Diskussion: Moow - uthyrning av elscooter / bil i Sverige

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av dexterz, 11 maj 2019.

  1. dexterz

    dexterz Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 maj 2019
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    6
    Moow är en ny aktör på den Svenska marknaden, och har släppt ut ett relativt stort antal Scootrar i Stockholm.

    Hemsida: Hyr elscooter och bil – MOOW

    Kostnad: 10kr för att låsa upp och sedan 1,50kr per minut

    Premium: Premium prissättningen innebär att du får ett fastpris på 2kr per minut och 0 kr i startavgift, vilket innebär att det blir det överlägset billigaste alternativet för kortare resor.
    Detta kräver i dagsläget en insättning på 50kr för att få och gäller för tillfället bara fram till midsommar

    Utöver deras lite speciella prissättning så kan man reservera scootrar utan kostnad i upp till 15 minuter.

    Scooter vid dörren: För oss scooterpendlare så finns det möjlighet att ha en reserverad scooter placerad utanför dörren på morgonen, förutsatt att man bor inom deras service område - en funktion jag inte hört något annat bolag ha ännu

    Scooter modell: Deras flotta består av Segway Ninebot

    App: Moow använder sig av Wunderfleet vilket kommer kännas familiärt för användare av Glyde med flera som också kör deras infrastruktur.

    Blir du sugen på att testa Moow kan du använda kampanjkoden / promotion code: hNykNJco

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Last edited: 12 maj 2019
    tjompa, bernard och japs gillar detta.
  2. japs

    japs Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2018
    Inlägg:
    400
    Mottagna gillanden:
    258

    MINA ENHETER

    Kul att du hittat ännu en uthyrare!

    Din kod funkade dock varken vid registreringen i appen eller inne i appen :ehm:
     
    bernard och dexterz gillar detta.
  3. dexterz

    dexterz Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 maj 2019
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    6
    Nu ska det fungera enligt supporten, för referens så hade jag support case nummer 10, så dem måste vara oerhört nya på markanden!
     
    bernard gillar detta.
  4. Optimus_82

    Optimus_82 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2019
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Toppen med en ny aktör med både sparkcykel och hyrbil i samma tjänst.

    Premiumtjänsten fram till midsommar gör att du slipper startavgiften mot en något högre minuttaxa (2kr/min)

    Vanliga taxan är samma som Voi.
     
    Last edited by a moderator: 12 maj 2019
    bernard gillar detta.
  5. dexterz

    dexterz Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 maj 2019
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    6
    Chattade med supporten och premium priset ska gå att få permanent från och med nästa vecka!
     
    Optimus_82 gillar detta.
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Lägg inga kampanjkoder i inlägg. Vill ni publicera en kampanjkod får ni gärna göra det i era signaturer. Av uppenbara skäl blir det ett fruktansvärt SPAM:ande i forumet i annat fall. Det är alltså av konstruktiva skäl, inte för att vi moderatorer är elaka :)
     
    dexterz och Optimus_82 gillar detta.
  7. japs

    japs Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2018
    Inlägg:
    400
    Mottagna gillanden:
    258

    MINA ENHETER

  8. riper

    riper Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2010
    Inlägg:
    128
    Mottagna gillanden:
    11
    Operatör:
    Vimla, Hallon
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Hallon
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    Telefon 2:
    LG Nexus 5X
    @dexterz@dexterz Har du testat Moow än? Vet du förresten vad de andra sparkcykel-företagen använder för sparkcykel-modeller? Jag har kört både Voi och Tier och de känns lite halvinstabila av och till, väldigt snabb inbromsning ibland samt sega innan de börjar accelerera ibland. Billig hårdvara gissar jag. Segway har ju bra rykte så ser fram emot att testa Moow.
     
    dexterz gillar detta.
  9. dexterz

    dexterz Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 maj 2019
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    6
    Körde första åket i morse! En i princip sprillans ny Segway Ninebot, med extra batteri (Enligt supporten ska alla ha extra batteri, vilket innebär bättre acceleration).

    Jag anmälde mig till deras tjänst att få en egen reserverad scooter utanför dörren på morgonen vilket var otroligt smidigt. Scootern stog precis utanför porten och var reserverad till mig från morgonen fram till kl 10, så att jag smidigt kunde ta mig till jobbet, tjänsten är helt gratis också plus att man får deras fasta prissättningsmodell med 0kr startavgift + 2kr /min gör det billigare än alla andra alternativ för mina relativt korta resor till jobbet! Så kan varmt rekommendera den tjänsten för folk som bor inom service området!

    Angående problemen du tog upp så är det tyvärr samma scooter som Voi och Tier - men enligt min erfarenhet så är oftast vois scootrar välanvända vilket gör dem lite mer instabila än nyare flottor, tycker oftast att tier, glyde och nu även moow har fräschare scootrar med mindre problem än voi, men man kan såklart ha otur även på dem bolagen och få en välanvänd scooter där. Viktigast är att du alltid tar scootrar som har extra batteriet, dem utan är mycket långsammare på just accelerationen :)
     
  10. Jockiebear

    Jockiebear Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2019
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Även TIER kör Segway Ninebot. Så det är ingen skillnad där. Dock har jag hört att TIER har en ny skoter på väg in, som lanseras i nästa vecka.
     
  11. Eluvio

    Eluvio Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 mar 2019
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    26
    Intressant där angående Tier! Har du någon mer information eller källa du kan dela? :O

    För övrigt tror jag att Flash (GOFLASH — Connecting the dots, grundat av grundaren bakom deliveryhero, alltså foodora & onlinepizza) kommer komma till Sverige snart. De verkar ha agerat väldigt stealthy, men har så som jag förstått det fokuserat på att utveckla en egen scooter. Och de är kapitalstarka som fasen, dragit in redan 55 miljoner euro (Sifted - A comparison of scooter startups in Europe))

    Deras scooter ser rätt intressant ut I dag får Tier og Voi en ny utfordrer i Oslo
     
    bernard gillar detta.
  12. dexterz

    dexterz Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 maj 2019
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    6
    Verkligen intressant! Såg att Voi släppte bilder på sina nya scootrar och cyklar idag också Lådcyklar, elcyklar och nya elscootrar – Voi släppte precis en massa nyheter
    Så man skulle ju inte vara förvånad om Tier släppte eget i samma veva för att hålla upp konkurrensen!

    Man kan ju också tänka sig att Moow och säkerligen flera nya aktörer kommer köpa upp deras gamla flotta om dem gör en snabbare övergång till nya modellen
     
  13. albin04

    albin04 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 mar 2019
    Inlägg:
    39
    Mottagna gillanden:
    20
    Jag såg ett artikel för ett tag sen med Daniel Helldén, trafikborgarrådet. Fler bolag är på väg, och på artikelbilden höll hann i en broschyr från SPIN (Spin - Ride Your Way). Så de har förmodligen åtminstionde ett intresse för att etablerar sig i Stockholm. Bildtexten var något i stil med "Fler elscooterbolag vill etablera sig i Stockholm" eller något sådant.
     
    bernard gillar detta.
  14. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Tråkigt med fler bolag som har samma sparkar som alla andra. Spin verkar använda M365 av bilderna på hemsidan att döma, men det håller kanske nere priserna.
     
  15. albin04

    albin04 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 mar 2019
    Inlägg:
    39
    Mottagna gillanden:
    20
    Vilka kör M365? Nästan alla utom Lime kör väl Ninebot?
     
  16. tomle

    tomle Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2010
    Inlägg:
    394
    Mottagna gillanden:
    88

    MINA ENHETER

    Reggade mig igår, dock svårt att hitta Moow jämfört med Tier och Voi. Hittar dock inte var i appen jag kan få premiumpriset 2kr/min och 0kr i startavgift.
     
    bernard gillar detta.
  17. dexterz

    dexterz Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 maj 2019
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    6
    Det finns mer information under erbjudande tabben, men jag tror man måste maila dem för att få priset!
     
    bernard gillar detta.