Tips på lagliga elsparkcyklar

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av timudjin13, 7 maj 2019.

  1. timudjin13

    timudjin13 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 nov 2014
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0
    Då jag nyligen snöat in på att köpa en elsparkcykel har jag också väldigt brutalt blivit varse om de ytterst konstiga regelverken kring dessa elsparkcyklar.
    Efter att ha läst en hel del poster här på forumet har jag förstått att många trotts lagarna beställt sparkar som går i 25 km/h.
    Hur är era erfarenheter ? Har ni blivit stoppade? Har ni skaffat trafikförsäkring? Har ni några tricks för att dölja sparkens topphastighet?
    Skulle också vara tacksam för råd vilken sparkcykel i prisklassen mellan 4000-6000 ni skulle rekommendera för att hålla sig så lagligt som möjligt eller kanske rent av någon modell som håller sig inom gränserna.
    Tacksam för all hjälp
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det finns väldigt få att välja på. Det bästa man kan göra är väl att köpa en M365 och ställa ned hastigheten till 20 km/h via custom firmware.

    Man kan förvisso fortfarande ändra hastigheten relativt enkelt, men det är ändå inte bara något reglage på själva enheten, utan man behöver en ny firmware, rätt mjukvara osv.

    Det blir dock något av en gråzon. Egentligen skall ju fordonet från första början ha rätt hastighet. Hade en svensk återförsäljare flashat om den och begränsat till 20 km/h hade det varit mindre av en gråzon.
     
  3. Nerderer

    Nerderer Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 nov 2010
    Inlägg:
    79
    Mottagna gillanden:
    107

    MINA ENHETER

    Jag har en sådan här:

    Kr4,184.40 32% Xiaomi QiCYCLE EUNI ES808 Standard Version Foldable Electric Scooter 20 km/h Max. Speed 20km Long Life 250W Bike & Bicycle from Sports & Outdoor on banggood.com

    Överlag är jag nöjd den. Följer alla regler och känns välbyggd på alla sätt. Kör den till och från jobbet i princip alla dagar då det är fint väder ute, vilket är ca 3 + 3 km. Saknar dock absolut den där lilla extra hastigheten som de olagliga har. Inne i centrum känns 20 lagom, men på länge raksträckor så blir det lite trist och segt. Även accelerationen är lite seg. Uppförsbackar och vind segar ner ytterligare.

    Tycker nog att lagarna känns lite omoderna. Varför endast 250W? Varför kan man inte åtminstone tillåta 500W men fortfarande vara begränsad till 20 km/h, så att man kan komma upp för backarna utan problem?

    Men är man ute efter något som är just lagligt så är det ett bra alternativ.
     
    bernard gillar detta.
  4. timudjin13

    timudjin13 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 nov 2014
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0
    Tack för era svar :)
    Har tittat på segways es1 modell.
    Vad jag har läst och förstått så är den laglig så länge man inte köper till ett extra batteri.
    Då skulle maxhastigheten öka från 20km/h till 25.
    På så sätt har man ju också en framtida flexibilitet om lagen skulle ändras.
    Vad tycker ni om min tanke?
     
  5. habil66

    habil66 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2019
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    3
    Vet inte om det finns fler som har COC-certifikat men Joyor har en modell som går under 20 km/h och en annan som går att få med topphastighet 20 km/h trots att specsen säger topphastighet 25 km/h.

    Alla går att begränsa enkelt via displayen men det känns lite onödigt att köpa en stor motor bara för att klocka ner den.

    Det med att köra lagligt beror lite på förutsättningarna också. Alla elscootrar som går 25 km/h är lagliga att köra om du har en moped klass II-körkort tex.
     
  6. timudjin13

    timudjin13 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 nov 2014
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0
    Är det en svår procedur att fixa och installera firmware till M365:an?
    Visst är det tråkigt att åka med en strypt spark men nästan alla andra elsparkar som har maxfart på 20km har dålig kvalitet, kort körsträcka och tål för det mesta inte vatten.
    Finns det någon guide till hur man gör med firmware någonstans?
     
  7. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nej, inte så länge den inte kör firmware 1.5.x eller nyare. Du följer bara stegen på sajten här - tar kanske fem minuter: Xiaomi Mijia M365 Custom Firmware Toolkit
     
  8. timudjin13

    timudjin13 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 nov 2014
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0
    Tack Bernard!
    Så om jag har förstått det hela rätt kan man ställa in så att både ECO och Normal mode har en maxhastighet på 20km/h?
    Då finns det ingen lätt knapptryckning på sparken som Polisen kan göra utan man måste in i ? Appen eller? Var gör man sedan inställningen tillbaka om man någon gång vill ta tillbaka ursprungsinställningarna?
    Sista frågorna detta. Jag lovar ;)
     
  9. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nej, sitter det en knapp som låter dig ändra hastighet på det viset så klassas det garanterat som den klass den högsta hastigheten innebär.

    Du ställer in maxhastigheten på sidan jag länkade till och laddar sedan hem den "skräddarsydda" ROM-filen, som du sedan flashar. Vill du ändra hastigheten till något annat upprepar du bara samma procedur.