[Fello] Tråden om Fello (Telias nät)

Diskussion i 'Telia, Fello & Halebop' startad av Cupcakes, 17 dec 2014.

  1. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 374
    Mottagna gillanden:
    2 815
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    Hallon har väl en begränsning för sådant beteende ?
     
  2. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 955
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Har för mig att sparad surf inte ingår när man byter till ett billigare abonnemang. Fullt rimlig begränsning, egentligen.
     
  3. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 286
    Mottagna gillanden:
    8 133
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Inget missbrukas överhuvudtaget.. förstår inte vad du menar med missbruk i det sammanhanget. Det är helt enligt deras affärsmodell, du kan byta abonnemangsform hur ofta du vill ..dock en gång per månad! Du kan sänka eller höja o.s.v .. det finns ingen begränsning nånstans.
     
    induktion, 6150 och inact_0049 gillar detta.
  4. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 286
    Mottagna gillanden:
    8 133
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Här kommer texten direkt från deras hemsida:


    Kan jag byta till ett annat Fello-abonnemang?

    Självklart kan du det, hela poängen med frihet är att man skall kunna byta abonnemang hur som helst. Vi har full förståelse för att dina behov förändras och då kan det vara skönt att veta att du kan byta till ett abonnemang som passar dig bättre just för stunden.

    Kom ihåg! Den nya abonnemangsformen träder i kraft tidigast den 1:a nästkommande månad.

    Du kan byta abonnemangsform direkt genom att logga in på Mina sidor eller så kan du kontakta oss på felloservice så hjälper vi dig.

    Articles - Fello.se
     
  5. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 955
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Om syftet med höjningen enbart är att få en ökad sparad datapott, för att sedan byta ner till ett abonnemang med mindre data i för att få med surf till ett lägre pris är det ju något som garanterat inte går ihop med tanken bakom sparad surf.

    Affärsmodellen är garanterat inte byggd på att kunderna ska uppgradera sitt abonnemang då och då för att få mer surf. Om den var byggd på detta så skulle väl systemet hantera bytet automatiskt. Att möjligheten finns till att byta abonnemang varje månad är väl snarare för att man ska kunna anpassa abonnemanget efter behoven som finns - inte fylla på sin surfpott. Det sistnämnda blir en typ av missbruk. Fello har ju dock skyddat sig själva litegrann mot detta genom en förhållandevis låg gräns för sparad surf.

    Synd att man ska hålla på och dumsnåla i så många sammanhang nuförtiden. Välj ett abonnemang med lagom mycket surf per månad, uppgradera om det behövs mer surf en viss period och inte för att fylla på surfpotten.
     
    P.F gillar detta.
  6. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 286
    Mottagna gillanden:
    8 133
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Som sagt det är inget missbruk, du tolkar det på ditt sätt men det betyder inte sant eller korrekt. Läs vad jag hämtade i tidigare inlägg, det är inget fel på att man tar typ en 30GB abonnemang för att ha i ett par månader kanske o sen återgå till 10GB per månad för att man har ingen användning för större abonnemang, det är helt okej och helt enligt deras affärsmodell, om detta hade varit problem för Fello så hade de säkert lagt en gräns eller plockat bort möjligheten helt.

    Ser inget problem alls med saken och det är inte dumsnålt utan snarare smart. Folk är olika och har olika behov, företagen (operatörer) får själv bestämma vilka regler och villkor de ska ha så ingen missbrukar något som inte redan är tillåtet och godkänt.
     
    inact_0049 gillar detta.
  7. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 955
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Det är ju dock skillnad på att byta abonnemang med syftet att man faktiskt behöver det och om man byter abonnemang med syftet att få en surfpott så att man kan ha ett mindre abonnemang än vad man behöver. Det förstnämnda är ju helt rätt, men frågan är hur operatören ställer sig till det sistnämnda - det är ju inget sidan du kopierade texten från behandlar.

    Det är ju helt upp till var och en att ta åt sig av min frågeställning men om man reagerar så känner man sig väl antagligen träffad. Jag säger absolut inte att alla som byter abonnemang är dumsnåla. Det beror på i vilket syfte man gör bytet.
     
  8. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 286
    Mottagna gillanden:
    8 133
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Alla har sina egna syften med de byten man gör, dessa olika syften bryr sig inte nån om, det är Fello som bestämmer och abonnenterna får acceptera eller helt enkelt byta till annat bolag om de är missnöjda.

    Att man fyller på sin pott (genom abonnemangsbyte) har aldrig varit missbruk nånstans, det är så de flesta lågpris operatörerna fungerar.

    Det jag försöker förklara att detta helt enligt spec. Det är ingen missbruk eller dumsnålt, folk är fria att göra det de vill så länge Fello är med på det. Tack!
     
  9. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 323
    Mottagna gillanden:
    17 803
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Det stämmer, man kan gå uppåt, men så fort man går ner så nollställs den sparade surfen
     
  10. NotRyan

    NotRyan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2017
    Inlägg:
    271
    Mottagna gillanden:
    297
    Missbruk är när man sätter i system att byta till en högre surfmängd i slutet av månaden för att få ett ökat sparmagasin och sedan byta tillbaka igen i början av månaden därpå. Allt för att betala så litet som möjligt.
    Bara för att det är tillåtet att göra, betyder inte det att det är önskvärt.

    Börjar det sättas i system kommer operatörerna att spärra möjligheterna att göra också legitima byten.

    Det kostar att bygga nät, och börjar fler och fler att fuska så blir det sämre för alla och näten blir lika uselt som N4M-nätet.
     
    Moby, 6150 och Cupcakes gillar detta.
  11. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 286
    Mottagna gillanden:
    8 133
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Jag precis chattat med Fellos kundservice (vem som helst kan göra det):

    Och ställt frågan om "missbruket" som vissa av er helt felaktigt påstår och insisterar om:

    JAG:
    Hej, en snabb fråga, jag höll på med diskussion om era villkor på abonnemang med mina vänner, de tycker att man som Fello abonnent "missbrukar" era tjänster när man byter fram o tillbaka på sina abonnemang då och då för att kunna till exempel fylla på "sparad surf". Jag påpekade åt de att Fello tillåter abonnemangsform "byte" en gång i månaden o det är enlighet med reglerna som ni på Fello har skapat. Vilken har rätt? Är det jag eller mina vänner? Tack på förhand!


    [​IMG]
    Chatt startad
    My kom in i chatten
    [​IMG]
    My
    Hello XXXXX,


    JAG:
    Hej hej My


    [​IMG]
    [​IMG]
    My
    Hos oss på Fello så gäller våra villkor och där ser det ut som så att man kan byta fritt då vi inte har någon bindningstid. Man kan då byta abonnemang till ett större eller lägre när man önskar. Själva bytet görs alltid vid månadsskiftet.


    [​IMG]
    Har man surf kvar så sparas den vid månadsskiftet.


    [​IMG]
    Däremot har vi ett tak så man kan inte spara mer än 25GB


    JAG:
    Så att byta abonnemangsform då och då är inget missbruk för kunna till exempel fylla på "sparad surf" eller hur? Alltså det är era villkor och inget en användare missbrukar


    [​IMG]
    [​IMG]
    My
    Vi anser att det ska vara enkelt och att man ska kunna byta abonnemangsform även efter man har beställt hos oss, eftersom man kan ändra sin förbrukning under tiden man är kund och då får man själv bestämma vilket abonnemang man själv vill ha.


    [​IMG]
    Vi anser inte det som något missbruk utan det är helt upp till kunderna själva då de betalar för det abonnemanget som de väljer.



    JAG:
    jättebra! Det var vad jag tyckte också. Tusen tack för dina svar. Ha en fortsatt trevlig dag.
     
    cobben gillar detta.
  12. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 955
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Faktumet att de inte svarar rakt på frågan och inte heller har det beskrivet på sin hemsida visar ju att de inte gillar beteendet. Men det är ju inget avtalsbrott. Har även svårt att se att en kundtjänst skulle uttrycka sig som att kunderna missbrukar tjänsten om det inte finns reglerat i avtalet.

    Oavsett så kan man se det som ett missbruk av tjänsten. Tanken är GARANTERAT inte att möjligheten att byta abonnemangsform finns för att kunderna ska fylla på sin surfpott någon månad då och då. Men som sagt, byter man abonnemang för att man faktiskt behöver mer surf och inte för att fylla sin surfpott är det ju helt korrekt.

    Men om man inte vill betala för ett abonnemang som passar sitt användande, utan leta lösningar för att spara pengar, så är det ju absolut en bra lösning. :)
     
  13. Oneplus2

    Oneplus2 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2015
    Inlägg:
    1 262
    Mottagna gillanden:
    986
    Telefon:
    iPhone 8 plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 8 plus
    Telefon 2:
    iPhone X
    Telefon 3:
    Mi max 3
    ROM:
    EU
    Platta:
    Ipad 2018
    Jag håller delvis med dig , men samtidigt så betalar man ju faktiskt för den extra surfen helt enligt deras prislista. Och eftersom man inte kan spara så mycket surf så får man ju bara precis den surfen som man betalat för.
     
    night77 och Cupcakes gillar detta.
  14. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 955
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Absolut är det så. Men tanken med sparad surf är väl för att täcka upp de månader man använder lite mer surf. Så att man alltid kan ha samma abonnemang trots att som förbrukning ändras från månad till månad. Sparade surfen finns nog inte riktigt där för att ge kunderna en lägre genomsnittlig månadskostnad. Om så var fallet, skulle det ju finnas som en automatisk funktion. :)


    Tror dock inte en denna diskussion leder någonstans egnentligen. Ledsen om jag har sårat någon eller gjort någon upprörd.
     
    P.F och Oneplus2 gillar detta.
  15. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 286
    Mottagna gillanden:
    8 133
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Det handlar inte om att såra/uppröra nån .. det var inte heller nån diskussion om detta förrän du gav dig på och försökt säga att vi missbrukar abonnemangen och vi är dumsnåla trots den uppenbara faktan att det är vi inte alls.

    Vi vill helt enkelt inte ge folk fel bild eller information om vad som gäller för sina Fello abonnemang. Det är inte heller du eller jag som ska döma ut folk för hur de använder sina abonnemang, det är operatörerna som ska reglera och bevaka allt, sen får de bestämma sig för vad som sker nästa. Det är precis som att vissa dömer ut "storsurfare " som värsta människor då de belastar mobilnäten i onödan, men få säger att operatörerna har ju accepterat det!

    Jag har största abonnemanget hos Fello oavsett hur mycket jag verkligen förbrukar vilket i de flesta fall hälften så mycket o ibland hela. Så min "sparad surfpott" är redan fylld sen flera månader tillbaka men vi ska förklara för folk möjligheten att kunna gå upp eller ner i abonnemangsform för att göra vad man vill för vad man har betalat för o helt enligt reglerna. Det är därför vi har regler o lagar så att ingen tvingar på sina egna syn på saker o ting.

    Jag ber också om ursäkt om nån fått uppleva diskussionen som onyttig men tycker just Fello abonnenter borde vara med i disukionen o ingen annan.
     
    P.F, Cupcakes och Oneplus2 gillar detta.
  16. induktion

    induktion Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2017
    Inlägg:
    856
    Mottagna gillanden:
    1 014
    Operatör:
    Hallon,Tele2LV,MagentaDE
    Telefon:
    Google Pixel 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon,Tele2LV,MagentaDE
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Telefon 3:
    Google Pixel 6a
    Jag ser dock ingen principiell skillnad mellan att tillfälligt göra en extrapåfyllning av datapotten, och att gå upp och sen ner i abonnemangets datamängd. I båda fallen läggs en mängd data till, och man får betala för det.
    Då borde det ju vara "missbruk" att köpa till extra data också.
     
    inact_0049 och night77 gillar detta.
  17. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 286
    Mottagna gillanden:
    8 133
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Om vi hade nu pratat om principer o sånt så hade vi kanske inte kunnat enas om något. Därför finns regler o bestämmelser :) Så länge man använder något enligt reglerna så finns det inget o säga mer.
     
  18. hamstern22

    hamstern22 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 dec 2010
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Förstår inte hur man kan säga att det är "missbruk" dom ger kunderna möjlighet att både byta abonnemang samt spara överbliven surf..

    Fello 4 månader 50% istället för 1 med länk -> fello.se
     
    Last edited: 23 maj 2019
    night77 gillar detta.
  19. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 286
    Mottagna gillanden:
    8 133
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Snackat med Fellos Kundservice igår o ställde två frågor till de:

    Fråga 1: Kommer VoLTE att fungera snart
    Svar: Vi har inga nya uppgifter, allt ligger nu i Telias händer när de aktiverar det för oss.

    Fråga 2: Kommer Fello att ha tillgång till 5G nätet under nästa år?
    Svar: Ingen vet än. Inte ens Telia kan svara på det för tillfället.

    Jag tror personligen gällande 5G att vi blir utan tillgång till den i början av utrullningen, men kan säkert komma så småningom.. För min del det spelar mindre roll så länge 5G nätet är begränsat i början. Kanske blir ett måste till 2021. Vi får se.
     
  20. inact_0049

    inact_0049 Guest

    Det ska bli intressant att se hur 5G-nätet kommer rullas ut till lågprisoperatörerna, om jag inte minns fel var Hallon väldigt sega med att få 4G. Kollar man på utvecklingen av VoLTE och Wifi-samtal så har Comviq och Halebop båda delarna. Hallon har endast VoLTE. Vimla och Fello saknar både VoLTE och Wifi-samtal.
     
    night77 och svenix gillar detta.