Diskussion: Hur TV bolag kan utöka sina vinster i hyr/försäljning av filmer/serier på Android TV

Diskussion i 'Android TV' startad av tag, 4 maj 2019.

  1. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 501
    Mottagna gillanden:
    1 568
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Har varit i kontakt med i princip varje företag som hyr ut filmer/TV-Serier av önskan att de ska införa

    Global Sök
    API gränssnittet för det finns här Make TV apps searchable | Android Developers

    Global Sök är en annan viktig funktion för mig och hur jag navigerar i Android TV, oftast så bruka jag vilja hitta nya filmer, eller filmer baserad på en viss skådespelare, eller film ett exempel om man vill hitta filmer baserad på typ Jacki Chan så gör jag en Google Assistans sök, eller så kallade Global Sök om man inte har TV inställd på ett språk som Google Assistans inte finns på.

    Resultatet man får då upp på Android TV är
    [​IMG]
    insidan av en film man klickar på så blir resultatet så här [​IMG] detta talar om vilka tjänster som har filmen/TV-avsnittet tillgänglig för uthyrning kommer till 100% att hyra filmen eller TV avsnittet från en av de tjänsterna, finns väldigt låg chans typ 0% chans att jag skulle öppna en app som inte finns listad för kolla om det går hyra den där ifrån, så finns inte appen med i Global Sök så kommer den också tappa möjligheten till hyra material till mig, detta är förutsatt att jag redan påbörjad en sökning med global sök/Google Assistans för söker jag manuellt för något så är risken mycket stor att jag gör den sökningen för jag vill se något utav detta, detta har många app tillverkare och tjänster inom Sverige totalt missförstått.

    Hemskärms kanaler
    API gränssnittet för det finns här Channels on the home screen | Android Developers

    Exponera ditt innehåll i olika kanaler för din app kan öka chansen för gamla kunder som har avslutad sitt abonnemang att hitta nytt material som kan göra det möjligt för återaktivera abonnemanget, det första man ser när man går till hemskärmen är just hemskärmen, här har app tillverkare stor chans för ta tillbaka avslutade kunder, liksom aktiva kunder att tydligt med en trailer, eller information om ny film eller serier öka möjligheten hålla kvar kunden till tjänsten.
    [​IMG]Detta är hur jag numera navigerar i Android, skulle säga att har appen inte stöd för dessa funktioner så kommer chansen för mig att bruka material från tjänsten vara väldigt låg, så när jag har bett typ HBO Nordic, TV4 Play, Viaplay, SF Anytime, Dplay, Viafree, Blockbuster, ja listan kan gå lång, de normalaste svaren man får är att de inte vet om de planera dessa funktioner, vissa tomt svara på att användare av Android TV är för låg för lägga fokus på plattformen för stunden.

    Jag skulle nog snarare påstå att de marknadsför sig själv inte överhuvudtaget runt om i plattformen, när de finns möjligheter, och syns man inte där användare navigera och gör tydligt på simpelt sätt att materialen också finns hos dem så kommer chansen för dem att hyra något på plattformen att vara lägre.

    Sedan 2018 i januari så har man hyrt drygt 120 filmer och samtliga har varit på Google Play, just för att det är den tjänsten som syns bäst, gör jag en sökning på en skådespelare, eller en viss film så är det oftast Google Play Movies, Netflix som marknadsför sig inneha innehållet, då är det stor risk att jag väljer se den på Netflix istället än Google Play Film då man ser den för en fast summa varje månad, och har inte Netflix den så kommer jag hyra den på Google Play Film, även om filmen möjligtvis finns på Blockbuster, Dplay, Viaplay kanske för även 10:- lägre, just för att jag öppnar inte appar manuellt längre för kontrollera innehållet, utan innehållet måste synas i mina ögon att den finns där.

    Antigen via Hemskärmen, eller via en manuell sökning, finns alla möjligheter utöka vinst ur sina Android TV appar om man bara tog del av marknadsförnings kanalerna som finns tillgänglig för operativsystemet, och att bojkotta funktionerna är egentligen och skada sig själv.

    Google Home integration
    API för bygga Google Home integration till strömningstjänster Actions on Google | Actions on Google | Google Developers

    Detta är en funktion som inte är riktigt nödvändigt men det är så klart en bonus funktion, kan man kontrollera spela nästa avsnitt, spola, pausa, play och liknade med hjälp av rösten istället än fjärrkontrollen så är det alltid välkomnande i mitt tycke, men det har ingen direkt påverkan i hur man kan exponera öka försäljningen genom synas på plattformen bättre, men chansen finns däremot att har man stöd för samtliga funktionerna, så är det nog större chans bibehålla abonnemangs kunder.

    Själv är jag av sådan karaktär att jag betalar inte för något jag inte vill ha det innebär att kan vara abonnent på en tjänst, tills jag har sätt allting jag vill se sedan avsluta abonnemanget tills vidare hoppa in i en annan service och betala se där tills man inte kan hitta något nytt, sedan kan man gå tillbaka till en tidigare tjänst om nytt innehåll har kommit, men för de så krävs det också information tydligt vad som finns.

    Hur navigerar ni i Android TV, samma sätt som mig eller öppnar ni fortfarande apparna och kontrollera innehållet.

    Själv är jag för lat gå in på Facebook/Twitter för se dem posta nya säsongs starter, eller nytt innehåll som kommer till tjänsten. Sådan information förväntar jag mig kunna erhålla direkt i en av appens kanaler på hemskärmen så när jag slår på TV så ser jag vad som är nytt i tjänsten, har tomt börja avinstallera appar som inte ens har stöd för Global Sök, och Hemskärmskanaler.
     
    Last edited: 4 maj 2019
    bluppblupp, bernard, edvinnn och 1 annan gillar detta.
  2. aikelo

    aikelo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2009
    Inlägg:
    910
    Mottagna gillanden:
    319

    MINA ENHETER

    Du kanske skulle testa att skicka detta till marknadsföringsavdelningarna på respektive bolag istället för till utvecklarna.
    Verkar konstigt att ingen är intresserad av fler kunder.
    Bolagen betalar ju redan för utvecklarna så det är väl bara för dem att implementera koden kan man tycka.
     
  3. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 501
    Mottagna gillanden:
    1 568
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Jo men det är väl om de inte lyckas hyra ut några filmer/TV-Serier så drar dem inte in några pengar på appen, och därmed blir fokusen på utveckla appen väldigt låg, och skapa massa funktioner till en app som inte generar pengar har varit nog de största problemet.

    Tänkte försöka skapa en post här samla lite feedback om huruvida folk navigera i Android TV, och sedan skicka hela tråden, och förhoppningsvis kan de börja inse att de kanske kan faktiskt tjäna pengar om de syns bättre på plattformen, har försökt förklara det flera gånger till bolagen men det händer väldigt lite på fronten.

    hade jag själv drivit strömningstjänster med uthyrning eller försäljning av filmer eller TV-serier så hade jag personligen försökt exponera mitt innehåll på så många platser som möjligen då jag personligen tror att de går att dra in extra mycket cache om kunderna helt enkelt vet om att de finns i sin egen tjänst.
     
    Kristy och aikelo gillar detta.
  4. Johan76

    Johan76 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2010
    Inlägg:
    422
    Mottagna gillanden:
    211

    MINA ENHETER

    Känns generellt som ingen riktigt satsar på AndroidTV.

    Känns ändå som möjligheterna är oändliga.

    Håller med fullständig om att Global sök nyttjad på rätt sätt är riktigt smidigt.

    Nu är det så dåligt implementerat att jag sällan använder det.

    Tycker fortfarande det är hemskt att jag måste köra med gråzons iptv för att få tv implementerat 100% i boxen.

    Telia som jag gladeligen betalat för är inte intresserad av minsta stöd. Appletv har de iaf haft en app för i ett par år.
     
    edvinnn gillar detta.
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag saknar också global sök. Det är jättekonstigt att speciellt Netflix inte har stöd för det, då Netflix ändå låter en casta material via Google Assistant. Rätt obegripligt varför man då inte bygger in det.


    Jämfört med Wear OS är ändå Android TV förhållandevis framgångsrikt. I dag körs Android TV på 1/10 av alla smart TV-apparater som säljs: Report Finds One In Ten New Smart TVs Run On Android TV

    Bland alla smart TV-plattformar ligger Android TV på en tredjeplats. Det går alltså så sakteliga framåt, om än i snigelfart.

    För övrigt börjar ju en rad kinesiska märken utmana LG och Samsung på TV-fronten. Xiaomi har kört ett tag, TCL finns ju som bekant redan i Sverige och nu skall både Huawei och OnePlus börja med TV-apparater också.


    I Sverige, Danmark och Norge har Apple ett väldigt starkt fotfäste, så för tjänster som endast finns här är det väl WebOS, Tizen OS och Apple TV som gäller.

    Det lönar sig dock att tjata, så om vi börjar maila om global sök är det inte otänkbart att det börjar röra på sig. Vi var rätt duktiga på att trakassera HBO Nordic om Android TV-stödet, och det betalade ju sig i slutändan :)
     
    Last edited: 4 maj 2019
    Kristy gillar detta.
  6. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 501
    Mottagna gillanden:
    1 568
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Global söken är ju utvecklad med hjälp av Google Assistans, om du ser en film till exempel och ser en skådespelare i filmen som du inte vet vem det är så kan du fråga Google Assistans när du ser personen i filmen OKey Google, Who is this actor

    Så får du ju fram resultat för den skådespelaren, det är en del implanterade funktioner med hjälp av Assistans, visserligen går det även göra från hemskärmen att utveckla och förbättra funktionen håller helt med om det, men sedan Google Assistans kom till för Android TV så tar den ju också del av vissa funktioner som börja bli mer vanligt för mig.

    Men det finns också fler funktioner i Android som skulle kunna marknadsföra sitt innehåll men dessa vore det mest syn vänliga åtminstone för mig.


    Yeppp norden ligger efter rejält på Android TV fronten jämfört mot Frankrike där TCL dominerar TV marknaden. Vissa Europiska länder ligger långt före oss, men själv föredrar jag Android TV framför något annat även om jag önskar att de kom riktig ny hårdvara så man inte kan jämföra typ par tusen kronors TV med en mobiltelefon för 200-500:- rent prestanda mesigt, det är nog största problemet varför det går så dåligt för Android i norden. De flesta i norden som väljer Android TV går nog på en Nivida Shield istället än en riktig TV modell.
     
    Last edited: 5 maj 2019
    Kristy gillar detta.
  7. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 501
    Mottagna gillanden:
    1 568
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Blockbuster har nu uppdaterad sin app för stöd för Trailers och Hemskärms kanaler efter man skickat denna post, saknar fortfarande stöd för Global Sök för hitta resultat med hjälp av rösten.
     
  8. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 501
    Mottagna gillanden:
    1 568
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Problemet med HBO, och många andra hade ju snarare och göra med att Samsung betalade rättigheter för appen vilket förbjöd dem släppa appen för Android TV, så de kunde ju inte göra så mycket fören avtalet löpte ut för perioden de tog betalt för.

    Samsung har varit hårda när de kommer till Tizen OS för Smart TV, det har antagligen spendera mer pengar på ensamrätten till tjänster för Tizen OS än vad de har dragit in på försäljningen av TV apparaterna, men man behöver ju bara köpa rättigheter för så där 3-4 år, sedan tillåta dem apparna komma till andra plattformar för att dominera marknadsandelar i försäljningen för lång tid framöver. Och därmed tjäna på det i längden.

    Men jag tror dock att samsung, LG kommer förlora i längden de Assistansen blir allt viktigare på TV, och även om LG och Samsung har skaffad deal med Google för begränsad stöd för assistans till sina TV, så kommer man nog inte kunna få någon starkare Google Assistans än vad som finns på Android TV.

    De enda assistanser som fungera och gäller i största delen av världen är ju Google Assistans, Apple Siri, Amazon Alexa, alla andra är ju som utdöda redan som Cortana, Samsung Blixty etc.

    Och när folk börja stå inne på Elgiganten testa röstassistanser på en planerad TV, så lär de antagligen ha assistans kunskapen som ett köp argument säger inte att de är de enda de lär kolla på men det lär vara en av huvudorsaken till ett köp.

    Tror de som håller Android TV bakåt just nu är att Google har ingen hårdvara partners direkt, så man kan hitta bättre hårdvara i en 500:- telefon än vad man kan hitta i en 30.000 kronors TV, de helt enkelt saknar tillverkare som skapar hårdvara för Android TV, de hårdvara som finns för Android TV idag är typ 4 år gamla, och inget nytt verka ju komma in i bilden, den delen behöver ju Shalini Govil-Pai ta hand om hon är trots allt huvudansvarig för utvecklingen av Android TV hos Google.
     
    Last edited: 12 maj 2019
    bernard gillar detta.
  9. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 397
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Jag tror inte vi kommer se någon fungerade global sök.. som funkar med allt...
    Men finns det inte tjänster idag som säger vad som finns och inte finns på olika tjänster ?
    Vet att det finns sådana tjänster vet dock inte vad det heter och hur många tjänster dom är kopplade till.
    om det sedan skulle finnas en android tv app där man kan söka så är ju det ett sätt att få en sorts global sök även om man inte får det direkt i systemet som kanske skulle vara att föredra.Tror det finns flera anlednignar företag inte vill anslutat sig till det APIet. Man vill ju som alltid låsa in kunder och bara göra saker synligt på deras egna plattformar inte göra eller bidra till att göra det enklare för kunder att välja andra tjänster.
     
  10. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 501
    Mottagna gillanden:
    1 568
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Stöd för global sök är redan en fungerade tjänst problemet är att det är väldigt få som ansluter sig till stödet, då många app utvecklare speciellt, i Sverige vill ha kontroll på sitt innehåll där de behöver öppna deras app för kontrollera innehållet, än sprida innehållet i plattformen.

    Vet dock inte varför för skulle de synas med sin varumärke runt om i OS kan gynna dem.

    Ta man typ som Hemskärmskanal stödet till exempel, står du på Elgiganten och kollar på TV och TV har typ Viaplay på hemskärmen med rekommenderad innehåll eller populärt hos Viaplay, så skulle kunden se Viaplay varumärket direkt i butiken.

    Alla vill vara på första sidan i tidningen för det är den som alla ser på hyllan, men när de kommer till TV apparater i Sverige så vill de knappt synas, syns man på enheterna så är risken stor att man även lokar till sig folk köpa ny TV som inte ens har en smart tv, och därmed även höja möjligheter för fler abonnenter.

    När de kommer till USA, Frankrike, Tyskland, bland annat typ varenda utredningstjänst har redan stöd för Hemskärmskanaler, Global sök finns knappt någon app ens som saknar stödet, men i Sverige är frågan en helt annan.

    MyCanal+ den franska kanal digital ligger i framkant med supportad innehåll för sin Android TV, så långt i framkant att Google drog upp dem på senen på Google I/O i år för visa deras utveckling app.


    Tar man typ SF Anytime respons för Android TV

    Hej Mikael,

    Vi lägger våra resurser där dem gör som mest nytta. För tillfället är det våra webbar, Samsung och LG-Smart TV som är de mest populära plattformar med god marginal. Vi kommer att ge vår Android TV app en översyn inom tid, men när det kan tänkas bli är vet vi inte i dagsläget. Så vitt vi vet fungerar den tillfredsställande, men eftersom användarbasen är såpass liten får vi väldigt lite feedback angående den appen från våra kunder.

    Har du några synpunkter eller vill rapportera några buggar är du mer än välkommen att höra av dig till oss. Ha en bra helg.

    Rasmus
    SF Anytime

    Problemet är ju att SF Anytime blockerar ju nästan princip varenda Android TV, finns bara till Sony, Philips, Nivida Shield, men blockerar ut alla andra Android TV set topboxar, Digital boxar från betal operatörer, TCL och alla andra varumärken från ens kunna ladda ner appen från Play Store, så de blockerar ute massa av kunder som hade kunnat bruka tjänsten om de hade en fungerade Android TV app, så klart om man blockerar kanske 7 av 10 Android TV människor från ens kunna ladda ner den, så kommer appar vara mer populär för andra TV, därmed är fokusen låg på Android.

    HBO lider av samma problem blockerar ute TCL och vissa andra märken.

    Om de hade supportad Android TV plattform helt och hållet, så skulle de bli lättare senare och se vilka plattformar man ska underhålla när alla OS har likvärdig grund.
     
    bernard gillar detta.