Diskussion: Värdeminskning och andrahandsvärden - Icke hållbart!

Diskussion i 'Allmänt' startad av Nevgh, 7 maj 2019.

  1. Nevgh

    Nevgh Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2011
    Inlägg:
    404
    Mottagna gillanden:
    115
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    OnePlus 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    OnePlus 7 Pro
    Platta:
    iPad (6th Generation)
    Hej forumet!

    Jag vill bjuda in forummedlemmar till en diskussion kring värdeminskning och andrahandsvärden kring olika mobiltelefoner som finns på marknaden.

    Sedan Note 9 releasen så har jag upptäckt en så rätt kraftig depreciering på nästan alla Android enheter. Därför anser jag att många topp Android telefoner tappar sin premium känsla när det utsätts för stora pristapp. Detta medför att incitamenten för att köpa en telefon och hoppas på att den håller ett relativt respektabelt andrahandsvärde försvinner.

    Jag var bland de "dårar" som köpt Note 9 vid release och fick betala hela 10 890 kr. Drygt 3 månader senare, på black friday så kunde jag köpa exakt samma telefon för 6990kr. Jag kände mig definitivt lite lurad. En telefon, som efter 3 månader efter release ska få en så kraftig depreciering. När telefonen då, var företages absoluta toppmodell.

    I januari/februari så hade Tele2 en kampanj där Mate 20 pro, som släpptes i slutet av oktober fick en pristapp på hela 3000 kr på endast 4 månader. Och idag säljs för halva ny priset (begagnat), så där drygt efter 6 månader av telefonens release.

    Efter en ytlig analys så har jag märkt att S10-serien, knappt 3 månader efter release har i snitt fått en pristapp på 30%! En S10 går, idag att köpa för 4800 kr (Comviq abb) eller 7790:-(Pris vid release: 9990k:-) kontant via en seriös aktör (Samsung Galaxy S10 SM-G973F 128GB (Mobiltelefoner)), S10e för 6210:- (8490:-) och S10+ för ca 9500:- (10990:-)
    Priserna på telefonerna är drygt 2000kr billigare om man köper dem begagnade här på swedroid market.

    Samma öde kommer Huawei P30 Pro att få och samma öde har Pixel 3 serien i USA fått sedan release.


    När man istället kollar in Apple iPhone och Oneplus så håller det en stadig prisnivå genom hela sin "shelf-life". Jag som många andra medlemmar här på forumet har intresset att byta sin telefon relativt frekvent. Därmed, har jag som konsument tagit beslutet att i framtiden, köpa en iPhone eller Oneplus enhet. Alternativt att vänta 3-4 månader efter release på flaggskepp från Huawei eller Samsung.

    Jag vill gärna höra på era synpunkter, vad känner ni? Vad tar ni för ställning? Du som är early-adopter och gillar att byta telefon ofta, hur kringgår du detta för att minimera dina förluster?
     
    inact_0049, Kristy, livinl0ud och 3 andra gillar detta.
  2. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Det är jättebra att de tappar i pris, vem vill vara ett (i)fån som köper en kantstött mobil med slitet batteri för en summa nära nypris?
     
    Hemska Sven, Jörgen Ö och eastbound gillar detta.
  3. kajsthlm18

    kajsthlm18 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2018
    Inlägg:
    804
    Mottagna gillanden:
    567
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 PRO MAX

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 PRO MAX
    Telefon 2:
    Pixel 6
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S6
    Håller helt med dig, när det kommer till telefoner i den dyrare prisklassen så är det nog bara iPhone som lyckas hålla prissänkningen långsamt. Det har nog med att göra att Apple själva aldrig sänker priset på sina enheter åtminstone inte innan de släpper en ny version dessutom kontrollerar de återförsäljare så att de inte heller överdrivet sänker priset på deras produkter. Minns fortfarande när Expert gick i konkurs och de sålde ut lagret så kom Apple in och köpte upp alla deras egna varor innan butiken ens öppnades. På det sättet ger de någon form av trygghet till den som köper deras varor till skyhöga priser, med det sagt så har även iPhone tappat mycket jämfört med hur det var förut då efterfrågan var betydligt högre.

    När det gäller OnePlus så är de redan rätt så prisvärda och ligger i en prisklass där sänkningen inte kan bli så hög. Procentuellt så tror jag att de ligger i samma nivå som de andra android tillverkarna.

    Jag tror att om man köper på release så får man oftast med lite andra prylar som kanske väger upp till förlusten man gör efter några månader.

    Prisnivån på premium android lurar är helt enkelt för högt, de som har intresse och råd köper de senaste, en som köper begagnad väljer inte att lägga ut över 10000kr på en lur. Apple säljer inte så bra just nu men ändå ser man ingen som helst prissänkning utan man kör olika inbytesdeal istället, för att de vet att om de sänker så kommer folk tveka att lägga ut sina pengar vid nästa release. Återstår bara att se hur länge de har råd att köra vidare på den taktiken.
     
    Kristy, bernard och Nevgh gillar detta.
  4. Nevgh

    Nevgh Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2011
    Inlägg:
    404
    Mottagna gillanden:
    115
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    OnePlus 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    OnePlus 7 Pro
    Platta:
    iPad (6th Generation)
    Anta följande:

    Du köper en helt ny iPhone XS för ca 12 000 kr vid release. Du bestämmer att sälja den när iPhone XI släpps. Du kommer säkert kunna kränga iväg den för mellan 7500 - 8000 kr (blocket, tradera, ev facebook market)

    Du köper en Huawei Mate 20 Pro vid release för ca 10 000 kr. Du bestämmer att sälja den när Mate 30 Pro släpps. Du kommer kunna kränga iväg den för säg runt 4000 kr?

    "(i)fån" har en värde minskning på ca 30%
    Medans Huawei tappar ca 60% av sitt värde.

    Om du är opartisk kring tillverkare så kommer du att köpa iPhone. Köper du begagnad, se till att inspektera telefonen. Alla "(i)fåns" är inte kantstötta med svullna batterier.
     
  5. Ascended

    Ascended Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2012
    Inlägg:
    2 183
    Mottagna gillanden:
    2 119
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5
    Hur kommer det sig att Oneplus håller sig så bra prismässigt? Trotts att de säljs i diverse affärer så ser jag nästan aldrig någon rea på dom.
     
    Nevgh gillar detta.
  6. Nevgh

    Nevgh Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2011
    Inlägg:
    404
    Mottagna gillanden:
    115
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    OnePlus 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    OnePlus 7 Pro
    Platta:
    iPad (6th Generation)
    Ingen aning faktiskt. @kajsthlm18@kajsthlm18, hade en idé.

    Jag har sett Oneplus 6T gå ner 500kr och det var under black friday, om jag minns rätt. Sen så har de aldrig haft någon pris tapp sen dess. När 7 och 7 Pro kommer då försvinner 6t från hyllorna och lämnar väl ingen utrymme att 6T ska bli en "billigare" alternativ
     
    kajsthlm18 och bernard gillar detta.
  7. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 429
    Mottagna gillanden:
    8 361
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Köp begagnade telefoner så slipper du förlora en massa pengar. Självklart blir det dock svårare att vara en early-adopter, men inte sällan kan man köpa en telefon begagnad någon månad efter den släppts till ett hyfsat bra pris.
     
    Jörgen Ö, katho och cobben gillar detta.
  8. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 429
    Mottagna gillanden:
    8 361
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Ja, det är märkligt. Känns som att OP måste styra återförsäljarnas prissättning ganska hårt så att de inte kör reaor på telefoner från just OP. Amazon brukar fortsätta sälja den gamla versionen av OP men ofta till ganska höga priser. Stämmer inte alls med den prissättning de kör på andra androidtillverkares telefoner där det ofta är rejäla prisreduktioner på fjolårets flaggskepp.
     
    Last edited: 8 maj 2019
    bernard gillar detta.
  9. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 703
    Mottagna gillanden:
    44 691
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Intressant reflektion. En sak som är lite lustig i sammanhanget är att Samsung ger högre inbytesvärde på Apple-telefoner än sina egna premiumtelefoner med snudd på samma initialkostnad: Mobil Trade-in-program och erbjudanden | Samsung Sverige

    Det är ju märkligt att man gör så, för rimligtvis borde väl en trogen Samsung-kund kunna förvänta sig att man får lite extra för just Samsung-enheter som byts in. Samtidigt är det väl förstås logiskt att Samsung vill locka över Apple-användare, men en återkommande kund borde vara värt mer.
     
    Kristy och flipp gillar detta.
  10. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 491
    Mottagna gillanden:
    1 174
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Apple har monopol på att vara "Apple", har aldrig släppt in några utomstående konkurrenter.
    Så länge Apple uppfattas som "kvalite" kan de fortsätta så.

    OnePlus är svårare att förstå sig på, inget stort dominerande märke som Apple - men de har väl sina fans, och har aldrig haft behov av att dumpa priserna - än sån länge.

    "Peak Smartfån" har uppenbarligen redan inträffat.
    Personligen sätter jag tidpunkten för toppen redan vid släppet av Xiaomis Mi Mix 1 senhösten 2017, men det kan förstås diskuteras.

    Men med tanke bl.a. på handelskriget USA-Kina, som verkar bara vara i sin linda, bör man kunna förvänta sig kraftigt fallande efterfråga samt priser på allt inom elektroniken framöver.



    .

    .
     
    katho och Kristy gillar detta.
  11. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 429
    Mottagna gillanden:
    8 361
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    iPhone 6s Plus släpptes hösten 2015, den finns nu till salu på forumet för 2900 kr! Andrahandsvädet på apple-prylar är verkligen barockt.
     
    Ekman gillar detta.
  12. Nevgh

    Nevgh Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2011
    Inlägg:
    404
    Mottagna gillanden:
    115
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    OnePlus 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    OnePlus 7 Pro
    Platta:
    iPad (6th Generation)
    Noterade också det!

    Det är ungefär vad en S8+ går på andra hand
    Lägg på drygt 500kr så har du dig en S9a som släpptes våren 2018.

    Rätt så galet..
     
    Ekman gillar detta.
  13. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 426
    Mottagna gillanden:
    3 209

    MINA ENHETER

    Köper inga ny mobil längre,utan köper begnade med kvitto,tycker det är mest prisvärt att göra så,en ny mobiltelefon är inte värd 10000kr eller mer i mina ögon
     
    Last edited: 8 maj 2019
    Jörgen Ö, Ekman och paulreedsmith gillar detta.
  14. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Angående OP så tycker jag de verkar säljas ganska billigt på forumet, så håller inte med att andrahandsvärdet skulle vara så fantastiskt.

    Att priset inte droppar i butik är väl för att de försöker köra med Apple-fasoner för att bestämma priserna. Det är ju betydligt större konkurrens på att sälja Samsung och Huawei än OnePlus.
     
    kajsthlm18 och katho gillar detta.
  15. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 703
    Mottagna gillanden:
    44 691
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Fasoner och fasoner. Att inte devalvera sitt varumärke är väl en bra strategi ur tillverkarens perspektiv?

    Det är väl relativt få som vill köpa en telefon ur P eller Mate-serien för introduktionspriset om man känner till att man kan plocka ut en via Tele2 några månader senare och spara ett antal tusenlappar. Själv kommer jag definitivt inte köpa en Pixel 4 till introduktionspris sedan Google prisdumpade Pixel 3-serien med USD 200 bara veckorna efter premiären.

    En aktör som Huawei bryr sig främst om marknadsandelar. Inget annat är lika viktigt för deras del då den långsiktiga strategin är att vara en av få som dominerar marknaden, bredvid Samsung och Apple. Inte för att det är något fel på att jobba så om man nu har resurserna, även Xiaomi gör likadant, men det är ju en viss balansgång. Är man för aggressiv urholkar man i viss mån varumärket om syftet är att vara en "premiumaktör".
     
    Last edited: 8 maj 2019
    kajsthlm18, Kristy och Nevgh gillar detta.
  16. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 429
    Mottagna gillanden:
    8 361
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Och för mindre pengar än så kan man t.ex. få en Xiaomi Mi 8, köpte en sådan begagnad för 2000 kr för några månader sedan. Hmmm, ska jag köpa en fyra år gammal 6S Plus eller en halvår gammal Mi 8 för 900 kr mindre? Livet är fullt av svåra val ;) Absurt!
     
    Jörgen Ö gillar detta.
  17. ajo.lill

    ajo.lill Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2018
    Inlägg:
    718
    Mottagna gillanden:
    595
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23
    Detta är väl precis som med bilar. Värdet går ner när marknaden har nått en viss "mognad". Att köpa ny bil aldrig en bra deal, på grund av att folk blir alltmer medvetna och bättre på att köpa begagnat. På samma sätt fungerar det väl lite med telefoner. Telefoner har etablerat sig mer och mer även hos folk som inte är lika "nördiga" som oss andra, och folk handlar mer och mer begagnat. Min kära mor köpte en begagnad telefon via blocket med Swish och mobilt BankID, osv. För ett par år sedan visste hon knappt vad en app var.

    Utvecklingen går framåt inte bara hos tekniken, utan också hos folk, vilket leder till att begagnatmarknaden "mognar" och då blir begagnat allt billigare.

    Varför Iphone håller ett högre pris begagnat beror kanske på att Iphone-användare är mindre villiga att köpa begagnat? Behåller telefonerna längre, kanske? Spekulerar bara. :)
     
  18. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 703
    Mottagna gillanden:
    44 691
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Apple prissänks inte i samma takt, och de kör mycket sällan (aldrig?) kampanjer, och då finns det väl inte lika stor anledning att sänka priset så mycket på begagnatmarknaden heller. Det är de klassiska mekanismerna som styr vad priset blir på begagnatmarknaden.

    Apple har ju förmånen att inte ha så mycket konkurrens i och med det slutna ekosystemet. En Google/Android-användare behöver aldrig vara lojal då det inte är särskilt jobbigt att hoppa runt mellan olika Android-tillverkare, dvs i jämförelse med att gå från Apples ekosystem->Googles. Tex Samsung har därför en lite annorlunda konkurrenssituation än Apple, och det förklarar väl säkert delvis varför prisbilden ser lite annorlunda ut.
     
    kirkx10 och Kristy gillar detta.
  19. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    det känns mer som att apple har en bisarr förmåga att behålla ett stort värde på andrahandsmarknaden än att alla andra skulle "göra fel" kan jag tycka. Sen varför känna sig lurad? du köpte väl skiten för att använda det? Skulle man köpa saker med baktanke konstant på andrahandsvärde så kan du ju sluta handla alltogether.
     
  20. Oneplus2

    Oneplus2 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2015
    Inlägg:
    1 262
    Mottagna gillanden:
    986
    Telefon:
    iPhone 8 plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 8 plus
    Telefon 2:
    iPhone X
    Telefon 3:
    Mi max 3
    ROM:
    EU
    Platta:
    Ipad 2018
    Så här tänker jag :

    Apple och tex Oneplus gör helt rätt enligt mig. Dom bibehåller priset och jag som konsument känner att jag betalade vad jag behövde för att få den produkten.

    Skulle jag köpa en Samsung för 10 000kr och sedan se den säljas för 6 000kr efter 3 månader känner jag mig lurad. Det bevisar ju att den var allt för dyr när den släpptes.

    Tar man sedan andrahandsmarknaden i detta är ju faktiskt Apple ganska prisvärd ändå. Då Apple aldrig rear ut sina telefoner står dom sig väldigt bra. Är ju inte långt ifrån att en dyr iPhone blir lika dyr på 12 månader som en Samsung eller Huawei flaggskepp.

    Samma sak med Oneplus . Sedan är det ju liknande på billigare Androidlurar som inte kan sjunka så mycket för dom är redan så billiga.


    Så för min egen del är det snarare så att Samsung blir för dyr att äga om man vill köpa ett nytt flaggskepp varje år.


    Sedan kan man tänka på en sak till. Apple uppdaterar sina telefoner under MÅNGA år och det är ju också ett mervärde som tyvärr många Androidtillverkare har missat.
     
    kajsthlm18, dannejanne, Trino och 1 annan gillar detta.