i 1a, men hela vägen upp till krönet. Nedan är en karta och ett hastighetsdiagram. Medelhastigheten var ca 15 km/h (men var tvungen att bromsa för ett par fotgängare vid ett övergångsställe, se dipp i hastigheten) och medellutningen var ca 8.3 %.
    fjallgatan_hela_map.png fjallgatan_hela.png

    Backe 2: Bäckegatan, från södra änden av Fjällskolans skolgård till Bockhornsgatan
    Nedan är en karta och ett hastighetsdiagram. Medelhastigheten var ca 9.5 km/h (men den tröttnade verkligen på slutet där lutningen är som värst) och medellutningen var ca 10.7 %.
    backegatan_map.png backegatan.png

    Sammanfattningsvis:
    Hastigheten droppar onekligen en del i de här backarna, men det är å andra sidan riktigt branta backar. Dessutom kör jag med original-firmware. Kanske gör jag om de här testerna när jag har bytt till custom firmware. Sen är jag lite tveksam till hur bra höjddatan är i Google Earth. Om man t.ex. tittar på höjdkurvan för backe 2 så växlar det ett par gånger mellan kraftig lutning och nästan plant, men min upplevelse var att det var hyfsat konstant lutning som bara ökade något på slutet. Det är också underligt att medelhastigheten blev såpass mycket lägre i backe 2 än i backe 1a, trots att medellutningen inte skilde så mycket.
     
    ludde28 och bernard gillar detta.
  16. mul

    mul Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2013
    Inlägg:
    765
    Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra
    @jkej@jkej hur mätte du lutningen? På Google maps då. Vill gärna se lutningen på en backe här i Helsingborg. Är övertygad om att jag kommer få gå. Upp för den
     
  17. jkej

    jkej Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2019
    Inlägg:
    80
    Mottagna gillanden:
    47
    Gjorde det i Google Earth, inte i Google Maps. Skapa en path längs den gatan du vill mäta lutningen på. Högerklicka på path-objektet i listan till vänster och välj "Show Elevation Profile". Då får du upp höjdprofilsdiagrammet som är i botten på mina kartor. I det diagrammet kan du markera olika delsträckor för att räkna ut medellutningen. Jag skapade min path genom att ladda ned den loggade färdvägen från scooter-appen, men det går naturligtvis lika bra att skapa pathen manuellt i Google Earth.
     
    mul, JPR och bernard gillar detta.
  18. Fattigmiljonären

    Fattigmiljonären Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2019
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    1
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9
    Lite erfarenheter efter att ha haft min m365 en månad nu. Beställde från tretti med rabattkupong(4100:-) Gick smidigt även om postmord inte ens försökte leverera hem den utan fick hämta den hos lokala ombudet. Har kört den i stort sett varje dag. Två mil klarar min så jag laddar den varannan dag då jag pendlar en mil om dagen. Pumpat däcken stenhårt med kompressor. Har ej koll på exakt tryck tyvärr. Modifierat med zefal sealant från Claes O och deluxe kitet från Joe. Tillbehör. Gub mobilhållare och krokhållare från aliexpress. Kör även grusväg utan problem. Vanliga backar inga problem. Får återkomma med test av rejält branta backar. Vikt. 77kg. Full gas c:a 26km/h. Farthållare alltid på. Original i övrigt.

    Det enda jag upptäckt som minus är styrstången längst ner som det glappar. Har spänt alla skruvar men inte fått det riktigt bra än. Får skruva ner den och kolla noggrant en dag. I övrigt riktigt nöjd och tackar för alla tipsen man har fått här.
     
    JPR gillar detta.
  19. skankaa

    skankaa Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jun 2012
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Någon i Stockholm / Södertälje som kan hjälpa mig att byta däck fram? Försökte i 5h, lyckades till slut få på skiten men då hade jag såklart lyckats sticka hål på nya slangen med en skruvmejsel (tror jag). Nån med bättre verktyg och skills som kan hjälpa mig? Betalar såklart ett par hundra för besväret! Ingen verkstad som vill ta sig an det! :(
     
  20. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 710
    Mottagna gillanden:
    44 699
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Koka däcket i 15 minuter först, så får du betydligt enklare på det. Det gäller även de däck anpassade för slang. Gummit expanderar när det blir varmt och blir samtidigt enklare att dra ut. Som natt och dag.

    Se dock till att vädra ordentligt, för det blir en rätt frän doft man inte gärna vill vara nära. Ett par enkla textilhandskar kan vara bra också, så man inte bränner sig på gummit :)
     
    Timpppa gillar detta.