Fråga: Tvivel med Galaxy Watch, söker råd

Diskussion i 'Samsung (Tizen)' startad av jambalayi, 4 maj 2019.

  1. jambalayi

    jambalayi Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 aug 2016
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    1
    Tjena

    Fick precis min Galaxy Watch och har använt den i kanske 4-5 dagar nu. En av det största anledningarna till att jag bestämde mig för att köpa klockan som kostar 3,749:- är att använda Samsung Pay. Nu idag fick jag reda på att galaxy watch inte har stöd för MST vilket är en gammal kredit kort 'blipp' teknik som många försäljare använder och instället enbart har stöd för NFC, ny teknik som jag har hört kommer ersätta MST tekniken, men vet ej när.

    Vill gärna höra från veteraner som använt Galaxy watch längre än mig och samsung pay med den; om det är värt att behålla den om detta är min största anledning till köpet? Är NFC på frammarsch? Jag provade att betala på ICA i Göteborg, som är en stor kedja men som inte ännu har stöd för NFC terminaler och därför börjar jag ju tvivla på att jag kommer kunna använda min watch för betalning inom kort, vilket jag absolut vill.

    Anledningen till att jag köpte min klocka i sverige var för att samsung hade kampanj och jag fick en trådlös laddare som funkar med telefonen och watchen samtidigt, men om jag behöver vänta på NFC teknologi så kan jag lika gärna köpa från eglobalcentral - där kostar den runt - 2,300:- - och sen flasha svensk ROM enligt en tråd här, dock så förlorar jag laddaren från kampanjen som är värd 1,000:-.. vad tycker ni?

    En till ganska stor fråga är; tror ni jag nöjer mig med en S3 ist? Jag använder klockan iaf när jag cyklar, går, för att ta hjärtslag och kontrollera musik och samtal mm - den stödjer ju också MST teknologin och jag tror ej att jag kommer använda esim tekniken inom någon snar framtid då jag håller mig till comviq + vill ej betala extra eftersom det flesta samtalen jag får kommer via whatsapp
     
  2. livinl0ud

    livinl0ud Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2016
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    5 653
    Operatör:
    Halebop & Comviq
    Telefon:
    Apple iPhone 15 Pro Max 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop & Comviq
    Telefon:
    Apple iPhone 15 Pro Max 256GB
    Platta:
    Apple iPad Mini 6 256GB WiFi + 5G
    Övrigt:
    Apple Watch Ultra 2
    Apple AirPods Pro 2
    Apple TV 4K A2843
    Jag sålde min Samsung Watch 46mm och köpte mig en Samsung S3 Frontier just för att den stödjer NFC/MST samt att jag tycker den är snyggare.

    Stora skillnaden som jag märker av är batteritiden mellan klockorna. S3 Frontier håller i två dygn medans Samsung Watch 46mm höll nästan det dubbla för mig.
     
    Stanem och jambalayi gillar detta.
  3. jambalayi

    jambalayi Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 aug 2016
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    1
    Hur känner du att S3an håller sig jämfört med din erfarenhet av Galaxy watch? Får du RAM problem, appar som slutar funka? Har den samma mjukvaru funktioner som Galaxy watch, då menar jag det som jag nämde i OPn? ( Jag använder klockan iaf när jag cyklar, går, för att ta hjärtslag och kontrollera musik och samtal mm )

    Vad tycker du om skärmen? Jag fann att Galaxy Watch 42mm (som jag har) är en unbart bra storlek för min arm, men S3 verkar vara större
     
  4. livinl0ud

    livinl0ud Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2016
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    5 653
    Operatör:
    Halebop & Comviq
    Telefon:
    Apple iPhone 15 Pro Max 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop & Comviq
    Telefon:
    Apple iPhone 15 Pro Max 256GB
    Platta:
    Apple iPad Mini 6 256GB WiFi + 5G
    Övrigt:
    Apple Watch Ultra 2
    Apple AirPods Pro 2
    Apple TV 4K A2843
    Har inga problem alls med RAM-hanteringen. Alla appar rullar på bra utan att krascha eller tvångstängas :). Kör du via Samsung Health så borde det inte vara några problem.

    Vad menar du med att kontrollera musik och samtal?
     
    jambalayi gillar detta.
  5. jambalayi

    jambalayi Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 aug 2016
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    1
    Jag kan via min Galaxy Watch, ta emot och neka samtal och tala genom klockan.

    Och jag kan också kontrollera musik via min watch, jag kan pausa, skippa musik samt ändra på volym.

    Funkar detta med S3an ?
     
  6. livinl0ud

    livinl0ud Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2016
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    5 653
    Operatör:
    Halebop & Comviq
    Telefon:
    Apple iPhone 15 Pro Max 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop & Comviq
    Telefon:
    Apple iPhone 15 Pro Max 256GB
    Platta:
    Apple iPad Mini 6 256GB WiFi + 5G
    Övrigt:
    Apple Watch Ultra 2
    Apple AirPods Pro 2
    Apple TV 4K A2843
    Kan tyvärr inte uttala mig gällande att neka samtal men ringer det på min mobil ser jag det även i klockan. Har i klockan möjlighet att svara eller neka samtalet men aldrig testat något det haha.

    Ja med Spotify så är det inga problem alls att styra musiken eller använder du någon annan musikapp?
     
    jambalayi gillar detta.
  7. Stanem

    Stanem Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2016
    Inlägg:
    508
    Mottagna gillanden:
    528
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 12 Pro Max
    Telefon 2:
    Iphone 8
    Telefon 3:
    Samsung S6
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 5e
    Platta 2:
    Ipad Mini Retina
    Låter konstigt att ICA i Gbg inte stödjer NFC - de rullade ut NFC 2015 på sina terminaler, kommer inte ihåg någon ICA som inte har NFC. Körde Google Pay ett tag och blippade friskt med den på de flesta affärerna så nog är det spritt. Numera kör jag Samsung Pay och med en S3 Frontier - är ju ganska kul när man kommer till någon affär som inte har blipp och de säger "du måste stoppa in kortet, våra terminaler stödjer inte blipp" och så funkar det. Än i dag är det många som inte vet om Samsungs alternativ (även unga).
    Har aldrig haft en Watch så kan inte jämföra men S3:an har aldrig krånglat eller laggat för mig, har den för att snabbsvara på SMS, läsa mail, se vem som ringer (går att svara samt att neka), har ibland igång klockan vid träning m.m. och har som sagt aldrig krånglat
     
    Nikolodien, jambalayi och livinl0ud gillar detta.
  8. jambalayi

    jambalayi Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 aug 2016
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    1
    Ja jag använder en annan, men det låter lovande ändå, tack så mycket för hjälpen.

    Konstigt att google Pay funkade i blipp terminaler då endast Samsung Pay har MST teknologin - då kanske jag har missförstått varför min watch inte kunde användas på ICA ?
     
  9. jambalayi

    jambalayi Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 aug 2016
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    1
    Jag bestämmer att jag ska använda min watch på andra ställen och se om det funkar. Det verkar som om NFC är ganska populärt redan nu och att ICA har lite dåligare terminaler för Pay appar
     
  10. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
  11. Stanem

    Stanem Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2016
    Inlägg:
    508
    Mottagna gillanden:
    528
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 12 Pro Max
    Telefon 2:
    Iphone 8
    Telefon 3:
    Samsung S6
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 5e
    Platta 2:
    Ipad Mini Retina
    ICA- terminalerna brukar ha blippen på vänster sida, MST på höger sida. Har dock sett där de har blippen i LCD-fönstret men då visas NFC-symbolen i LCD:n och då blippar man där.
     
  12. jambalayi

    jambalayi Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 aug 2016
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    1
    Ja, det verkar som jag bara hade otur, men det känns jaävligt asså för tillfället

    Såg bara en plats för NFC och den hade blipp symbolen
     
  13. Stanem

    Stanem Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2016
    Inlägg:
    508
    Mottagna gillanden:
    528
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 12 Pro Max
    Telefon 2:
    Iphone 8
    Telefon 3:
    Samsung S6
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 5e
    Platta 2:
    Ipad Mini Retina
    Blippsymbol = NFC fungerar. Kom att tänka på att i början hade jag strul med Samsung Pay och blippen, då hade jag gått från Apple Pay och där var det att man öppnade Apple Pay och sedan höll fram mot terminal - klart. Med Samsung Pay gjorde jag samma sak men inget hände ända tills jag insåg att man måste starta Samsung Pay, välja kort och identifiera sig och sen funkade det... lite omständigare men känns säkrare. På klockan startar jag Samsung Pay, knappar in id-kod, väljer kort och klickar Betala.
    När du försökte betala, vibrerade klockan då? Det är det som indikerar att betalning är aktiv i 30 sekunder (förutom texten på skärmen).
     
    bernard gillar detta.
  14. Nikolodien

    Nikolodien Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 feb 2016
    Inlägg:
    442
    Mottagna gillanden:
    260
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 11 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 11 pro
    I den lite mindre stad där jag bor är det nfc i så gott som alla affärer. Finns något undantag på vissa mackar och små små affärer.
     
  15. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 965
    Mottagna gillanden:
    11 127
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    Kassorna i självscanningen på mitt lokala Ica Maxi stödjer ej NFC.
    De har själva läsarna, men de verkar inte vara aktiverade.
     
    jambalayi gillar detta.
  16. Stanem

    Stanem Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2016
    Inlägg:
    508
    Mottagna gillanden:
    528
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 12 Pro Max
    Telefon 2:
    Iphone 8
    Telefon 3:
    Samsung S6
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 5e
    Platta 2:
    Ipad Mini Retina
    Visst är det intressant, ICA slog sig för bröstet 2014 och sa att de är först i Sverige med NFC-betalning och under 2015 rullar det ut i butikerna... kan det vara att handlaren måste betala för funktionen till ICA-gruppen och därav vill spara pengar eller under uppstart?
     
  17. jambalayi

    jambalayi Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 aug 2016
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    1
    Ja, samsung pay var på och vibrerade, ska försöka andra ställen med blipp
     
  18. Swericsson

    Swericsson Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 okt 2010
    Inlägg:
    138
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Funkat på 80% av alla ställen för mig
     
  19. egon31

    egon31 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2012
    Inlägg:
    99
    Mottagna gillanden:
    42

    MINA ENHETER

    Jag använder inte NFC alls i lika stor utsträckning som jag hade tänkt innnan köp av klockan tyvärr. Stör mig på olika placeringar av läsare på terminaler och att en del terminaler är programmerade så att personalen ska starta funktionen. Det varierar ju som sagt t o m mellan olika butiker i samma företag. Hoppas verkligen den blir mer standardiserad samt att personal får utbildning i funktionen.
     
    bernard gillar detta.