Ifixit ger Pixel 3a / 3a XL bra betyg - enkel att reparera

Diskussion i 'Google Pixel 3a / Pixel 3a XL' startad av bernard, 10 maj 2019.

  1. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 695
    Mottagna gillanden:
    44 676
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Enligt iFixit är Pixel 3a-serien enkel att reparera/modulär: Google Pixel 3a Teardown


    Bakstycket är enkelt att lossa på med hjälp av det plektrumliknande standarverktyget och kräver ingen värmepistol eller dylikt. Batteriet är sedan lättåtkomligt och sitter med något elastiskt lim som inte ger så mycket motstånd att det blir svårt att avlägsna.

    Enda skruvmejseln som behövs är en T3-mejsel.
     
    arx, Kristy och Arju gillar detta.
  2. psp123

    psp123 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    4 210
    Mottagna gillanden:
    5 035

    MINA ENHETER

    Goda nyheter. Den vanliga trean verkar svår att få isär.
     
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 695
    Mottagna gillanden:
    44 676
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, men den är också IP-klassad. Det gör ofta att tillverkarna måste använda annorlunda lim bland annat, som kräver värmepistol etc.

    Möjligheten att byta batteri på ett någorlunda enkelt vis, utan att man riskerar ha sönder hela telefonen, är nog underskattad. Nu sitter kanske inte så många här på telefonerna så länge, men själv brukar jag alltid låta mina gamla telefoner vandra vidare, och kan man då byta batterier efter 2-3 år på ett billigt vis förlängs livslängden med ytterligare 2-3 år.

    Min farfar använder tex en LG G2 än idag och är mycket nöjd med den (förvisso med custom ROM). Har bytt batteri två gånger :)

    Att lämna in en telefon på byte är ju ofta rätt kostsamt och lönar sig sällan på en telefon som är så gammal som 3 år, men kan man knipa ett batteri på eBay för hundralappen är det en helt annan sak.
     
    psp123, Kristy och Arju gillar detta.
  4. Arju

    Arju Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jun 2013
    Inlägg:
    489
    Mottagna gillanden:
    268
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Google Pixel

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Google Pixel
    ROM:
    Dirty Unicorns
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Äntligen!!! Då min 1.gen Pixel 5" funkar bra så har jag kvar den ett tag till. Gillade skarpt på äldre lurar att man lätt kunna skruva isär dem, speciellt för att göra ett batteribyte. Det blir nog en Pixel 3a i framtiden... måste dock bevaka lite kring hur utvecklingen av custom roms kommer att se ut på XDA innan jag fattar beslut. Saknar den nostalgiska tiden på XDA med Nexus 5. Hoppas Google fortsätter med "a" serien.