Försöka förstå Android eller återgå till Iphone?

Diskussion i 'Allmänt' startad av lenamarsan, 30 apr 2019.

  1. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Ang. SMS-backupen: Aha, hamnar backupen i G-mail? Hur kommer det sig att den hamnar just där och inte i Google Drive?
     
  2. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    Appen är designad så. Hamnar under en egen etikett (sms) i Gmail. Supersmidigt.
     
  3. Dennisbackman

    Dennisbackman Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 apr 2019
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    4
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Oppo Find X

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Oppo Find X
    Alla funktioner tar tid att vänja sig vid, man får helt enkelt pröva sig fram och leka runt lite och använda de funktioner som passar just dina behov.

    Widget: En widget (förkortning för eng. "window gadget" - ungefär "fönsterpryl") eller gadget är en grafisk användargränssnittskomponent . En widget är idag vanligen ett litet fönster som ständigt kan uppdateras och visas på en dators skrivbord eller i en mobil enhet, utan att användaren behöver aktivera fönstret. Det kan exempelvis visa en klocka, en kalender, en batterimätare, eller en anteckningsbok.
    Klipp & Klistrat ifrån Wikipedia.

    På Android så säkerhetskopieras allt till ditt Google Konto, där allting sparas. Så vi säger om du skulle skaffa en ny mobiltelefon, eller installera om den. Så allt du behöver göra då är att logga in på ditt google konto återigen och då kommer det upp ett alternativ som frågar dig om du vill återskapa allt säkerhetskopierade material.

    Finns inställningar till detta, vad du vill ska säkerhetskopieras. Allt finner du under inställningar.

    Det är absolut inte skadligt på något sätt, kan vara bra på vissa sätt att sortera upp olika google konton.
    Tillexempel om du vill att appar och all information ska finnas på ett konto, och tillexempel mail på en annan.
    Så man kan strukturera upp det lite om man vill det.

    Det är samma med Iphone, dem slutar lägga ned resurser och tid på väldigt gamla mobiltelefoner tyvärr, oavsett modell.
    Detta för att det helt enkelt inte finns resurser, pengar eller tid att slänga ihop uppdateringar till alla modeller. Börjar bli en hel del nu. Men skaffar du en mobil i dagsläget så är du garanterat säker i 3-4år som du skrev ovan.


    Absolut inget du behöver be om ursäkt för, finns inga dumma frågor.
    Hoppas tidigare inlägg eller eventuellt detta svarade på dina frågor.

    Trevlig helg!
     
    Kristy gillar detta.
  4. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Ypperligt inlägg. Jag känner också viss tvekan inför att använda Google Dokument som anteckningsapp. Kanske måste jag precis som du försöka bena ut vilka saker som passar i Dokument och vilka som passar i Keep. (Att ha ett lååångt dokument för t ex Recept i Dokument, där jag skriver in alla recept efter varandra, känns obra för mig. Även om jag förstår att jag kan söka i det så känns det som en rörig lösning, och dessutom är det extremt viktigt att kunna skriva ut en anteckning i taget.)

    Grejen är väl att ett riktigt potent, dedikerat anteckningsprogram som t ex Evernote ju gör att man inte behöver göra såna distinktioner. Där kan man ha en snabb anteckning av typen "Glöm ej present till mamma!" bredvid första kapitlet till den deckare som man försöker skriva, som i sin tur ligger bredvid en kopia av en tidningsartikel från webben, som i sin tur ligger bredvid ett inscannat kvitto, som i sin tur ligger bredvid ett snabbt taget foto av en lampa som jag såg i en affär och kanske tänker köpa. Och jag kan växla mellan dem på bara någon sekund. Nackdelen, och en ganska stor sådan, är ju dock att det verkar högst oklart om Evernote och dylika appar erbjuder en lika bombsäker lagring som Google Drive. På Evernotes forum pågår mängder av diskussioner om huruvida man behöver koppla Evernote till något av typen Dropbox, och de flesta riktigt "tunga" användarna verkar göra det.

    Jag kanske måste försöka betrakta Keep, Foto och Dokument som tre olika mappar i en trädstruktur, istället för som nu, när det känns lite som att ha möbler i tre olika förråd på tre olika ställen i stan....
     
  5. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Måste fråga igen om hur man sorterar upp sina appikoner.

    Jag har fattat att man kan flytta appikonerna genom att långtrycka, dra och släppa.

    Men problemet är ju att det finns två "nivåer" av appar på Android; de som ligger direkt synliga när man öppnar telefonen, och de som ligger i det som jag tror kallas för "applådan" (en ikon med namnet Appar).

    Hur flyttar jag en app, i det här fallet Google Keep, från applådan till området utanför applådan?

    Vad är det som avgör om en app hamnar i eller utanför applådan? Jag trodde att de utanförliggande apparna är sådana som är fast installerade på telefonen och de i applådan är sådana som jag laddar ned själv, men det verkar inte stämma....

    Är det kanske bäst att ladda ned en launcher, t ex Evie, som har alla appar i en synlig scrollningslista, om man som jag har SERIÖSA problem att förstå det här med "applådan" och hur startskärmarna är organiserade? Jag stör mig också kraftigt på att alla appar som ägs av Google ligger i en Google-app. Känns lite som att ha alla kläder som kommer från H&M i en särskild del av garderoben..... Men jag antar att det är något slags marknadsföringsgrej.
     
  6. Dennisbackman

    Dennisbackman Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 apr 2019
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    4
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Oppo Find X

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Oppo Find X
    Samma princip där, håll och dra dem utanför "Applådan".
    & sedan välj en plats för den specifika appen :)

    Hittar du en bra launcher så varför inte, mycket tycke och smak.
    Kör på vad som funkar bäst för dig och som passar dina behov.
     
    Kristy gillar detta.
  7. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Det får nog bli en launcher för jag kan inte för mitt liv begripa hur jag ska kunna flytta Keep till utanför applådan. Jag försöker flytta på själva skärmbilden med andra handen medan jag långtrycker på Keep, för att komma till "sidan som är det första jag ser när jag öppnar upp telefonen" där jag vill släppa den, men kommer ingenstans....
     
  8. Dennisbackman

    Dennisbackman Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 apr 2019
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    4
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Oppo Find X

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Oppo Find X
    Kan vara lite knepigt ibland, det krävs lite tålamod och lite svordomar.
    Men när du väl förstått så är det piece of cake.

    Annars kanske du kan testa att flytta hela mappen till förstasidan, då kanske det underlättar lite :)
     
  9. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Hmmm..... Det blir helt klart en launcher. Om något år, när jag är fullfjädrad Android-expert, kan jag kanske utveckla en egen launcher; "Aspergers Launcher"
     
    eastbound, katho och Asawi gillar detta.
  10. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Just nu känns det hoppfullt tack vare er alla. Det går oändligt sakta framåt och jag försöker tänka att jag för 3 500 kr har fått en stilfull Sony Xperia XZ Premium som kan allt som en Iphone 8 Plus kan, och så har jag sparat i storleksordningen 5 000 kronor. Det är mycket pengar för någon som är långtidssjukskriven, och till yttermera visso arbetslös sen ett år tillbaka. ("Det är helt enkelt inte möjligt att förenkla dina arbetsuppgifter ännu mer", som min dåvarande chef uttryckte det. Och han hade nog rätt. Sorry för OT.)
     
  11. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Ang. bilagor i e-post:

    Jag använder Sony Xperias inbyggda mail app "Mail".

    Det verkar som om många av er använder G-mail som "portal" för all er e-mail, även sådan som inte slutar på Gmail.com.

    Jag testade det en kort period när jag hade en pensionärs-Doro som reservtelefon, men blev otroligt störd av att det dök upp dubletter av mail överallt, vilket jag nu förstår berodde på de där etiketterna. Sen dök det även upp en massa dubletter av själva mapparna/etiketterna, så det fanns flera Skickat, flera Spam och flera Papperskorgar (se separat tråd).

    Men jag kanske skulle prova att stoppa in min vanliga mail i G-mailappen igen. I Sonys "Mail" finns det ingen spam-mapp utan allt Spam hamnar i Inkorgen. Och det är ju dumt.

    (Det kanske går att lägga till en Spam-mapp i Sonyn. Det är det som är så extremt frustrerande med att vara helt oteknisk; man tror att det inte GÅR att göra en viss sak, men i själva verket handlar det oftast om att man inte vet hur man ska göra. Jag känner mig ofta som pensionären i den där gamla vitsen; han som ville returnera sin mobil för att den hade en ful bakgrundsbild....)

    Jag är nog så totalt inkörd på den Inbyggda mailappen i Iphone så allt annat känns jättekonstigt.
     
  12. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Fråga om att spara lösenord i Google Drive:

    I mitt nya Android-liv tycker jag mig märka att så fort jag ska logga in någonstans - särskilt i olika appar - så dyker det upp en fråga om huruvida jag vill spara lösenordet i Google Drive.

    Jag trodde ungefär att det innebar att farbror Google successivt skulle skapa en lång lista i Dokument över alla mina lösenord, som jag skulle kunna gå in och titta på om jag glömt något lösenord.

    Men tydligen är syftet att jag inte behöver skriva in mitt lösenord på/i olika sajter/appar längre. Här på Swedroid är t ex nu både användarnamn och password ifyllt på förhand (det senare dock dolt av stjärnor).

    Brukar ni tacka ja till att spara era lösenord i Google? Känns det inte lite osäkert på något sätt? Nu har jag förvisso PIN-kodslås på telefonen, men om någon tar sig förbi det så ligger ju allt i telefonen vidöppet med förhandsifyllda inloggningsuppgifter överallt....?

    Annars är det ju en tacksam funktion. Jag har ofantligt många inloggningsuppgifter och det är överdjävligt jobbigt att hålla reda på dem. Nu har jag börjat kika på s k "lösenordshanterare", men det krockar kanske med Googles systematiska lösenordsinsamlande....?
     
  13. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    Det sparas inte i Google Drive så att det är läsbart.
    Däremot sparas det hos Google så att du enkelt kan få det ifyllt. Precis som med iCloud på din iPhone.

    Vissa använder Google för det, andra lösenordshanterare som Lastpass/1Password osv.
    Jag har både Googles och Lastpass.

    Tycker du det är smidigt så använd Googles.
     
    Kristy och jnsson gillar detta.
  14. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Tack. Jag lutar åt att göra likadant.
     
  15. CartelZ

    CartelZ Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 sept 2018
    Inlägg:
    62
    Mottagna gillanden:
    20
    Det jag kan säga är att den bästa antekningsappen du kan skaffa är Google Keep. Sen så om du planerar att skaffa iPhone ändå så rekommenderar jag starkt iPhone xr eller byta batteri på din 6s. Lycka till!
     
  16. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Tack snälla!
     
  17. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Ett par frågor om utskrift från telefonen (vilket är mycket viktigt för mig).

    Jag var/är en fullständigt religiös användare av AirPrint på min Iphone. Att med en enda knapptryckning få ut nästan vad som helst direkt från telefonen i skrivaren är liksom sjukt Asperger-vänligt. Vackert blir det inte - det blir lite stor text och lite små marginaler till kanterna - men att det ens fungerar är liksom Joe Labero för mig (in a good way).

    1. Den där "Cloud Print", var hittar man den? Är den inte förinstallerad i Android (eller beror det på telefonfabrikat? Är det rätt uppfattat att den är en motsvarighet till Air Print? Jag trodde att jag lyckades använda den för några dagar sen men det måste jag ha drömt, för nu hittar jag den liksom inte...

    2. Finns det något snabbare eller enklare sätt att skriva ut Anteckningar från Google Keep än detta:

    A) Öppna anteckningen
    B) Tryck på de tre punkterna längst ned till höger
    C) Välj "Skicka"
    D) Välj "Skicka via andra appar"
    E) Välj lämplig utskriftsapp (här dyker då inte Cloud Print upp, av någon anledning...)
    F) Hoppas att det inte står "About: blank" och bara är vitt, som det gjorde när jag testade med en annan utskriftsapp
    G) Om det ser OK ut, tryck Print.
     
  18. Dadde

    Dadde Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    1 096
    Mottagna gillanden:
    790
    Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Platta:
    Apple Ipad Air 16Gb
    Här är appen Cloud Print.

    Cloud Print

    Jag har aldrig skrivit ut från mobilen så jag vet inte exakt hur det fungerar. Du kan ju prova med Cloud Print och se om du är nöjd. Skulle nog säga att det smidigaste är att gå via tre prickarna och sedan skicka.

    Vad har du för skrivare?

    Om du har exempelvis en HP så har HP en egen app för att skriva ut:
    HPs skrivartjänstplugin
     
  19. Dadde

    Dadde Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    1 096
    Mottagna gillanden:
    790
    Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Platta:
    Apple Ipad Air 16Gb
    Jag kan förstå att det är lite rörigt i början. Se det som att applådan är det stället där alla appar ligger. Hemskärmarna är där du kan lägga ut genvägar för att enkelt kunna snabbt nå de appar du använder oftast.

    Jag har alla appar i applådan sorterade i bokstavsordning och på hemskärmarna har jag sedan lagt ut det jag använder oftast.

    Hemskärm:
    Screenshot_20190504_221436_com.teslacoilsw.launcher.jpg
    Applådan:
    Screenshot_20190504_221456_com.teslacoilsw.launcher.jpg

    Kommer inte exakt ihåg hur det ser ut i Sonys applåda. Men jag har för mig att du längst upp till höger kan välja att sortera apparna i bokstavsordning. Detta tycker jag personligen är enklast. Jag har inte heller ordnat apparna i mappar inne i applådan för det tycker jag bara blir rörigt. Om jag har skapat någon mapp så har det varit på någon av hemskärmarna.

    För att lägga ut en genväg på någon av hemskärmarna så går du in i applådan. Trycker länge på appen du vill lägga ut. Det vibrerar till och så kommer hemskärmen fram och du håller fortfarande kvar i appikonen. Sedan släpper du den bara där du vill ha den.
    Dy flyttar alltså inte appen. Alla appar finns alltid kvar i applådan. Du lägger bara en genväg på hemskärmen.
     
    Last edited: 4 maj 2019
    Kristy gillar detta.
  20. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Tack för det enormt pedagogiska och klargörande inlägget!

    Jag hade ingen aning om att det man ser på hemskärmarna är genvägar, inte appar. Jag vet ju vad genvägar är på datorn, men där är det mycket lättare att förstå.

    Det var en djävulsk tur att du klargjorde detta, för jag har märkt att jag har dubletter av ett gäng appar, däribland Facebook, och skulle just börja radera dem. Undrade irriterat varför telefonen inte hade någon funktion som förhindrade dubletter...

    Det verkar som en del av just denna fråga är Sony-specifik. Jag kan t ex inte se att det finns något ställe uppe i högra hörnet där man kan sortera apparna i bokstavsordning. Får ställa den frågan i XZ Premium-delen av forumet.

    Jag har märkt att jag faktiskt kan googla en del frågor jag har och hitta rätt mycket svar på nätet, så det här kanske inte behöver bli Swedroids längsta tråd genom tiderna.