Diskussion: Laglotten i andra länder

Diskussion i 'Off Topic' startad av Droid55, 5 maj 2019.

  1. Droid55

    Droid55 Guest

    Någon som vet hur laglotten ser ut i andra EU-länder? Främst i Danmark och Norge, men även i andra länder som Finland, Spanien, Frankrike o.s.v.
     
  2. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

  3. Droid55

    Droid55 Guest

    Just det, jag glömde att Norge inte är med i EU. Jag var nära på att skriva Storbritannien också, men så kom jag på att de håller på att lämna EU. :P

    Tack för länken, det var detta jag ville läsa om:
    Maka och bröstarvingar har rätt till 1/4 av egendomen, 1/8 till maka och 1/8 till bröstarvingar. Om inga bröstarvingar finns så har makan rätt till 1/4, men om det inte finns en maka så har bröstarvingarna fortfarande bara rätt till 1/8? Då kan man bestämma mer i Danmark, men inte fullt ut heller.

    Läste längst ner på sidan om skatten. Maka och registrerade partners betalar ingen arvsskatt, men bröstarvingar gör? Mycket märkligt.
     
  4. Rospigg

    Rospigg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    2 167
    Mottagna gillanden:
    2 049
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition
    I Frankrike så har de väldigt hög skatt på arv.
    De har en väldigt strikt lag kring att arvet ska skiftas direkt, alltså kan man inte som maka, om man inte har egen ekonomisk möjlighet "sitta i skyddat bo" på samma sätt som här. Här får ju en maka sitta i "skyddat bo" om det inte finns särkullsbarn som kräver att få ut sin rätt. I Sverige får ju överlevande maka även rätt att förfoga över kvarlåtenskap till gemensamma omyndiga barn. Detta kan den överlevande använda efter eget huvud.
    I Frankrike, om jag förstår det rätt så tas omyndiga barns del av arvet omhand i någon typ av fonder tills de blir myndiga.

    Själv tycker jag att laglotten borde diskuteras och på något sätt förändras. Det finns tillfällen då man som förälder måste kunna få välja var sina pengar ska hamna.
     
  5. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 476
    Mottagna gillanden:
    1 171
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Vill man kringgå laglotten just i Sverige, gäller det att ge bort egendom som gåva minst 10 år innan man tänker avlida.
    Efter 10 år kan inte gåvan dras in i ev. bråk om arv och laglott längre.
    Om jag minns rätt, förstås.

    Inget går upp mot en bra kunnig jurist, särskilt om det är fråga om större pengar, eller större avvikelse från det som är vanligt.
     
  6. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Går det inte att lösa mha en kapitalförsäkring där någon annan står som förmånstagare? Eller finns bara tjänsten till barn hos företag som erbjuder kapitalförsäkring i Sverige? Antar det är ett sätt att kringgå Sveriges lagar?

    Försökte bli klok med en kollega kring kapitalförsäkring för barn vs spara i en ISK i barnets namn och eventuell utmätning men vi kom inte fram till något. Borde se vem jag kan fråga på jobbet
     
  7. Droid55

    Droid55 Guest

    Då är Frankrike inget alternativ.

    Instämmer till fullo. Laglotten är gammal och förlegad.

    Sen ska vi inte återinföra någon korkad arvsskatt eller gåvoskatt heller.
    Alla ska få bestämma över sina egna pengar och egendom.
    Om man hellre vill spara eller hjälpa andra så ska man kunna få göra det utan att beskattas.

    Nu vet man ju aldrig när man avlider, men vill man ge en gåva så bör man göra det så snart som möjligt då.

    Jag noterar, men jag vet verken vad kapitalförsäkring eller ISK är. Pappa gör kanske dock.
     
    Last edited by a moderator: 8 maj 2019
  8. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Det är en typ av konto för sparande. ISK (investeringsparkonto) och KF (kapitalförsäkring) är två olika typer. De innebär beskattning av kapitalet (på lite olika sätt som vi inte behöver gå in på här) så de passar bäst till för ekonomiska instrument som tex aktier och fonder (ej fonder med för låg utveckling).

    Men KF känns lite udda. Hittade tex det här:
    Så om pengarna läggs i en KF och ägaren går bort tillfaller alla pengar förmånstagaren. Vet inte riktigt om man helt frångår laglotten. Känns lite för enkelt att kringgå arvsrätten med enbart en kapitalförsäkring.


    Hittade Att välja lycka: Rättsliga skillnader mellan ISK & KF
    Nu är det en blogg men det kanske kringgår reglerna vid dödsfall men inte skilsmässa.
     
  9. Droid55

    Droid55 Guest

    Jag läste blogginlägget och det låter som du säger lite för enkelt att en kapitalförsäkring skulle kunna kringgå laglotten. Det vore ju bra om det var så, men jag vet inte heller.
     
  10. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Nu killgissar jag lite i väntan på svar från någon som har stenkoll. Men det låter ju vettigt att någon skulle kunna "överklaga" (eller vad det heter) och ev rättinstans skulle gå på samma linje som med gåvor (dvs ge bort ens egendomar innan man trillar av pinnen). Att det måste gjorts 10 år eller något tidigare.

    Låter helt galet för enkelt annars.
     
  11. Droid55

    Droid55 Guest

    Jag har sökt och läst lite, men det verkar ju stämma. Man kan väl alltid överklaga, men det intressanta är ju huruvida överklagan får rätt.

    Kan man minska sina barns rätt till arv genom kapitalförsäkring? | Insulander Lindh Advokatbyrå

    Här handlar det dock om 18% och maka. I pappas fall handlar det inte om någon maka (han är ogift) utan om hans barn.

    Undrar om det är skillnad på svensk och utländskt kapitalförsäkring. Jag läste i någon Flaskback-tråd att en pappa hade tagit en irländsk kapitalförsäkring via Handelsbanken (hans förmånstagare var dock en "grannkärring" [emoji23]).