För många OnePlus modeller?

Diskussion i 'OnePlus Allmänt' startad av Johnh3, 4 maj 2019.

  1. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 146
    Mottagna gillanden:
    4 841
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    OnePlus hade en vinnande strategi med att bara lansera en modell i princip. Men med lägre pris än konkurenterna. Nu har dock priset stigit med varje lansering. Nu ryktas det om två uppsättningar, med en Pro 7 modell i topp. Säkert en massa färgvarianter och minnestorlekar m.m..

    Är det rätt väg att gå?:)

    Känns lite som en vansklig strategi, som kan gå fel.
     
  2. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 429
    Mottagna gillanden:
    8 363
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Vad kan gå fel? Den vanliga modellen av OP7 kommer väl fortfarande vara hyfsat prisvärd. Sedan lägger de till en pro-modell som kan locka en ny grupp konsumenter, de som är villiga att lägga några tusen extra på flaggskepp från Samsung och Huawei och som upplevt att OP tidigare saknat riktigt exklusiv hårdvara. Med Pro modellen kan de även locka till sig den grupp konsumenter som efterfrågar telefoner med större skärmar.
     
    Ara, Kristy och bernard gillar detta.
  3. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 965
    Mottagna gillanden:
    11 121
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    Ändå rätt skönt när två modeller är för många modeller. :D
     
    Kristy gillar detta.
  4. Timpppa

    Timpppa Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2009
    Inlägg:
    8 115
    Mottagna gillanden:
    3 917
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Pixel 8 Pro
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Det pratas väl om 3 st, en OP7, en OP7 Pro och en med 5G?
     
  5. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 146
    Mottagna gillanden:
    4 841
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Det är som med Apple det var få modeller i början, nu nästan helt oöverskådligt med alla varianter, minneskonfigurationer och så vidare..

    Mer tror jag inte alltid är bättre.;) Jag hoppas att inte OnePlus går den vägen.
     
  6. huskul

    huskul Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    2 905
    Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    ComviQ
    Telefon:
    Samsung S22U

    MINA ENHETER

    Operatör:
    ComviQ
    Telefon:
    Samsung S22U
    vad blir 7T då?
    7T Pro ?
     
  7. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 710
    Mottagna gillanden:
    44 699
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag tror inte heller detta är ett problem, utan det är nog en bra strategi.

    OnePlus 7 kommer sannolikt ha samma pris som OnePlus 6T, och det innebär ju begränsningar för vad OnePlus kan införa för nyheter. I alla fall utan att hela communityn slår bakut. Det blir ett väldigt liv vid varje prishöjning, och nu börjar man nog närma sig smärtgränsen för vad den allra bredaste kundgruppen är beredda att betala.

    Pro-modellen öppnar dörrarna för att introducera ny mer kostsam teknik som högupplösta AMOLED-paneler med 90Hz, och samtidigt differentiera med tex lite större skärm samt innovationer som "pop-up-kameran" osv.

    Jag tycker nästan man kunde slagit på riktigt stort och lagt till både trådlös laddning, IP-klassning etc. i Pro-modellen, även om det lett till en kostnad på 8490:- eller 8990:- i värsta fall. Det finns många som vill ha ett "debloatat" alternativ till Samsungs och Xiaomis telefoner.

    Vill man driva varumärket framåt kan man nog inte bara stå och stampa på samma ställe hela tiden. De är fortfarande inte i närheten av att upprepa HMD:s eller Lenovos/Motos misstag, med att dränka marknaden med alla möjliga skärmstorlekar och prisklasser, för att sedan få stora problem med att hålla igång uppdateringarna. Det är först om man introducerar en tredje modell jag skulle börja bli lite orolig.


    Men det är klart att vi inte riktigt vet vad priserna blir i Sverige ännu, och den informationen vore ju bra att ha i sammanhanget :)
     
    Last edited: 9 maj 2019
    eastbound, stealth.pilot, kissidor och 1 annan gillar detta.
  8. MrJiM

    MrJiM Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2010
    Inlägg:
    1 576
    Mottagna gillanden:
    794
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S22 Ultra
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S8 Ultra
    Att ge folket val är dåligt? Lever vi i diktatur?
     
  9. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 146
    Mottagna gillanden:
    4 841
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Två eller tre mobiler är väl okej i och för sig. Men OnePlus har ju sin nisch och om de börjar flöda marknaden med för många enheter så kanske de tappar det unika.
     
    bernard gillar detta.
  10. MrJiM

    MrJiM Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2010
    Inlägg:
    1 576
    Mottagna gillanden:
    794
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S22 Ultra
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S8 Ultra
    Den så kallade nischen får de gärna begrava. Att ha val är alltid bättre än inte ha val. Jag har bokat en loot crate version ( om jag nu lyckades va bland de 50 första ). Skulle aldrig i livet ens funderat på köpa OnePlus innan. Jag är beredd på betala för premium. Du vill förmodligen ha bang for the buck. Nu kan vi båda köpa OnePlus.
     
    kissidor gillar detta.
  11. Kingson

    Kingson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2015
    Inlägg:
    1 269
    Mottagna gillanden:
    793
    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max
    Vill man ha OnePlus nu ?! När den första kom, så va jag otroligt imponerad av det låga priset och den höga prestandan. Lika så när OnePlus 2 kom. Men jag tycker det har varit lite för mycket egna hyss dom haft för sig genom årens lopp med mjukvaran. Det ska vara vanilla . slut :) Och kollar man på deras telefoner idag, så tycker jag prislappen har stuckit iväg för mycket. Beträffande för många modeller, iPhone dom har härmat känns det som, dom släpper en modell 5 så kommer 5s osv, bara det att OnePlus släppt lite tätare. Kul med nytt men man känner sig sisådär som konsument om man köpt en ny telefon och 6 månader senare så har man inte den nya modellen. För visst va det väldigt tätt mellan något släpp ? OnePlus 7 hoppar jag nog. Väntar på Google Pixel 4 XL istället. Enda kravet jag har är att det ska vara vanilla och snapdragon 855. Finns ju en del nu... List of All Smartphones With Snapdragon 855 Processor
     
  12. R3b0rn

    R3b0rn Impartial Droid Moderator

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    5 066
    Mottagna gillanden:
    6 700
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue
    Personligen så tycker jag att vi har smutsat ner världen tillräckligt mycket för att implementera mobiler som hårdvara uppgraderas som OnePlus gör. Visst det är billiga telefoner men samtidigt så är det många som uppgraderar till T versioner senare under året igen.

    2 mobiler på mindre än ett år är extremt onödigt egentligen och vips så är man uppe i "riktiga" flaggskepps priser.
     
    Kristy, Droid96 och Kingson gillar detta.
  13. MrJiM

    MrJiM Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2010
    Inlägg:
    1 576
    Mottagna gillanden:
    794
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S22 Ultra
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S8 Ultra
    Själv tycker jag det är lagom att byta efter typ 6 månader. Men som sagt alla tycker olika. Måste dock säga att jag inte har bytt lika ofta på det senaste. Min S9 plus är ca 1 år. Och innan dess körde jag S7 i 2 år för jag vägrade ge upp fysisk hemknapp! [emoji23]
     
    R3b0rn gillar detta.
  14. Nevgh

    Nevgh Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2011
    Inlägg:
    404
    Mottagna gillanden:
    115
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    OnePlus 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    OnePlus 7 Pro
    Platta:
    iPad (6th Generation)
    Jag tror att Oneplus kommer sluta med "t" modellen. Tänker i de banor då det för första gången ska släppa en Pro enhet, tänker att de kommer i fortsättningen fokusera på en vanlig och en Pro enhet och skippa höstens "T" släpp helt och hållet.

    Tror dock, för att locka till många köpare och beredda sitt marknads segement att det under hösten kommer att presentera en X modell. Det ryktades att Oneplus X ska göra en comeback.

    Bara en spekulation, ingenting bekräftat.
     
    Kristy gillar detta.
  15. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 146
    Mottagna gillanden:
    4 841
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
  16. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 710
    Mottagna gillanden:
    44 699
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, om du gillar ett "debloatat" OS och vill ha 90Hz AMOLED samt Snapdragon 855 finns det väl inte så mycket att välja på förutom ROG Phone? Oxygen OS är fortfarande (återstår dock att se hur länge) relativt fritt från bloat; speciellt i jämförelse med Xiaomi eller Samsung.

    Både OnePlus och OnePlus 2 var kraftigt subventionerade. De gjorde inga pengar på dessa telefoner, utan det var för att köpa marknadsandelar. Xiaomi gör samma sak med flera modeller, och även Huawei subventionerar försäljningen för att köpa marknadsandelar. Att fortsätta så i all oändlighet är dock inte hållbart.

    Vad gäller frekvensen med vilken de släpper nya telefoner har det väl inte så stor betydelse så länge det handlar om två släpp om året. Det är konsumenten som avgör hur ofta den vill byta, inte OnePlus. Bara för att en ny modell kommer tvingas ingen byta. Jag ser inget negativt med en hög innovationstakt.

    En telefon blir givetvis inte heller sämre för att en ny modell lanseras. Det blir väldigt märkligt att se det som något negativt då det inte påverkar föregående modell på något nämnvärt vis, möjligen får uppdateringarna en aning lägre prioritet. Vad beträffar miljöaspekten slänger väl ingen vid sina sinnes fulla bruk en fullt fungerande telefon, utan de lever förstås vidare på andrahandsmarknaden, eller så vandrar de runt bland familj och vänner?

    Det är snarare positivt för miljön med en hög innovationstakt eftersom ny teknik i regel är mer energieffektiv, och dessutom driver det på utvecklingen av batterier med en högre energidensitet samt hållbarhet.

    När det är dags för ett byte ser de flesta sig om efter en modell som är så ny som möjligt. Om OnePlus endast släpper en modell i låt säga januari kommer sannolikt de flesta att välja någon annan telefon i september, eftersom det då kommer finnas enheter med mer tilltalande specifikationer på marknaden. Vill man vara med i leken finns det inte så mycket man kan göra åt detta, utan det är ett faktum man helt enkelt är tvingad att förhålla sig till.

    Samsung släpper tex Note-serien i september och S-serien i feb, så de har något på marknaden för "premiumanvändarna" som söker nytt under andra halvan av året. Nu kommer de ju med Fold-serien också. De flesta Android-tillverkarna jobbar så. LG har tex G-serien och V-serien som avlöser varandra etc.
     
    Last edited: 11 maj 2019
    Ara, Kristy och Kingson gillar detta.
  17. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 146
    Mottagna gillanden:
    4 841
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Sony släpper också nya flaggskepp var sjätte månad. Men jag tycker det är för ofta för egen del.
    Xperia XZ2 och XZ3 har ju likafullt samma 845 processor under huven, så vad är då vitsen med det?

    Qualcomm har ju en årlig släppcykel för deras processorer och inte var sjätte månad.

    Men om de (OnePlus) är rädda för att hamna utanför rampljuset för länge är väl en ide att släppa två modellserier på olika event med ett sexmånaders mellanrum.;)

    Ungefär som Google gör nu. Lågbudgetlinjen "a serien" är flera månader ifrån deras flaggskeppsutbud.
     
  18. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 710
    Mottagna gillanden:
    44 699
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    De verkar ha hittat en strategi som fungerar bra för deras del i förhållande till målgruppen. Har man en teknikintresserad publik är det nog ett mindre bra drag att endast satsa på ett flaggskepp om året. Jag tror inte det inneburit ökade marknadsandelar om de slopar T-serien, utan snarare motsatsen, men det är förstås mycket möjligt att det omvända kan gälla också. Svårt att svara på, men rimligtvis agerar de i enlighet med vad marknaden efterfrågar och vad deras konsumentpaneler säger.

    Kan man hantera uppdateringarna är väl frågan bara vad det finns för problem med två flaggskepp om året? Även om lurarna delar SoC? Jag har svårt att se något negativt med det, men det är möjligt att det kan finnas nackdelar.
     
    Last edited: 11 maj 2019
  19. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 146
    Mottagna gillanden:
    4 841
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Det är väl priset som går upp som är nackdelen. Nya verktyg för tillverkning ska tas fram, monteringen ska anpassas var sjätte månad.

    Med tanke på att kunder håller i mobiler längre numera..rätt eller fel får väl tiden utvisa.
     
    bernard gillar detta.
  20. MrJiM

    MrJiM Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2010
    Inlägg:
    1 576
    Mottagna gillanden:
    794
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S22 Ultra
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S8 Ultra
    Nytt efter 6 månader är bättre än nytt efter 1 år. Finns väldigt många som jag som gärna betalar för premium.
     
    Kingson gillar detta.