Motortråden - allt om bilar

Diskussion i 'Off Topic' startad av beyorn, 31 dec 2013.

  1. osterlindh

    osterlindh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2011
    Inlägg:
    959
    Mottagna gillanden:
    477
    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6
    ROM:
    Stock Oxygen
    Ja, det är ju inte många sedaner i den prisklassen med det miltalet. Bara en som kostar liknande men med lite längre mil.

    Urtrustningsmässigt är dom lite snik men som sagt, svårt å hitta några fler f30 just nubmed detta pris och miltal.
     
  2. leolulz

    leolulz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2011
    Inlägg:
    1 513
    Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    Mycket ingår ju såklart som du säger men det som finns ute har vart rätt snålt och oftast endast haft Pluspaket (Infällbara speglar/parksensorer). Ex. billigast ute nu är en vit för 365k

    Jag var ute efter iallfall Dynaudio, backkamera, DSG och helst taklucka, de ligger och sniffar runt 400k.

    Finns en hel del att välja till ändå, DCC, Backkamera, Dynaudio, Navi, Assistentsystemen (Lane-, Traffic Jam-, Emergency-, Sign Assist, Blind Spot Sensor samt Dynamic Light Assist), Keyless Access, läderklädsel m.m.

    Såldes en idag jag var sugen på som hade det jag ville (förutom dynamic light assist) som annonserade för 390k. Hade gått 2300mil, vad den såldes för vet jag ju inte menmen... känns inte som det finns någon stor prutmån på dessa :-)

    Ja Golfen tycker jag estetiskt ser bättre ut och gillar den mer generelt. Men känns som man får mer bil för pengarna initialt med Cupran... :teeth:
     
  3. bjoli

    bjoli Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    24 jun 2009
    Inlägg:
    1 713
    Mottagna gillanden:
    119

    MINA ENHETER

    Lane assist är inte vanligt och framförallt inte side och rear traffic alert, det kan jag hålla med om. Soltak skulle jag undvika. Nav valde jag bort eftersom Android Auto finns. Resten hittade jag direkt vid en koll på Blocket. 2017 (facelift), 1227 mil för 329k hos firma. Garanti kvar plus förlängd garanti till 2021!
     
  4. leolulz

    leolulz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2011
    Inlägg:
    1 513
    Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    Ja de kan jag också klara mig utan ;)

    Varför undvika soltack, känt att de brukar läcka?

    Mjo men den är manuell:(
     
  5. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    6 986
    Mottagna gillanden:
    1 938
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Oups. Råkade handla en SuperDuke 990 :eek:
     

    Bifogade filer:

  6. bjoli

    bjoli Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    24 jun 2009
    Inlägg:
    1 713
    Mottagna gillanden:
    119

    MINA ENHETER

    Trevligt [emoji106]
     
  7. bjoli

    bjoli Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    24 jun 2009
    Inlägg:
    1 713
    Mottagna gillanden:
    119

    MINA ENHETER

    Det missade jag. Van vid kombi där alla är automat, DSG6 (DQ250) eller DSG7 (DQ381, icke att förväxla med den gamla DQ200)
     
  8. leolulz

    leolulz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2011
    Inlägg:
    1 513
    Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    Haha! Annars ser den riktigt läcker ut och både pris och utrustning är rätt. Har provkört både DSG och manuell, båda är ju helt underbara på sina sätt men DSG lutar det mest åt.
     
  9. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    6 986
    Mottagna gillanden:
    1 938
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    otroligt svårt att inte ha trevlig på en sån maskin :)
     
  10. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Ganska intressant inslag i miljö debatten som politikerna aldrig pratar om? Kanske för att det skulle bli svårare att ta ut så hög skatt som det gör då? De vill skydda statens bästa kassa ko.

    Health risks of shipping pollution have been 'underestimated'

    "One giant container ship can emit almost the same amount of cancer and asthma-causing chemicals as 50m cars, study finds"
     
  11. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
  12. ASR

    ASR Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2012
    Inlägg:
    3 674
    Mottagna gillanden:
    973
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy S22
  13. osterlindh

    osterlindh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2011
    Inlägg:
    959
    Mottagna gillanden:
    477
    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6
    ROM:
    Stock Oxygen
    Vi får helt enkelt se, kommer ske fredlig protest och stöd till initiativtagarna när man är i riksdagen och debatterar sedan blir det kanske en större demonstration 31maj i sthlm.

    Det har aldrig varit i denna omfattning innan. Inte bara i media i Sverige som skrivit om detta heller så politiker måste göra något och kan inte blunda nu.
     
  14. osterlindh

    osterlindh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2011
    Inlägg:
    959
    Mottagna gillanden:
    477
    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6
    ROM:
    Stock Oxygen
    Det är helt klart intressant med tanke på sjukt många speciellt fraktare som finns. Färjor, kryssare är också smutsig men inte som en fraktare.

    Dock har man blrjat sakta men säkert i europa och speciellt i svenska rederier att hitta miljövänligare alternativ. Finns några färjor i sverige som går helt på eldrift, en eller två fraktare som jag läst om som har gjort längre testkörning med enbart eldrift och det går riktigt bra tydligen.

    Dock får man tänka också på USA, Ryssland, och dom större länderna i Asien som kommer släpa efter här med moderniseringen. Dom lör fortsätta va smutsiga ett tag till.

    Men ja, det t är pinsamt egentligen hur man går på bara flyg och fordon till en förbannelse om hur skitigt detta är, måste ställas om, skatter höjs och tvång hit och dit. Men marinen, nää det är det tyst om troligen av två orsaker. Fraktare/marinen ser till att import/export fungerar så ekonomin flödar där som det skall.

    Sen har vi att den största kassakon för å få in stålar in till staten är att ta folkets pengar i landet. Skatt på allt, högre skatt hit och dit, speciellt på den vitkigaste punkten för att landet skall leva, fordon. Fordon måste merparten av befolkningen ha ändå och kommer bara ge med sig tror man och betalar dom höjningar som sker utan motstånd=kassako...utan att göra allt för mycket arbete.
     
  15. bjoli

    bjoli Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    24 jun 2009
    Inlägg:
    1 713
    Mottagna gillanden:
    119

    MINA ENHETER

    Jag håller också på att få ett återfall. Får se om det slutar med Kawasaki eller Yamaha. När jag jobbade med motorcyklar körde jag bara Yamaha, fast ER6 eller någon Z är billig att äga även om man inte är i branschen längre.
     
  16. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Jag undrar vad V-Power ligger på som jag brukar tanka med, måste vara runt 18 kr nu... Som bensinskatten handlar inte om miljön, utan det handlar om att staten ska få möjlighet att få in mer skatt som de kan spendera bäst som de vill medans de gör oss vanliga människor fattigare och sänker vår levandsstandard. Miljöpolitk måste man se ur ett globalt perspektiv då blir det larvigt att tro att ett föregångsland som sverige skulle rädda världen genom att göra oss fattigare medans vi igentigen inte åker mindre bara för det blir dyrare, det är som sagt ett nödvändigt transportmedel. Subventionerade elcyklar är ju inget som räddar miljön heller snarare tvärt om då vanliga cyklar är mer miljövänliga, subventionera då dessa istället.

    Miljön är som sagt global och jag motsätter mig att vi ska underkasta vår levandstandard och livskvalité samtidigt som det stora länderna som usa och kina gör det på vår bekostnad det är inte rimligt att vi som litet land ska dra deras lass.. dessutom så är det också så att sverige som enskilt land kommer bli väldigt lite drabbat av effekterna av den globala uppvärmningen, det är inte vi som kommer få hela manhattan under vatten och många av deras städer på kusterna, det är som som måste byggaa enorma murar för att skydda deras land, sverige å andra sidan ligger ganska bra till gällande vattennivå och vi kommer förmodligen bli ett populärt land bland klimatflyktningar.

    Vill man påverka klimatat är det de stora länderna som har global påverkan som måste göra åtgärder... tex så är det bättre att ge bidrag till kina till kärnkraftverk så de istället kan stänga ner kolkraftverk.
    Även länder som tyskland behöver sluta vara rädda för kärnkraften. Men framförallt är det 4e generationens reaktor kärnkraft som vi ska satsa på den är nämligen idiotsäker och nån typ av härdsmälta är omöjlig, och man kan dessutom använda dagens kärnavfall som politkerna säger att vi ska lagra i tusentals år, detta är givetvis strunt, då vi redan IDAG har reaktor typer som kan använda kärnavfallet från dagens reaktorer, dagens reakteror klarar bara av att förvandla 1% av urnet till energi medans 4e generationens reaktor kan omvandla 99% av uranet till energi(som SD vill satsa på de vill starta upp en test reaktor här i sveige).

    Så ja hela miljö politen är dessvärre lite av en bluff, dom skrämmer upp befolkningen så att det kan beksatta oss...

    elbilar är förmoldigen inte mer miljövändligt om man ser till hela dess livscykel om man då räknar med att batterierna tex måste bytas ut flertal gånger... också.. sedan går inte elbilar använda på global nivå i länder som tyskland är det direkt skadligt för miljön, i länder om tyskland borde det omvända gälla dvs att elbilar är förbjudet!! Många länder har redan satt planer på totalt förbud mot fossildrivna fordon, och det är nog en tidsfråga innan tyskland också gör det trots att det inte har någon direkt plan på att lägga ner sin kolkraft...
     
  17. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Tror de flesta om man frågar folk ute på stan så kommer dom säga att frakt med båt är mkt mer miljönvänligt, dom är ju så stora och så mkt ryms på en ett frakt fartyg, och det går också långsamt allt det tillsamans får folk det att tro att det både effektivt och miljövänligt jämfört med tex flyg som är snabbt och inte kan lasta lika mkt..

    Har aldrig hört en miljöpartist prata om att frakfartygen är ett problem utan det är bara flygen som är boven i dramat... Dessvärre är det så att MP politker verkar dessvärre vara dom som är minst pålästa vad det gäller miljö frågor... Hur kan de då tex inte prata om 4e generationens reaktorer ? jo det beror på att rädslan från chernobyl finns kvar även idag, och politkerna inser inte att chernobyl för det första var en experimentell reaktor som dessutom inte hade någon inkappsling därför kunde den radioaktiva röken från reaktorn läcka ut direkt i luften... Något liknade skulle tex inte kunna hända i svenska reaktorer som är bra mkt säkare, men hur många av MP polikterna eller de som pratar om miljöpolitik förstår hur ett kärnkraftverk fungerar på basic nivå ? nej hela debatten kring kärnkraften är driven av känslor och inte baserat på fakta och kunksap. Sedan att det finns farliga kärnkraftverk i drift i dag det är en annan sak, men nu snackar vi om inhemsk kärnkraft och där finns både vetskapen och tekniken redan idag att göra en idiotsäker kärnkraft anläggning.
     
  18. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
  19. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
  20. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA